keskiviikko 19. helmikuuta 2014

Maratonilta triathlonille - miten muutan treenailuja?

Kuten olen kertonutkin, mulla on ihan superjännä kevät menossa liikunnan saralla, kun laitoin hyvissä ajoin ilmottautumisen menemään triatlonille! Ainakin kevät on todella erilainen, kuin vuosi sitten, jolloin treenailin Tukholman maratonille. Pyrin silloin juoksemaan paljon kilsoja alle, jotta maraton olisi mahdollisimman miellyttävä kokemus. Tänä vuonna maraton odottaa vasta syksyllä, joten kevät ei tule olemaan niin paljon lenkkeilyä, vaan monipuolista tekemistä. Toisaalta vähän haikeaa, sillä maratonille valmistautuminen on lähes yhtä hienoa, kuin itse maratonin juokseminen, mutta toisaalta olen iloinen siitä, että saan toteuttaa itseäni tänä keväänä paljon monipuolisemmin.


Kokosin muutaman vuodentakaisen blogikirjoituksen kevään juoksutapahtumiin tähtääville lukijoille:
3+1
Pitkän lenkin salaisuus
Olenko valmis maratonille?
Iik, eka juoksutapahtuma lähestyy...
Mitä maraton-treenailu vaatii

Multa on kysytty, miten aion muuttaa treenailuja nyt, kun en tähtääkään pelkästään juoksutapahtumiin, vaan triatlonille. Toki mulla on ohjelmassa HCR ainakin alkukesästä, joten selvää on, että jatkan sillä, että juoksu on mulle ykkösjuttu, edelleen. Juoksu on helppoa, viihdyttävää ja terapeuttista, joten lenkkily tulee olemaan mulle edelleen ensisijainen kunnonkasvattamiskeino. Lisäksi kesän suunnistukset ja suunniteltu Vaarojen maraton pitävät maastojuoksun ohjelmassa taas heti, kun se on vähänkään mahdollista "lumitilanteen" salliessa. Olen ajatellut, että 2-3 juoksulenkkiä viikossa on sopiva määrä. Varmasti aion pääasiassa tehdä viikon pitkän treenin edelleen juosten. Ehkä sitten keväällä, kun vaihdan spinningin omaan pyörään, teen pitkän lenkin välillä myös pyörällä.


Olen päättänyt, että uintia ja spinningiä tai pyöräilyä olisi vähintään kerran viikossa kumpaakin. Tästä olen vähän lipsunut, mutta olen silti aika tyytyväinen, sillä eletään viikkoa 8, ja olen polkenut viisi 75 minuutin spinningiä ja uinut neljästi vuoden alkuun. Tämä on suuri lisäys vuoden takaiseen. Nyt on selvää, että olen sitoutunut triatloniin siinä määrin, että aion todella tehdä muutakin treeniä, kuin juoksua. Oikeastaan tällä hetkellä nautin spinningistä, koska se tietää mulle hyvää tunnelmaa, ohjaajan suunnittelemaan hyvää rakennetta ja hyvää fiilistä. On siistiä, kun spinning-sali laitetaan pimeäksi, musiikki pauhaa ja tunti alkaa. Kyllä siinä fiilikseen pääsee! Uintiinkin on löytynyt todella suuri flow-tila, kuten tämän päivän uinnissa, kun uin 50 minuuttiin 2 kilsaa. Okei, en ole kovin nopea, mutta onhan toi mun uinti mennyt hurjasti eteenpäin. Mulla on sinällään hyvä tilanne lähteä triatlonille, koska mun uinti on tässä vaiheessa vuotta jo siinä kunnossa, että mulla ei ole ongelmaa uida kahta kilsaa putkeen. Triatlonissa uinti on 1,5 kilsaa, joten nyt pitäisi vain vielä saada ensin yhä rentoutta uintitekniikkaan ja sen jälkeen yritetään parantaa vauhtia. Mutta jos totta puhutaan, uinti ei ole yhtään mulle se, jota pelkään eniten. Tottakai pelkään avovedessä uintia aluksi, mutta kyllä pyöräily on se, joka mulla kaipaa eniten treeniä, varsinkin, kun mulla ei mitään superpyörää ole. Uskon kuitenkin, että harjoittelulla pääsen sinuiksi mun pyörän kanssa! Treeniä, treeniä vaan!

Eli viikossa 2-3 juoksua, 1 uinti ja 1 pyöräily. Lisäksi teen yhden lihaskuntotreenin (esim. crosstraining) ja yhden kehonhuollon, ja sitten olisikin viikko lähes pulkassa. Toki aina tulee jotain muuta ohelle, mutta tuossa on mun runko. Keväällä suunnistus korvaa juoksua, luonnollisesti. Näiden lisäksi ajattelin tehdä yhdistelmätreeniä, varsinkin harjoitella juoksua pyöräilyn jälkeen. Olenkin jo harjoitellut sitä vähän, kun olen spinningin jälkeen vielä juossut puolisen tuntia matolla. Ajattelin keväällä, huhti-toukokuussa tehdä myös yhden oman triatlonin, jossa yhden päivän aikana treenaan kaikkia lajeja.

Olisi kiva kuulla kokeneilta triatleeteilta, että miltä mun rakenne kuullostaa perusmatkaa silmällä pitäen? Millaisia yhdistelmätreenejä te teette? 

Ja voi jeeee, ihan superpäivä Sotshissa!! Hyvä hiihtäjät, hyvä leijonat!! Ihan kylmät väreet on mennyt koko päivän iholla... huhhuh, on tää urheilu ihmeellistä!! Perjantaina sitten klo 14 Leijonat käy Ruotsin kimppuun.. moniko aikoo aloittaa viikonlopun aiemmin ja katsoa pelin? ;)

14 kommenttia:

  1. Jos nyt ihan aluksi lähdetään siitä, että se laji kirjoitetaan triatHlon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä otan vähän ennakkoa.. käy triatHlonille niin kuin maratHonille :D

      Poista
  2. Olen kaikkea muuta kuin kokenut, mutta sanon nyt kuitenkin. Sanovat, että pyöräily kehittää myös juoksua, mutta ei päinvastoin. Siinä mielessä ehkä voisi harkita inasen enemmän polkemista? Itse aloitin ajatuksella 2-2-2 eli tasapainoisesti kaikkea. Uinti on vaatinut tosi paljon intensiivistä duunia, ollen samalla lihaskuntotreeniä yläkropalle (tällä hetkellä 2krt/vko tuntuu liian vähältä). Kunnon pitkät nautinnolliset pyörälenkit ottavat aikaa nopeasti ja niitä varmaan itse suosisin, kun se ei varsinaisesti ole juoksulta poiskaan. Jos/kun treenituntimäärät nousee puolihuomaamatta, palautumista ei kannata unohtaa. PK:t PK:na :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Niobe, mun silmissä oot kokenut, kun olet suorittanut jo tratlonin! :) Mäkin olen kuullut noin sanottavan, mutta viimeksi kuulin eräältä juoksua harrastavalta ja triatlonin läpikäyneeltä, että ei oliskaan niin. Äh, tiedä tässä sitten, mitä kuuntelee :D Mut oot oikeassa, uskon, että keväällä kun kaivan oman pyörän talvilevolta, otan toisenkin pyöräilyn ohjelmaan. Tai sitten - kuin itsestään pyöräily lisääntyy, kun olen ajatellut alkaa polkea näitä mun työmatkoja pyörällä. Siinä ehkä sais pyöräilyrutiinia nousemaan!Ja pyörällä on varmasti helpompi pitäytyä peekoossa.. voi, täytyykö mun alkaa sykemittaria käyttämään ;)

      Poista
    2. Mun mielestä pyörällä on ihan yhtä helppo tai vaikea pysyä PK:lla kuin juostessa. Pyörällä on ehkä herkempi lähteä revittelemään vahingossa esim. ylämäkiin. Enivei, pyöräilyä kai pitää tehdä ajallisesti enemmän verrattuna juoksuun, jotta treenit olisivat verrannollisia. Tai näin olen ymmärtänyt. Ts. puolentoistatunnin polkaisu vastaisi about tunnin juoksulenkkiä.

      Enivei. Itse ehkä keskittyisin tekemään enemmän uintia ja pyöräilyä ihan siksi, että juosta sä jo osaat, oot siinä hyvä ja se on varmasti sun vahvuutesi. Mutta kun triathlonissa se on 1/3 koko suorituksesta, niin ehkä itse keskittyisin vahvistamaan tätä 2/3:aa, jotka ovat vielä vieraampia. Tää on siis ihan vaan mun mutu keittiölogiikkaa.

      Ja juu, minä suosittelen kyllä harkitsemaan sykemittaria. Pyöräilyssä pitää katsoa n. 10 pistettä alemmaksi sykerajat kuin juoksussa.

      Mutta siinä ano-kommentoija on oikeassa, että lajin nimi on suomeksikin triathlon, engl. marathon sen sijaan kääntyy suomeksi maraton.

      Poista
    3. Ihan eka, kiitos Niobe, kun jaksat vääntää mulle rautalangasta! Ja antaa neuvoja, ne on kullan kalliita!

      Toiseksi, kai mä saan kirjoittaa blogissani triatlon, jos haluan ;) Se taipuu mulle helpommin näppäimistön sauhutessa... mä tiedän, että sen muoto on triathlon, koska olen sen tarkistanut, mutta olen 99% varma, että muutaman vuoden sisällä triatlon on yhtä oikea muoto kuin triathlon. Niin kävi sanalle maratonkin. Kohta kirjotan RIATLONI :D

      No, mä oon ehkä niin huono polkemaan, että mun on helmpompi pitää matalampi syke pyörällä. Mutta toisaalta jos sen KUULUUKIN olla 10 pykälää alempi, niin sit ne on varmasti aika samoissa.

      Totta, juoksu on tutuin. Ja edelleen, pidän myös uintia perusmatkalle suht ok-tasona. Varmaan välillä ehtisin 2 uintia viikkoon, jos teen noita yhdistelmätreenejä. Millaisia yhdistelmätreenejä sä suosit?

      Ja spinning-aikana en kyllä usko, että huvittaa tehdä kahta polkemista, mutta kun pääsen maanteille viilettämään, asia on eri. Mulla on vaan hitusen asenneongelmaa vielä vähentää juoksua niin radikaalisti, mutta pikkuhiljaa eteenpäin... niin ajatusmaailmassa kuin toiminnassakin. En vain tiedä, miten kaikkea oikein ehtii?! :D

      Poista
    4. Ihan mielenkiinnosta, miksi uskot, että nimi vaihtuisi nyt, kun lajilla on kuitenkin 40-vuotinen historia ja nimi on liittotasoa myöten se, mikä on? Ilman muuta tietenkin saat kirjoittaa blogissasi, miten haluat, mutta en ole ennen törmännyt kirjoittamaasi muotoon ja on vaikea kuvitella, että kukaan harrastaja siihen taipuisi. Se vähän särähtää korvaan, varmaan siksi anonyymi-kommentoijakin siihen taipui. Mutta siis sori että vielä jaksoin tästä vääntää :/

      Itse teen aika harvoin yhdistelmätreenejä. Odotan kesää ja seuran tiistaitreenejä, jolloin teen muiden perässä sprinttityylistä 500/10/3 tai 1000/16/3 -treeniä. Tulee samalla vaihdot treenattua. Tässä keväällä mahdollisesti hallissa jotain pyöräily/juoksu duathlonia. Joskus olen tehnyt jotain uinti+pyörä tai pyörä+juoksu -juttuja kotinurkissa. Nuo seuran lajitreenit ovat mulle se kova juttu :)

      Uintia kyllä edelleen kannustan treenaamaan! Varsinkin jos et aio hankkia märkkäriä, 1500 avovedessä voi olla aika jännä kokemus ensimmäistä kertaa kun sen tekee.

      Mutta kuten sanoin, mie en kyllä ole kokenut enkä asiantuntija, kun aloin vasta toissa syksynä tosissani näitä asioita miettiä ja kohdata. Mutta siltä pohjalta tiedän kuitenkin aloittelijafiiliksiä :D

      Poista
    5. No, toivon, ettei kukaan lopeta blogini lukemista sen vuoksi, etten kirjoita kirjakieltä. Kirjoitan kuin puhun :D Siksi täällä saattaa välillä vilahdella turun murrettakin, heh heh... Mutta minä en tiedä sanojen historiaa, minulle sana on yhtä tyhmänkuuloinen kuin sana "marathon" on. Samanalaisia vierasperäisiä sanoja. Tiedän toki marathon-sanan historian, mutta en triathlon-sanan. Eikä se pahemmin kiinnosta. Ne ovat samankaltaisia sanoja, ja koska marathonkin voi olla maraton, niin miksei triathlon voisi taipua suomalaisittain triatlon. Kyllä täällä nykyään saa alkaa tekemäänkin, eli kaikki on mahdollista ;) Mut en ole äikänope, ja mietin jatkossa, miten kirjoitan... jos se kerta muuten ajaa lukijat pois ;)

      Okei. Olen kuullut, että juokseminen pyöräilyn jälkeen on aika tuskaisaa aluksi, joten sitä itse ajattelin harjoitella, ja olenkin jo harjoitellut. Noi teidän seuran kesätreenit kuulostaa kyllä siisteiltä! Mua pelottais mennä johonkin seuraan, varsinkin, kun täällä pk-seudulla kaikki toiminta on aina niin isoa. Mutta aion pärjätä kyllä ilman seuraa, koska suunnistuksessa tuo verkostoituminen kiinnostaa tällä hetkellä enemmän ;)

      No, katson, miten ehdin uimaan. Mä olen silti aika vakuuttunut, kun ole jo todella pienellä treenillä saanut sen hiottua noinkin rennoksi. Olen myös vuosia, vuosia sitten käynyt uinnin tekniikkakurssilla. Ei kai ihan kaikilla ole näin hyvä lähtötilanne, että ei ole ongelmaa uida pari kilsaa vapaata putkeen... Aion kyllä hommata märkkärin, koska on kai vähän pakko... en tahdo jäätyä kesäkuussa järveen... Suomen kesä <3 Hah.

      Siksi tykkään sun kommenteista, koska mun oot suht alkaja itekin, mut sit kuitenkin kokenutkin. Osaat ehkä samaistua muhun vähän! Mut mä korostan, että tämä triatHlon on itelleni tällä hetkellä vain läpipääsy-tavoite, ja suurimmat tavoitteet ovat juoksun puolella, siellä Vaarojen maratonilla...

      Poista
  3. Täältä et saa kokemuksen rintaäänellä hyviä neuvoja, mutta uskon, että sun tavoitteisiin ja mielenkiinnon kohteisiin nähden toi ohjelma kuulostaa just sulle sopivalta! :) Eli ainakin olen ymmärtänyt, että haluat selvitä hyvissä voimin triathlonista ja saada siitä kivan kokemuksen, jonka pohjalle rakentaa jatkossa ja lisäksi juoksu on sulle kuitenkin noista ykköslaji niin uskon, että toi painotus toimii siinä kohtaan ihan hyvin! :) Jos olisi tavoitteena voittaa koko kisa, niin sitten varmaan pitäisi vetää paljon tasapuolisemmin kaikkia lajeja? Tosiasiassa, ei mitään hajua triathlonille treenaamisesta ja kuinka tehdä se ns. oikein, mutta uskon, että kun kuuntelet omaa kroppaa niin sillä pääset jo pitkälle! :) Tsemppiä Hanna, kiva seurailla sun menoa! Ja totta..ehkä se On ramp ei tosiaan mahdu sun ohjelmaan enää noiden lisäksi! ;) Ps. kerro sitten millainen oli sen tän päivän tunti, siellä on mun kaveri vetäjänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka en sais neuvoja kokemuksella, niin silti sulla on niin vankka liikuntatausta, että kuunteleen mielellään. Ja tsempit on aina tervetulleita ;) Hei olet ymmärtänyt ihan oikein, että haluan tosiaan tänä vuonna ainakin selvitä "vain" maaliin, ja nimenomaan hymyssä suin ;) Vaikka vähän kauhistuttaakin se 10 kilsan juoksu uinnin ja pyöräilyn jälkeen.. ei oo ihan helppo nakki ;) Mä tahdon koko ajan pitää mielessä sen vaarojen maratonin, ja tähdätä jo kevään treeneillä sinne... se on kuitenkin se tän vuoden ykkösjuttu, ja maraton jo itsessään on iso juttu, mutta että maastossa, huh. Pitää siihen treenata. Oot oikeassa, toi on ramp olis vähän ahdas tähän keväälle! Mut mä meen syksyllä, oon jo päättänyt ;) Kerron ilman muuta, millainen tunti oli! :)

      Kiva kun seuraat ja tsemppaat, ihana aurinkoinen Karoliina! <3

      Poista
    2. Tottakai tsemppaan. Oot huippu! :)

      Poista
  4. Moikka. Ootko rekisteröitynyt http://www.triathlonhaaste.fi sivulle? Sieltä saa ladata ilmaiseksi ohjelman jota varmaan ainakin voi soveltaa ja josta voi saada hyviä vinkkejä.

    Mitä keväämmäksi mennään sitä enemmän mulle tulee yhdistelmätreenejä ohjelmaan, nekin on kyllä kivoja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oon rekisteröitynyt, mutta menin laittaa siihen aloituspäivämääräksi 3.3, joten vielä viikko pitäs odottaa ohjelmaa... tai en ainakaan nää sitä mistään. :O

      Joo, mä voisin kuvitella, että yhdistelmätreenit olis munkin mielestä kivoja, kun saa pitempiä treenejä tehtyä ihan huomaamatta. :) Niistä pitkistä treeneistä just eniten nautin!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)