maanantai 18. marraskuuta 2013

Maratonille vaiko ei?

Hei, ekaksi muistutan blogiarvonnasta, johon ehditte vielä tänään ja huomenna ottamaan osaa! 

Täällä vietetään stressin ja väsymyksen täyteistä maanantaita. Tällä hetkellä sulattelen ruokaa, jotta pääsen juoksemaan ulos! Ehkä sitä piristyisi, jotta voisi taas saunassa väsähtää ja kömpiä sänkyyn! Sellainen maanantai tiedossa tänään... Voisin tänään yrittää kuvailla mun vaatemäärä lenkille, kun siitä toivottiin postausta, että miten pukeudun näillä keleillä lenkille. Lauantaina mulla oli valoisana, aurinkoisena aikana päällä vain t-paita ja ohut juoksutakki ja trikoot. Sillä pärjäsi vallan hyvin! 


Olin tosiaan lauantaina mun hyvän ystävän kanssa lenkillä. Tää ystävä on tosiaan se mun vakiojuoksukaverikin, jonka kanssa keväällä treenattiin yhdessä kohti Tukholmaa. Ei oltu pitkään aikaan päästy yhdessä lenkkeilemään, mutta nyt oltiin sovittu pitkis yhessä! Juostiinkin aika reippaaseen tahtiin 17km (ystävä juoksi vähän enemmän, kun mun piti lopettaa vatsavääntelyn vuoksi vähän ennen loppua), ja oli kyllä mukavaa! Puhuttiin sitten ensi vuoden tavoitteista, ja ollaan nyt aika varmana lähössä Kolille Vaarojen maratonille ensi syksynä! Jee! Kuinka aikasin sieltä pitää katsoa mökkiä, jos sellaisen haluaa viikonlopuksi? 

No, Vaarojen maraton on maastomaraton, joka on aika eksoottinen kokemus. Mä en osaa missään nimessä ottaa sitä maratonina, vaan ennemminkin seikkailuna. Seikkailuna, jonka tavoitteena on selvitä ja selviytyä. Maali on ainoa tavoite, joka tuollaisella hulluttelulla voi olla. Toki siihen treenaan, eihän siitä muuten selviä, mutta en ota stressiä siihen juoksemisesta. Mä uskon vakaasti, että tuun suunnistamaan ensi kesänä paljon, joten se toimikoon jo itsenään loistavana treeninä kohti Vaaroja. 

Ekalla maratonilla. 30 kilsan kohalla vielä hymyilytti.. on se maratonin juokseminen vaan huikea juttu. Joka kerta!
Mun oikea pulma on se, että juoksenko maratonin ensi vuonna. Keväänä olisi sen paikka, jos on. Mähän olen jo  päättänyt selvittää ensi vuonna kolme haastetta, jotka ovat a) jokin pitkähkö hiihtotapahtuma b) triathlonin perusmatka ja c) Vaarojen maraton. Lisäksi haaveilen Jukolan Venlojen viestistä (meijän joukkueessa on edelleen tilaa!?? mä ja ystävä etitään joukkuetta!) ja oman juoksutekniikan ja sitä kautta nopeuden parantamisesta. Siinähän riittääkin jo haastetta ensi vuoteen. 

Mites se katumaraton? Mahtuisko se tuohon keväälle? Mä tosiaan olen kolmena vuonna juossut maratonin, joten sen tavan jatkaminen ensi vuonna olisi selkeää. Mutta riittääkö mulla aika? Riittääkö tahto? Eniten mietin sitä, että riittääkö mulla kantti treenata monipuolisesti, ja jättää juoksu ns. vähemmälle, noin 30km viikkoihin? Kyllä kai se riittäisi, jos siihen päälle ui ja pyöräilee, sekä käy salilla ja suunnistaa ja hiihtää.. hehe. Mä tiedän itse, että otan stressiä helposti siitä, että juoksenko tarpeeksi. Viime keväänä, treenatessani Tukholman maratonille, pidin lähes pakonomaisena, että juoksin vähintään 45 km viikkoon, ellei ollut kevyt treenijakso menossa. Mun treenijako 3+1 (kolme tiukkaa, yksi kevyt viikko) toimi tosi hyvin, ja motivaatio juoksuun säilyi hyvänä. Nyt kuitenkin motivaationa on etenkin monipuolistaa treeniä. Vakuuttakaa mulle, että pärjään maratonilta vähemmälläkin juoksulla...?!


Ja jos päätän juosta keväällä maratonin, niin missä mä sen juoksen? Tukholma on suljettu pois, mulla on silloin YO-juhlat, joita en jätä väliin. Ystävä on menossa Köpiksen maratonille. Mihin minä... Riikaan? Madridiin? Prahaan? Mielellään aikaisintaan huhtikuun lopussa, viimeistään kesäkuun alkupuolella oleva maraton olisi hakusessa. Ja voi toki olla Suomessa, mutta tahtoisin, että tapahtuma on iso, elämyksellinen ja että korkeintaan juostaan kaksi kierrosta. Hmmm... on tämä juoksijan elämä vaikeaa ;) Hhahaha!

Nyt lenkille! Ihanaa viikkoa kaikille!

25 kommenttia:

  1. Hotellihan on jo Vaarojen maran ajaksi buukattu täyteen, joten veikkaan et mökitkin menee hyvää tahtia, eli kandee olla nopea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooo, kiitos infosta! :) Tällä viikolla katotaan mökki, toivottavasti onnaa nyt sen kanssa ja myöhemmin ilmon ;)

      Poista
  2. Joensuusta ajaa Kolille vähän reilussa tunnissa, kun matkaa on n. 65 kilsaa. Eli täältäkin kannattaa hotelleita katsella sillä silmällä, jos Kolilla alkaa olla täyttä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitos, Joensuu on hyvä hätävara! :) Olis kiva tolla reissulla tulla moikkaan teitä tyttöjä siellä Joensuussa ;)

      Poista
  3. Jos täällä minussa asuu "pieni" innostuja, niin kyllä se vahvasti vaikuttaa siltä, että sellainen majailee siellä sinussakin ;) Ihanaa energiaa pursuaa näistä sinun huikeista suunnitelmista, ja ei voi muuta sanoa, kuin että VAU ja innolla odotan sun tulevaa taivalta <3 Kyllä mä tosi mielelläni sinun maratontaivaltasi taas seuraisin, mutta jos se ajatus ei tällä hetkellä sytytä niin paljon kuin nämä muut suunnitelmat, niin uskoisin, että yksi välivuosi ei tekisi lainkaan pahaa! Maraton-vuosia tulee vielä lukemattomia, ja nyt saisit hyvällä omallatunnolla ja fiiliksellä keskittyä monipuoliseen treeniin. Siinä monipuolisesti treenatessa sinulle voisi kehittyä vaikka minkälainen kunto, eikä se varmasti olisi ollenkaan pois vuoden 2015 maratonhaaveista - päinvastoin! Mutta miten tahansa teetkin, tulen olemaan mukana matkallasi! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, todellakin, innostuja on hyvä sana xD Mua ei kyl tartte kauan ylipuhua yleensäkään! Hyvää pohdintaa tuon maratonin kanssa! Voipi olla, että jää se katumaraton välistä.. tai sit ei. Heh. Pitää katsoa! :) Kiitos, että oot mukana <3

      Poista
  4. Moi! Pärjäät maratonilla vähemmälläkin juoksulla! :) Mä taisin juosta HCM:ää varten viime kesänä keskimäärin 35km/vko :) Eli aika tosi vähän loppupeleissä ja hyvinhän se meni! Mutta tosiaan on kyllä hyvä miettiä, riittääkö motivaatiota harjoitteluun, koska ei ole kivaa, jos valmistautuminen tuntuu sitten "pakko pullalta".. Hmm..viimeistään kesäkuun alkupuolella, mites Forssan Suvi-ilta? Taitaa kyllä olla kesäkuun puolivälissä, mutta siitä oon kuullut paljon hyvää :) Harmi, kun Tukholma ei onnaa, olisi ollut kivaa juosta sama mara :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karkki, tsempeistä! Kiva kuulla noita toisten vk-kilsoja kans, niin voi vähän suhteuttaa. Tosin ollaan niin erillaisia, että ei kaikille riitä sama. 30km suositellaan kaikkein vähimmäksi määräksi, mutta jos harrastaa muutakin liikuntaa, niin ei kai sillä niin paljon väliä ole, paljon juoksee, kuhan vähän ees!

      Hmmm, forssan pitkä suora maantie ei ihan houkuta.. :/ Tukholma olis niin huikea, lähellä ja hieno ja hyvään aikaan keväällä!

      Poista
  5. Ihailen kyllä niin kovasti noita tavoitteita, joita itselles asetat! Oot kyllä hurja mimmi, enkä epäile hetkeäkään ettetkö selviäisi noista kaikista :)

    Maratonista en osaa sanoa juuta enkä jaata, itsellä kun ei ole mitään kokemusta maratonista tai sille treenaamisesta. Tee niin kuin itsestä tuntuu parhaalta! Olisi kyllä aivan huikea lukea vaikkapa Prahan maratoniin osallistumisesta, mutta ehkä maratonpäätöstä ei kannata tehdä sen suhteen, mistä blogin lukijat haluavat lukea ;) Eli teitpä minkä päätöksen tahansa, niin täällä ainakin ahmitaan innolla jokainen postaus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos Liina! :) Mä kyllä jotenkin motivoidun noista tavoitteista eniten! :)

      Hih, Prahan maraton vois kyllä olla yks vaihtoehto... hmmm.. mut ihana kuulla, että oot mukana, teen sitten mitä vaan ;) <3

      Poista
  6. Varmasti maraton menee tolla 30 kilometrin viikkomäärällä! Mutta onhan tuossa jo aika paljon haastetta ilman katumaratoniakin. :)

    Toi Koli olis niiin mun unelma. Jotenkin mua vaan pelottaa, etten ole valmis ensi vuonna. :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On tossa kyl muutakin, että ehkä sitä maratonia ei tartte. Onhan sitten Vaarat, heh. :)

      Kolille vaan, joo!!

      Poista
  7. Vaarojen maraton (2012) on ehdottomasti mun elämän hienoimpia kokemuksia ja varmana tulen menemään Kolille vielä uudestaankin. Me oltiin Larin lomien mökissä, mistä tykkäsin ihan tosi paljon. Ilmottautumisen kanssa kannattaa olla hereillä, koska tapahtuma myydään aika nopeesti loppuun. Suunnistajat ne siellä dominoi kärkeäkin, joten sama homma lienee kuntoilijoissa :). http://wannabejuoksija.blogspot.fi/search/label/Vaarojen%20Maraton voipi käydä lueskelemassa lisää mun kokemuksia, jos haluttaa.

    Oon aina ihan fiiliksissä, kun joku vaan mainitseekin sanan Vaarojen maraton :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei joo, luin innolla noi kaikki sun Vaarojen maratonin postaukset! Huikeeta!! TAHTOO SINNE!! :) Kiva kun vinkkasit noista teksteistä!!

      Poista
  8. Hanna, näitä sun innostuneita postauksia on aina niin kiva lukea :). Mäkin mietin tota maratonin juoksemista en kesänä, mutta en tiedä uskallanko ilmoittautua kun en oo varma ehdinkö ja jaksanko juosta juurikaan enemmän kuin 25-35 km/viikko, ainakaan nyt talvella kun on niin paljon muuta! ja Vaarojen maraton on miunkin haaveena ehdottomasti joskus!:)

    Suunnistuksesta oon myös niin kiinnostnut, ja harmittaa tosi paljon etten tänä kesänä sitä kokeillut vaikka se yksi kesän tavoitteista olikin. Eli innolla lähtisin mukaan Venloihinkin joskus, mutta ens kesä taitaa tulla liian aikasin :D.

    Piti vaan sanoa ett kiva lukea sun postauksia, vaikka en itse tällä hetkellä ehdikään bloggaamaan (ja harvemmin kommentoimaan muidnekaan blogeja...).

    Kivaa viikkoa!

    /Sanna (Dream Run Enjoy -blogista, jos vielä muistat ;) ).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No moi Sanna!! Todellakin muistan sut, ja oonkin ikävöinyt sun tekstejä! Jos tahdot lisätä mut Facebook-kaveriksi, niin lisää ihmeessä (Hanna Taimen), niin voitais välillä vaihtaa kuulumisia?! :)

      Voi vitsit, sun pitää lähteä suunnistamaan! Siihen jää niin koukkoon! Se on ihan huippua touhua! :)

      Kiva kuulla, että lueskelet mun postauksia kiireen keskellä :) Mukavaa joulun odotusta sinne!

      Poista
    2. Lähetin kaveripyynnön fb:ssä! ;) (Sanna R...)

      Poista
    3. Ja nyt olin näköjään kirjautuneena mun kirjablogitunnuksilla. No, ei se mitään :D

      Poista
    4. No problemos! ;) Kiva kun lisäsit facebookissa! :)

      Poista
  9. Mulla on kanssa vähän pulmia ens vuoden suunnitelmien kanssa.
    Juoksu on tottakai päälaji mutta haluaisin harrastaa sitä vähän "järkevämmin" eli myös keskittyä lihashuoltoon ja ennaltaehkäisemään vammoja. Pitäis löytää joku hyvä maratonohjelma, johon vois listätä spinningiä, salitreeniä yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, lihashuolto pitäs kyllä nostaa vielä isompaan arvoon. On toi juoksu vaan arvaamatonta ja kuluttavaakin. Juoksu on ja pysyy mullakin ykkösenä, koska onhan se nyt hienoo! :)

      Poista
  10. Otetaankos joku yhteinen marathontavoite?? No joo. Mutta samoja ajatuksia täällä päässä. Marathon houkuttelisi, mutta missä ja milloin. Tukholma voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No todellakin, keksitään joku yhteinen tavoite! Toi Tukholma mulle ei onnaa, höh. Oli meinaan sen verran huikea kokemus viime kesänä... mut onhan noita muitakin ;)

      Poista
  11. No tottakai sun kova treenipohja ja -tausta riittää maralle noin 30-35 kilsan viikoillakin! :) Keväällähän on tosi paljon tapahtumia: Wien, Rooma, Pariisi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hen, kiitos Mika, kannustuksesta! :) Totta.. tapahtumia riittää.. olisi kiva vaan löytää hyvä ajankohta, sopiva turisteilu siihen päälle.. Rooma ja Pariisi, hmmm... ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)