tiistai 11. kesäkuuta 2013

Mitä seuraavaksi?

Noniin. Tukholman maraton on takanapäin, ja olen ainakin osittain palannut treenien pariin. Flunssa alkaa olla jo pikkuhiljaa voitettu, ja jalat ovat kevyet kuin höyhenet... NOT! Kävin meinaan eilen salilla tekemässä yläkroppaa, ja tänäaamuna herään niin, että yläkropan lisäksi mulla on myös jalat jumissa, varsinkin sisäreisissä. Mitä ihmettä? Ei kai penkistä, taljasta tai pystypunnerruksista tuu jalat kipeäksi? Eikä ne vielä maanantaina olleet kipeät sunnuntaina tehdystä parin tunnin suunnistusreissusta (josta postauksen kuvatkin ovat!)...

Ainiiiiin, olin mä siellä poikkeuksellisessa 30 minuutin balancessakin eilen.. joka oli vielä toiveestani liikkuvuuspainotteinen (ohjaaja kysyi, tehdäänkö voima- vai liikkuvuuspainotteinen, ja mä ehdottomasti halusin liikkuvuus, ja kun muillakaan ei ollut väliä, tehtiin se!), eli ei jalkojen voimaa tai tasapainoa yms. kappaleita. Mietin sit ihan tosissani tänään, mistä nämä mun kintut tulivat kipeäksi, ja sitten tajusin.. bodybalancen alkulämpästä (ohjelma 60)!!! Voiko näin ees olla?? Joo, ei taida jalat olla vielä ihan palautuneet...


 Mutta, mieli silti matkaa jo tulevaan... olen tässä pohtinut, että mitä seuraavaksi?! Koko kevään olen oikeastaan treenannut vain tätä Tukholmaa silmällä pitäen, ja nyt kun se on ohi, on vähän tyhjä olo. Mitä loppuvuotena teen? Ainakin haluan käydä juoksutapahtumissa, koska tykkään niistä tosissaan, ja saan niiden kautta motivaatiota treenaamiseen. Mutta juoksenko vielä maratonin tänä vuonna? Entäs ne triathlon-haaveet?

Yhden tavoitteen olen itselleni asettanut, ja se on 31.8 juostava Midnight Run. Tahtoisin olla 50 minuutin kympin kunnossa silloin! Eli sen kautta lähdin miettimään omia tavotteita loppukesälle. Prioriteetti 1 on vauhdin lisääminen ja etenkin vauhtikestävyyteen ja juoksutekniikkaan keskittyminen, jolloin juoksusta tulisi helpompaa. Mun aiempi ennätys kympiltä on 50.50, joten täytyisi saada tuo kunto takaisin ja vähän päällekin. Tätä kautta ajatuksena olisi juosta syksyllä myös puolimaraton, ja olisihan sitäkin aikaa kiva parantaa. Mutta mitään stressiä en aio ottaa, tahdon vain nauttia liikunnasta. Jos ei enkat pauku, niin ei pauku. Pääasia, että on kivaa!


Maratonista mulla on ristiriitaisia fiiliksiä. Toisaalta, tahtoisin ihan tosissani juosta vielä syksyllä kokonaisen, mutta ajatus siitä, miten huolellisen valmistautumisen ja palauttelun se vaatii, on ajankohta aika huono. Siis noita muita juoksuja ajatellen. Maraton vie käytännössä kuukauden muusta treenistä, koska pari viikkoa kevenneellään ja pari viikkoa palaudutaan, enkä siltikään usko, että 3-4 viikkoa maratonin jälkeen olisin täydessä iskussa esimerkiksi puolikkaan lähtöviivalla. Mutta, yksi mahdollisuus mulla on... juoksisin maratonin niin sanotusti kauden viimeisenä tapahtumana. Mutta missä? Ei Vantaalla tai Kaarinassa, koska molemmissa on neljä kierrosta. Ei kiitos. Saa ehdotella lokakuun maratoneja, mielellään Suomessa. Ehdin jo ikäänkuin innostua Amsterdamin maratonista, mutta olisihan kaksi ulkomaan maratonia vähän liikaa yhdelle vuodelle.


Entäs sitten se triathlon? No, tajusin, että sen aika on ensi vuonna. Mä en ole vielä valmis ottamaan osaa  mihinkään kisaan. Vaikka haluaisinkin. Voimarinne olisi kiva, kun siellä on sprinttimatkalla vain 300m uinti. Sen voisi mennä ilman märkäpukua, eikö? Toisaalta, triathlonissa mua kiinnostaa eritoteen pitkät matkat, koska vaihdot jännittävät, ja pitkillä matkoilla saa enemmän keskittyä siihen suoritukseen, kun vaihtojen painoarvo on pienempi. Hmmm.. tässä pohdintaa riittää, mutta ajatus on tänään se, että kesällä harjoittelen tupla- tai triplatreenejä, opettelen kikkoja ja otan selvää jostain triathlon-kurssista/koulusta, jonne voisin syksyllä mennä. Mutta Helsinki City Triathloniin ajattelin osallistua. Ihan leikki- ja kokeilumielessä. Ja jos vaikka ensi vuonna elämäni ensimmäinen kunnon triathlon olisi sitten Vantaalla, saa nähdä.

Eli, tapahtumakalenteri voisi olla seuraava
Heinäkuu puolimaraton
24.8 HCT (300m/10km/3km)
31.8 Midnight Run (10km)
21.9 (tai joku muu) Espoon rantamaraton (21,1km)
Lokakuu ..kokonainen..?!

Miltäs minun suunnitelmat kuulostavat? Ja minkälainen kesä sinulla on? Onko jotain päätavoiteitta?

Loppukevennyksenä kuvasarja sunnuntaiselta suunnistusreissulta, jossa olin Kimmon kanssa. Kartassa oli ihan selvä kapean suo-alueen merkki, eikä pelkkä oja.. maakin oli vähän mutainen, mutta yli oli päästävä. Päätin sitten ottaa vauhtia ja loikata tämän "ojan" yli...


No, arvaatte varmaan mitä siinä kävi..? Ei ollut ihan tuolla toisella puolella yhtä kuivaa ja pitävää maata kuin tällä puolella. Hyppäsin sitten tasajalkaan ja upposin yli polvien mutaan. Hhaha.


Mutta on tuo suunnistus silti kiva laji! ;) Mukavaa viikkoa kaikille!

8 kommenttia:

  1. Kuulostaa hyvältä sun kesäsuunnitelmat! Ja myös kauden "kruunaaminen" toiseen maratoniin :) Mä olen sun suosituksesta päättänyt tähdätä sen oman ekan puolikkaani juuri tuonne Espoon rantamaratonille, ja sitä ennen kiinnostaisi juosta myös Midnight Run. Olkoon siellä tavoitteenani vaikka hurjat 65 min :D Hieman mua kyllä jännittää jättää se puolikas noin myöhään, kun entäs jos sairastun ja se jää välistä? Mites sitten ehdin juosta puolikkaan ennen kuin täytän 30 :D Mutta joka tapauksessa, ihanaa jatkaa sun treenien ja blogin seuraamista tulevinakin kuukausina! Tää on ihan mun lemppari :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo toinen maraton on vielä todella suuren mietintämyssyn alla. On se kuitenkin sen verran kuluttavaa puuhaa, etten tiedä, onko kehoni siihen valmis - syksylläkään. Mutta aika näyttää :)

      Hei, Espoon puolikas on taatusti hyvä valinta! Sen jälkeen parin viikon päästä on myös Vantaan puolikas.. vai koskas sun synttärit on? :)

      Midnight Runille ehdottomasti! Olin viime vuonna ekaa kertaa, ja tykästyin ihan heti siihen! Tosi kiva tapahtuma, ei liian tiukkapipoinen! :)

      Mutta kiiiitos ihanista sanoista <3 Parasta, että pysyt mukana! Sunkin blogisi on ehdottomasti mun lemppareita! ;)

      Poista
  2. Kuullostaa hyvältä suunnitelmalta ja aika samanlaiselta kun mulla. Varsinkin toi Amsterdam Marathon ;) Berliinin maraton olis varmaan makea mutta se on aina loppuunmyyty parissa minuutissa. Entäs Tallinnan maraton? Se vissiin on syyskuussa.

    Omat suunnitelmani näyttävät tällaisilta:

    26.7.2013 Jaakon puolikas TAI Mustasaaren puolimaraton 7.8
    Elokuun loppu: joku pikkukisa about 12km (jos löytyy sopiva)
    20.10 Amsterdam Marathon

    Sen jälkeen aika pitkä lepokausi, tai siis teen vaan kaikenlaista muuta kun juoksua. Käyn salilla, jumpissa yms. Tammikuusta eteenpäin alkaa sitten taas Tuhkolman Maratonin treenailut, tuun siihen aikaan myös kotiin vaihdosta, joten ehkä löytyy joku sopiva seura missä vois treenata. Muuten ajoin kevään/kesän olla mukana semmosessa leikkimielisessä "juoksucup:issa" eli on noin 8 osakilapilua ja niihin osallistumalla voi voittaa lahjakortteja urheiluliikkeseen ja samalla saa hyviä treenejä ja kivoja kokemuksia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heei, joo, aika samanlaisia suunnitelmia! Mä en kyl usko, että tuonne Damiin lähden, kun tule hirveen kalliiksi, ja en ole varma siitä maratonistakaan. Katson loppuvuodesta tilanteen paremmin.

      Joo, kyllä juoksukauden jäkeen kannattaa tehdä ihan sitä, mitä mieli tahtoo :) Se tekee hyvää! Mulla on nytkin vähän sellainen kausi, että yritän saada kehon taas kuntoon, ja sitä kautta sitten heinäkuussa taas juoksuvaihteen silmään ;)

      Poista
  3. Kiitos jo näiden sun pohdintojen, olen itse päättänyt että jätän maratonin tulevaisuuteen. Ajattelin tällä kertaa satsata pitkästä aikaa salibandyyn toden teolla, jotenka en halua riskeerata omaa kroppaani liiallisella rasituksella juuri salibandykauden aloituksessa. Jotenka ehkä puolikas syksyllä, jos sitäkään, mutta nyt keskitytään joukkuepeliin, pitkästä aikaa. Oon ihan uudella innolla ja uudella täpinällä! :):)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hmm, joo, jos siltä tuntuu, niin sitten kannattaa siirtää maraton-suunnitelmia. Se kumminkin vaatii aika paljon just sitä aikaa itse sen tapahtuman ympärillä, varsinkin kun on vasta "alottelija". Ojjj, salibandy kuulostaa huipulta! Pitäsköhän munkin alottaa uudestaan? ;) Meen lauantaina pelaan katusählyä tyttöjen kanssa! :D

      Poista
    2. No mä aattelin, että jos nyt kerrankin panostais tuohon säbään, kun kerrankin saa olla "vain" pelaaja. Viimeiset neljä vuotta olen ollut pelaajavalmentaja ja joukkueenjohtaja ja mikä lie, niin nyt on niin huippua vain pelata ja keskittyä omaan tekemiseen ;) Pitäiski tehdä blogipostaus, mitä kaikkea uudet treenit ovat tuoneet tullessaan.. kaikkea kivaa :)

      Poista
    3. Tee ihmeessä!! :) Hienoa, että saat nauttia pelaamisesta! Missä joukkueessa pelaatkaan?

      Mä alottaisin kyllä uudestaan, mutta ei ole oikeen sellaista joukkuetta täällä pk-seudulla, johon tahtoisin mennä. Turussa oon ennen pelannut, niin siellä on pääosa mun säbäkavereista. :) Tuntuu tyhmältä tän ikäsenä mennä uuteen joukkueeseen tutustumaan uuteen joukkuhenkeen... hmm...

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)