torstai 9. toukokuuta 2013

Ja mä juoksen ja juoksen...

Mä juoksen ihan innoissani, jotta teen oman oloni mahdollisimman mukavaksi Tukholman maratonille! Mä oon sen verran mukavuudenhaluinen ihminen, että tahdon kärsiä mahdollisimman vähän tuolla Tukholman maratonilla.. mut hei, kukapa nyt hirveästi tahtoisi, että tekis pahaa, jos juoksee monta tuntia! Heh.

Tällä viikolla oon tehnyt kivasti juoksutreenejä. Maanantaina tosiaan oli se tunnin pk-lenkki ja balance. Tiistaina sitten tein 2x2km vedot. Tarkoituksena oli tosiaan juosta noi vedot rentoa maratonvauhtia kovempaa. Muistaakseni mun kilometriajat oli jotain 5.15-luokkaa ehkä. Vetojen välissä pidin puolen kilsan palauttelun. Kokonaisuudessa alku- ja loppuverkkoineen juoksin 8km, joten tämä oli taas vuorossaan nopeasti tehty kiva ja tehokas treeni! Voin suositella! On ihan avartavaa juosta välillä vähän pitempiäkin interval-osioita.


Lenkillä koin myös oman typeryyteni, taas! Mulla oli meinaan takki päällä, vaikka mittarissa oli jotain +15 astetta ja aurinkoa. Huh.. ekan vedon jälkeen olin ihan märkä, ja juoksinkin loppumatkan kivasti takki vyötäröllä ja t-paidan kanssa. Hih. Tyylikästä.

Tuohon päälle tein core-painotteisen kuntopiirin. Tämä sopii erinomaisesti juoksijan keskivartalon treeniksi. Tässä on kaksi sarjaa, joiden liikkeet tehdään kierroksena läpi kolme kertaa, ja jokaisen kierroksen jälkeen pidetään päälle tauko, noin minuutti. Kolmen kierroksen jälkeen tehdään sama juttu toiselle sarjalle. Lopuksi vielä muutama minuutin lankkupitoa, ja treeni on siinä. Tässä sarjat:


1. sarja
- Suorat vatsalihakset lisäpainolla x20
- Ojentajapunnerrukset polvet maassa x12
- Jalkojen nosto suoraan kattoa kohden (alavatsat) x20
- Selän nosto mahaltaan x20 (perus selkäliike siis)

2. Sarja
- Russian twist lisäpainolla x30 (eli vinot vatsat)
- Perinteiset punnerrukset x15 (polvet ilmassa ja maassa)
- Linkkuveitsivatsat x10
- Kulmasoudut kahvakuulilla x15

Eilen päätin ihan kovan alkuviikon jälkeen pitää vapaan, ja varsinkin, kun en yhtään lepopäivää ollut vielä pitänyt sen HCR:n jälkeen. Vaikkei se kova treeni mulle ollutkaan, niin silti, puolimaraton on aina puolimaraton! ;)



Tänään juostiin sitten kaverin kanssa vähän ylikin puolimaraton.. meinaan mittariin kerrtyi juoksua 23,6 km, ja aikaa meni 2 h 25 min. Ihan kiva, viimeinen pitkä lenkki ennen Tukholmaa, koska ensi viikolle suunniteltiin yhteislenkiksi jotain noin 20km juoksua. Ja sitten alkaakin keventely!

Tän päivän lenkki meni ihan kivasti, mutta huomasin kyllä, että ilmat ovat lämmenneet. Tänään oli lenkillä lähtiessä noin 15 astetta, ja lopettaessa noin 18 astetta lämpöä, ja aurinko paistoi ihanasti! Mulla tuli ihan koko ajan jano, eikä 0,5 litran urkkajuomapullo meinannut riittää mihinkään. Pöh. Olin kyllä valmistautunut tähän lenkkiin aika huonosti, heräsin pari tuntia ennen lenkkiä, join ehkä 0,5 litraa vettä aamulla. Pitäs vaan juoda enemmän. Mua vähän pelottaa, jos se maraton juostaa helteellä.. sitä en oo vielä kokenut, enkä oikeen tiedä, miten sitten pärjään. Aiemmat kaksi maraa on mennyt noin +15 asteen syyssäässä ja sitten viime vuonna vesisateessa! No, onneks mulla on huoltojoukkoja, jotka voi sitten ojennella mulle pulloa välillä!


Kun pääsin autoon lenkin jälkeen, vetäsin palkkarit naamaan ja ajelin kotiin suihkuun ja ruuanlaiton pariin. Tänään maistuin yllättävän hyvin ruokakin.. mulla kun rankempien tai pitempien treenien jälkeen ei aina ruoka maistu ihan normaalilla ruokahalulla. Mmmm, ruokajuomaksi punkkua, ai että! <3


Ompas kivoja nämä arkivapaat! Mitenkäs teidän treenailu on sujunut? Ootteko huomanneet lämmenneiden ilmojen vaikuttavat lenkkeilyyn? Maistuuko teille ruoka aina kaikkien treenien jälkeen yhtä hyvin?

8 kommenttia:

  1. Täällä on harmittavasti vain satanut vettä koko päivän, eli suunnitellut pihahommat jäi, taas kerran. Lenkillä kuitenkin kävin säätä uhmaten. Minä niin nautin, kun alkaa olemaan lämpöisempiä ilmoja, mutta janon lisääntymisen huomaa kyllä lenkeillä.

    Vähän jännittää miten lenkit kuumilla keleillä sujuvat, aiemmin ei ole ollut mitään ongelmaa juosta lenkkejä +25 asteessa, mutta ei ollut aiemmin ongelmaa myöskään aamulenkeissä tyhjällä mahalla. Ja nyt ne aamulenkit eivät ole enää niin energisiä...

    Toisaalta ei täällä Kuopiossa yleensä kauhean kuuma kesä ole, että katsotaan nyt. Sellanen +20 on ehkä optimaalisin keli juosta mun mielestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mun mielestä +20 on jo "liian lämmin", tai on se ihan hyvä, mutta sitten pitää melkein olla jotain viileää tuulta yms. Mutta eiköhän näihin keleihin taas totu, pian mullekin toi +20 on hyvä! :)

      Kyllä mäkin muuten nautin näistä keleistä, ja mieluummin juoksen helteellä kuin talvipakkasilla, hyrrr... ;)

      Poista
  2. Mä oon ihan 100% varma että sä pärjäät Tukholmassa vaikka helteet iskiskin. Niin varma, että löisin vaikka vetoa sun puolesta! :)

    VastaaPoista
  3. Kuumiin keleihin onneksi tottuu muutaman hellelenkin jälkeen. Juomaakin kannattaa tankata edellisinä päivinä, koska se aamulla kitattu juoma ei ehdi imeytyä niin nopeasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Nää kesän ekat kuumat tai ees lämimät kelit tuntuu niin ihmeellisille. Mut kyllä sitä onneks tottuu ;)

      Ja just, tuli hyvä muistutus tosta nesteytyksestä. Pitää jatkossa ehottomasti kiinnittää paremmin huomioita noihin pitkiin lenkkeihin valmistautumisiin! :)

      Poista
  4. Mulle tuli nälkä sun ruokakuvasta :P~

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, hyvä! Noi kana-halloumi-kesäkurpitsavartaat oli kyllä tooosi hyviä! :P

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)