tiistai 23. helmikuuta 2016

Vinkkejä herkullisiin smoothieisiin

Olen viimeaikoina useasti syönyt smoothien iltapalaksi. Oikeastaan aina, kun olen syönyt iltapalaa. Mulla menee ruokarytmi arkisin yleensä niin, että syön töissä aamupalan ja lounaan aina, ja välipalan iltapäivällä siinä tapauksessa, jos olen menossa suoraan töistä treenaamaan. Jos taas olen menossa vasta illalla lenkille, niin voin hyvin syödä illallisen ennen lenkkiä ja silloin syön aina iltapalan treenin jälkeen. Useimmiten kuitenkin syön välipalan töissä. Se onkin usein murheenkryynini, kun ideat tahtovat loppua, mitä se voisi olla. Tai edellisenpäivän eväspakkaaminen ottaa pannuun. Syönhän töissä jo aamupalan ja lounaan omista eväistä lähes päivittäin, joten kolmannen annoksen tekeminen on välillä melko työlästä. Usein siis syön banaanin, pähkinöitä tai riisikakkua ja mahdollisesti valmiiksi maustetun rahkan.


Iltapalasmoothien valmistuksesta sen sijaan nautin kovasti, sillä se on niin helppo tehdäkin. Kaikki ainekset vain sekaisin blenderiin ja kone käyntiin. Blenderin puhdistuskin on helppoa, kun tekee sen välittömästi valmistuksen jälkeen. Huuhtelen aina kannun ja kannen kuumalla vedellä ja sen jälkeen ajan fairytilkan kanssa pesuohjelman. Helppoa ja nopeaa kuin mikä, ja sen jälkeen blenderi on valmiina seuraavan päivän smoothieen.

Smoothien valmistus ei mielestäni vaadi mitään reseptejä. Sen kun heittää kaikkea mahdollista sekaisin ja maku on varmasti taattua laatua. Mä itse suosin usein muutamaan perusainesta, ja loput varioin mieleni mukaan. Yleensä kahden hengen smoothiepohjaan tulee manteli/kookos/soijamaitoa, purkki rahkaa ja banaani. Rahka ja banaani luo hyvän ruokaisan pohjan ja sopivasti makeutta. Kaikki näiden ainesten jälkeen on sitten päivästä kiinni, mutta yleisimmin blenderiin lentää marjoja kuten mansikoita ja mustikoita tai joitain hedelmiä, esimeriksi appelsiinia, ananasta, päärynää, mangoa tai kiiviä. Tällä hetkellä appelsiinit ovat todella edullisia ja suosinkin niitä. Itsepoimittuja mansikoita löytyy vieläkin pakkasesta, joten kannatti ahkeroida kesällä! Toisinaan lisään smoothieen jotakin erikoisuutta, kuten kauraleseitä, raakakaakaojauhetta, liotettuja taateleita, avokadoa tai kookoshiutaleita. Näillä saa joko makuvivahteita tai ruokaisuutta lisää smoothieen.


Suurin vinkkini upeisiin hedelmäsmoothieisiin onkin pakasteet. Tänä päivänä herkullisia pakasteita löytyy suuret valikoimat. Itse olen bongannut viimeaikoina ainakin mangoa sekä ananasta pakastealtaasta, sekä viimeisin tuttavuus on tyrnit. Pakasteet ovat helppo tapa saada vaihtelua smoothieen ja vältellä pilkkomis- ja kuorimisurakkaa. Näpsäkkää!

Eilisen herkullinen smoothie sisälsi

  • rahkaa
  • kookos-mantelimaitoa
  • banaania
  • appelsiinia
  • mangokuutioita
  • kauraleiseitä
  • pari tyrniä päälle kuvaa varten ;) (ja vitamiineja, tietty!)

Kerro sä sun parhaat smoothieohjeet ja vinkit! Kaikki herkullisimmat niksit jakoon, joohan? :) Syötkö sä usein smoothien?

12 kommenttia:

  1. Mun suosikki herkkusmoothie on vihreää omenaa, kiiviä ja pinaattia! Toki ei ole mikään nälänpoistaja vaan enemmänkin sellainen herkuttelu, mielettömän hyvää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hui, mä en oo viherpirtelöä kokeillut, mutta tuo vois olla kokeilemisen arvoinen... ehkä vähän avokadoa joukkoon, niin tulee jo ruokaisampi setti? :)

      Poista
  2. Nam! Mun herkkusmoothie on pohjaltaan aika samanlainen kuin sun eli mantelimaitoa ja rahkaa (tai luonnonjugua) + banaani. Sitten fiiliksestä riippuen joko mustikoita & muita marjoja tai sitten just jotain mangoa, ananasta tms! Smoothiet on ihania...mutta mikä on tuo pesuohjelma, jonka mainitsit?! Mä inhoan sen kannun pesemistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi pohja on kyllä toimiva!! :) Jos tykkäät kookoksesta, niin kokeilepa joskus sitä Alpron kookos-mantelijuomaa! Smoothiet on kyllä huippuja! :)

      No se on sellainen pesuohjelma, joka meidän blenderistä löytyy. Mut uskon että pärjää ilmankin.. elikkä laittaa vettä ja tiskiainetta, ja surrauttaa koneen käyntiin. Tuo pesuohjelma vaihtelee sitä kovuutta, jolloin vesi menee eri korkeuksille jne. :)!

      Poista
  3. Mun mielestä smoothiet oli fitnesstrendikästä hypetystä aina siihen asti, kun hankin oman tehosekoittimen pari kuukautta sitten. Sen jälkeen mun moni aamu ja työpäivä on ollut pelastettu, kun olen nopeasti tehnyt aamulla smoothien, jonka saa vedettyä kitusiin bussissa ja toisen välipalaksi töihin.

    Tykkään myös rahka-banaani-mango-appelsiini-kookoshiutale -smoothiesta, mutta jostain syystä suosikiksi on tullut ruokaisampi banaani-rahka-avokado-pakastepinaatti -smoothie. Noihin molempiin laitan myös hiukan leseitä ja makeutusta, mulla se on agavesiirappia mutta varmasti sopii moni muukin. Smoothiet on kyllä sellaista hyvän mielen välipalaa.:)

    Olen myös ollut kiinnostunut siitä, että tulee tarpeeksi ruokaisa tai täyteläinen ja siten myös päätynyt siihen, että kannattaa olla rahkaa ja banaania. Mutta huomattu on myös, että avokadosta voi tulla myös sitä kaivattua täyteläisyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, hyvin mielipide kääyntyi oman kokeilun myötä. Smoothiet on kyllä tosi näppäriä, joten sopii hyvin kirieisempäänkin aikatauluun :)

      Kiitos vinkeistä, hyviä makuyhdistelmiä :) Yritän nyt ainakin pinaattia lisätä smoothieseen, jotta saisin vähän rautaa ;) Appelsiini-pinaatti-banaani-avokado-mantelimaito... esimerkiksi, mmmm ;)

      Jeps, mäkin kaipaan jotain ruokaisuutta! Muuten smoothie on aina turhake!! :)

      Poista
  4. - Jäisiä banskuviipaleita + mustaherukoita/mustikkaa/punaherukoita/puolukkaa ja soijamaitoa.
    - Ananasta, persikkaa ja appelsiinia.
    - Avocadoa, appelsiinia, banaania.
    Siinäpä muutamia mainitakseni. :) Smoothiet on kyllä tosi hyviä ja blenderi soi meillä kyllä päivittäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä, maidottomia vaihtoehtoja! Mulla kun aina on se rahka/jugurtti mukana... mutta tykkään niiden tuomasta ruokaisuudesta! :) Blenderi on kyllä hyvä keksintö näihin smoothieisiin, nams!

      Poista
  5. Mä en oo täysin maidoton, mutta oon paljon vähentänyt maitotuotteita. Sitä paitsi Lontoossa on surkea rahka-tarjonta. No, jotain ruokaisaa piti saada tilalle, ja olen alkanut lisäämään joukkoon kananmunan valkuaista. Mulla on sitä nykyään aina jääkaapissa purkissa, ja sieltä on kätevä sitten lorauttaa sekaan. Jos vielä sen lisäksi laittaa maitoa (esim soija, kaura tai ihan tavallista) niin kyllä on ruokaisa! Marjoista ja hedelmistä mulla on tosi usein bansku ja sitten joko valmis jäinen marjasekoitus tai sitten vain mansikkaa tai muuta marjaa. Myös raakakaakao + bansku + maito on ihan kreisines herkkua! :D Useimmin kyllä menee kuitenkin marjat kaakaon sijasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei joo, kananmunanvalkuainen on kevyttä mutta ruoakisaa lisää smoothieen. Mä en oo nyt pitkään aikaan kokeillut, mutta joskus olen. Voisin joskus ottaa senkin testaukseen ;) en oo koskaan ostanut valkuaista purkissa. Mut kiitos vinkistä!

      Jep, raakakaakao-bansku -yhdistelmä, nams! Ootko kokeillut banaani-rakaakaakao+avokado-moussea? :P

      Poista
  6. Kuulostaa hyvältä! Mulla vaihtelee tosi paljon, välillä smoothiet himottaa tosi paljon ja niitä tulee tehtyä usein ja välillä taas ei pitkään aikaan! Mun suosikki viime aikoina on ollut mango-banaani-avokado smoothie! Rahkaa ja vähän maitoa pohjaan, steviaa makeutukseen, jos haluaa! :) Toimii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo sun vakkarismoothie on kyllä huippuhyvää, jos se oli sitä, jota maistettiin :) Mä en yleensä lisää makeutusta, jos on banaania. Mutta jos makeutan, käytän agavesiirappia tai hunajaa. :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)