maanantai 22. heinäkuuta 2013

Monipuolinen kesä

Wuhuu, viimeinen viikko ennen mun lomaa on jo lähtenyt käyntiin, ja neljän työpäivän jälkeen mä pääsen laulelemaan "Lomalla viimeinkin, voin ottaa iisimmin" ... heh, joo, mä kyllä inhoon tota biisiä, mutta oli pakko kirjoittaa se tuohon! Alkaa jo pikkuhiljaa lomafiilis nousta... lomalle on aivan ihania suunnitelmia, vaikka Suomen rajoissa aionkin pysyä. Kerrompa näistä suunnitelmista myöhemmin... hih. Lisäksi on hyvin aikaa hoitaa velvollisuuksia myös!


Mutta... Kesä on ollut mulle pitkästä aikaa vähän erillaista aikaa. Kahtena edellisenä kesänä olen treenannut maratonille, mutta tänä kesänä maraton oli jo kesäkuun alussa Tukholmassa, joten sykli juoksun suhteen on mennyt ihan päälaelleen. Keväällä tuli tahkottua hyvällä tarmolla ja sisukkaasti kilsoja mittariin... ja vaikka näin sanoinkin, niin se ei tarkoita sitä, ettenkö olisi nauttinut jokaisesta kilsasta. Kuitenkin elämä oli vähän "tiukempaa", kun tahdoin tehdä sen 4-5 juoksutreeniä viikossa, ja siihen päälle lihaskuntoa, kehonhuoltoa ja muuta mukavaa liikuntaa. Lähes ainoa asia, jota tuijotin, olivat juoksutreenit, niiden laatu ja määrä.

Nyt on ollut ihanaa höllätä treeniä, tai pikemminkin ei treeniä, vaan sen lajia. Enää ei ole niin vakavaa, tuleeko niitä juoksukilsoja 10, 20 vai se 50, kunhan mieli pysyy virkeänä ja nautin treenistä! Mä olenkin aivan eri tavalla nauttinut uusista kesälajeista, joita meidän ympärillä on pullollaan! Toki juoksu on pysynyt, ja tulee varmasti pysymäänkin "ykköslajina", ja onhan mulla vielä ihan tavoitteitakin loppukesää ja syksyä ajatellen, ja nautin juoksusta suunnattomasti. Silti, olen päässyt kokeilemaan melontaa alkeiskurssin turvin (josta on kyllä tulossa postaus, malttakaa!) ja olen hurahtanut suunnistukseen aivan tosissaan! Haaveilen jo suunnistuskengistäkin ja elokuussa olen menossa ystäväni kanssa lyhyelle kurssillekin. Jei! Sitten pyöräily on maistunut, ja tein pitkästä aikaa pyöräilylenkin perjantaina. Muutoin lähinnä pyöräilyt on ollut hyötyliikuntaa, tosin parhaimmillaan 10km/suunta. Aivan ihanaa on pyöräillä, kun on kevyt pyörä alla. Ai että.



Sitten on vielä lajeja, joita tahtoisin tehdä enemmän. Esimerkiksi tahtoisin käydä uimassa avovedessä, ihan niinkuin matkaa. Tän kyllä varmasti toteutan jossain kohtaan. Ainakin noi Espoon järvet on vielä hyvin lämpimiä ollut. On myös mun yksi vanhimmista harrastuksista, eli rullaluistelu, korkkaamatta tältä vuodelta. Multa löytyy siihen touhuun jopa ihan sauvatkin. Tapana nykyisin on ollut käydä muutamia lenkkejä rullistellen tehtyä, tosin viime vuonna taisi tulla vain yksi lenkki, mutta edellisinä on tullut vähän enemmän tehtyä. Oikeastaan, mä tykkään tosi paljon rullaluistella, mutta siinä vaikeinta on se lähtemisen vaikeus. Jotenkin aina pelottaa se eka lenkki.

Tahtoisin myös kokeilla ainakin tennistä ja muitakin pallopelejä, jos vain porukkaa saisi kasaan. On kyllä huikeaa, miten paljon vaihtoehtoja meillä onkaan. Ja miten ihanaa on, kun tein päätöksen, että syksyllä en juokse toista maratonia, vaan keskityn ihan kuutelemaan omia pään ja kropan toiveita lajien suhteen. Nautin jokaisesta liikunnasta mitä teen, enkä stressaa, onko se juoksua, joogaa vai melontaa.

Miten teillä menee kesällä lajien kanssa? Tuleeko helpommin kokeiltua uusia juttuja, vai pumppaatteko samalla lailla rautaa kesät talvet? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)