tiistai 26. helmikuuta 2013

Pitkitettyä perustreeniä

Uusi treeniviikko tai oikeastaan uusi treenijakso on potkaistu hyvin käyntiin, joskin aika perusmeiningeissä. Tällä jaksolla tahdon kiinnittää huomiota siihen, että juoksua tulee vähän enemmän kuin viime jaksolla, ja lisäksi tahdon pitää triathlonin omaisia treenejä mukana.. kuitenkaan rasittamatta itseäni liikaa. Aika mahdoton yhtälö? No ei, pikkuhiljaa, pikkuhiljaa.. Silloin kun aikaa ja energiaa löytyy, aijon vähän pidentää yksittäisiä treenikertoja. Ja siinä olen ihan hyvin onnistunutkin ;)



Yleensä maanantaina on mun juoksu + balance -päivä. Yks suosikkitreeneistä! Mä olen usein juossut vain puoli tuntia ennen balancea, mutta nyt kerrankin sain itseni hyvissä ajoin liikkeelle, ja pimenevässä illassa juoksin 41 minuuttia! Yleensä balancea ennen on tiukka vatsatreeni ABSolution, mutta nyt se oli peruutettu. Tilalla olisi ollut SatsCore, mutta mä en siitä tykkää kylkilankkuineen päivineen, joten menin salin puolelle tekemään vähän vatsalihaksia. Tein paripatterein seuraavanlaisen setin:

Kylkitaivutukset kuulalla - Selkälihakset maaten
Russian Twist - Perusnousu kuulalla ylös
Alavatsat pallo jalkojen välissä - Lantion nostot kiekko lisäpainona

Ja ehkä jotain muutakin, ja aikaa meni noin 25 minuuttia. Tuon jälkeen olinkin valmis sitten balanceen! Ah, miten annoin kaikkeni taas. Mun keskittyminen balance-tunnilla on ihan omaa luokkaansa. Toisaalta, en varmaan muuten pystyisi tekemään noita tasapainoja ja jalkojen voimaa tai keskivartalosettiä, jos keskittyminen ei olis noin hyvällä mallilla. Mutta ihan huikea konsepti, huhhuh.

Tänään olin päättänyt tehdä vähän pidemmän treenin, johon kuuluisi SATSin vauhdikkain tunti, eli Cycling interval. Olin hyvissä ajoin salilla, ja ehdin juosta matolla 32 minuuttia (5km), jonka jälkeen suuntasin spinning-studioon. Oli kyllä taas semmoinen setti että jalat alta ja oksat pois, ihan huikeeta! Tuli tehtyä varmasti viikon vauhdikkain treeni, vaikka meinasinkin viikonloppuna vielä tehdä juosten vauhtileikittelytreenin.



Eniten ehkä tuottaa pään vaivaa, jos meinaa vielä pitkän työpäivän jälkeen tehdä pitkäkestoinen ja kuluttava treeni. Mä syön yleensä lounaan siinä klo 11.30, joten jos treeni alkaa 16.20, on aika pitkä aika ennen sitä, ja puhumattakaan sitä, että tänään sain ruokaa vasta klo 20 seuraavaksi! HUPS.. mutta meni kaupassa treenin jälkeen niin kaaun, ja sitten piti vielä ruokaa laittaa. Tänään oli kyllä päivä, kun olisin voinut hyvin ottaa palautusjuomaa treenin jälkeen, koska ravintoa ei ollut heti tarjolla.. mutta unohdin palkkarinkin kotiin. Mä en yleensä siis käytä sitä, paitsi pitkien lenkkien jälkeen...

No, mutta asiaan.. mulla ei ollut edes välipalaa töissä mukana, enkä olis kiireisenä päivänä ehtinytkään syödä. Treenikassissa mulla oli proteiinipatukka ja kävin nopeasti kaupasta ostamassa banskun. Hmm.. ei ehkä paras välipala, mutta riitti aika hyvin.

Nyt onkin kysymys teille.. mitä te otatte välipalaksi ennen treeniä ja kuinka paljon etukäteen?

Mulla ei tuu vatsa huonoksi, joten voin syödä vaikka minuuttia ennen treeniä, ja niin usein teenkin.. heh. Siis jonkun banaanin ja pienen protskupatukan.

Muttajoo, enää 3 työpäivää ennen talvilomaa! Ihan parasta! Alan olla aika väsynytkin jo... treenikin kulkis varmasti asteen paremmin vähän levänneenä! No, kohta, kohta... mutta eniten ehkä odotan torstaita tänä viikkona, koska suuntaan silloin Nosturiin näissä merkeissä:


10 kommenttia:

  1. Aika pitkälti mullakin menee jollain protskupatukka, banaani, pieni rahka, pieni raejuustopurkki + jotain urheilupirtelöä valmiista purkista -linjalla nuo treeniä edeltävät välipalat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu. Noi on vielä sellaisia helppoja, jota on hyvä ottaa mukaan vaikka töihin. Mulla on kauraleseitä kans töissä, ja niistä saa nopean puuronkin ennen treenejä.. joskus siihenkin valmistukseen on liian kiire. :/

      Poista
  2. Oi ihanan monipuolinen sporttipostaus taas :) Pitää kyllä tulla vaikka ensi viikolla sinne spinningiin - kuulostaa raskaalta, mutta ihanalta! Itse harrastin aika pitkään danonen juotavaa jugurttia hetki ennen treeniä, mutta nyt olen alkanut syödä töissä purkin maitorahkaa ja marjoja ennen treeniä. Pitää kyllä nälän hyvin poissa! Joskus myös proteiinipatukkaa, mutta harvemmin...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos! Ite mietin, että kehtaanko näin sekavaa tekstiä edes julkaista! ;) Tahtoisin kirjoittaa enemmän pohtivammin, mutta joskus arjen keskellä aika ei riitä.. eilenkin olin lopulta kellon ympäri pois kotoa. :S

      Hei joo, tule spinningiin! Toi tiistain setti on kaikista paras! Pitääkö sopia treenitreffit? ;)

      Poista
    2. Juu itsekin välillä tuskailen ajanpuutteen kanssa, kun mielessä on vaikka mitä aiheita mistä haluttaisi kirjoittaa pohtivammin! Toisaalta on kyllä mukavaa lukea myös postauksia ihan tavallisista arjen treeneistäkin, sillä niistä saa aina innostusta myös omaan liikkumiseen :)

      Btw, Spinning varattu ensi viikolle ja treenitreffit sopii mainiosti! Jee, jänskää! :)

      Poista
    3. Kiva kuulla! Ite tykkään muös kevymmistä postauksista! :)

      Jihuu, tiistaina nähään.. eiku hitsit, tietkö, se on mun talviloma, enkä oo maisemissa?! MÄ JO INNOSTUIN! No, jos tykkäät siitä, niin ehkä sit viikon päästä tosta uusi yritys? ;)

      Poista
    4. Oi sulla on loma! Ihanaa! Jos pysyn terveenä, eikä tule muutakaan ihmeellistä kolotusta, niin voidaan mennä spinnaan myös viikon päästä tiistaina :)

      Poista
    5. Juu, ihanaa! :) Palaillaan siihen spinnuun ensi viikon loppupuolella! Olis kyl huisia!

      Poista
  3. Mä en ikinä selviäisi moisesta treenistä ilman välipalaa. Onneksi munkin maha kestää melko hyvin välipalat ennen treeniä, siksipä itse suosin banaania, pähkinöitä tai protskupatukka. Joskus meuhua.

    Pähkinät ja protskupatukat kulkee mukavasti treenikassin matkassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, täytyisi kyllä muistaa välipalan tärkeys! Saahan treenistä paljon enemmän irti, kun on syönyt kunnolla ja on voimakas olo!

      Uuu, pähkinöitä olis hyvä olla hätävarana! Mä vaan pelkään, että napsin ne "napostelun ilosta" jo ennen varsinaista välipalan tarvetta.. ai miten niin pähkinähullu? ;)

      Protskupatukka on kyllä hyvä hätävara treenikassissa!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)