sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Keho kertoo, mitä se vaatii?

Mun keho selvästi vaatii lepoa. Terveysalalla oleva ystäväni usein sanoo, että se flunssa tulee kun on tullakseen, eikä sille juuri mitään voi tehdä. Ihminen sairastelee keskimäärin pari flunssaa vuodessa. Mä silti uskon, että oma vastustuskyky voi taistella näitä "vakioflunssia" vastaan, koska mulla on välillä sellainen tunne, että nyt on tauti iskemässä, mutta se meneekin ohi. Niinkuin mulla oli se olo pari viikkoa sitten.

Nyt se olo tuli taas. Ja nyt se flunssa iski enemmän kuin ennen, enemmän kuin pitkään aikaan. Kuumetta mulla ei noussut, mutta muuten voin kyllä kertoa olleeni viikonloppuna kipeänä. Flunssassa. Kurkkukipu on nyt vaihtunut äänen lähtemiseen ja nuhaan ja tukkoisuuteen, sekä myös vähän yskään. Hyvä niin, pöpö on edennyt, ja nuha on aina paljon parempi vaihtoehto kuin kurkkukipu ja polttava olo rinnassa.

Mä olen nyt antanut keholle sitä mitä se on halunnut. Lepoa. Mä uskon todella, että mun keho yritti jo pari viikkoa sitten antaa merkkejä, että nyt olet mennyt liian kovaa. En tainnut silloin kuunnella tarpeeksi kehoa, ja laitoin vain lisää pökkyä pesään, ja viime viikko olikin erittäin onnistunut, joskin varmasti sitten siihen paikkaan liian kova. Tällä viikolla taas jatkoin kovaa treenaamista; maanantaina tein salitreenin jälkeen vielä 75 minuutin spinningin. Taisi olla jaloille ja keholle kova suoritus. Tiistaina annoin kehon levätä, mutta se ei tainnut olla tarpeeksi valmis vielä keskiviikon kovaan crosstrainingiin. "Keskiviikko crossipäivä, ei huolen häivä!", kuten ohjaajammekin kailottaa! Crossi tuntui raskaalta, mutta silti puursin täysillä eteenpäin, kuten aina. Ei mun luonne anna hölläilylle valtaa, vaan tuommoisella tunnilla mennään aina täysiä! No, miten sitten kävi? Jo illalla, kuten seuraavanakin päivänä kehoni tuntui väsyneeltä ja vetämättömältä. Ei toivoakaan, että suunniteltu juoksulenkki olisi onnistunut, vaan päätin suosiolla mennä vain balanceen rentoutumaan.

Seuraavana päivänä olikin kurkussa kaktus. Ihan kunnolla. Mä en kuunnellut mun kehoa taaskaan. Mä uskon, että se suuttui siitä, että en antanut sille lepoa, jota se kaipasi. Ja kantapään kautta jouduin antamaan keholleni lepoa. Nyt se on lepoa saanut, koska koko viikonloppu on mennyt ihan täysin levätessä, olympialaisia katsoessa ja kotona häärätessä. Tosin eilen tyttökavereita oli kylässä, mutta meillä oli rento ja ihana ilta. Saunomista, syömistä, muutama drinkki ja juttelua. Aika marttakerhomeininkiä. Ei ole enää juuri tyttöjen iltoja meidän "villit" illat, vaan paremminkin ne on yhteistä, rauhallista aikaa ystävien kanssa. Laatuaikaa. On onni, että ympärillä on ihmisiä, joiden kanssa voi olla täysin oma itsensä.



Tarjosin mm. salaattia ja linssipihvejä. Nam.


Raikastettiin suut mansikkamargaritoilla.


Ja lämmitettiin kurkkua minttukaakaolla.

Nyt keho on saanut lepoa, ja jos se sitä vielä alkuviikostakin haluaa, niin sitä sille annan. Vielä on ääni vähän kateissa, mutta olo on muuten kohtuullisen hyvä. Seuraavaksi yritän kuunnella kehoani paremmin, jos vain voin välttyä silloin näiltä flunssilta. Silti en voi väittää, ettenkö kaipaisi liikunnan pariin. Tämä harrastus on armoton, sillä puolikuntoisena ei voi harrastaa ollenkaan. Mutta maltti on valttia, ja kohta sitä ollaan taas innokkaana, ja entistä ehompana treenin parissa!

Uskotteko te, että keho viestii flunssalla levon tarpeesta? Vai uskotteko niihin faktoihin, että flunssa tulee sattumalta, kuin on tullakseen?

Ja voi, on tuo huippu-urheilu suuria tunteita. Ensin pyyhin silmistäni onnenkyyneleet Enni Rukajärven laskun pisteiden lävähtäessä tv-ruudulle, ja muutamia tunteja myöhemmin pidätän itkua katsoessani Kaisa Mäkäräisen pettymystä epäonnistuneen hiihdon jälkeen.

6 kommenttia:

  1. Mä en itseasiassa osaa sanoa, että viestiikö keho flunssan tullessa, että se vaatii lepoa. Mulla ainakin oli kevyt viikko ja sitten alko salikierto alusta ja sit tuli kurkkukipu jne. Tuntuu itsestä ristiriitaselta, mutta toisaalta sitä on tullut joulun jälkeen liikuttua sillain et on ollut 1 lepo viikossa niin saattaahan se levon tarvettakin viestiä :)

    Nyt on kyllä tullut levättyä ja olokin on parempi :) Huomenna taas reippaana salille :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, kyllähän se varmasti OIKEASTI on niin, että kun se pöpö iskee, niin iskee eikä riipu siitä, onko keho levännyt vai ei. Mut voihan se olla että jos on rasitusta ollut paljon, niin kehossa ei oo vastustuskyky ylimmillään. Tiedä sitä sitten...

      Hyvä että sulla on olo parempi :) Itellä on nyt yskää ja nuhaa... pitää aloitella varoen. :/

      Poista
  2. Mä mietin tätä samaa asiaa juuri pari päivää sitten, ja itse oon ainakin ehdottomasti sitä mieltä, että keho on niin fiksu vempele että se kyllä pitää puolensa! Joko se "laiskistuu", ja jos ei kehon kantaja osaa sittenkään hiljentää, niin otetaan järeämmät keinot käyttöön ja pistetään flunssa päälle. Ja uskoisin, että jos flunssasta huolimatta painaa menemään niin lopulta onkin edessä jotain vielä pahempaa. Hyvä että tämä toinen flunssa sai sut kuitenkin pysähtymään, mun mielestä on aina mahtavaa lukea siitä miten ihmiset osaa (tai ennemminkin uskaltaa) kuunnella kehoaan ja sen viestejä :) Nyt vaan lepoa ja tällä kertaa katsot kunnolla, että kaikki oireet on poissa ennen kuin palaat rankempien treenien pariin.

    Ps. Niin kuin oon ennenkin kertonut niin mä en tykkää juuri mistään alkoholista, mutta jos jotain "pitäisi" juoda niin mun valinta olisi hyvin suurella todennäköisyydellä mansikkamargarita tai minttukaakao! Hyvä maku teillä ;) Taitaa muuten olla minttu-Susu tuossa kaakaon reunalla? Mmmm...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, just tolleen mulla meni.. ensin tuntui laiskistumista ja sit runnoin silti koviin suorituksiin, ja sit tuli flunssa. Onneksi mä tosiaan pysähdyin tähän, että ei tosiaan voi riskeerata omaa hyvinvointia enempää.. olis kyllä tietty voinut höllätä aiemmin jo, mutta kun on jäärä niin on jäärä! Eihän toi viikonlopun lepäily urheiluhullulta niin helppoa ollut, mutta onneksi tuli olympialaisia ;)

      Hih, margaritat ja minttukaakao on kyl huippua!! Mut voihan margaritoja tehdä kesällä viilentämään oloa alkoholittomanakin.. sitruunamehua, jäisiä mansikoita ja hmmm... jotain lisuketta vielä... :)

      Poista
  3. Mielestäni flunssa ei ole suora indikaattori siitä, että keho tarvitsisi lepoa. Varsinkin ihmiset, jotka eivät harrasta mitään liikuntaa ja/tai omaavat huonon ruokavalion, tuppaavat saada flunssan useammin kuin muut. Varsinkin nuo kaksi yhdistettynä on aika takuuvarma flunssamagneetti, koska kehon puolustusmekanismit tauteja vastaan ovat alhaiset.

    Itse olen 30-vuotias, hyväkuntoinen ja syön suhteellisen terveellisesti. Viimeisin flunssa on ollut n.15 vuotta sitten, ja lataan sen vain hyvän puolustuskykyni piikkiin. Olen todellakin kuormittanut itseäni liikaa - tapanani on tehdä usein asioita joko täysillä tai sitten en tee ollenkaan. Minulle ne tunnusmerkit on lähinnä jatkuva väsymys ja ärtyisyys sekä huuliherpes. Joku toinen voi toki saada aina sen flunssan.

    Jerita

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, ihmiset jotka rötväävät sohvalla ja syövät mitä sattuu, eivät varmaan omista luonnostaan kovin hyvää vastustuskykyä. Ei sairastuvat helpommin... pointti oli, että rankempien liikuntajaksojen jälkeen voi olla, että kehon vastustuskyky on matalammalla, ja pöpö iskee helpommin...

      Hienoa, että oot säilynyt noin terveenä! Tosin jatkuva väsymys ja ärtyisyys ei myöskään ole kamalan hyvä asia.. muistahan sinäkin levätä välillä! :)

      Kiitos kommentista! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)