tiistai 10. joulukuuta 2013

Ei rentoutus ole turhaa!

Todellinen paluu arkirutiineihin on taas muuton jälkeen tullut, sillä palasin eilen balancen pariin pienen tauon jälkeen. Balance on ihan ehdoton juttu liikuntaviikossa, ja onhan se yks lempparitreenikin, ja ehdoton Les mills -lemppari! Meillä vaihtuu ohjelmat 23.12 alkaen, ja fiilistelenkin tätä kirjoittaessa uutta tracklistiä. Jee! Vaikuttaa hyvältä! Nyt meillä on menossa miksaukset, ja oli kyllä huippu ohjelma eilen, kun ekat 5 oli nykyisestä ohjelmasta ja vikat 5 kesän ohjelmasta. Oliko edellinen vai sitä aiempi.. no, enivei vatsabiisi oli tosi tiukka. Huh.



No, pistin tunnilla silmään erään asian. Nimittäin hirveä kato kävi juuri ennen loppurentoutuksen alkamista. Siis, kyse ei ollut jostain yhdestä, kahdesta henkilöstä joilla kenties oli kiire lapsiparkista hakemaan jälkikasvua pois, vaan tunnilta poistui varmaan kymmenen ihmistä! Ihan käsittämätöntä. Ei miltään muulta ryhmäliikuntatunnilta käy tuollaista katoa. Vai oletteko te huomanneet, että moni lähtisi vaikka combat-tunnilta pois, kun tehobiisit on mennyt ja siirrytään matolle? No, en minä ainakaan. Mä en voi ymmärtää, että ei ole aikaa jäädä 5 minuutiksi tunnille, voiko kellään oikeesti olla niin kova kiire?!

Ihan sama siinä, missä pari viikkoa sitten kirjoittelin siitä, etten kehdannut mennä tunnille kun huomasin sen jo alkaneen, niin mua kyllä puistattaa se, että ihmiset lähtee kesken kaiken tunneilta. Oikeasti. Se on loukkaavaa ohjaajaa kohtaan, ja häiritsevää muita treenaajia kohtaan. Sitä paitsi, loppurentoutus on yhtä tärkeä osa balancea, kuin mikä tahansa muukin sen kappale. Loppurentoutus täydentää balancen upean kokonaisuuden.

Lähde: googlen kuvahaku

Mä olen sitä mieltä, että jokaisen olisi muutenkin hyvä pysähtyä edes 5 minuutiksi viikossa, jolloin antaa aikaa vain itselleen. Toi balancen loppyrentoutus sopii siihen tarkoitukseen loistavasti. On ihanaa yrittää hetkeksi pysähtyä ja olla ajattelematta yhtään mitään. Ei oo niin helposti tehty, kuin sanottu. Vai onnistuuko teiltä helposti? Elämä on tätä nykyä niin hektistä. On kiireitä töissä, on kiireitä kotona, on kiire siirtyä paikasta toiseen ja on kiireitä hoitaa ihmissuhteita... kaiken tämän hulinan keskellä on hyvä olla tekemättä välillä yhtään mitään. Mulla tämä onnistuu parhaiten urheilun parissa. Balance on siitä hyvä tunti, että vaikka toki sielläkin on rankat lihaskuntokappaleet jaloille ja keskivartalolle, niin pääasiassa se on kehon hellimistä ja venymistä edistävä tunti, joten onnistuneen loppurentoutuksen jälkeen olo on kyllä aivan totaalisen taivaallinen ja onnellinen. 

Kokeile joskus kotona rentoutumista. Ota jokin hyvä musiikki päälle (oma rauhallinen suosikki on iki-ihana Bon Iver) ja makaa selälläsi. Rentouta kaikki lihakset, anna musiikin viedä ajatukset pois ja ole vain. Tiedosta itsesi, oma kehosi ja ole siitä ylpeä. 

Pysähdytkö sinä välillä arjen keskellä? Miten rentoudut? Kehtaatko lähteä kesken jumppatunnin pois, ja mitä mieltä olet siitä, että muut lähtevät?

19 kommenttia:

  1. Moi! No onpa outoa käytöstä..niissä paikoissa, joissa oon ite käyny tunneilla (Esport ja Elixiat lähinnä) on mun mielestä kirjoittamaton sääntö, ettei poistuta ennen kuin tunti loppuu tai viedä tavaroita paikoilleen jne. Ja ohjaajat sanoo kyllä siitä aika helposti, mikä on hyvä, koska kyllähän se häiritsee muita. Ja tietysti toisinaan jotkut on selkeästi kertoneet ohjaajalle heti tunnin alussa, että "pakko lähteä aikaisemmin" tms ja sitten ne heilauttaa ohjaajalle lähtiessään kättä ja poistuu hiljaksiin salista. Se on mun mielestä ok, mutta ei tollaset massaryntäykset :D Mulla on ollut niin hektinen syksy, että toivon pystyväni hieman joulun aikaan hieman rauhoittumaan, mulle rentoutusta on ratsastus (siinä ei voi ajatella mitään muuta) ja juuri tollaset balancet ja joogat. :) Ihanaa viikkoa Hanna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, luulis että olis kirjoittamaton sääntö meilläkin, ettei tunnilta lähdetä etukäteen, ja pumppitunnilla muistankin, että ohjaajat käskivät jättää tavarat paikoilleen, ettei tapahdu vahinkoja!

      Toivottavasti jouluna pystyt rentoutumaan kunnolla! :) Ihanaa uutta viikkoa Karkki!

      Poista
  2. Ei meillä kyllä kukaan ole lähtenyt Balancesta ennen kuin tunti oikeasti loppuu! On kyllä jopa aika töykeää käytöstä tuollainen. Toisaalta ymmärrän, että monet pitävät sitä vähän turhana (ts. eivät ymmärrä, ettei se sitä todellakaan ole!), mutta silti on töykeää poistua kesken kaiken. Eihän se kestä kuin sen 5 minuuttia.

    Mulle loppurentoutus on ehkä Balancen vaikein osio. :D Ajatus harhailee, enkä pysty keskittymään hetkeen. Ja juuri siksi sitä täytyy treenata lisää! Oon lukenut aika paljon tietoa rentoutumiseen/mindfulnessiin/meditaatioon liittyen, ja tollanen hetken rauhoittuminen oikeasti auttaa esim. stressiin! Tai niin ne ainakin väittävät. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainiin! Mä pääsen testaamaan uuden ohjelman torstaina! Tai niin mä ainakin kuvittelen, että ei enää mennä vanhalla. Siis näillä näkymin olen torstaina menossa. Jos en nyt sitten onnistu esim. katkaisemaan jalkaani ennen sitä. :D Ei ehkä pitäisi edes sanoa, että olen menossa, kun sitten aina tapahtuu jotain, enkä kykenekään. ;)

      Poista
    2. Noniimpä, 5 minuuttia ei oo monen elämästä pois, ja pitäisi kyllä jokaisen opetella elämään siinä hetkessä niin, että myös osaisi rentoutumisesta oppia nauttimaan! En ymmärrä! Hyvä ettei teidän salilla ihmisiä pakene siitä! Sun täytyy siis opetella vähän rentoutumaan siinä lopussa! Kyllä se siitä löytyy :) <3

      Uuu, uusi ohjelma! Mäki tahdon!!

      Poista
  3. Mun mielestä balancen loppurentoutus on yksi balancen parhaista osuuksista <3 Meidän ohjaajalla (joka nyyh lähtee pois :<) on niin ihanan rauhallinen ääni ja siinä tekis mieli nukahtaa ku se puhuu loppurentoutuksen aikana!

    Heh, puhuttiin just Freyan kanssa tosta kesken tunnin lähtemisestä tänään :D Puhuttiin just siitä, et kenellä on oikeesti niin kiire et pitää lähtee esim. pumppitunnilla palauttamaan tavaroita kesken venyttelyn. Et jos on niin kauheen kiire niin miks edes sitten menee sillon jumppaan? Itse mielummin sitten vaan meen sellasena päivänä jolloin ehdin :)

    Itse oon kerran lähtenyt RPM spinningistä kesken venyttelyiden, koska menin heti sen jälkeen alkavalle pumppitunnille ja ne venyttelyt venyi (hhehhe) tosi pitkälle et piti kiirehtiä viereiseen saliin :D Hymyilin vaan sit ohjaajalle ja heilautin kättä :) Varmaan tajusi et pumppiin olin menossa tai no en oo sen tunneilta yleensä karannut kesken kaiken :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans meinannut nukahtaa rentoutuksessa balancessa! Se on kyllä ihana! :)

      Siis mä en kans tajua tota kiirettä! Ei voi olla elämä NIIN hektistä.. tai sit just vois jättää jumpan väliin ja tehdä sinä päivänä jotain vähemmän kiireellistä! :)

      No noi tuplajumpat ymmärtää, että niissä voi jäädä kesken vähän, että ehtii seuraavalle tunnille. Se on musta ok :)

      Poista
  4. Silloin kun kävin salilla niin porukka kyllä lähti tunneilta aikaisemmin pois. Pumpistakin esim kun viimeinen venytysbiisi alkoi. Huomasin kyllä että ohjaajat olivat tähän "kypsyneitä", sanoivatkin aina alussa että jos pitää kesken lähteä jättäkää kamat ja painot paikoilleen, HE sitten siivoavat tunnin lopuksi!

    Mun mielestä loukkaavaa käytöstä lähteä pois kesken tunnin, ellei ihan pakko ole lähteä niin en kyllä ymmärrä... Ja kun se venyttely, edes jonkinlainen, olisi oikeastikin niin tärkeää...

    Mä pyrin tietoisesti rentoutumaan silloin tällöin piikkimatolla, ja yleensäkin yritän pitää arjen sellaisena että ei kauheeta stressiä pääsisi syntymään. Päivittäin myös venyttelen jossakin vaiheessa, aamulla minuutin pari, töissä taukojumppaa joka on käytännössä venyttelyä ja paremmin vielä esim. juoksun jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ompas törkeää käytöstä sielläkin, toi tunneilta karkaaminen! :O Jep, musta on hyvä että jumppien lopussa on venyttely, vaikka se vain palauttaa lihaksia vähän takaisin ja tärkeimmät venytykset tehdään myöhemmin, tuo se monelle rutiinia ja muistuttaa venyttelyn tärkeydestä!

      Ojj, piikkimatto! Se on varmasti hyvä! :) Ja taukojumpat kuulostaa kans hyviltä :)

      Poista
  5. Voi balance... Koskahan sitä taas ehtisi itsekin venymään?

    Muakin ärsyttää noi kesken tunnin poistujat. En tiedä, miksi sinne suihkuun on niin kiire, että ei pysty sitä viittä minuuttia makaamaan paikallaan... Ite oon joskus lähtenyt tunneilta ennemmin, jos oon esim. jatkanut toiselle tunnille, mutta silloin tapaan aina kertoa sen ohjaajalle etukäteen. En edes halua lähteä sanomatta mitään, se tuntuu jotenkin niin tylyltä, etten edes kehtaisi tehdä niin :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, Suvi! Mene ihmeessä balanceen vähän venymään ja rentoutumaan ;)

      Siis aivan sama juttu! Tosi tylyä poistua tunneilta kesken, ellei ole jokin hyvä syy! Ite kans pyrin aina erikseen kiittämään ohjaajaa tunnin jälkeen, joten olisi tosi hölmöä lähteä kesken!

      Poista
  6. Mä oon yks niistä joiden mielestä se loppurentoutus on vähän turha :D Tai siis en sit varmaan vaan ymmärrä sitä. En mä siinä tilantees osaa rentoutua millään tavalla ja yleensä mietin kuitenkin jotain levottomia. Mut sitä en kyllä silti tee ikinä, et lähtisin kesken pois. Oon tunnin loppuun asti. Mun mielestä se kuuluu asiaan, jos sinne tunnille on mennyt.

    Eri asia sit, jos pitää oikeesti lähtee kiireellä. Ite oon muutaman kerran lähteny ennen venyjä, mut sillonki oon kertonu ohjaajalle etukäteen asiasta. Munkin mielestä on aika epäkohteliasta lähtee ilman selittelyjä tosta noin vain. Tosin en juurikaan enää kiinnitä huomiota muiden lähtemiseen, joten eipä se mua juurikaan ärsytä (muuta ku ehkä ajattelen et onpa epäkohteliasta). Paitsi pumppi on poikkeus. Sillon kyl nyppii, jos jengi alkaa raahaan niit painoi kesken tunnin. Sellasilta tunneilta, joissa ei käytetä välineitä, voi kuitenkin poistuu aika hiljaa ja häiritsemättä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä ettet silti lähde pois sieltä! Ehkä vielä jonain päivänä säkin opit sen rentoutuksen jujut, ja pääset nauttimaan siitä :)

      Totta! On epäkohteliasta lähteä ilman selittelyjä, koska uskon, että kaikilla ei voinut olla selitys! Jos on hyvä syy, niin ymmärrän, että venytysbiisin esim. jumpasta jättää pois, varsinkin, jos tunti on venynyt muutenkin! Joo, pumpissa voi tulla jopa vaaratilanteita, jos väsyneillä käsillä alkaa raahata painoja paikalleen muiden maatessa painojen alla! ;(

      Poista
  7. Elämäni on ollut viime vuosina niin hektistä, että luulenpa yhden ensi vuoden hyvinvointiteemoistani olevan juuri pysähtymisen ja hetkessä elämisen. Muuten vauhti vain kiihtyy, ja lopulta päädyn itsekin ihmiseksi, joka lähtee pois ennen balancen rentoutusta :) Toki joskus poikkeustapauksissa pitää lähteä aikaisemmin, mutta että noin sankoin joukoin... On kyllä vähän surullista, jos me ihmiset menetetään kyky pysähtyä ja olla paikkoillaan. Ikään kuin aina olisi pakko suorittaa ja olla tehokas. Höh :( Ps. Oi mäkin alan pikkuhiljaa löytää Balancen taian, kiitos sun positiivisten postausten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä teema, Tiinaseni :) Joskus on hyvä ottaa se tunti päivästä siihen hyvänolon jumppaan ja kehonhuoltoon, kuin mukamas-niin-tehokkaaseen hikijumppaan! Ei siitä oo aina hyötyä, jos ei muuten anna keholle hyvää oloa!

      Totta, pitäisi kyllä oppia välillä pysähtymään, eikä aina vaan mennä pää kolmantena jalkana! Ja hyvä juttu, balance on Les millsin parasta antia ;)

      Poista
  8. Toihan on vähän sama kuin maratonilla ohittaisi parkkipaikan 40 kilometrin kohdalla ja kävelisi autolle viimeisen kahden kilometrin ja maaliin juoksemisen sijaan ;)

    Les Mills-lanseeraus 23.12. , siinäpä täydellinen joululahja jumppaajalle! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No just näin, Mika! :) Hyvin sanottu!

      Niimpä, ainakin meidän salilla on tuolloin! Olen ajatellut, että voisin ehtiä balancen tehdä maanantaina heti niinkuin joululahjana ;)

      Poista
  9. Piti palata tähän balance-postaukseen, nyt kun itsekin pitkästä aikaa pääsin tunnille mukaan. Sain kaverilta fressille loppukuuksi ilmaisen jäsenyyden! NICE!:) Mutta niin, tänään kävin balancessa ja ai että, olin todellakin unohtanut miten hyvää se teki kropalle. Ja oli muuten tosi hyviä harjoitteita myös nilkalle! :)

    Mutta niin, siinä loppurentoutuksen aikana, kun ohjaaja sanoi että voi nousta ylös. Mä olin enemmänkin,että "eiii ei vielä, mä haluan jäädä vielä tänne rentoutumaan.." ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, mahtavaa että sait jäsenyyden, ja että menit heti balanceen :) Se on kyllä huipputunti, ja ihan paras tie rentoutumiseen! Mäkin olen useasti loppurentoutuksessa nukahtamisen partaalla, hehe!

      Joo, tasapaino ja tässä ohlemassa myös jalkojen voima -kappale antaa mukavasti treeniä nilkalle. Oon ite tykännyt, kun sen syksyisen nilkkaepisodin jälkeen oon yrittänyt kuntouttaa mun nilkkaa! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)