sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

Lenkkeilijän lisäravinteet


Tänään heräsin jopa vähän huonojen yöunien jälkeen, sillä oltiin lopulta vasta kahdelta nukkumassa eilisen Texmex-illan jälkeen, koska meidän mahtava Rappakalja-peli venyi niin myöhäiseksi! Itsellä huomaan, että iltatunnit ovat yössä ne tärkeimmät, ja usein kun olen päässyt myöhään nukkumaan, herään tunteeseen, etten ole nukkunut hyvin...

No, söin maittavan aamupalan, johon tänään kuului rahka-riisipuuro-appelsiinisekoitus ja kaurapuikula perustäytteillä sekä kahvia. Johan alkoi mieli kohentua ja ajatus pitkästä lenkistä palasi takaisin mieleeni. Vedin juoksukamppeet päälle, solmin lenkkarit ja suuntasin ulos auringonpaisteeseen! Pakkasta oli noin 7 astetta, mutta aurinko lämmitti kivasti, joten oli oikein kevättalvinen keli. Juoksu kulki ihan mielettömän hyvin, ja mikään asia ei painanut lenkillä mieltä. Valmistautuminen ja ruokailu osui nappiin, vaatetus oli juuri sopiva, askel ei painanut ollenkaan ja mieli oli korkealla. Vois sanoa, että mulla oli oikein kunnon juoksuflow!! Tuli ensimmäistä kertaa juostua yli 20km lenkki tänä vuonna, mutta päätin lopettaa sen 20,5km:n kohdalla, ettei tuu haukattua kerralla liian isoa palaa! Mutta voi juku, juoksu kulki, ja mikä parasta - toinen kymppi ja risat kulki kivasti nopeammin kuin ensimmäinen! Tää on aika harvinaista mulle! Juoksu on ihanaaaaaa, ettäs tiedätte!!


Siinä juoksennellessa pullo kädessä, tuli mieleen, että voisin kirjoittaa teille mun suhtautumisesta lisäravinteisiin, ja mitä itse käytän. Mä oon mennyt tosi pitkään ihan ilman mitään lisäravinteita, vaikkakin mun ensimmäiset kosketukset palautusjuomiin oli salibandyaikoihin, kun pitkien, kolme peliä päivässä, sisältävien turnausten aikana juotiin pahan makuista palautusjuomaa! No, seuraavan kerran tutustuin varsinaisesti energiajuomaan HCR:lla 2011, kun siellä oli Gatoradea tarjolla juoksun aikana. Ja kyllähän se kivasti buustia antaa juostessa ;)


Nykyisin siis mun perinteiseen treeniin ei kuulu mitään lisäravinteita, ei palkkaria eikä treenin aikana otettavaa juomaa, paitsi pitkien lenkkien kohdalla tilanne on eri. Silloin, kun tarkotuksena on juosta yli 90 minuuttia, mulla on oikeastaan aina mukana puolen litran pullo, joka on täynnä vettä tai yleisemmin energiajuomaa. Mun mielestä siitä saa kivasti nestettä ja lisäenergiaa kuluttavan juoksutreenin aikana, ja lopulta treenistä tulee jopa "kisamainen", kun tulee otettua samaa juomaa, mitä siellä juoksutapahtumassakin. Mä juoksen aina pullo kädessä, ja puoli litraa riittää hyvin yleensä aina 2,5 tunnin lenkeille asti. Tänäänkään ei mennyt ihan koko pullollinen. Mun energiajuoma on yleensä jauheesta tehtyä Maximin juomaa, ja nyt tänään avasin uuden potelon, jonka makuna on orange-lemon. Oli hyvää! Toi jauhehan ei sisällä mitään muuta, kuin hiilareita, mutta niitähän juoksun aikana keho tarvitseekin.


Niin ikään pitkän juoksun jälkeen juon palautusjuomaa, joka on myöskin Maximin palkkaria. Se on tarkoitettu nimenomaan pitkien aerobisten treenien jälkeen, ja siinä on vähän protskua ja paljon hiilareita. Tällä hetkellä mulla on makuna mansikka, ei niin hyvää kuin suklaa. Mä oon helppouden vuoksi päätynyt tuohon valmiiseen sekoitukseen, ja lisäksi, kun tuota ei tule otettua kuin kerran pari kuukaudessa. Mä meinaan otan tuon palkkarin vain silloin, kun en heti pitkäkestoisen treenin jälkeen saa muuten ravintoa koneistoon :) Tuon lähtökohtana on ihan se, että joskus aikoinaan mulle tuli heikko olo lenkin jälkeen, jos en syönyt heti, joten palkkari on siihenkin oiva apu. Pitkällä lenkillä kuitenkin kuluttaa tosi paljon energiaa...


Ja mitäs muuta käytän? Satunnaisesti lihaskuntotreenin jälkeen tai muuten ennen treeniä välipalana otan protskupatukan. Nämä vaihtelevat merkkien mukaan, olen kokeillut aika monia, mutta suosikkia ei ole. Näitä en syö edes yhtä viikossa, mutta ovat hyvä hätävara laukussa, niiden kiireisten päivien varalle. Joskus ostan myös Valion proteiinipirtelöä, joka niin ikään on hyvä hätävara tai pikavälipala. Tai punttisalitreenin jälkeen joskus otan tuollaisen, varsinkin, jos en mielestäni muuten saa päivän aikana tarpeeksi protskua. Tuossa purkissa on kuitenkin 20g proteiinia. Noi "piripiri-napit" eli glukoosipastillit ovat lähinnä mun trikooiden taskuissa silloin, kun olen jossain tapahtumassa. Niillä saa kivasti verensokeria ylös, vaikkakin luulen, että suurin vaikutus on lumevaikutusta!


Proteiinijauhetta ajattelin ostaa, ja kokeilla omia protskupatukoita ja lisätä sitä ehkä johonkin välipaloihin. Sen ajattelin olevan maustamatonta.. Onko jollain siitä kokemusta, että mikä merkki olisi hyvä? Hamppuproteiini on yksi, jota tekisi mieli kokeilla.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että pääosa ja tärkeimmät ravinteet pitää saada monipuolisesta ruokavaliosta, niin hiilareita, protskua kuin hyviä rasvojakin. Lisäravinteet ovat nimensäkin mukaan lisäravinteita, eikä niillä missään nimessä saa korvata hyvää kotiruokaa. Tai minä en ainakaan tee niin!

Käytettekö te lisäravinteita? Jos, niin millaisia ja mihin tarkoitukseen? Raahaako joku muukin juomapulloa lenkillä? Onko siinä vettä vai energiajuomaa? 

9 kommenttia:

  1. Kiitti super hyödyllisestä postauksesta.
    Itse kaikki "aerobiset" lisäravinteet ovat aika lailla vieraita, mitä nyt on ollut noissa talven juoksutapahtumissa (varmaan jotain pulveria sekoitettuna lämpimään veteen).

    Itse yleensä vedän Alpro Soyan kaakaopillimehun napaan, heti pitkän jälkeen. Siinä on jonkun verran sokereita + vähän protskua, niin ei ala heikottaa jos menee suihkuun. Yleensä ei tee mieli ruokaa ihan heti, vaan kivempi käydä rauhassa suihkussa, vaihtaa puhtaat vaatteet ja sitten vasta syödä kunnolla.

    Nyt kevään aikan pitäis alkaa kokeilemaan geelejä. Onneks nyt on pari tosiiii pitkää lenkkiä merkattu kalenteriin, niin on oiva tilaisuus myös kokeilla eri lisäravinteita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että oli hyödyllinen postaus!

      Joo, noissa juoksutapahtumissa on juurikin noita jauheita, samantyylistä kuin mulla on tuossa purkissa. Itseasiassa toi Maximin appelsiini-sitruuna on kaiketi se, jota tarjoillaan Tukholmassakin ;)

      Joo, mulla ei aina ihan kunnolla ruoka maistu pitkän jälkeen, eikä varsinkaan heti. Just ennen suihkua tuo palkkari on hyvä ottaa. Mä en ookaan tutustunut noihin Alpro soyan trippeihin, mä kyllä tykkään soija- ja mantelimaidosta, ja itseasiassa nekin menis sellaisenaan palautusjuomana. :)

      Hei, geeleistä en muistanut kirjoittaa ollenkaan, mutta mä viime kesänä testasin parilla lenkillä, ja kun vatsa ei mennyt sekaisin, niin käytin niitä maratonilla. Toimii! Mutta ekalla maralla pärjäsin hyvin ilmankin!

      Poista
  2. Tosi mielenkiintoinen postaus :) Itsehän juoksen vielä sen verran vähän, ettei tarvitse miettiä vielä noita etukäteis- tai lenkinaikaistankkauksia juurikaan. Tosi kovien treenien jälkeen juon palautusjuoman, jossa on pääasiassa proteiinia. En tiedä onko kyseessä placebo-vaikutus vai oikea sellainen, mutta mulla on ollut tunne, että lihakset palautuvat tuolloin nopeammin. Muuten en ole lisäravinteisiin hirveästi tutustunut, monivitamiineja ja omegoita lukuun ottamatta. Kiinnostaisi kyllä tietää enemmän siitä miten ruokavaliolla ja lisäravinteilla voi optimoida taviksen liikuntasuorituksia :)

    Proteiinipatukkaa kannan kans aina hätävarana, jos jossain vaiheessa meinaa nälkä tai heikotus yllättää, mutta kovin usein ei niitä tule kuitenkaan syötyä. Pari päivää sitten sorruin luontaistuotekaupassa Fastin paljon puhuttuun proteiinivanukkaaseen, joka ei kai varsinaisesti mikään lisäravinne ole, joku hömpötys vaan? ;) Kokeilen tänään ekaa kertaa ja kerron kokemuksista jossain vaiheessa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kerro ihmeessä siitä vanukkaasta! Ite en ole kokeillut.. mä oon muutenkin huono noista lisäravinteista, itse syön vain D-vitamiinia ja ennen maratonia magnesium-kuurin, ja joskus rautaa. Voisin niistä kyllä kirjoittaa kans :)

      Kyllä palautusjuoma varmasti auttaa palautumaan.. varsinkin, jos ei muuten normaalisti syö puolen tunnin sisään treenistä ruokaa!

      Hei, jos huomenna oot spinnailemassa, niin tuu vetäseen hihasta! ;) Minä en tiedä, tunnistanko sut... heh. Mulla on mun vakkaripyörä siinä tokassa rivissä, ihan salin puolelta toka pyörä ;)

      Poista
    2. Hei oon tulossa spinnaan kaverin kanssa! Yritän pongata sut sieltä ennen tuntia, jos suinkin mahdollista! Mulla on vaalee tukka ja musta paita :D

      Poista
    3. Jee. Mulla on musta toppi ja sininen panta, ja oon kaverin kanssa myös! :)

      Poista
  3. Mä joskus salitreenien jälkeen käytän jotain palauttavaa prostkujauhetta, ja varsinkin silloin kun en ennätä heti syömään. Juoksulenkkien jälkeen palauttajana toimii yleensä maito tai/ja banaani. Lenkkien aikana en ole vielä käyttänyt mitään.. mutta pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa maistelemaan puolimaratonilla käytettävää energiajuomaa.

    Ensimmäisen puolikkaan menin pelkällä vedellä, mutta uskon että urheilujuomasta olisi ollut hyötyä välttääkseen pahempi hapotus puolikkaan loppupuolella..

    Kaapissa lojuu tällä hetkellä soijavalmisteinen maustamaton proteiinijauhe, jonka maku on niin hirvee että pitää keksiä reseptejä mihin sitä ujuttaisi niin ettei se maku nouse pintaan :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minkäsmoista vauhtia sä kipität tuon 20km lenkin? jos saap kysyä..

      Poista
    2. Joo, kyllä puolikkaalla kannattaa mun mielestä ottaa energiajuomaa, jos vain vatsa sen kestää. Mulla ei onneksi ole ongelmia tän suhteen :) Viime maratonilla otin myös energiageeliä, ja koin senkin aika kivaksi. :)

      Okei, pitää välttää soijavalmisteista protskujauhetta! Kiitos varotuksesta :D

      Viimeksi tuohon 20,5km:n lenkkiin meni aikaa 2h10min, joka mielestäni oli oikein kiva vauhti itelle, joskus menee hitaamminkin! Mä pyrin aina juoksemaan noi pitkät hitaasti ja nautiskellen, jotta palautuminenkin on nopeampaa. :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)