keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Ruoka ei ole pelkkä polttoaine

Mulle ruoka ei pelkästään polttoainetta, kuten olen monesti aiemminkin kirjoittanut. Itseasiassa en ajattele ruokaa lainkaan polttoaineena, vaan se on mulle pääsääntöisesti nautinto, siinä missä liikunta tai leffojen katselukin. Ruokaa "pitää" kuitenkin joka päivä syödä, joten yritän arjessa pitää kokkailut yksinkertaisina, mutta maittavina, ja panostan viikonloppuisin kunnolla ruuanlaittoon. Nytkin lauantaina olen kutsunut ystäviä kylään syömään, koska haluan emännöidä ruokapatojeni kanssa. Ruokailu on parhaimmillaan, kun sen herkutteluhetken voi jakaa jonkun kanssa, mutta kyllä minä panostan ruokailuhetkeen myös yksikseni.

Mä en milläänlailla laske kaloreita, en mittaa mitään enkä mieti kovin tarkasti, onko ruuassani hiilareita tai muuta kuinka paljon. Pyrin maalaisjärjellä pitämään kontrollia, että kaikkia ravintoaineita tulisi tasaisesti. Jos syön aamupalaksi rahkaa, syön yleensä lounaan, jossa on hiilihydraatteja. Jos taas syön salaattia lounaaksi, toivon syöväni leipää aamupalaksi. Mä en ainakaan jaksa treenata, jos en saa hiilareita, ja toisaalta, onhan ne pirun hyviä. Miettikää nyt joku ruisleipä oivariinilla ja muilla herkuilla. Tai perinteinen lasagne. Mmmm... kyllä mä tykkään! Uusimmille blogini lukijoille tiedoksi, että ruoka-tunnisteen alta löytyy enemmän postauksia kyseisestä aiheesta.

Reseptejä olen huono kirjoittamaan ylös, joten annan nyt kuvien puhua puolestaan! Jos jokin annos näyttää herkulliselta, voin yrittää kirjoittaa sen ohjeen sulle kommenttiboksiin.  Suurin osa on kyllä niin simppeleitä, ettei ne mitään ohjeita kaipaakaan. Yritän panostaa hyviin raaka-aineisiin!

Tässä siis viimeiaikaisia kokkailuja meidän taloudessa. Olen onnekas nainen, kun myös Kimmoa kiinnostaa ruuanlaitto, ja se onkin usein yhteinen ajanviete.


Uunilohta ja perunamussia. Lohi ja peruna ne yhteen kuuluu ;)


Itsetehdyt burgerit (sämpylöitä myöden), itsetehtyä coleslawta kevennettynä eli turkkilaiseen jugurttiin tehtynä. Herkkua.


Vietnamilaisia kevätrullia ja itsetehtyä dippiä.


Paistettua lohta, uuniperunaa ja valkosipuli-tillikastike.


Perinteinen lasagne


Spagettia ja jauhelihakastiketta


Nopea kanawokki


Mun yksinään vietetty herkkuhetki! Kanasalaattia grillatusta koivesta ja patonkia, nams! Juoksija-lehti kruunasi hyvän päivällishetken.


Linssi-kookoskeitto


Lohisalaattia

No, näyttikö hyvältä? :) Ei ne joka kerta näytä näin hyviltä, mutta aika usein yritetään kyllä panostaa siihen esillepanoonkin ja laadukkaaseen kotiruokaan. Me tehdään ruokaa lähes joka päivä, eli syön yleensä kaksi ateriaa päivässä, töissä lounaan ja illalla päivällisen. Harvoin syödään mitään leipää ja rahkaa eli välipalatyyppistä ruokaa ainoastaan toisena ruokana. Saatan ruoka-annosten lisäksi vielä syödä välipalaa, kuten smoothien. Ainakin silloin, kun olen treenannut... tai jos on nälkä! Aika usein on!! 

Mikä on teidän viimeaikaisista kokkailuista se onnistunein annos? Millainen suhtautuminen teillä on ruuanlaittoon? Laitatteko ruokaa arkisin?

Ps. Muistakaa lauantainen blogilenkki! Vielä ehtii mukaan! 

26 kommenttia:

  1. Näyttää kyllä hyvältä, nam! Mä teen tosi perus kotiruokaa, joskus sit viikonloppusin saatetaan tehdä jotain erikoisempaa. Mä en nyt myöskään kaloreita laske, ja syön kyllä hiilaria kanssa. Ei tulis treeneistä mitään ilman. Koitan huolehtia, että hiilarit on pääosin hyviä hiilareita, mutta välillä oon joutunut esim ennen lenkkiä syömään valkosta pastaa täysjyvän sijaan, koska täysjyvä aiheuttaa helpommin vatsakipuja juostessa. Yleensä syön kanssa 2 lämmintä ateriaa, joskus yksin kyllä saatan tyytyä siihen leipäänkin, mutta harvoin. 4 tunnin välein tarttee ruokaa saada tai tulee kiukku ja huono olo. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika samanlaisia juttuja meillä molemmilla :) mäkin toki kiinnitän pääosin huomiota hiilarin laatuun mutta kyllä välillä valkoinen leipäkin menee ;)! Hih joo kiukkua täälläkin tulee jos on nälkä! :)

      Poista
    2. Joo joskus on ihana ostaa jotain vastapaistettua höttöleipää, nam! Ei sitä ruisleipää aina jaksa syödä :). Pastassa kyllä tykkään ite enempi täysjyvästä mutta mies taas haluis mieluummin valkosta. On kyl saanu vaan totutella ;).

      Poista
    3. Joo on se höttö aina välillä sen pöhötyksen arvoinen :D Ruisleipä on mulle enemmän sellainen arkiaamujen leipä, jos en ota rahkaa! Hih, sanot miehelles että se täysjyväpasta on parempaa, niinku se on :D

      Poista
  2. Ihanan näköisiä ruokia!!! :) Todellakin näyttää hyvältä!! Nam, tuun kyllä syömään, heti kun kutsut, hahaha! ;) Me kokkaillaan arkisin nopeita juttuja, viime aikoina oon tehnyt usein munakkaita. Äsken söin makaroonilaatikkoa kasvispedillä. Nam! Ihan perusruokia täällä, ja mahdollisimman paljon itse tehtyjä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos :) Olis kyllä kiva kokkailla yhessä joskus vaikka ;) Nopeet jutut on kyllä välillä kivoja. Mä teen usein kans pariksi päiväksi satseja, kuten makaronilaatikkoa tai lasagnea esimerkiksi. Kotiruuat on niin hyviä, kun ne on itsetehtyjä :)

      Poista
  3. Nyt tuli nälkä :D Olipas herkullisen näköistä!

    VastaaPoista
  4. Tulin just lenkiltä ja ekana nään tämmösiä superherkullisia kuvia! Sulla on Hanna ihanan tavallinen ja rento suhtautuminen syömiseen ja ruokailuihin. Oon ihan samaa mieltä, että maalaisjärjellä ja omaa kehoa kuuntelemalla pärjää pitkälle. Varsinkin kun perusterveellinen ja ravitseva ruoka on hyvin laitettuna niin hyvää! En vois koskaan elää niin, että ajattelisin ruoan olevan pelkkää polttoainetta... Ja mä suorastaan käyn hiilareilla ja tarvitsen niitä jokaisella aterialla. :')

    Syön kans poikkeuksetta kaks lämmintä ruokaa päivässä ja päivällinen valmistetaan nykyään lähes joka päivä. Kyllä se tuore ruoka ja nätti esillepano ovat tärkeä osa nautintoa. Tän hetken lemppari on savustettulohi lohkoperunoilla ja uunijuureksilla. :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Laura, kiva että rentous välittyy :) Todellakin, oman kehon kuuntelu on tärkeää. Unohdin mainita, että oon jättänyt esimerkiksi paprikat pois, koska ne eivät vain sovi mun mahalle. Sipuliakin pitäisi vähentää, ja yritänkin... Hiiiih, hiilarit on kyllä niiiiin hyviä, että niitä keho kaipaa ;)

      No nam hei, savulohi ja lohkoperunat ja uunijuurekset! En ookaan aikoihin tehnyt lohkoperunoita! Siispä tekemään taas pian! ;)

      Poista
  5. Nam! Meillä syödään normaalia kotiruokaa. Jokapäivä laitetaan ruokaa jo lapsenkin vuoksi ja itselle suuri missio ois opetella syömään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Syöhän lapsikin..usein kuitenkin jää sitten siihen leipään ja rahkaan mun lounas. En mäkään kaloreita laske, ei ole tarve laihduttaa ja kaikki kyllä kuluu mitä tulee "ylensyötyä".. pyrin syömään monipuolisesti, myös niitä hiilareita jotta jaksan juosta... ja hedelmiä kuluu! Koko perheellä! Nam :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, hyvä vaan että laitatte kotiruokaa myös lapsen vuoksi :) Kaksi lämmintä ateriaa on mun mielestä paljon ravitsevampaa, kuin välipaloja lounaaksi. Kokeilepa seuraavaksi! Tee vaikka nopea munakas lounaalle :) Hiilareita kyllä tarttee juokseva ihminen! Ja mmmm, hedelmät on niin hyviä! Nyt on klementiinien kulta-aikaa! :P

      Poista
    2. noniin, hyvä juttu :)! Pannulla saa usein nopeasti erilaisia ruokia tehtyä!

      Poista
  6. Samoilla linjoilla sun ja muiden kommentoijien kanssa! Oon itekin aina syönyt suhteellisen paljon hiilareita ja viime aikoina vielä lisännytkin niin, että joka aterialla tulee myös hiilaria. Ja kyllä muuten treenit sujuu! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei ihme että treeni sujuu, kun on kunnon polttoainetta kehossa! Nam nam, kuulostaa hyvältä! :)

      Poista
  7. Ihanan näköisiä ruokia! :) Aikalailla samaan tapaan minäkin syön. En erityisesti välttele hiilareita, mutta vaalean leivän olen vaihtanut ruisleipään. Tavallinen kotiruoka salaatin kera on kyllä parasta ja liikuvalle ihmiselle siitä tuleva kalorimäärä onkin varmasti aivan sopiva! :) Meilläkin kokataan paljon itse, usein teen ruokaa vähän enemmän kerralla ja saatetaan sitten syödä samaa ruokaa pari päivää. Aika ei millään riitä siihen että kokkaisi joka päivä. Välillä viikonloppuisin kokkaillaan pitkän kaavan mukaan kunnon herkkuruokia.
    Minäkin taidan tulla yhteislenkille lauantaina, laitan sähköpostia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Anna :) Joo, aina voi silti miettiä, onko parempi valita tumma kuin vaalea leipä. Mä herkuttelen välillä vaalealla leivällä, vaikka yleensä syönkin ruisleipää. Jep, onneksi mulle on lapsesta asti opetettu, että ruuan lisänä on salaattia. Sen tekee kuin itsestään! Mäkin teen usein ruokaa pariksi päiväksi kerrallaan! Keitot esimerkiksi on parempia uudelleenlämmitettynä :) Viikonloppuisin on ihana laittaa ajan kanssa ruokaa <3

      Ja jee, kiva nähdä huomenna!!! :)

      Poista
  8. Hyvältä näyttää! Erityisesti kiinnitin huomiota noihin kevätrulliin. Mä olen myös tehnyt niitä jokusen kerran, mutta en oikein hallitse sitä rullaamista. :D Jotain hyviä vinkkejä? Entä mitä tuohon dippiin tuli?

    Mä oon monesti sanonut, etten tykkää laittaa ruokaa. En ole oppinut tykkäämään, vaikka kuinka olen yrittänyt. :) Tai kai se vaan ärsyttää siksi, kun olisi usein muutakin tekemistä. Mutta koska en myöskään halua elää eineksillä, niin sitä ruokaa on vähän pakko laittaa. Teen kaikkia nopeita juttuja ja hirveät määrät kerrallaan, jotta niistä riittää useammalle syöntikerralle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kevätrullat on kyllä hyviä, ja musta se oli yllättävän helppoa rullata, kun riisipaperi oli tarpeeksi kosteaa! Dippiin tuli muistaakseni soijakastiketta, etikkaa, sokeria, vettä, chiliä, valkosipulia ja limeä. :)

      Hih, mulle ruuanlaitto on terapeuttista. Jos on siis aikaa! Siinä saa "nähdä" eli maistaa oman kädenjäljen heti! Mut nopeat jutut on kätsyjä, just laatikko- tai pataruokia voi tehdä helposti isot määrät! :)

      Poista
  9. Nam, hyvältä näyttää. Varsinkin toi lohi ja muusi, tuli hirvee nälkä. =) En määkään laske kaloreita enkä välttele ihmeellisesti mitään, kaikkea kohtuudella niin on hyvä.

    Jotenkin uskomatonta miten helposti ihmiset lähtevät kaikenlaisiin ruokavalioihin mukaan niin kuin joku hiilariton tai maidoton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, lohi ja muusi on niin hyvää! Jeps, kaikkea kohtuudella, se on munkin ajatus!

      Samaa mieltä ruokavalioista. Jos ei oo hyvää syytä, niin en ymmärrä, miksi pitää olla niin ehdoton.

      Poista
  10. No NAM millaisia annoksia. Tykkään myös ruuanlaitosta ja syöminen on nykyisin kyllä rentoa. Katson aterioilta pääpiirtettäin, että saan kaikkia ravintoaineita, mutta kaloreita en laske. Syön paljon!

    Ruokavaliotani olen vatsavaivojen takia joutunut muokkaamaan itselleni sopivaksi, ja sen takia tuonut vähän erilaista miettimistä ruuan laittoon. Oon kyl tosi iloinen, että selkeästi gluteeniton ruokavalio on minulle sopiva! Nyt kun olen vähentänyt myös maitotuotteita, on olo parantanut vielä entisestään. Harmittaa joskus, että minutkin mielletään "Ihmedieettejen" joukkoilijoihin, vaikkakin tarkoituksenani ei tosiaan ole dieetata, vaan etsiä hyvää oloa sopivalla ruokavaliolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu :) Ihanaa, että nykyisin sulla syöminen on rentoa! Kun syö monipuolisesti, saa varmasti kaikkia ravintoaineita. Heh, ei noi munkaan annokset mitään hiirulaisen annoksia ole ;)

      Hyvä, että oot löytänyt itsellesi sopivia keinoja syödä. Pääasia, että niistä muutoksista on apua. Mua ihmetyttää lähinnä se, jos ihmiset tekevät radikaaleja muutoksia ruokavalioihin lyhyellä aikavälillä. Ei heti tarvitse karsia kaikkea, jos vatsa vähän oireilee... itsekin oon nyt löytänyt paprikasta ongelmien aiheuttajan, myös suurissa määrin sipulit aiheuttavat ongelmia. Pikkuhiljaa oppii kehosta uutta. :)

      Poista
  11. ihania annoksia, vau! :) meilläkin syödään kaks lämmintä ateriaa päivässä ja ihan perus kotiruokaa, eikä niitä ravintoaineita kummemmin lasketa. kyllä treenatessa nälkä tulee ja musta lämmin ruoka on niin paljon maittavampaa ja täyttävämpää kuin pelkät välipalat, vaikka nekin välillä käteviä onkin. joskus harmittaa että ruuanlaitto vie sitä aikaa, mutta toisaalta onneksi on paljon nopeita ja helppoja mutta silti hyviä ruokia.

    hyvä aihe ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos :)! Todellakin, treenatessa on nälkä, ja jos ei oo tarkoitus olla missään "kisakunnossa", niin miksi turhaan olla liian armoton itselleen. Perusruualla pötkii pitkälle! Lämmin ruoka on tosiaan täyttävämpää, eikä tule niinkään naposteltua turhuuksia. Jep, loppujen lopuksi harvemmin ruuanlaittoon arkena menee yli 30min, ainakaan ns. aktiivista ruuanlaittoa. Kyllä usein uuni tai liesi tekee työtä käskettyään!

      Hih, ruoka on aina hyvä aihe :D

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)