sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Sairaana vai ei...

Höh. Mun sunnuntaitreeni meni plörinäksi. Tultiin siis tänään kotikontureissulta takaisin ikean ja ruokakaupan kautta, ja aikomuksena mulla oli mennä keskipitkälle lenkille vielä heti kotiinpäästyä, mutta kuinkas kävikään.. ruokakaupassa mulle iski hirveän huono olo. :/ Tulin kotiin, ja kuumemittari näytti 37.4, joka mulle on pikkasen normaalia (36.8-37.0) enemmän... olokin oli ihmeen heikko tosiaan, vaikka just oltiin ikeassa ruokailtukin! Korvissa vähän painetta ja kurkku arka. Mies sanoi heti mulle, ettei päästä mua lenkille ja sitten mä hetken kinuin että voisinko pienen lenkin käydä... kunnes itse tiedostin tilanteen, että olo on kyllä niin heikko, että ei kannata lähteä. Harmitti niin paljon todeta tuo ääneen, mutta minkäs sille voi.

Mun on välillä vaikea vetää raja siihen, olenko kipeänä vai en, koska aina tahtoisin kuitenkin treenata, ellen ole ihan kuollut ja makaa sängyn pohjalla. Mutta toisaalta, ei mun treeniohjelma kaadu yhteen sairaspäivään ja olisiko puolikuntoisena tehdyllä treenillä mitään vaikutusta edes kunnon kasvuun? Tuuuskin. Pahempaa olisi, että juoksisi puolikuntoisena ja sitten tulisikin kipeäksi oman tyhmyyden takia ja jäisi koko seuraava viikko tekemättä.



No, ihan en tahtonut jäädä sohvalle löhöämään, vaan lähdin sitten kävelylle, jonka jälkeen kävin saunassa. Olo on ihan ok, vähän voimaton. Nyt täytyy juoda paljon ja syödä hyvin, niin eiköhän ensi viikolla päästä taas paremmalla fiiliksellä uuteen treeniviikkoon! Harmitti, kun tältä viikolta jäi nyt pidempi lenkki uupumaan, mutta ensi viikolla on onneksi keskiviikoksi sovittu pitkis-treffit lenkkikaverin kanssa, jeejee! ;) Eli eikun teetä nassuun, ja pitkät yöunet, niin en tule kunnolla kipeäksi! *Sormet ja varpaat ristissä*

Onko teidän vaikea jättää treenit välistä puolikuntoisena? Missä te vedätte rajan, oletteko kipeänä vai ette?

14 kommenttia:

  1. No sen verran olen oppinut, ettei puolikuntoisena kannata tosiaan lenkille lähteä. Heti kun on heikko olo, jään petiin. Ja oon huomannut tän toimivan, eipähän tartte sitten pahimmassa tapauksessa viikkoja maata kipeenä. Pikaista paranemista sinne, ja lenkille vasta kun kroppa kunnossa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos neuvoista ja tsempeistä, toivon todella, että tämä oli vain tilapäinen juttu, ja huomenna olisin täydessä iskussa taas! Jotenkin harmittaa, kun jää suunnitellut treenit (vielä ne mieluisimmat ja tärkeimmät) välistä, mutta eihän sille mitään mahda!

      Poista
  2. mäkin kyllä koitan ainakin keventää, jos on huono olo. jos on lämpöä, jätän treenit kokonaan väliin. muuten sit vaihdan just juoksun kävelyyn, tai jumpissa kovasykkeiseen johonkin rauhalliseen tuntiin. ei tosiaan terveyttä kannata riskeerata :) mieluummin sairastaa heti pois, kun saa pahemman taudin tai pitkittää paranemista! vaikka ei se kyllä helppoa ole!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on usein lmäpöä 37 molemmin puolin (tosin 37.4 on jo enemmän kuin usein), joten epäilen vain, että mulla on jotain kroonista lämpöilyä ja raja on vaikea vetää. Yritän järjellä ajatella, koska olo on sopiva mihinkin.. ja vaikeaahan se on! Eihän kannata riskeerata terveyttä, ei, mutta itelle ei helposti nouse kunnon sairastelutkaan!

      Poista
  3. Ite kyllä jos oon kipeenä ni jätän treenit väliin, mut jos joku paikka on kipeenä ni sit on kyl vaikeeta määritellä et milloin pitäis pitää lepoa tai et millasta lepoa pitäis pitää :S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo jos oon selvästi kipeä, en lähde treenaamaan! mutta mä oon tosi harvoin kunnolla kipeä, vaan ainoastaan puolittain, jolloin just rajan vetäminen on hankalaa! :S

      Poista
  4. Kuume on aina selkeä merkki, että pitää levätä. Muiden flunssaoireiden kanssa olen aina vähän kahden vaiheilla, että mitä pitäisi tehdä, tai rajumman flunssan jälkeen, että koska voi aloittaa harjoittelun. Hassua sinänsä, että flunssa on ainut puolikuntoisuuden aiheuttaja, mikä tulee mieleen. Onko niitä muita? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kuumeflunssa on selkää, mutta mulla ei esim liity tähän juuri muita flunssan oireita, kuten nuhaa tai kurkkukipua. Satunnaista korvien huminaa on ollut.. mietin vain, onkohan tämä jotain erilaista kuumeilua kuin flunssaa? Hmm. Puolikuntoinen voi kaiketi olla, jos on jotain pientä lihaskipuilua yms. eeehkä.... ;)

      Poista
  5. Joitakin vuosia sitten liikuin melkoisen aktiivisesti ja en malttanut odottaa riittävän pitkään flunssasta paranemista. Käytännössä seurauksena oli sitten koko talven kestävä pitkittynyt tauti, eli siitä viisastuneena yritän malttaa parannella itseni rauhassa ja samaa suosittelen muillekin. Pikaista paranemista ja tsemppiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot kyllä ihan oikeassa! Jokaisen pitäisi olla todella tarkka tän asian kanssa, ja kuunnella omaa kehoa todella tarkkaan! Kiitos :)

      Poista
  6. Joko on parempi olo?

    Samoilla linjoilla oon kuin edellisetkin. Jos on yhtään kuumetta/lämpöä, heti lepoa. Muutenkin flunssan oireissa, vaikkei olis kuumettakaan, parempi pysyä poissa liikunnasta. Ehkä joku pienenpieni nuhanalku ei haittaa. Ite oon kokenut, että jos on ihan oikeet flunssanoireet päälla, niin liikunta vaan pitkittää ja pahentaa sitä. Vaikka se kyllä turhauttaa niin maan kauheesti! ;)

    Paranemisia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, olo on jo parempi :) Rupean epäilemään jotain kroonista kuumeilua tms, koska taas on ollut oloja ilman sen kummempia flunssaoireita.

      Mutta joo, kipeänä ehdottomasti lepoa! Pieni nuha ei haittaa, mutta varovainen saa olla! Ei olisi kiva sairastua pahemmin tyhmyyden takia!

      Tänään on abs + balance varmasti ohjelmassa, mutta katson vielä juoksukunnon illalla, että uskaltaako..

      Poista
  7. Olen muiden kanssa samaa mieltä, jos on kuumetta älä lähe. Jos on pelkkä räkätauti, silloin ainakin minä saatan käydä rennolla lenkillä, ei kuitenkaan koskaan mitään rääkkitreeniä. Mulla on kaveri jolla on todella huonoja kokemuksia sairaana treenaamisesta, se homma päättyi sydänlihastulehdukseen. Ei ollut kuulemma mukava kokemus ja olisi voinut päättyä todella huonosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toi on kyllä pahin tilanne mikä voi olla, että tulee ns. oman tyhmyyden takia sydänlihastulehdus tai muu vakava tauti. :/ Noi on aina hyviä varottavia esimerkkejä! Mulla on olo jo parempi, onneksi :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)