sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Salikunnon kasvaminen ilman kuntosalitreeniä?

Huh, täällä ollaan ihan rikki fyysisesti! Meillä oli eilen neljän bloggaajan miitti, jossa oli mun lisäksi osallisena Tiina, Satu ja Karoliina. Ohjelmaa oli pisin päivää, ja juttua ja naurua riitti aamupäivästä ihan iltaan asti urheillen, rentoutuen ja ravintolassa syöden. Erityisen rikki olen meidän aamupäivän ohjelman, eli crossfitin yksityistunnin vuoksi! Oltiin Konalan Crossfit 10K -salilla, jossa Pete piti meille ihan hirmu hyvän, mutta raskaan Crossfit-tunnin! Uudet liikkeet ja meininki on tänään näkynyt kropassa, sillä joka paikkaan kolottaa! Huh. Mutta crossfittiin on nyt hurahdettu kertaheitolla, ja kovaa! Kerron myöhemmin tuosta tunnista ja muutenkin päivästä, mutta oli kyllä aivan kiitollinen olo, kun pääsin osalliseksi miittiin noin upeiden ja samanhenkisten tyttöjen kanssa! Oli huippu päivä! <3


Crossfittiä sivuutan päivän aiheessanikin, sillä eräänlaista crossfittiä olen jo salillani SATSilla harrastanut syksystä alkaen kerran viikossa crosstraining-ryhmäliikuntatunnin muodossa. Oikeastaan jos ollaan rehellisiä, tuo tunti on ollut lähes ainoaa lihaskuntotreeniä mulle parin kuukauden ajan satunnaisia salikäyntejä lukuunottamatta. Noloa, mutta toisaalta ei. Mun into liikuntaan on muualla, kuin kuntosalitreenissä, ja crosstraining on hyvän kokonaisvaltaista harjoittelua, joka yhdistää voimailun ja kestävyyden hienosti yhteen. Mä tykkään!

Torstaina olin kuitenkin salilla pitkästä aikaan. Olihan se mun toinen salitreenikerta tänä vuonna. Tällä kertaa tein ihan perinteisen salitreenin pääasiassa yläkropalle, lisänä oli vain vatsat ja etukyykyt. Sarjoja 3-4 ja toistoja 8-12 liikkeestä riippuen. Mä alun alkaen vähän "pelkäsin" tota salitreeniä, että miten se menee, kun taukoa on ollut niin paljon ja olen myös ollut flunssassa (josta olen vihdoin parantunut!), mutta täytyy sanoa, että pelko oli ihan turhaa. Oikeastaan varmaan jokaiseen liikkeeseen sain lisätä painoa. Ainakin vinopenkkiin ja pystypunnerruksiin, etukyykkykin meni hienosti suht minipainoilla, mutta hyvällä tekniikalla. Liikkuvuus riittää nykyään syväkyykkyihin mainiosti, ja mulla pysyy etukyykyssä nykyään kyynärpäätkin hyvin ylhäällä. Tekniikka on siis parempi, kuin tässä alla olevassa kuvassa, joka on otettu silloin joulukuussa, kun olin Pian kanssa salilla.


Mutta miksi näin on käynyt ilman salitreeniä? Mä en voi muuta tehdä, kuin antaa tästä kaiken kunnian crosstraining-tunneille. Mä olen onnellinen, että meillä on SATSissakin niin hyvä ohjaaja tähän tuntiin, joka on ajanhermoilla ja teettää meille oikeasti hyviä ja kokonaisvaltaisia liikkeitä. Tekemällä oppii! Tunnilla tehdään muun muassa valakyykkyä, etukyykkyä, thrusteria, mavea ja rinnallevetoa työnnöllä, jotka kaikki ovat todella hyviä voimailuliikkeitä ja kehittävät samalla myös liikkuvuutta. En mä aluksi voinut kuvitellakaan, että olisin päässyt valakyykyssä alas asti, mutta nykyään sen tekeminen (tosin vielä pienillä painoilla) on mennyt eteenpäin.

Tunneilla ei käytetä aivan maksimaalisia sarjapainoja, koska liikkeitä tehdään aina 6 minuuttia putkeen (kolmen liikkeen settejä). Yleensä toistoja ehtii tulla noin 30-40 yhtä liikettä kohden, ja syke on korkealla. Treeni on siis todellistä voimakestävyyttä. Se, miksi treeni on silti kehittävää siinä missä mielestäni esimerkiksi bodypump-tunti ei samalla tavalla ole, on se, että liikkeet ovat kokonaisvaltaisia ja isoja, eikä yhtä lihasryhmää eristäviä, kuten pumpissa. Yhtä liikettä tehdään vain 10 toistoa kerrallaan, mikä antaa mahdollisuuden laittaa paljon enemmän painoa tankoon. Uskon, ja minun on uskottava, koska olen itse tämän tosi elämässä todennut, että tämän tyylinen kiertoharjoittelu parantaa voimaa myös. Ilmeisesti lihaskuntotreenin tekemisessä lihaskestävyys on vahvassa roolissa, ja jo se, että liikkeitä jaksaa tehdä pitkään, auttaa kuntosalimaisessa sarjatekemisessä. Lihaskestävyys parantaa siis voimailutuloksia, minä väitän. Ainakin suuresti tukee sitä.

Voinkin jo tässä postauksessa vielä hehkuttaa tämän crossfit-huuman pauloissa, että crossfit on älyttömän monipuolista tekemistä. Voimailun ja kestävyyden yhdistämistä. Arvostan tosi korkealle sen lajin taitureita, ja myös oma tekeminen menee koko ajan enemmän sinne suuntaan. Uskon, että vastaavanlainen treeni olisi mun lihaskunnolle hyväksi ja lisäksi tukisi taatusti mua juoksussa ja triathlonissa. On ramp -kurssille meno on kovassa harkinnassa...

Uskotko sä, että lihaskestävyyden harjoittamisella voi kasvattaa saliharjoittelun sarjapainoja? Mitä mieltä sä olet kovista syketreeneistä, joissa yhdistyy voimailu? 

Mukavaa uutta viikkoa taas kaikille!

12 kommenttia:

  1. Elixiassa on sellainen tunti kuin Elixia fit. Siinä on viisi eri pistettä, jossa kussakin kaksi eri tehtävää. Kunkin pisteen tehtävät tehdään kolme kertaa vuorotellen, 40 sekuntia per liike. Tunnilla tehdään vatsaliikkeitä, sykkeennostoja hyppimällä jne, nostellaan painoja, punnerretaan jne. Koska yhden liikkeen kesto on noinkin vähän aikaa, niin siinä pystyy laittamaan ihan hullut painot koska niitä toistoja ei ole tarkoitus tehdä mahdollisimman montaa, vaan mahdollisimman suurilla painoilla ja näin sitten kasvatetaan omia voimia. Koko tunnin syke on korkealla. Mun mielestä todella tehokasta ja rankkaa! Itse en tuosta pelkästä punttistreenistä välitä yhtään, mun mielestä se on ehkä maailman tylsintä :)

    -jansu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että elixiassakin ollaan lähdetty tähän toiminnalliseen treeniin mukaan! Kyllä se vaan on nykyaikainen trendi! Ja hienoa, miten paljon omalla keholla treenaamisessa voi saada aikaan! :)

      Joo, punttitreeni pelkästään on vähän sellaista eristettyä tekemistä, ja itsekin tylsistyn siihen kovin nopeasti :S

      Poista
  2. Uskoisin, että ainakin kestävyyslajeja harrastaville tollanen crossfit tyyppinen salitreeni sopii paremmin, kuin sellainen staattiinen isojen painojen nostelu. Mikä ainakin itsellä kasvattaa enemmän lihasmassaa, kuin sitä kestävyyttä. Eli tykkään kyllä sellasista kova sykkeisistä treeneistä, joissa yhdistyy voimailu. Ja koville se syke nouseekin crossfitissä. :D Teidän blogimiitti vaikutti tosi kivalta, hauska idea tavata bloggaajia ihan face to face! Järkätään kesälle jotain. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, mä uskon kyllä samaan! Isoja ja laajoja liikkeitä tangolla ja sitten tehokasta sykkeennostoa muuten. On toi crossfit mainiota! Syke piipussa ja lihakset hellänä - mahtia! :)

      Joo, oli kyllä huippua nähdä tosiaan ihan face to face, ja kun niin samanhenkisten ihmisten kanssa treffailee, ei tule hiljaista! :) Joo, järkätään tosiaan, olikin puhetta, että kesällä vois kokeilla vähän isomman porukan miittiä ;)

      Poista
  3. Huippua, että crossi on tehnyt tehtävänsä! En kyllä yhtään ihmettele sillä menolla, mikä siellä tunnilla on ja millä painoilla siellä veivaat ;) Mulla on jo ikävä sitä rääkkiä! Crossfit oli kyllä niin huippista myös. Vitsi miten kovakuntoiseksi siellä saattaisi tullakaan! Ja just se monipuolisuus houkuttaa, ja mahdollisuus ylittää itsensä. Mä voisin harkita sellaista kurssia esim.kesä- tai syyskuussa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nyt sen crossin vaikutuksen näkee kyllä ihan konkreettisesti! Tai sit ne tulokset on vaan pystypunnerruksessa, joka mulla on vahvinta muutenkin... no ei, kyllä mä kehun Tomin crossia, huisia! Ens viikolla mä aion taas mennä rääkkiin, tuu säkin? ;)

      Ja HEI JOO, mä nyt yritän järkeillä asiaa, ja siirrän tuon crossfit on ramp -kurssin todennäköisesti syksylle, kun triatlonit ja vaarojen maratonit on ohi, ja muutenkin syksyllä vois olla kivempaa treenata sisällä, kun näin keväällä.. ainakin itellä toi ulkoiluvietti alkaa nostaa päätään, kun aurinko alkaa pilkottaan ;) Eli syksy olis crossfitille JÄRKEVÄMPI aika mulle! ;) Eli tuu säkin mukaan ;)

      Poista
  4. Voi vitsit miten mahtavat treffit teillä on ollut! Mä saatoin vain huokailla hymyillen tätä lukiessa, ja haaveilin siitä että itselläkin olisi samankaltaisia kavereita :)

    Crossfit ja crosstraining tukee varmasti sun monipuolista liikuntaa jopa paremmin kuin pelkkä salitreeni, tuollaista kokonaisvaltaista treeniä kaipaisin kyllä itsekin! Crossfitistä oon haaveillut siitä saakka kun kotikaupunkiin aukesi ensimmäinen cf-sali, mutta aika mahdottomalta tuo näyttää. Aluksi esteenä oli se, etten kokenut olevani tarpeeksi sosiaalinen "uskaltaakseni" mennä tuollaiseen piiripienipyörii -kurssille, ja nyt kun olen vihdoin päässyt siitä ajatuksesta eroon niin esteenä onkin aikataulut. Minullahan ei toki ole juuri mitään menoja koskaan, mutta klo 18 nukkumaanmenoaika tiputtaa kaupungin molempien cf-salien on ramp -kurssit pois meikäläisen ulottuvilta :/ Pöh, yhteiskunta pyörii kyllä ihan väärää tahtia minun elämääni verrattuna!

    Luotan kuitenkin siihen, että sä ja Tiina saatte crossfit-kipinän ja treenaatte sit munkin puolesta! ;)

    VastaaPoista
  5. Liina, tuuthan meidän seuraavaan miittiin kesällä?! :) Olisit niin tervetullut! <3 Aateltiin muutenkin vähän isommalla porukalla treffailla!

    Hah, voi, toi on totta, ett nuo on aika myöhään.. meilläkin on ramp -kurssin ajankohta on klo 20 tossa lähisalilla! Mut mulla on tässä keväällä niin paljon hommia jo tuon triatlonin ja suunnistuksen kanssa, että siirtyy kyllä mulla toi crossfit syksylle. Mut meen ylihuomenna taas yhelle crossfit-tunnille, niin taatusti tulee otettua vaikutteita omaan tekemiseen noista! :)

    Kylhän me treenataan sunkin puolesta, mut säki treenaat niin kovaa, ettei tartte ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsit, alkoi kyllä kiinnostaa!! :) Tosin en kai "tuntisi" sieltä muita kun sut ja Tiinan, mutta äkkiäkös sitä tutustuu!

      Poista
    2. Tutustuu kyllä :) Sä olet kutsuttujen listalla ehottomasti sitten kesällä!!

      Poista
    3. Tervetuloa Liina!=) Mä seuraan ainakin sun blogia. PS. Käypä lukaisemassa mun teksti crossfitistä, siinä kerron myös on rampin vaihtoehdosta, joka soveltuu paremmin meille vuorotyöläisille ! =)

      Poista
    4. Satu kirjotti tosiaan tosi hyvin ja kattavasti crossfitistä, joten suosittelen lukemaan! :P

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)