maanantai 4. helmikuuta 2013

Vihdoin latuja pitkin


 Eilen pääsin vihdoin ja viimein ladulle, kun sain serkkuni sukset lainaan, ja päätin lähteä hiihtämään. Viimeksi olen hiihtänyt joskus ala-asteella antiikin aikaisilla suksilla, joten tauko on ollut todella pitkä. En tiedä, miksi en ole hiihtänyt.. ehkä siksi, että into joskus lopahti eikä koskaan ole tullut hankittua suksia. Nyt tosiaan olen lukenut ja kuullut hehkutuksia hiihdosta, joten sain jonkin sortin poltteen kokeilla tuota lajia.


Tosiaan, sain ainakin vuoden käyttämättönä olleet perinteisen sukset lainaan serkultani, joka on nyt vaihdossa Tansaniassa. Sain isältäni voiteluun pitovoiteen, jota sitten ihmeissäni tänään laitoin suksien pohjaan.. jotain vanhaa pitovoidettakin siellä selvästi oli. Täytyy sanoa, että tässä aisassa en ollut yhtään haka, enkä ole kärsivällinen ottamaan selvää, joten iskin uudet voiteet vain vanhojen päälle! Hah.. liukuvoidetta ei ollut, mutta en mä sitä olisi tarvinnutkaan. Ihan jees nuo sukset liukui.. ottaen huomioon, ettei mun vauhti tosiaan päätä huimannut! Alku oli vähän kankea, kun pääsin ladun varteen (jonne on muuten joku reilu kilsan matka vaan kotoota kävellen!! Huippuu!), niin suksien jalkaan saaminen oli jo vaikeaa.. ja hih, sitten kun sukset oli jalassa, niin möllähdin heti maahan..!


Aluksi hiihtäessä sukset tuntuivat todella vaikeilta ja hankalilta, mutta sitten niihinkin tottui.. olin hiihtämässä Talin laduilla, jotka on tehty golf-kentän päälle, joten maasto oli erittäin tasaista. Lukuunottamatta sitten toista rundia, jossa eksyin väärälle reitille, ja se olikin sitten paljon enemmän mäkinen... Tuntui, että oli paljon hiihtäjiä matkassa, ja minua ohiteltiinkin jonkin verran.. ja mäkin jopa ohitin pari mummoa ja lasta.. jee! ;)  Mutta sitten porukka jotenkin väheni... ja minun meininki rentoutui ja tuli jonkin sortin tekemisen meininkiä. Tuntui, että sain jopa tasatyönnön jujusta vähän kiinni, ja mulla onkin vatsalihakset vähän hellänä nyt.. hih. Samoin käsivarretkin ihan vähän.

Hiihdin yhden lenkin, ja Garmin näytti 4km matkaa.. päätin kiertää vielä lenkin toiseen kertaan, mutta jotenkin eksyin sitten ihan väärälle reitille, ja se oli paljon mäkisempi, ja lopulta sitten lyhyempikin. Matkaa tuli 7km ja aikaa meni 50 minuuttia!! Hah, mikä mateluvauhti.. mutta ei sillä niin väliä, olenhan ihan noviisi tuossa touhussa!!! :D


Jotenkin olin tosi vaputunut tuolla ladulla, kun ei ollut mitään paineita tekemisestä. Oli ihana kokeilla uutta lajia. Ja kun kyseessä on laji, jossa saa olla ulkona, näkee ihania maisemia ja jossa tehdään vain itselleen, niin kyllä mä pidin! Ainoa, josta en pitänyt, on tuo välineurheilu... siksi hiihto ja uinti onkin parhaita lajeja, kun ei tarvi välittää välineistä. Mutta toisaalta... monot oli vain vähän liian isot mulle, sukset ja sauvat oli hyvän kokoiset, joten ei siinä sinällään valittamista! Aijon kyllä mennä jatkossakin! :)

Tykkäättekö te hiihtää? Onko teillä vinkkejä alottelevalle hiihtäjälle? Mietin tosissani suksipaketin ostamista itselleni, joten onko teillä kokemuksia, mikä merkki olisi paras? 

6 kommenttia:

  1. Tykkään! :)

    Sopivat välineet lisäävät hiihdon nautintoa. Myös hiihtokurssia kannattaa harkita. Kaikkein halvinta suksipakettia ei kannata ostaa, mutta toisaalta harrastaja ei hyödy myöskään kisatason välineistä juurikaan. Monesti ne ovat jopa vaikeammat hiihtää. Osta sukset ammattilaiselta, ei marketista. Ammattitaitoinen myyjä osaa kuvailusi perusteella kertoa, mikä on sinulle sopiva paketti. Kaikilta merkeiltä löytyy hyviä suksia. Tärkeintä on, että ne ovat sinulle sopivat. Tsemppiä suksien ostoon & ladulle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee! Hei kiitos tuhannesti vinkeistä! Hiihtokurssille en kyllä heti ole menossa, mutta suksipakettien ostossa juurikin apua kaipaan! Käyn vielä pari kertaa kokeilemassa serkun suksia, että jos vielä tykkään niin suuntaan johonkin urheiluvälinekauppaan ja vedän myyjää hihasta! ;)

      Poista
  2. itse olen amatööri hiihdossa, ja hiihdellyt vain pariin otteeseen yläasteen jälkeen. nyt kuitenkin sain lahjaksi uudet sukset, ja päätin valita nanogripit ihan niiden helppouden takia. ei tartte miettiä mitkä voiteet kulloinkin ois hyvät, vaan aina on edes jonkunlainen pito! jäänestoaine on ainoa mitä kannattaa välillä lisäillä. itse olen tykännyt noista karhuista, kun olen muutenkin "helpon" urheilun perään :) ja onhan niillä päässyt "vihaan hiihtämistä"-asenteesta jo kymmeneen hiihtokertaa tänä vuonna ja se on jopa ihan hauskaa :D jos ei ole kiire, niin kevätaleista voisi löytyä suksia halvemmalla, jos ei ole just tietty malli mitä hakee! mulle siis ostettiin nuo viime keväänä juurikin alennusmyynnistä. ja kyllä ihan urheiluliikkeessä kannattaa asiantuntevan myyjän vinkkejä kuunnella :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mä oon yhtenä vaihtoehtona just miettinyt sellaisia suksia, ettei niitä tarvitse voidella. Kuulin että ovat ihan hyvät, ja saa hiihtää kyllä moooonen monta kilomteriä ennen kuin viedään huoltoon! Kelpais mulle helppouden takia! Olis kiva vaan ottaa sukset kainaloon ja lähteä, kun olen näin hätäinen ihminen! :) Kiitos siis vinkistä, ja kivoja hiihtelyjä sullekin :)

      Poista
  3. Ihanan iloisia kuvia! Liikunnan ilo ja positiivinen asenne välittyy tänne asti :) Minäkään en ole käynyt vuosiin hiihtämässä, sillä kuulun myös siihen peruskoulussa traumatisoituneeseen ihmisjoukkoon. Paljon olen kyllä nyt aikuisiällä kuullut hyvää lajista, eli ehkäpä se hiihtopäiväkin vielä joskus koittaa :) Tälle talvelle en taida ottaa sitä haasteeksi, mutta katsotaan ensi vuonna ;) Mukavia hiihtoretkiä sulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, ihanaa, jos liikunnan riemu näkyy sinne asti :)! No, kaikkea ei kannata kerralla.. mäkin mietin viime vuonna jo suksien kokeilua, mutten saanut sitten itsestä tarpeeksi irti siihen, mutta tänä vuonna päätin repäistä! Ja hommahan napsahti heti suosikkien joukkoon ;) Kiitos!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)