maanantai 11. tammikuuta 2016

Millainen oli liikunallinen vuoteni 2015?

Tämä viime vuoden koosteen kirjoittaminen on pitkittynyt ja pitkittynyt... tavallaan oon tajunnut, etten edes halua kirjoittaa perinteistä liikuntakoostetta, koska nykyään en ole ollenkaan tarkka siitä, millaista liikuntaa harrastan ja kuinka paljon. Pääasia, että mulla on hyvä ja terveellinen olo, olen läsnä ja nautin elämästä. Totuus on, että liikunnallinen elämä on sellaista, josta pidän ja josta saan sisältöä elämääni. Mä nautin liikuntatapahtumista, liikunnan ilosta ja treeneistä sekä kaikesta, mikä kuuluu treenaavan ihmisen arkeen, erityisesti terveellisestä ruuasta ja isoista annoksista. :D


Mulla ei ole enää pariin vuoteen ollut mitään tyypillisiä tavoitteita uuteen vuoteen, kuten juoksuennätyksen parantamista. Toki olen esimerkiksi liikuntatapahtumiin ilmottautumisilla asettanut tietynlaisia etappeja vuoteen, kuten viime vuonna ensimmäisen ultran juokseminen Pallaksella.  Tuon 55 kilometrin juoksemisen sekä muutaman pidemmän rogaining-tapahtuman jälkeen olenkin huomannut, että minua kiinnostaa matkan pituuden lisääminen vauhdin sijaan, jos pitää valita. Matkan pituudenkaan kasvattaminen ei ole minulle tärkein asia, vaan nautinto ja elämykset. Esimerkiksi keväällä olen menossa Nuts Karhunkierros -juoksuun, mutta valitsin 53 kilometrin matkan itselleni, vaikka tarjolla olisi ollut pidempikin matka. En vain halua aiheuttaa itselleni stressiä liian suurilla harppauksilla, vaan kasvattaa omaa kuntoa maltilla kohti pidempiä ja pidempiä matkoja.

Viime vuoden alussa asetinkin itselleni muutaman inhimillisen tavoitteen, ja voisin käydä läpi, miten onnistuin niiden suhteen. Ensimmäinen toive olikin, että "olisin sporttisempi" ja liikkuisin enemmän hyötymatkoja ja olisin "elämäntapaliikkuja". Tämä on toteutunut mukavasti osittain ja sanotaanko, että olen hyvässä vauhdissa. Viime vuonna kuljin selvästi enemmän työmatkoja pyörällä tai sitten bussi-juoksu -yhdistelmänä eli aamulla bussilla ja iltapäivällä hölkkäillen kotiin. Kerran olen jopa saanut itseni aamulla lenkkeiltyä töihin.. jospa tänä vuonna vaikka kaksi kertaa sitten?! Aikaiset aamut eivät ole mulle suosikkijuoksuaikaa, mutta sen sijaan puolen tunnin pyöräily on varsinkin kesäaamuina erittäin mieluisa tapa valmistautua työpäivään raittiin ilman ja pienen hien turvin. Varsinkin loppuvuonna olen liikkunut kivasti työmatkoja.


Työmatkaliikunnat viime vuonna.. tänä vuonna enemmän?! :)

Yleisesti liikuntatuntien määrä on kasvanut vuosi vuodelta kuin itsestään. En ole kovin paljon tehnyt oikeasti rankkoja vetotreenejä tai mitään todella kehittävää treeniä, mutta ei ole oikeastaan tehnyt mielikään. Olen liikkunut hyvin paljon fiiliksen mukaan, ja pääosin olen juossut lenkkejä joko kaduilla tai poluilla, käynyt suunnistamassa tai ulkoillut muutoin. Salitreenit ovat pysyneet vahvasti kuvioissa mukana, ja kiitos siitä kuuluu hyvin pitkälti Tiinuskalle, jonka kanssa olen melko usein käynyt treenin tekemässä. Meillä on ollut hyviä ja tehokkaita treenejä, mutta samalla on ollut hauskaa!

Toisena kohtana toivoin viime vuonna huoltavani kehoa enemmän kuin edellisenä vuonna. Tässä olen melkoisesti epäonnistunut... kyllä käyn vieläkin säännöllisesti bodybalance-tunnilla tai joogassa, mutta lihashuoltoa ja liikkuvuusharjoitteita voisi tehdä enemmän. Minä puollan dynaamisen liikkuvuuden nimeen, joten staattisia venytyksiä en kauheasti harrasta lyhyitä iltavenytyksiä lukuunottamatta. Yksi suuri parannuskohde olisi putkirullan käyttö. Miten se voikaan olla niin vaikeaa rullailla lihaksia auki terapiarullan kanssa?! Paljon helpompaa on pyytää Kimmoa hieromaan pohkeita ja löhötä itse sohvalla.. heh. Ei mutta oikeasti en ole mielestäni onnistunut lihashuollossa täysin, joten sitä tulee petrata tänä vuonna kunnolla. Tosin olen pysynyt loukkaantumatta, joten sikäli jotakin on varmasti tullut myös tehtyä oikein.


Yksi vuoden huippuhetkistä - Pico del Teide, 3718m

Kolmanta toiveena oli juoda vettä enemmän. Olen kyllä juonut vettä huomattavasti enemmän kuin ennen ja siitä kiitos kuuluu töihin. Töissä mulla on koko ajan pullo nenän edessä, ja juon noin 1,5 litraa vettä työpäivän aikana. Kotona sen sijaan olen juomisen kanssa edelleen laiskempi, joten siihen on syytä kiinnittää enemmän huomiota. Toivoin myös nauttivani enemmän luonnosta. Mitä tähän sanoisi? Olen liikkunut metsässä lähes viikottain, mutta suurimmaksi osaksi juosten. Retkeilemässä ei käyty montaa kertaa, mutta toisaalta melontareissu jäi erityisesti mieleen uudenlaisena retkeilynä. Lisäksi nähtiin upeaa luontoa ulkoimailla, erityisesti Norjassa. Vautsi vau! Ensi vuonna voisin kyllä retkeillä vielä enemmän Suomen kauniissa luonnossa ja tehdä kunnon telttailuvaellusreissun myös. Talviretkipäivä termarikaakaoiden kera on myöskin suunnitteilla, ehdottomasti!

Kaiken kaikkiaan viime vuosi oli ihan huikeeta liikunta- ja ulkoilutykitystä. Upeaa luotoa on nähty paljon, suunnistus jatkaa selkeänä lempparilajina edelleen ja rogaining ja Nuts Pallas 55km -juoksu puolestaan pitivät yllä halua tehdä pitkiä lenkkejä. Pitkäkestoiset kestävyyssuoritukset ja luontoelämykset ovat niitä, jotka tarjoavat mulle tällä hetkellä kaikkein eniten iloa, ja siinä ei mitään pahaa olekaan. Katsotaan, mitä tämä uusi vuosi tuo tullessansa... Pystyisikö sitä pääsemään useammin mukavuusalueen ulkopuolelle vai jatkanko täydellä fiilis-linjalla..?! ;)

Millainen sun liikuntavuotesi oli viime vuonna? Mihin olit erityisen tyytyväinen ja missä olisi parantamisen varaa?! :)

6 kommenttia:

  1. Mua harmittaa, etten ole ehtinyt lukemaan kunnolla näitä sun uusia postauksiasi. On ollut taas niin kiire ja sä olet niin ahkera kirjoittamaan! :D Nyt luen ne kyllä ajan kanssa :)

    Kiva lukea tällaista vähemmän kaavamaista vuosikatsausta. Tuli kokonaisvaltainen kuva siitä, mitä liikunnalta hait ja sen avulla saavutit. Ihailen tuota sun asennetta urheilua kohtaan :) Elämäntapaliikkuja, siinäpä vasta hyvin tiivistetty tavoite :)

    Mä olen pääsemässä jatkuvasti myös lähemmäs samankaltaista tilaa, vaikka toisaalta pidänkin tavoitteellisesta treenaamisesta ja ennätysten rikkomisesta. Kaikkien vastoinkäymisten myötä sitä on vaan vihdoinkin tajunnut, etteivät ne suoritukset ole todellakaan kaikki kaikessa. Parasta on, kun pääsee liikkumaan ja nauttimaan siitä.

    Hyvää vuotta 2016 sulle Hanna - jatka samaan malliin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, en mä niin kovin ahkera ole kirjoittamaan mutta kiva että tekstit kiinnostaa :)

      Joo, päätin tällä kertaa poistua kaavamaisuudesta ja kirjoitella enemmän fiiliksiä menneestä. Elämäntapaliikkuja ei oo ollenkaan huono tavoite, varsinkaan jos se tulee sydämestä ;)

      Sulla alkaa näkyä ihanasti rentous ja tavoitteellisuus yhdessä, hienoa! Sitä kautta pääset varmasti hienosti ennätysten kimppuun ;)

      Hyvää treenivuotta sullekin ;)

      Poista
  2. Liikuntavuoteni oli kyllä viime vuonnakin huikea. Monenlaista ihanaa elämystä ja luonnon lumoa. Mutta vitsit tästä sunkin tekstistä tuli niin hyvä mieli. Ihanaa, että olet iloitset elämyksistä ja uskallat haastaa itseäsi monenlaisenkin lajin pariin! Saakoon tosiaan myös tämä vuosi olla täynnä upeita elämyksiä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi Satu, oot kyl huikee mimmi :)! Elämykset ja luonnon lumot, niissä on taikaa! Monipuolisuus luo onnea liikunnalliseen elämään ja tuo sitä rentoutta, kaikessa kun ei voi olla haka :)

      Poista
  3. Aina ei tarvitse olla tavoitteellinen treenaaja kehittyäkseen. Silloin voi nauttia liikunnasta ja tehdä mitä milloinkin haluaa. Eikös sullakin tainnut olla 30 lajia viime vuodelta?:) Ja silti tapahtuu ilmeisesti editymistä?

    Omia lajeja ei tainnut tuota 30 tulla, mutta monipuolisesti pyrin liikkumaan ja vaikka on tavoitteita, en vain halua juosta mikä olisi tavoitteiden kannalta optimaalisinta. Tyytyväinen olin siihen, että ei tullut hirveitä taukoja liikuntaan minkään vamman tai sairauden takia. Eikä silmäkään tainnut hirveästi pahastua sählymailan iskusta:D Parantamisen varaa on ollut jo vuosia niissä pitkissä harjoituksissa, mutta yritetään! Se kahden tunnin lenkki sentään tuli täyteen viime vuonna niin jospa seuraava tavoite ois 20 km täyteen juoksua pitkiksillä!
    -H

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, tuli just 30 lajia kasaan uudenvuodenaattona! Monipuolisuudellakin voi kehittyä. Varsinkin suunnistus meni eteenpäin isosti ja kyllä juoksussakin se puolikkaan enkka tuli :) Hitaasti, mutta varmasti eteenpäin :D Ja voihan kehittymiseen laskea 55km juoksun sekä rogat, joissa tuli kilsoja tahkottua melkoisesti ;)

      Kuulostaa hyvältä sunkin meininki :) Oot kovakuntoinen jo ilman pelkkää juoksua ja parasta, että taidat tykätä kovasti eri lajeista ja liikunnasta ja se on hienoa :) Noniiin, 2 tuntia lenkkeilyä on jo paljon kerralla. 20km sit seuraavaksi ;) Pikkuhiljaa!!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)