keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Ballerina vs. nyrkkeilijä

Mä olen jo pidemmän aikaa huutanut monipuolisen liikunnan puolesta! Mulla oli pari vuotta sitten hetkeni, jolloin olin tosi hurahtanut juoksuun, enkä ihan kovinkaan paljon muuta tehnyt. Vaikka loppujen lopuksi myös silloin kun olen juossut "enkkakilsoja", olen käynyt myös salilla tai jumpissa melko ahkeraan. Nykyään myös kestävyyslajien kirjo on huomattavasti monipuolistunut muun muassa työmatkapyöräilyn, suunnistuksen, uinnin ja hiihdon myötä.

Monipuolisuuteen on panostettu jo minun nuoruuteni salibandyajoilla. Salibandyn pelaaminen ei itsessään ainoastaan kehitä pelaajaa hyväksi pelaajaksi, vaan lisäksi on hyvä tehdä muunlaistakin harjoittelua. Meillä ohjelmassa oli ihan perus lenkkiä, erillaisia nopeutta tai räjähtävyyttä harjoittavia juoksutreenejä esim. mäessä, radalla tai loikkien, koordinaatioharjoituksia, voimaharjoittelua, painia sekä muiden pallopelien pelaamista. Esimeriksi jalkapallo opettaa menemään iholle kiinni sen sijaan että huitoisi mailalla metrin päästä ja ultimate puolestaan opetti hakemaan pallottomana tilaa, johon kaveri voisi syöttää.


Nykyisin liikun monipuolisesti siksi, että se on hauskaa! Monipuolisuus pitää mielenkiinnon yllä liikuntaa kohtaan, aivot sopivasti kuormitettuna sekä vaihtelevuus muistuttaa niiden aivan rakkaimpien lajien merkityksestä itselleen. Voi pojat, juoksulenkki tuntuu ihanalta, jos on vaikka monta päivää pyöräillyt ainoastaan työmatkoja edes takas! Monipuolisuuden tuomaa hyötyvaikutusta siihen omaan ykköslajiin ei voi jättää myöskään mainitsematta. Jokainen varmasti ymmärtää, että ihmiskeho on moniosainen kokonaisuus, johon vaikuttaa monet osaamiset. Juoksijalle on eduksi, jos jaloissa on voimaa, tasapaino on hyvä ja osaa käyttää käsiä juoksun tukena, esimerkiksi. Näitä kaikkia ominaisuuksia voi toki harjoittaa juostenkin, mutta myös muiden lajien parissa. Yleisesti minun mielestäni, varsinkin niin kauan kuin ollaan kuntoilijoita, monipuolisuudesta ei ole haittaa, vaikka olisikin jokin "ykköslaji".

Mä olen viime aikoina päästänyt jumppari-Hannan valloilleen! Jo uudenvuodenaattona kävin kokeilemassa minulle täysin epämukavuusalueella olevaa Sh'bam-tuntia, joka osottautui varsin hauskaksi kokeiluksi! Tänä vuonna olen jatkanut monipuolista liikkumista, mutta valinnut lajeja, jotka kuitenkin kiinnostavat minua oikeasti. Tanssi ei ole koskaan ollut mulle luonnollinen tapa liikkua, ellei sitten puhuta jostain "yksin kotona mopin varressa heilumisesta" ;) Olenkin tutustunut kahteen toisistaan varsin erilaiseen lajiin, nimittäin barreen ja kuntonyrkkeilyyn. Nyrkkeilyn moni varmasti voi kuvitella minun räväkälle ja hieman poikamaiselle luonteelleni sopivaksi, mutta kuka olisi uskonut, että minä käyn tunnilla, jossa tehdään balettiliikkeitä?!


Kuva: sats.fi

Ja mä olen käynyt barressa jo kahdesti!! Ja se oli mielestäni jopa kivaa! Voisin kuvitella meneväni vieläkin, mutta harmikseni tunti on minun vakkarikeskuksessani aina samaan aikaan kuin easy yoga -tunti, josta olen taas innostunut. Barre on siis urheilullisin elementein varustettu balettitunti, joka tehdään pääosin balettitangon kanssa. Barressa tehdään liikesarjoja, joihin kuuluu muun muassa pliét ja relevét, eli polven joustot ja varpaille nousut. Barressa core on koko ajan tiukkana ja pakarat ja koko jalat tekevät töitä. Mä ihastuin barreen siksi, että liikkeet eivät ole rytmillisesti kovin vaikeita, mutta tunti on hyvin erilainen muihin käymiini tunteihin verrattuna ja riittävän haasteellinen. Se on yhtä aikaa keholle luonnollinen ja lempä sekä vaativa. Todella kivasta ryhmäliikuntauutuudesta on siis kyse!

Toinen keskukseni uutuustunti, jolla olen käynyt, on box-niminen kuntonyrkkeilytunti. Kuntonyrkkeilyssä tehdään pareittain (mulla on ollut parina Tiina, jee!) lyönti- ja potkuharjotteita ja käsissä on joko nyrkkeilyhanskat tai pistehanskat, joihin pari lyö. Tunnilla käydään yleisiä nyrkkeilyn tekniikoita läpi, mutta pääpaino on hikisessä treenissä. On oikeasti kiva mäiskiä nyrkeillä, kun saa osua oikeaan kohteeseen. Isku tuntuu mukavasti selässä ja tekee ylävartalolle todella hyvää. Yleisesti tunnin rakenne on sellainen, että ensin toinen pareista tekee lyönti- tai potkusarjoja kahden minuutin ajan ja sitten on vuorostaan toisen parin vuoro. Pistehanskojen pitäminen on aktiivista palauttelua, koska siinäkin joutuu olemaan hereillä koko ajan. Lyöntejä pitää aina hiukan tulla vastaan. Näiden perussarjojen lisäksi teemme välillä sykesarjoja, joissa tehdään kovia sarjoja ja esimerkiksi burpeeita vuorotellen parin minuutin ajan. Lopputunnista olo on yleensä todella väsynyt ja vaikka kuinka haluaisi lisätä lyönteihin voimaa, ei sitä enää löydy! Kuntonyrkkeilytunti vetää nöyräksi, mutta on samanaikaisesti huippuhauska! Ikinä ei ole tunti mennyt niin nopeasti kuin torstai-iltapäivisin SATSin salissa! Huhhuh!


Mä olen kyllä melkoisen avoin kaikenlaiselle liikunnalle ja mielelläni kokeilen uuttakin! Sellaiset tunnit, jotka vaativat suurta rytmitajua, saattavat jäädä kokeilematta, mutta muutoin tykkään kyllä testata rajojani. Tällä hetkellä mun tekisi tosi paljon mieli lähteä esimerkiksi kiipeilemään. Olen kyllä joskus käynyt, mutta siitä on jo aikaa. Myös ilmajoogaa olisi mukava joskus kokeilla. Kyllä lajeja aina riittää kokeiltavaksi!

Tykkäättekö te lähteä kokeilemaan uusia lajeja helposti vai koostuuko treeniviikko aina samoista tutuista lajeista? Mitä haluaisit nyt kokeilla ja mitä et kokeilisi mistään hinnasta? Onko joku muu ollut barren kaltaisella tunnilla tai kuntonyrkkeilemässä? 

10 kommenttia:

  1. Moikka!

    Kiva postaus! :) mä tykkään kyllä kokeilla uusia lajeja. Mulla on ollut repertuaarissa balettia (nuorempana), jalkapalloa (nyt), juoksua, voimistelua, yleisurheilua, akrobatiaa... Erityisesti tuo temppuilu on kivaa! Kokeile joskus akroyogaa! :) kuntonyrkkeilyssä oon ollu muutaman kerran ja se on kyllä pirun tehokasta. Löytää ihan uusia lihaksia selästä. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sara, moi! Muistankin sut meidän mörkölenkiltä! ;)

      no huh, sulla on ihanan monipuolinen tausta! Kiitos akroyoga-ehdotuksesta, kuulostaa mielenkiintoiselta! Mä olen aikamoisen kankea, mutta oon kyllä avoin kaikelle :) Jeps, kuntonyrkkeily on mahtava laji! :)

      Poista
  2. Baletti ja nyrkkeily kuulostaa erittäin hyvältä lisältä lajivalikoimaan, niisä kehitetään todella monipuolisesti tärkeitä perusominaisuuksia. Olen ihan varma että molemmista on hyötyä myös kestävyysurheilussa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, hyvä huomio, Mika :) Oon kyllä sun kanssa samaa mieltä :)!

      Poista
  3. Ihan ensiksi mun on sanottava että PAINIA!? Oikeesti!? Wau. :D Eipä ois tullu ekana mieleen salibandynaisille :D

    Mäkin tykkään kokeilla uusia lajeja, tosin viime aikoina lajit on pitkälti pysyneet näissä samoissa. Tuo barre ja kuntonyrkkeily kuulostaa molemmat lajeilta joita kokeilisin mielellään, samoin kiipeily, lisäksi voisin kokeilla crossfittiä (jep, oon niin jälkijunassa tänkin "trendin" kanssa ;) ), ilmajoogaa, erilaisia tanssitunteja ja mitähän vielä. :) Sen sijaan en menisi kauhean akrobaattisiin lajeihin, koska ne vaan ei oo mun juttu - ei edes kuperkeikat. Enkä kyllä painiakaan ihan yhtäkkiä lähtisi kokeilemaan ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, pari kertaa oli painiakin! :)

      No hei, parhaillaan harkitsen crossfit-kurssille menoa, että ollaan molemmat sit jälkijunassa :D Tosin oon kyl kokeillut crossfittiä pari kertaa, että... joo :) Hahaha en mäkään enää painia tekis! Hih.. ja mä oon kans aika huono kaikissa akrobaattisissa jutuissa ... vaikka oli kyllä kivaa olla hyvä :)

      Poista
  4. Ihana Ballerina-nyrkkeilijä-punttimimmi-ystäväin! <3

    VastaaPoista
  5. Olisipa huippua päästä kokeilemaan balettia! Tai huvittavaa ehkä, sillä tällainen jäykkis varmaan kykenisi siihen lainaan. :) Olen itsekin sellainen "liikuntaherkuttelija" eli tykkään napsia parhaat kaikista pöydistä ja siitä on tullut ehkä vähän ongelmakin kun en osaa keskittyä muutamaan lajiin. Tai tarvisko sitä edes? Toisaalta saa hyvää fiilistä kun näkee että kehittyy jossain, mutta toisaalta sitä ei tylsisty kun tekee monenlaisia juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, mä vasta jäykkis oon, mutta kyllä siellä pärjää, kun muistaa tehdä oman tason mukaan :)! Mä oon sitä mieltä, että ehdottomasti ei kannata keskittyä vaan yhteen lajiin, vaan tärkeintä on pitää mielenkiinto yllä ja jos se tulee monipuolisuudella niin se on ainoastaan hyväksi :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)