torstai 13. marraskuuta 2014

Saletisti viimeinen!

Kuten eilen videolla mainitsinkin, olin tiistai-illalla Night Challenge -yössprinttisuunnistuksessa. Sprinttisuunnistus eroaa sillä tavalla tavallisesta suunnistuksesta, paitsi että radat ovat lyhyempiä niin myös maasto on erilainen. Suunnistusta harrastetaan yleensä metsässä, mutta sprintti käydään rakennetuilla alueilla, joissa on muun muassa pihoja, teitä, rakennuksia ja puistoja. Edellytys on, että maasto on nopeakulkuista. Sprintti on nopeatempoista ja ennakointia vaativaa suunnistusta. Viime kesänä MM-sprinttisuunnistukset käytiin Venetsian kapeilla kaduilla. Aika hurjaa!

Mä olen viime talvena ollut korttelirasteilla kerran, mutta siinä on mun kokemus sprinttityylisestä suunnistuksesta. Joskin korttelirasteilla radat on suurpiirteisempiä ja pitempiä, sillä järjestävä seura Pihkaniskat ilmoittavat viime kauden radoiksi n. 2-3 km, 5-6 km, 8-9 km ja 11-12 km. Helsinki Night Challengessa alueet ovat todellista lähiöaluetta pienellä twistillä. Eilen esimerkiksi muutamat rastit olivat kalliomaisella puistoalueella, jossa oli vallihautoja sotkemassa liikkumista. Vähän jännittynein tunnelmin lähdin hölkkäilemään lähtöpaikalle, joka oli reilun kolmen kilsan päässä kotoani. Mietin pitkään mitkä kengät laittaisin, mutta nastarisuosituksesta huolimatta päätin laittaa tavalliset lenkkarit, joka osottautui hyväksi valinnaksi, sillä katua reitti oli suurimmaksi osin. Olin ilmoittautunut ennakkoon, joten sain kartan pari euroa halvemmalla kuin mitä se olisi maksanut ilman ennakkoilmoittautumista. Firman sponssaamat liikuntasetelit menee ainakin mulla hyvään käyttöön, eli niillä käytännössä tuetaan mun suunnistusharrastusta ainakin.


Lähtö tapahtui niin, että lähtöleimauksen jälkeen sai ottaa kartan käteen, eli kello alkoi tikittää heti. Ja voi luoja, mä olin pihalla ja mietin, mihin oon oikein tullut. Takaraivossa jyskytti ajatus, että pitäisi juosta nopeasti, mutta kun mulla kesti siinä katuvalossa otsalampun kanssa vaikka kuinka kauan hahmottaa, missä mä olen ja mihin pitäisi mennä. Sitten kun tajusin, että suoraan vaan ekalle rastille, meinasin tosissaan juosta ohi. Mittakaava oli sprinttisuunnistukselle tyypillinen 1:4000, joka tarkoittaa, että yksi sentti kartalla vastaa 40 metriä luonnossa. Normaalisti suunnistuksessa mittakaava on 1:10000. Ei ihmekään, ett'eEnsimmäinen rasti tuntui tulevan vastaan heti. Sitten siinä pyörin ja pyörin, ennen kuin löysin oikealle rastille. Rasteissa ei ollut heijastimia, joten ne oli vaikea erottaa rakennuksista ja istutuksista. Yleensä tulin lähelle rastia, mutta meni hetki, ennen kuin löysin rastilipun. Ensimmäiset rastit meni vähän sumussa, sinnepäin ja hitaasti. Pikkuhiljaa alkoi löytyä vähän rytmiä, kunnes tuli ensimmäinen tosi pitkä rastiväli. Menin sitten sekaisin suunnista, ja juoksin väärää tietä pitkin. Aloin ihmetellä, miksei tie tule jo vastaan eikä muitakaan juuri näy, kunnes tajusin missä oon. Olin juossut varmaan 300 metriä ohi risteyksen. Noo, ei kun takaisin, ja löytyihän oikea paikka sitten lopulta. Harmitti, koska tossa tuhlasin monia minuutteja. Taisin olla tuolla välillä kaikkia muita vähintään 5 minuuttia hitaampi, mikä on todella paljon sprintissä.

Pummin jälkeen pääsin rytmiin, ja aloin pikkuhiljaa tajuta sprinttisuunnistuksen saloja. Kartasta pitää nopeasti hahmottaa pieniä yksityiskohtia ja tehdä fiksuja valintoja. Tämä oli haastavaa pimeässä varsinkin. Viimeiset rastivälit kulkivat kallioisen puistoalueen ja vallihautojen läpi ennen ihan viimeisiä katuosuuksia. Olin lopussa jo ihan fiiliksissä suunnistamisesta, enkä ollut tajunnut, että katusuunnistuskin voi olla noin hauskaa. Maaliin saavuin kunnon spurtin saattelemana. Tulokseni oli 43 minuuttia, joka oli selkeästi naisten sarjan huonoin. Mutta mua ei oikeasti haitannut ollenkaan! Olin ekaa kertaa pimeässä sprinttisuunnistuksessa, joten mun täytyy olla itselleni armollinen. Ei kukaan ole seppä syntyessään! Mä olen tosi tyytyväinen, että uskalsin lähteä mukaan, vaikka katsoin aiemmista Night Challenge-tuloksista, että melkoisia menijöitä siellä on ollut mukana. Mua jännitti kauheasti lähteä, mutta suunnistaessa ei jännittänyt ollenkaan! Se vie kyllä ajatukset täysin siihen itse suoritukseen.


Tiistain sprinttikartta

Mä tahdon tällä esimerkillä rohkaista teitä kaikkia kokeilemaan jotain uutta juttua. Voi lähteä rohkeasti mukaan, vaikka tietäisi, ettei tule pärjäämään muille. Mäkin arvelin, että olen varmaankin huonoin, mutta uskalsin silti lähteä mukaan. Loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä, mitä muut ajattelee, vaan ainoastaan omalla asenteella on väliä. Mä halusin kokeilla sprinttiä, ja tämä yösprintti tuntui todella upealta tapahtumalta. Sitä se olikin, ja onneksi lähdin kokeilemaan suunnistusta Night Challengeen. Jos en koskaan uskalla kokeilla ensimmäistä kertaa, en voi koskaan kehittyäkään. Ensi kerralla olen varmasti vähän fiksumpi taas, ja en toivottavasti toista omia samoja virheitä. Ja vaikka toistaisin, niin mitä väliä?! Pääasia, että mulla on kivaa! Olkaa itsellenne armollisia, jooko?

Sen verran hauskaa tuo yösuunnistus katuvalojen ja otsalampun loisteessa oli, että taidan lähteä toistekin. Kotiinpäin hölkätessä harmittelin, että "edessä on muutama kilsa tavallista hölkkää, mieluummin juoksisin rastien perässä"! Nämä Night Challengen etapit loppuivat tähän neljänteen osakilpailuun, mutta ne saavat jatkoa vielä kolmella osakilpailulla. Käykää kokeilemassa, miltä sprinttisuunnistus Helsingin kaduilla tuntuu ;) Ja talvella onneksi ei tarvitse suunnistusharrastusta kokonaan haudata, vaan Korttelirasteja järjestetään talvisin. Jes!

Milloin sinä olet viimeksi ollut iloinen siitä, että lähdit kokeilemaan jotain uutta? Mitä haluaisit kokeilla, mutta et tiedä, uskallatko?

14 kommenttia:

  1. Ooo kuulostaapa jännältä tuollainen, en ollut aiemmin kuullutkaan!
    Ois tosi kiva päästä kokeilemaan yösuunnistusta niin jospa Jukolassa joku vuosi uskaltaisi ottaa yöosuudenkin. Joku tuollainen katumaasto ois siitä hyvä ettei alkais pelottaa :D Ahdistaa nimittäin ajatuskin pimeästä metsästä otsalampun kera: Jukolassa se toki on täynnä väkeä mutta harjoitellessa/pienessä tapahtumassa ei välttämättä..

    Sprinttiä mä kyllä inhoan! Just tuo mittakaava hämää, mutta eniten ärsyttää ihan vaan se pienipiirteisyys. Ei oo maastosuunnistuksessakaan pienipiirteiset kartat suosikkeja ja sprintissä se on ihan mieletöntä tihrustamista ja varsinkin kun yrittää bongata aitoja ja tasoeroja. Ja kaikki tämä tosiaan tiedostaen, että kymmenenkin sekuntia paikallaan seisten on kauan :D
    Lisäksi sprintistähän saan nauttia katsomon puolelta ihan tarpeeksi, miekkonenhan siis on tosiaan Irkkujen MM-tiimissä nimenomaan sprintissä. Sprintti on kyllä siitä hyvä katsojalaji, että on nopeatempoinen eikä tarvii jännittää toisen suoritusta tuntikausia vaan se on ohi vartissa! Mutta taidan jättää sen niille, jotka sen osaa, minä keskityn maastoon :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oli jännää, kun oli pimeellä ja sprinttiä, melkoisen uusia juttuja mulle! Oon kerran käynyt yösuunnistamassa tässä syksyllä, tutulla alueella ja mentiin miehen kanssa yhessä. Oli kivaa kyllä :) Saa nähdä, jos ensi vuonna Jukolassa tarttis suunnistaa pimeällä - riippuu vähän joukkueesta ;)

      Sprintti ei noussut munkaan suosikiksi, koska mäkin oon huono lähisuunnistaja, ja tykkään kans suurpiirteisemmästä tekemisestä. Noista sprinttikatoista saa tosiaan tihrustaa kunnolla! Sun miekkonen on kyllä tosi nopea juoksemaan ja älyämään karttaa, huh! Mut se on varmaan helpompaa Irkuissa, kun ei siellä oo varmaan ihan samanlaisia metsiä kuin täällä meillä, vai? :)

      Mäkin tuun kyllä keskittymään erityisesti maastoon :)

      Poista
  2. On tosiaan kärki menny melkoista kyytiä, kun vielä miettii mikä todellinen juoksumatka on. Mutta tuolla sivuilla on hieno lisä tuo reitinvalinta-analyysi! Varmasti kehittää myös itseään vertailla omia reittejä ja analysoida suoritusta optimivalintoihin:) Yösuunnistus jäi itseltä väliin tällä kaudella, mutta sitä ois hieno kokeilla! Tuosta sprintistä en niin tykkää, kun se on nykyään kaupunkisuunnistusta. Vanhan liiton miehenä pidän metsäsuunnistusta ainoana oikeana suunnistusmuotona :D Etenkin kun kaupungissa tehdään vielä keinotekoisia esteitä. Vaan talvirasteilla tulee ehkä sitäkin harrastettua, mutta täällä ne alkaa vasta tammikuun aikaan:)

    Ps. Sinuninnostamanajakaverinmukaansaaneena kokeilin kimppalenkkiä...Kaveri vetää päivät karkkia ja illat 40 lyöntiä matalammalla keskisykkeellä samat lenkit, niin kyllä muuten ottaa pattiin...Kiitti vaan innostuksesta! :D
    -H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No todellakin, hurjia aikoja! :) Siis aivan älyttömän hyvä tapahtuma noine analyyseineen, tykkään kyllä panostamisesta! Oli kiva katsoa, mistä on ite mennyt, ja useinhan se oli sit se kaikkest tyhmin valinta :D Mut näistä oppii! Yösuunnistus on kivaa, kokeilin kerran metsässä ja nyt tässä sprintissä! Sprintti ei oo kyllä mullekaan se oma juttu, mutta kiva välillä kokeilla kuitenkin. Metsässä on silti se oma viehätyksensä :)

      SIISTIÄ! :) Kimppalenkki siis! On ilo olla innostajana! :)

      Poista
    2. Jes! Eilen tuli käytyä nopealla varoitusajalla yösuunnistuksessa! Nähtävästi täälläkin on vielä aktiivisia, jotka jaksaa järjestellä tapahtumia, vaikka virallinen kausi onkin jo pulkassa. Sehän oli hemmetin siistiä vetää pimeässä metsässä ja kun tuli äkkilähtö ei kerenny ees miettiä mitä tuleman pitää:) Vaikka vedettiinkin kaverin kaa rastivälit vuorotellen, kun käytännössä molemmilla oli eka kerta, mutta ens kerralla pitää lähtee yksin pelkää sitä pimeää;)
      -H

      Poista
    3. Tosi siistiä, H! :) Tuolleen yhessä mäkin menin Kimmon kanssa ekalla kerralla. Ja siis ainoalla, ellei tätä katuversiota oteta mukaan. Ja siis se oli kyllä toooosi siistiä. Pitää ens syksynä käydä vähän useammin pimeässä. Kivaa kun siellä teillekin järjestetään lisämahdollisuuksia suunnistukseen. Nyt on vielä niin kivat kelitkin!!

      Poista
    4. Ehdottomasti lähettävä uudestaan, ja hommattava oma lamppukin varmaan:) On täällä kuulemma vielä ollut rasteja, lauantaina on taas ja niin kauan niitä järjestetään ku kelit sallii:) Menny vaan ohi, ku ei oo enää "virallinen" kuntorastikausi käynnissä. Toivottavasti vielä joku yösuunnistuskin tulisi:)
      -H tai Heikki tai mitä tähän jaksaa aina kirjottaakaan :D

      Poista
    5. Noniin, munkin pitäs uusi lamppu hommata :)! Vähän tehokkaampi, hih. Nälkä kasvaa syödessä....

      Kiva, että siellä järjestetään säiden salliessa pidemmällekin rasteja! Mäkin pääsen taas viikon päästä suunnistamaan, kun Turun suunnalla on jo talvirastit käynnissä :)

      H tai Heikki, tunnistan molemmat ;) Kiva kun käyt usein täällä blogissani!

      Poista
  3. Hienoa että lähdit sinne mukaan! Mun mielestä se kuulosti heti ihan sun jutulta kun kuulin tuosta.

    Jos ei urheile ja liiku sijoitusten vuoksi niin mielestäni niitä ei kannata sitten muutenkaan tuijottaa. Olen ollut aiemmin viimeinen ja tulen varmasti jatkossakin olemaan monessa lajissa heikoimpia mutta jos tykkään niistä niin mitä sitten? Vaikka kyse on nimellisesti kilpailuista niin ei niitä sellaisina tarvitse ottaa. Elämyksiähän tässä haetaan! :)

    Ootko muuten suunnitellut jo ens vuoden juoksutapahtumia ja muita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oli kyllä tarpeeksi erikoista mun makuuni, hih ;) Kiitosta vaan!

      Todellakin, turha tuijottaa. suunnistuksessa tulee nyt yleensä vertailtua omaa tulosta muihin, lähinnä siks, että onko kehitystä tullut ja verrata fiilistä radasta ja suunnistuksesta sijoitukseen. Toisaalta sillä ei oo kyllä mitään väliäkään, mutta onhan se aina kiva kehittyä :) Ei mua silti yhtään harmittanut olla viimeinen ;)

      No oon mä aikalailla suunnitellut... aloitan Loppiaisrogainingista ja päätän sen ehkä Mammuttimarssiin :D ..tai jotain... kyllä sinne hurjia uusia juttuja mahtuu varmaan mukaan taas.. ;)!

      Poista
  4. Mahtavaa Hanna - sun rohkeus lähteä lajiin kuin lajiin on ihailtavaa. Kuinka monelta jääkään elämys kokematta, kun ne ei uskalla. Sun esimerkki innostaa taatusti myös kokeilemaan ja etsimään elämyksiä!! Go girl!! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Satu <3 :) Sitä se on kun on innostunut kaikesta jännästä.. pitää vaan rohkeasti mennä ja kerätä upeita elämyksiä :)

      Poista
  5. Jee Hanna, oot kyllä tosiaan niin rohkea kokeilemaan kaikkea, hatunnosto! Mä oon tosi hyvä pysymään mukavuusalueella, mutta täytyy sanoa, että oon tosi iloinen, että uskalsin meidän häämatkalla kokeilla Zipliningia!! Mä pelkään korkeita paikkoja ja muutenkin extreme-juttuja, joten olin ihan super ylpeä ittestäni, että uskalsin, ja se oli vielä tosi hauskaa! :) En varmaan uskaltaisi kiipeillä mihinkään korkealle! :D Mukavaa viikonloppua Hanna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karkki :) Jos ei koita, niin ei voita! Mä kyllä tykkään suunnistamisesta, niin aattelin, että tää sprinttikin vois olla kivaa! Jos ei kokeile uusia juttuja, ei voi löytää lisää hienoja asioita elämään. Nytkin tää suunnistus ja trailrunning on ihan vienyt mut mukanaan. <3

      Siistiä, että uskalsit häämatkalla kokeilla ziplingiä, se oli varmaan ihan tosi siistiä!!! Voin kuvitella! :) Elämyksiä tulee kun uskaltaa vähän kokeilla rajojaan! :) Kiitos, ihanaa sunnuntai-iltaa sinnekin! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)