lauantai 5. tammikuuta 2013

Puolipitkällä kruunattiin eka viikko

Tän viikon juoksut on nyt juostu. Saldona neljä lenkkiä, 40km, jalat kiittävät (varsinkin sen torstaisen punttirääkin jälkeen!) Mun oli tosiaan tarkoitus juosta pitkä lenkki (noin 1h45min) tiistaina, mutta olikin todella liukasta ja nastat ekan kerran tossuissa.. joten päätin juosta silloin vähän lyhyemmän, ja lenkki olikin noin 75 minuuttia.

Tänään sitten päätin lähteä uudelle pitkikselle, mutta asetin itselleni rajaksi puolitoista tuntia, jotten ihan ekalla treeniviikolla piiputa itseäni lepotuvalle. Mullahan alkoi tällä viikolla uusi treenijakso, eli maraton-treeni alkoi, ja sitä tehään seuraavat kymmenisen viikkoa (ei eroa syksystä paljoakaan, mutta pidennän pitkiksiä ja lisään vähän juoksua). Sitten viimeiseksi 12 viikoksi otan tosissaan jonkun juoksuohjelman pohjaksi, ja kiristän kilometrejä.

Pakkanen oli taas vallannut Etelä-Suomen, ja mittari näytti -5C, joka on mun mielestä todella ihanteellinen talven lenkkisää. Harmi vaan, että lumi on lähtenyt melkein kokonaan pois, mutta jäätäkään ei enää ollut paljoa, joten ilman nastoja mentiin. Fiilis oli huippu hyvä ja rauhaksiin menin sellaiset 13km :) Nyt on hyvä mieli, ja jalatkin kiittävät tästä viikosta! Huomenna tosiaan pidän kyllä liikuntapäivän, mutta menen joko uimaan, jumppaan tai salille, päätän huomenna mielen mukaan!

Mä oon muuten todella fiksu... kun tiet on auki ja juoksu rullaa, niin mä teen sitten silti jotain tyhmää.. eli päätän mennä kokeilemaan, onko "lempi lenkkipolut" hyvässä juoksukunnossa...


No, eihän ne ihan parhaassa mahdollisessa juoksukunnossa ole. Mutta ihan hyvin tossa polullakin pystyy juoksemaan, ja tekee nilkoille hyvää, kun joutuu vähän keskittymään enemmän. Ja kuten kuvasta näkyy, vähän aurinkokin paistoi päivällä ja oli kyllä siis tosi ilo juosta auringon paisteessa, kun normaalisti juoksen illlalla, jolloin on säkkipimeää...

Miten teidän viikonlopun liikunnat on sujuneet? Tykkäättekö juosta enemmän päivällä vai illan jo hämärtyessä?

Me lähdetään viettämään ystäväpariskunnan kanssa iltaa lautapelien ja Putouksen merkeissä! :)

12 kommenttia:

  1. Mä olen viikonloppuisin onnellinen, kun pääsee juoksemaan päivänvalossa, yleensä kun olet päivät töissä ja lenkit tulee tehtyä illan pimeydessä otsalampun valossa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama homma mulla, paitsi täällä mun paikkakunnalla ei otsalamppua tarvitse, kun valoja on jokapuolella!

      Poista
  2. Kyllä valoisalla on paljon kivempi juosta :) kesäillat on ehkä poikkeuksia, sillon auringonlaskun aikaan on parasta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaaah, kesäillat.. ne on tosiaan asia erikseen! Se raikkaus ja kaikki, ah!

      Poista
  3. Vaihtelu virkistää, mutta päivän valossa mieluummin. Tai ehkä se johtuu siitä, että talvella en arkena ehdi valoisaan aikaan juoksemaan. Ainahan sitä kaipaa, mitä ei voi saada. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta muuten puhut.. ihmisillä on paha tapa haaveilla mahdottomia. Mutta sama juttu, arkena töissä, mutta onneksi päivä koko ajan pitenee, niin pian pääsee arkenakin päiväsaikaan!

      Poista
  4. Mä tykkään pimeästä, mutta kyllä valoisassa juoksu on tietty aina spesiaalia kun sitä niin harvoin ehtii harrastamaan :). Ihanaa viikonloppua!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mua vähän jopa pelottaa pimeällä, että ehkä siksikään en siitä tykkää, mutta hyvä sulle ;) Ihanaa viikonloppua sinne myös!

      Poista
    2. Jes joku muukin pelkää pimeällä! :D Vaikka omat asuinpaikat on Turussa ja Espoossa, eli ihan kaupunkimaisemissa, niin silti inhoan yksin lenkkeilyä! :D Aina mietin ilmestyykö joku hiippari jostain... Oon jänishousu.

      Miten hei noi nastat, ootko ehtiny niitä paljon käyttelemään? Mitä oot tykänny? Oon miettiny pistäisikö sellaiset hankkia...

      Poista
    3. Hei, mäkin juoksen Espoon ja joskus Kaarinan valojen alla, mutta silti pelottaa! :)

      Nastat on ollut kerran alla, ja pito oli tosi hyvä, mutta tietenkään ne ei rullannut kauheen hyvin. Mutta tekee pääkallokeleistä kelvollisia lenkkikelejä! Oon hyvin pärjännyt ilman, mutta tänä vuonna päätin kokeilla!

      Poista
  5. Ehdottomasti valosta! Aamupäivä on mulle parasta aikaa juosta ennen kuin on syönyt mitään tukevampaa ruokaa. Mulla mahan kaa vähän ongelmia, siksi aamupalan jälkeinen juoksu on parasta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! Aamupäivä on paras! Mä kävin ennen aamulenkillä, mutta nykyisin, arkityöläisenä, arvostan hitaita viikonloppuaamuja, kunnon aamupalaa ja rentoilua ennen lenkkiä ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)