torstai 10. tammikuuta 2013

Jooga...

 

Tänään oli kolmannen uuden tunnin vuoro tällä viikolla.. tosin jooga on sellainen, jota on pitänyt jo aiemmin kokeilla, mutta se on vain jäänyt. Mun ystävä käy säännöllisesti tuolla SatsYoga-tunnilla, joten  päätin lähteä kokeilemaan sitä. Pidin tänään siis aktiivisen lepopäivän, ja hyvin tämä jooga sopi siihen tarkoitukseen. Meillä on vielä vaikeampi joogatunti tarjolla, mutta sitä ei ihan heti kannata kokeilla.

SatsYoga on helppo joogatunti, joka pohjautuu astangajoogaan, mutta osa asennoista eli asananoista oli helpotettuja, jotta tämä olisi aloittelijaystävällisempää. Olin helpottunut tän kuullessani. Kun tunti alkoi, istuttiin aika kauan vaan lattialla ja se jopa tuntui ehkä tunnin pahimmalle osuudelle.. tajusin, kuinka mun lonkankoukistajat ovat jumissa, koska risti-istuminen tuottaa pahaa.. hups!

Sitten aluksi oli vähän selän ojennuksia ja koukistuksia konttausasennossa, ja sitten tulikin balancesta tuttuja aurinkotervehdyksiä. Hyvä kun osasin liikkeet etukäteen, niin pystyin jo ekalla tunnilla keskittymään hengitykseen, joka siis joogassa tapahtuu nenän kautta. Kaikki liikkeet pohjautuu hengitysrytmiin. Tässä on kyllä silti työstämistä...



Tunnilla oli siis paljon tuttuja liikkeitä, rytmi oli rauhallinen ja staattisia pitoja oli jonkun verran. Mua silti ehkä vähän yllätti, kuinka "helppo" toi tunti oli, ja kuinka paljon venymisasentoja oli. Silti toi tunti meni todella äkkiä, kun loppurentoutus alkoi, ihmettelin, että joko tunti loppuu.. alkujuurrutuksiin meni niin paljon aikaa, että aktiivista osuutta oli aika vähän.

Kaiken kaikkiaan jooga oli ihan jees, ja voisin antaa sille toisen mahdollisuuden. Ohjaajakin sanoi, että pitää käydä 3-4 kertaa joogassa, ennen kuin päättää tykkääkö siitä vai ei. Katsotaan kuinka paljon tulee käytyä, koska vielä ainakin pidän balancesta enemmän ;) ..jos niitä voi ees verrata.

Kuinka moni muu käy joogassa, ja mitäs tykkäätte?

8 kommenttia:

  1. Minä olen käynyt kansalaisopiston hathajoogassa ja nauttinut kovasti. Se on sellainen mukava rentoutushetki kiireen keskelle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, sitä se takuulla on, kun oppii tunnin sisällön vielä paremmin ja voi vaan keskittyä oman kehon tekemiseen!

      Poista
  2. Ite oon käynyt astangajoogan alkeiskurssin ja alkeisjatkon. Tykkäsin siitä tosi paljon ja olin joogan myötä paljon taipuisampi, nykyään en veny melkein yhtään :P Harmi ku meidän keskuksssa ei oo joogatunteja :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, varmaan äkkiä tulee taipuisammaksi kun tekee paljon niitä liikkeitä. Tuommoinen kurssi kuulostaa hyvältä, paremmalta kuin tuo meidän jooga, kun varmaan huomaa kehityksen paremmin :)

      Poista
  3. Hmm olisi kyllä tosi kivaa jos joogasta tulis viikottainen rutiini. Valitettavasti sitä ei ole salilla kun 2 päivää viikossa, ne samat päivät kun on treenet maratonryhmän kanssa eli balance korvaa sen. Liv:iltä tulee kl:9 joka aamu Namaste Yoga-ohjelma, jossa ne näyttää eri liikkeitä, joita voi tehdä kotona. Toimii yllätävän hyvin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin näyttäisi olevan vain kerran viikossa tuota joogaa, joten täytyy katsoa, miten sinne pääsee. Voishan sitä silloin tällöin. Onhan balancekin hyvä tunti :) Kiitos tuosta vinkistä, pitää kokeilla ;)

      Poista
  4. Mä kävin parin vuoden ajan joogassa, mut sitten vaihdoin jumppakeskusta ja sen jälkeen olen joogannut itse kotona. YogaTodaylla on kerran viikossa yksi ilmainen ohjelma josta yleensä olen tykännyt. Jooga on kiva laji, ja huomaan hyvin kropastani jos olen pitkiä aikoja joogaamatta. Eli mulle se on tärkeää :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, kuulostaa hyvältä! Toi voiskin olla jotain, mitä kotona tehdä, varsinkin kun oppinut perusteet!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)