perjantai 5. huhtikuuta 2013

Garminin pauloissa

Tajusin eilen lenkillä erään aika pelottavankin jutun... meinaan, että mä olen aika riippuvainen mun Garmin-kelloon! Ja tämä on aika huolestuttavaa ihan siksikin, että ostin tuon lenkkikaverin mulle vasta tuossa viime vuoden lopussa, ja sitä ennen en ole käyttänyt minkäänlaista gps-kelloa. Hmmm.. mutta jotenkin tämä minun ja Garminin ystävyys on syventynyt ihan uusiin ulottuvuuksiin, ja eilen lenkillä tunsin itseni niin yksinäiseksi, kun kaverini yhtäkkiä vain hiljeni.. ja piti juosta loppulenkki omin päin, kaikessa yksinäisyydessä.



Kyllähän mun ystäväni jo varoitteli ennen lenkkiä, että on vähän energiat lopussa, ja saattaisi hiljetä kokonaankin, mutta oli se silti pysäyttävä hetki jotenkin. Varsinkin, kun mulla oli juuri vauhtitreeni käynnissä, ja Garmin kivasti piti dataa mun juoksuista ja kertoi mulle tasaisesti analyysia. Sitten kun sitä ei yhtäkkiä saanutkaan, oli aika tyhjä olo. No, onneksi tajusin, milloin tämä hiljeneminen tapahtui, ja vilkaisin kelloa, joten sain sitten lenkin jälkeen kyllä arvioidut tiedot juoksustani. Toki mielelläni olisin kuullut ne rakkaalta ystävältäni G:ltä. Mutta oma vikahan se oli, kun en tajunnut antaa ystävälle piristyspiikkiä ennen lenkkiä. Heh. Mutta loppujen lopuksi olikin aika vapauttavaa juosta ihan ylhäisessä yksinäisyydessä, vapaasti, ilman mitään tietoa vauhdeista tai muusta.

Juoksin siis eilen lenkin, jota jopa ennalta vähän pelkäsin. Kyseessä oli siis vauhtilenkki, jossa juostaisiin 8-10 km noin 5.40 km-vauhtia, ja lisäksi 2km alkuverkkaa ja tietysti loppuverryttely päälle. Kun Garmin pimeni, olin juossut yhteensä 6,5km, ja olin kyllä arvioinut ennakkoon reittini, joten olin suurinpiirtein kartalla siitä, koska pitäisi lopetella. Kotona vanhanaikaisesti mittailin reittiä, ja tulin tulokseen, että juoksin vauhtivetoa noin 9,5km vähän alle 5.40min/km vauhtia, eli olen kyllä tyytyväinen!! Yhteensä lenkille tuli mittaa 12,8km, ja aikaa meni 1 h 13 min.




Oli kyllä superfiilis-juosta, kun illalla vielä oli valoisaa, ja mun ihanat oranssin liilat DS Trainerit kiilsivät paljasta asfalttia vasten! Ah, tämä on kevät. Kesti kyllä hetken tottua siihen, että Garmin tosiaan ei näytä mulle dataa, minä kun olen jo tottunut siihen, että saan sitä kuuluisaa kilometrivauhtidataa koko ajan. Mun Garmin (210) ei näytä sitä siis reaaliajassa, mutta mulla on 1km:n kierros siinä, joren se näyttää sitten mulle aina kuluvan kilsan vauhtia, ja tämä on kyllä tosi sopiva juttu mulle. Lisäksi kokeilin kerran sitä myös intervallissa silleen, että kun palauttelu oli 0,5km, niin aloitin vain manuaalisesti uuden kierroksen silloin, ja kello ystävällisesti taas tajusi aloittaa uuden kierroksen kilsan jälkeen (joka oli siis intervallini). Varsinaista interval-ohjeman ohjelmointia en ole kokeillut vielä kertaakaan...

Mutta onhan toi Garmin vaan nyt hieno ystävä. Äkkiä siihen jatkuvaan dataan tottuu! Miten sitä ennen on pärjännyt ilman gps-mittaria?! Huhhuh...

Oletteko te riippuvaisia datasta? Tuijotatteko mittaria kesken lenkin? Onko katastrofi, kun mittarista loppuu akku, ja ette saakaan dataa? Oletteko käyttäneet Garminin interval-ohjelmia? 


Lähde: weheartit.com

Tänään olen viettänyt vapaapäivää liikunnasta, ja kohta silmät painuvat kiinni ja suuntaan untenmaille. Huomenna onkin sitten vähän pidempi lenkki sovittuna ystävän kanssa, ja sitten sen jälkeen vietetäänkin samaisen ystävän ja toisen ystävän kanssa tyttöjen iltaa! Kivaa siis!

Mukavaa viikonloppua teille lukijoilleni! :)

12 kommenttia:

  1. Mä käytän aina joskus Garminin intervalliohjelmia, ja virtual partneria (vai mikä se nyt oli :D), mutta ihan sitä itse ohjelmoitavaa harjoitusta en ole opetellut tekemään. Kesken lenkin en yleensä minäkään katso juuri muuta kuin sykkeen ja "kierrosnopeuden", eli sen hetkisen kilometrin vauhdin. Muita datoja sitten lenkin jälkeen. Harmittavan harvoin muistan noita koneelle siirtää, sieltähän olisi kiva katsella käppyröitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Katoin, että mun Garminissa ei edes olis niin vaikea tehdä interval-ohjelmaa. Ehkä ensi viikon intervallilla kokeilen sitä :)

      Toi kierrosnopeus on lähinnä se, jota itse katson, ja joskus sykkeitä, juoksun aikana siis. Lähinnä toi Garmin on huippu lenkkikaveri niinkun vk- ja intervaltreeneissä, joissa tahtois pysyä jossain toivotussa vauhdissa! Pk-lenkkeillä osaan hyvin ilmankin :)

      Poista
  2. Kyllä mä ehkä vähän olen riippuvainen omasta Garministani. Tosin muutaman kerran on akku loppunut tai kello on muuten mennyt jumiin lenkillä, joten tiedän, että siitäkin selviää hengissä. En sentään jätä lenkkiä tekemättä siksi, etten saa mittaria mukaan, mutta en myöskään jätä sitä tarkoituksella pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, eipä siihen kuole, jos akku loppuu, mutta kyllä sitä kieltämättä mieluummin juoksee Garminin kanssa kuin ilman! Pk-lenkit menee vielä hyvin ilmankin, mutta vauhdikkaammissa lenkeissä se on hyvä olla mukana, niinkuin tuossa ylempänä Annalle kommentoinkin!

      Poista
  3. Myönnän oon riippuvainen!
    Mutta se on vaan niin kätevä, no PK-lenkit tiedät "fiiliksen" mukaan millä vauhdilla pitää juosta, enkä oikeastaan tarvitse tujottaa sykettä sen takia MUTTA se matka... Juoksen aina tasaluvun, eli jos mittari näyttää 7,67 kun olen pian kotiovella on pakko juosta pari sataa metriä ylimääräistä, että saan tasaluvun eli sen 8,00km.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, aika hauska toi sun tapa! :) Itellä ei oo tullut mitään tuollaista juttua.. lähinnä Garmin on sellainen tuki siinä mukana lenkillä, joka kertoo infoa mulle aina tasaisin väliajoin!

      Poista
  4. Garminia en omista, mutta seuraan kyllä lähes aina lenkeillä sykkeitä Suunnolla. Lisäksi taskussa raksuttaa Sports Tracker kännykässä, eli siitä tutkailen sitten jälkikäteen (ja joskus kesken lenkinkin tulee kurkittua) sitä, että paljoks on menty ja mikä on ollu vauhti. Onhan se kiva seurailla noita, mutta mitään noita hifimpää laitetta en oo toistaseks ainakaan kokenu kaipaavani. Vaikka enpä ennen älypuhelinta ja sykemittaria osannu kaivata niidenkään antamia tietoja.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunto on kyllä aika oiva mittari, ja oli mullakin mukana siis aina tuonne viime vuoden loppuun asti. Nyt kun on alkanut kiinnostaa just vauhdit tuossa juoksun aikana, lähinnä siis vk- ja interval-lenkeillä, niin onhan toi gps-mittari aivan ykkönen :) Lisäksi mun kännykässä on niin huono gps, että siihen ei ihan voinut luottaa, hehe..

      Poista
  5. Mulla on Suunnon mittari ja oon ihan koukussa siihen. Niin salitreenissä kuin aerobisessakin. Seuraan sykettä ja kalorinkulutusta. Salitreenissäkin sykkeen seuraaminen on tärkeää varsinkin sarjojen välillä, että syke laskee tarpeeksi ennen seuraavaa repäisyä. Viime kesänä miulla oli lenkeillä lisäksi kengänpohjassa Adidaksen miCoach-siru, joka mittaa matkan pituuden ja juoksuvauhdin. Eiköhän se tule käyttöön tulevanakin kesänä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, totta, kyllä salitreenissäkin olis hyvä tarkkailla sykkeitä. Mä yleensä oon silti salilla just ilman sykemittaria, ja meen enemmänkin fiiliksen mukaan.. vaikkakin isoissa liikkeissä ainakin sykkeet nousee todella korkeelle.

      Toi siru on varmasti näppärä sitten ulkolenkeillä! :) Mulla oli ennen Garminia sellainen Suunnon GPS-Pod, mutta se oli niin iso, ettei sitä jaksanut raahata mukana!

      Poista
  6. Mullahan on nyt se Garmin ja olen kyllä jo aika koukussa, kuten ehkä edellisestä postauksesta kävi ilmi ;) Olen käyttänyt sitä toistaiseksi vain lenkeillä, ja sisäliikunnassa sitten edelleen vanhaa Polaria, koska en ole raaskinut sitä täysin hylätäkään, kun se on hyvin palvellut tähän asti. Eilen kuitenkin ekaa kertaa latasin mun lenkin tiedot Connectiin, ja olin kyllä todella yllättynyt siitä miten monipuolista statistiikkaa sieltä saa! Luulenpa, että alkaa nuo tilastot kiehtoa niin paljon, että kohta on sisälajeissakin Garmin käytössä :) Lataatko muuten kaikki sun urheilusuoritukset aina Connectiin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Whii, Garmin on kyllä kiva! Ja just niiden käppyröiden vuoksi mäkin nykyään käytän Garminia myös esim. spinning-tunneilla sisäliikunnassa! Eli joo kyllä, lataan kaikki aina connectiin, tosin vähän viiveellä ja ne on siellä ihan sikin sokin, ja vaikea löytää enää tiettyä treeniä :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)