sunnuntai 25. lokakuuta 2015

Kaarinan syysmaratonilla katupuolikkaalla pitkästä aikaan

Eilen oli mulle jännä päivä, sillä juoksin pitkästä aikaan rehellisen katupuolimaratonin. Olen viimeisen parin vuoden aikana hurahtanut polkujuoksuun ja sen tuomaan rentouteen. Lappu rinnassa ei ole tenhyt paljon katuja mieli tallailla. Vaikka kuinka yrittäisi mennä rennosti, on aina vahvasti juoksuun kätetty aika mielessä. Monesti asetetaan itselleen jokin tavoite, joku muu kuin iloisesti läpi pääseminen. Tällä kertaa olin kuitenkin päättänyt osallistua Kaarinan syysmaratonin puolimaratonille, ihan vain kokeillakseni, missä kuntoni kanssa nyt mennään. Kaarinasta mulla oli niin hyviä kuin huonojakin muistoja, sillä minun kympin ennätykseni on juostu vuonna 2011 Kaarinassa, mutta kaksi vuotta sitten juoksin vesisateessa aika vaikean puolimaratonin. 


Mikä keli lähtöalueella 24. lokakuuta!

Tällä kertaa keli oli kohdillaan! Lauantaiaamu valkeni tyynenä ja aurinkoisena Kaarinassa, isäni luona, jossa majailin juoksua edeltävän yön. Tosin mittari näytti alle nollan vielä yhdeksän aikaan aamulla. Tiesin kuitenkin, että aurinko kyllä alkaisi lämmittää. Söin kaurapuuroa hillolla ja raejuustolla sekä leivän palasen ja join vettä ja kahvia. Mitään ihmeellisiä tankkauksia en ollut suorittanut enkä valmistautunut juoksuun kummoisesti. Pidin kyllä pari lepopäivää ennen juoksua. Hain numerolappuni jo edeltävänä iltana kisakeskuksena toimineesta Kaarinan lukiosta, joten saavuin paikalle vasta puolisen tuntia ennen puolimaratonin starttia. Lämmittelin hetken ja sitten heitinkin takin Kimmolle, joka oli tullut katsomaan lähtöä, ja siirryin lähtöalueelle. 

Kaarinassa ajanotto tapahtui käsipelillä, joten kaikki saivat vain bruttoajat. Puolimaratonille starttasi reilut 200 ihmistä, joten joitain sekunteja toki kesti siirtyä lähtöviivan yli. Minulle sekunnit olivat aika yhdentekeviä ja arvioin oman paikkani hieman 2 tunnin jänisten eteen. Sen sijaan mietin, kuinka työlästä on kirjata käsin monen sadan juoksijan ajat. Lähtöpamausta en kuullut, mutta yhtäkkiä lähettiin liikkeelle. Aluksi teimme ylimääräisen reilu kilsan lenkin, jonka jälkeen lähdimme varsinaiselle kierrokselle, joka juostiin kahteen kertaan. Katsoin Ambitista, että lähdin noin 5.30-kilometrivauhtia etenemään, jonka olin aiempien lenkkien perusteella arvioinut sopivaksi vauhdiksi. Vauhti on minulle reipas ja vaatii ylläpitoa. Tällä kertaa lähdin liikkeelle ilman kädessä olevaa pulloa ja päätin juoda jokaisella juomapisteellä järjestäjän tarjoamaa juotavaa.


Alku meni kivasti eteenpäin. Reittihän on kovin tylsä, mutta en muistanutkaan kuinka paljon reitin tylsyys vaikuttaa mielialaani. Polkujuoksussa on aina jotain hämmästeltävää ja ihasteltavaa. Nyt juoksimme asutusten ohi, peltojen keskellä sekä kolme kilometriä yhtä ja samaa suoraa kierroksen lopussa. Ensimmäinen kierros meni tosi kivasti. Vauhti ei tuntunut liian kovalta ja juttelin vähintäänkin puolet kierroksesta erään naisen kanssa. Juttu lähti liikkeelle, kun hän kysyi vauhtiamme ja siinä sitten puhuttiin niitä näitä, lähinnä minä kerroin polkujuoksusta ja harjoittelusta niitä kisoja varten. Minä tunsin olevani hieman lyhyellä matkalla itselleni ja hän taas oli ylimatkalla, kun koki kympin kivemmaksi kisamatkaksi. Toinen kierros oli jo sitten selkeästi raskaampi. Jossain 11-12 kilometrin jälkeen alkoi tulla sellainen olo, että "miksi mä täällä juoksen?". Vauhdin ylläpitäminen ei ollut enää niin helppoa ja jalat alkoivat väsyä etenkin pakaroista ja lonkankoukistajista. Otin ainoan geelin, joka minulla oli mukana ja join vettä päälle juomapisteellä. Säästin geelistä loput toiselle kierroksella olevalle juomapisteelle, joka oli noin 17,5 kilsan kohdalla ja join vettä päälle.

Geelistä sai selkeästi lisää voimaa, mutta jäljellä oli ylivoimaisesti juoksun tylsimmät osuudet eli pitkä kolmen kilometrin suora ennen maalialueelle saapumista. 19 kilometrin kohdalla mietin, että "okei, enkka tulee kyllä mutta pitäisikö kiristää vähän? Njääähh.." ja minkäänlaista loppukiriä en enää saanut aikaiseksi. Ei mun oikeastaan tehnytkään mieli kiristää. Onko sillä minuutilla sitten loppujen lopuksi mitään väliä? Eipä ole ei. Juoksin maaliin ja kellot pysähtyivät aikaan 1.56.56! Se oli mun puolimaratonin ennätys! Jee? No jee. Eipä juuri kovin ihmeelliseltä tuntunut. Toki olin onnellinen, että sain pidettyä juoksuni melko hyvin kasassa ja juoksin varmaan elämäni tasaisimman (katu)juoksun. Toki olin myös väsynyt, sillä minulle tuo oli melko reipasta vauhtia! Jaloissa tunsi juosseensa!


Sympaattinen pieni maali!


Mutta tajusin samalla, että musta ei ehkä ole katujuoksijaksi enää. Eikä mun tarvikaan! Eilisen paras oivallus oli se, että tajusin mikä mun suhteeni juoksuun on tänä päivänä. Mä en oo enää enkkojen perään, vaan juoksen siksi, että saisin elämyksiä ja nähdä mahtavia maisemia. Mulle ei ole elämyksellistä tuijottaa kelloa ja yrittää puskea itseään eteenpäin kovemmin. Ei oo mun juttuni juosta kelloa vastaan. Sille oli oma aikansa mun elämässäni ja sen kautta löysin omat kiinnostuksen kohteeni: polkujuoksun ja suunnistuksen. Ja kyllä mä rakastan myös tavallista katujuoksua, mutta se on mulle terapeuttista ja helppoa arkiliikuntaa, ei laji, jossa mulla on pakonomainen tarve kehittyä. Kyllä mä varmasti vielä juoksen katutapahtumissa, mutta puolimaratonia tuskin tulee hetkeen juostua. Se on muuten aika inhottava matka ;) Pitäisi olla kestävyyttä ja pitäisi juosta silti kovaakin. Varmaan jatkossa tulee enemmän juostua kymppejä, jotka menevät hyvinä treeneinä, koska jalatkin palautuvat niistä nopeammin. 

Kaikesta huolimatta eilen oli kuitenkin mukava juoksupäivä! Sää oli täydellinen, mukana oli iloista juoksuporukkaa ja tapahtuma lapsuuden kotikaupungissa on oikein sympaattinen ja onnistunut. On mahtavaa nähdä niin onnistuneita hymyjä ihmisten kasvoilla kuin niitä epäonnistumisiakin. Ne kuitenkin kaikki kuuluvat liikuntaan ja varsinkin katujuoksuun.


Oliko joku muu viikonloppuna jossain syksyn lukuisista juoksutapahtumista? Miltä onnistuminen ja epäonnistuminen tuntuu? Motivoivatko paremmat ajat juoksemisen pariin vai jokin aivan muu?

34 kommenttia:

  1. Kiitos raportista ja onnittelut enkasta joka tapauksessa! :) Hiukkasen oli makeampi keli Kaarinassa kun viime vuonna :D Mua motivoi juoksussa kyllä elämykset ja fiilistely, mutta myös paremmat ajat. Onhan se ihan huippua saada itsestään enemmän irti, mutta ei se ole tarpeellista joka tapahtumassa! On ihanaa juosta niitä elämystapahtumia ja fiilistellä ja sitten välillä on kiva tähdätä aikaan! Sopivassa suhteessa molempia niin säilyy mulla ainakin mielenkiinto ja hyvä fiilis. Ens vuonna haluan kyllä johonkin polkujuoksutapahtumaan myös! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karoliina! :) Lauantaina oli täydellinen sää!! Ei olis voinut parempaa juoksukeliä ollakaan. Myös kaksi vuotta sitten juoksin Kaarinassa kaatosateessa kun taas neljä vuotta sitten oli tämän vuoden kaltainen keli :) Sulla on ihanan rento mutta määrätietoinen suhtautuminen liikuntaan. Ei tosiaan aina tarvitse tähdätä aikaan, vaikka onhan se oma kehitys aina mukavaa! Suosittelen kyllä polkujuoksua, se on ihanan rentouttavaa ja avartavaa <3 Candyyy, olen jännityksessänne mukana. Hurjaa!

      Poista
  2. Onnittelut kuitenkin enkasta :)
    Juoksemisessa tärkentä on kiva fiilis ja se että pysyy kunnossa, mutta parempien aikojen tavoittelu motivoi myös. Onnistumiset on tietty huippuja. Epäonnistumiset usein masentaa aluksi, mutta nekin unohtuu tai sitten niistä usein voi ottaa jotain opiksi tai löytää jotain hyvääkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Piia :) Ei tavoitteellisuudessa ole mitään pahaa, ja tahdonhan itsekin kehittyä. Toi on totta, että epäonnistumisista pitäisi ottaa opiksi kunnolla :)

      Poista
  3. Onnea ennätyksestä! Juoksemisessa niin monet asiat motivoivat kuten fiilis, kivat treenit, hyvä kunto ja se, että saa juosta terveenä. Myöskin se motivoi, että asettaa itselleen mukavan tavoitteen ja sen saavuttaa, oli se uusi ennätys, uusi juoksukilpailu, ystävä kenen kanssa saa juosta tai mikä tahansa. Olin eilen Kaarinan Syysmaratonilla kympillä ja minusta kisa oli vallan mukava, ja mikä sää! Tykkäsin kovin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenni :) Olet ihan oikeassa, että juoksussa motivoi monet asiat, myös minua. Olen oikeastaan tajunnut että se itse matka on tärkeämpää kuin se "huippu". :) Pääasia, että jokainen liikkuu siksi, että se tuo energiaa elämään, eikä siksi, että se vie. :D Kiva että tykkäsit Kaarinan syysmaratonista. mustakin se on tosi kiva "pikkukisa" :)

      Poista
  4. Kiva raportti! Hauska lukea erilaisten ihmisten kokemuksia tuosta samasta tapahtumasta. Itse juoksin siellä eilen ensimmäisen maratonini, ja olin kisan jälkeen yhtä hymyä. Onnea ennätyksestä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnea Anne, maratoonari!! Kävin lukemassa raporttisi ja hienosti meni :)! Kaarinassa on kyllä kiva tapahtuma!

      Poista
  5. onnea enkasta! mun piti juosta kanssa tuolla, mutta tulin kipeäksi enkä onneksi lähtenyt matkaan.mulla on niin vähän kokemusta lappujuoksuista tms tapahtumista ja pohja tulokset on nyt tehty.nyt motivoi siis enkkojen jahtaaminen.toki elämykset ja erilaiset tapahtumat kanssa. pitää olla erilaisia treenejä ja tapahtumia, että jaksaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Merituuli :) Juu, kipeänä ei saa kyllä juosta! Toi on hyvä pointti, että erilaisia juttuja sekaisin, niin sitten motivaatio pysyy yllä! Hyvä juttu niin :)

      Poista
  6. Paljon onnea! :) oli kiva lukea sun kisaraportti. Mua motivoi elämysten lisäksi paremmat ajat ja tykkään seurata kehitystä niiden kautta. Mutta nyt tänä syksynä, erityisesti Helsinki city trailin jälkeen huomasin kuinka paljon parempi mieli mulla on poluilla juostun tapahtuman jälkeen. Kun sillä loppuajalla ei tosiaan ole juurikaan merkitystä poluilla. Saattaapa olla että tulevina vuosina juoksu painottuukin yhä enemmän poluille. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Anna :)! Mielestäni kehityksen seuraamisessa ei ole mitään pahaa, ja tokihan itsekin tykkään, kun kehittyy, mutta mulle se ei ole motivaattori tai mikään itseisarvo juoksemiselle! Mä _niiiin_ tiedän tuon tunteen, mikä tulee polkujuoksun jälkeen! Ja voin vannoa, kun matkat pitenevät, niin fiilis on vaan entistä parempi ;)

      Poista
  7. Sä oot kyllä niin kovassa kunnossa :) Onnea vielä enkasta :)

    VastaaPoista
  8. Aai, täällä on semmonenkin! Täytyy kattoa jos joku toinen kerta osallistuisi johonkin Kaarinan juoksuun. Mahtaako niitä olla useamminkin kuin vain kerran vuodessa? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, kyllä :) Mä en tiedä muista juoksuista siellä, mutta tämä Kaarinan syysmaraton juostaan joka vuosi lokakuun lopussa. :)

      Poista
  9. Olipa hyvä raportti! Sä kun oot aina niin positiivinen ihminen, niin ihana lukea välillä myös tuollaista että ei koko matka ollutkaan niin kivaa :D Mä oon niin samoilla linjoilla sun kanssa! Eri asiat motivoi eri ihmisiä, mutta mun mielestä etenkin Suomen suorittajakansa tarvitsee tuollaisia julkilausumia että se ajan parantaminen ei jollekin olekaan se motivaattori - välillä tuntuu että sen pitäisi olla automaattisesti kaikkien tavoite, aina vaan parantaa omaa aikaansa. Ei siinä mitään pahaa ole niin kauan kun meno jatkuu oikeasti mukavana mutta siinä voi helposti kadottaa myös sen harrastuksen nautinnollisuuden jos liian vakavasti tuijottaa vain minuutteja ja sekunteja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, joo, aina ei oo niin kivaa :'D Ihana kuulla, että sun mielestä on hyvä, että näistä erilaisista näkökulmista puhutaan ääneen! Mä en vois olla onnellisempi, kun olen löytänyt tämän fiiliksen.. siis että harrastan suorituskeskeistä lajia, mutta pääosassa onkin nautinto eikä niinkään ne suoritukset :) Toki ne voivat kulkea käsikädessä, mutta joskus on hyvä pysähtyä miettimään, mikä onkaan se oikea syy harrastukselle ja tykkääkö siitä, mitä tekee vai tekeekö vain siksi, että voisi olla parempi... ;)

      Poista
  10. Hei hienoa Hanna, että ensinnäkin juoksu sujui hienosti ja toisekseen, että oivalsit juoksun aikana yhä enemmän mikä onkaan sun juttu! Peruskatupuolikkaathan voi toimia ihan treenimielessä. :)

    Minua motivoi enemmän juuri juoksuelämykset aikojen sijaan.. tosin tykkään kyllä yhä katujuoksuistakin, lähinnä treeni mielessä. Kisoissa on se hyvä puoli, että joku on suunnitellut reitin puolestasi. ja voi vaan juosta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Satu :) Kyllä, näitä voi juosta enemmän treenimielessä, eikä niinkään kelloa tuijottamalla. :)

      Ollaan kyllä todella samalla tasolla ajatustemme kanssa, oot oikein sielunsisar. <3 Vaikka ootkin niin pirun kova likka juoksemaan, niin silti on ihailtavaa, ettet tavoittele ensisijaisesti uusia aikoja vaan nautit juoksun tuomasta fiiliksestä. :)

      Poista
    2. Voi Hanna! Oot todellinen sielunsisar. <3

      Poista
  11. Hyvä ja rehellinen raportti! Tiivistit erittäin hyvin sen mitä itsekin ajattelen katujuoksusta ja erityisesti puolimaratoneista. Juoksin kaksi puolimaratonia vajaan kuukauden aikana keväällä 2013 enkä ole sen koommin sitä tapahtumissa taivaltanut. Enpä sano ettei koskaan enää mutta ainakaan tällä hetkellä ei hirveästi ole fiilistä lähteä mukaan.

    Mutta arvaa mikä on siistiä :D Meillä on nyt tismalleen sama puolikkaan ennätys, 1:56. Sehän on siis mun splitti viime syksyn maratonilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että rapsa iski :) Puolimaraton on jotenkin karu matka.. en tiedä juoksenko enää ikinä tai sitten saattaa mieli muuttuakin :D

      Mutta heeei, sitä päivää odotellessa, että mun maratonin splitti olis 1.56, huhhuh xD Kova oot!!

      Poista
  12. Onnea vielä enkasta täälläkin ja erityisesti sen oman liikunnallisen polun ja ilon löytämisestä! Liikkumisen on kuitenkin pääosin tarkoitus tuoda iloa ja hyvää mieltä elämään, joten siksi tärkeää kuunnella itseään siinäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiinaseni :) Tärkeintä on tehdä niitä iloa tuottavia asioita, olen samaa mieltä!

      Poista
  13. Omien enkkojen rikkominen on aina mukavaa, joten onnittelut myös täältä sinulle Hanna! Kysyit, että miltä onnistuminen tuntuu. Itseasiassa aika hemmetin hyvälle! Kävin ensimmäisen kerran lenkillä ilman jalkakipua useamman viikon tauon jälkeen. Sen verran mukavaa oli, että juoksin suoraan pimeälle urheilukentälle ja jolkotin cooperin kuunvalossa. Tulos ei ollut kovin kummoinen, mutta jalka toimii taas! Nyt on voittajafiilis! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Juho, näin on :) Eikä, kuulostaa ihan mahtavalta!! Kivut on inhottavia, mutta niiden jälkeen ainakin arvostaa kvuttomia lenkkejä! Toivottavasti saat jatkossakin juosta terveenä :)

      Poista
  14. Harmittaa vieläkin, kun ei nähty :( ensi kerralla, kun tulet tänne Kaarinaan, niin sovitaan juoksutreffit.

    Mä motivoidun nimenomaan omien ennätysten parantamisesta ja juoksutapahtumista. Mutta pääasiahan on, että jokainen löytää oman lajinsa. Juuri tänään pohdin, että puolikas on mulle sopivin matka ja ehkä tavallaan mun päämatka, jos harrastelijana sellaista voi edes valita. Ihailen kyllä sun polkujuoksuja ja suunnistusta ja nostan hattua niille suorituksille. Onnea kuitenkin hienosta puolimaraton ajastakin sulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä, harmi :/ Joo, vois sopia juoksutreffit :) Isänpäivänä olen tulossa, mutta seuraavaksi paremmalla ajalla varmaan joulukuussa!

      Ei ennätysten parantamisessa ole mitään väärää! Pääasia että tekeminen pysyy nautintona ja ei masennu, jos kehitystä ei koko ajan tulekaan! Hienoa, että oot löytänyt päämatkasi :) Toki harrastajalla voi sellainen olla! Mä nautin pitemmistä matkoista eniten.. ;)

      Poista
  15. Onnittelut vielä enkasta Hanna! :) Sulla on kunto selvästi noussut polkujuoksun ansiosta? ;) Mielenkiintoista pohdintaa ja tavallaan ymmärränkin kyllä tuon. Polkujuoksu ja suunnistus verrattuna katujuoksuun on jotenkin täysin eri laji. Katujuoksussa keskiössä on pääasiassa juoksu, polkujuoksu taas sisältää paljon muitakin elementtejä. Tosi kiva, et oot löytänyt selkeesti sen oman juttusi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, Katju :) Ehkä polkujuoksulla on ollut osuutta asiaan, koska selviä vk-lenkkejä en oo kyllä tehnyt... xD Kyllä, mulle on tärkeää, että omat lajit tähän elämäntilanteeseen ovat nyt löytyneet ja nautin suunnattomasti niistä. Katujuoksu onneksi tukee mukavasti näitä muita harrastuksia ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)