sunnuntai 18. toukokuuta 2014

"Haasta itsesi ja koe triathlon"


Vitsit, mikä viikonloppu on ollut! Ilma on ollut mitä parhain, ja tekemistä pihalla on riittänyt! Esimerkiksi eilen meillä oli taloyhtiömme talkoot pihalla, ja saimme kyllä upean talkoosään. Kolmisen tuntia hyvällä porukalla siistimme kukkapenkkejä, istutimme uutta nurmikkoa, levitimme multaa ja nypimme voikukkia. Kylläpäs tuli siisti piha! Muutettiin tosiaan vuoden lopussa tähän asuntoon ja taloon, joten oli kiva osallistua talkoihin ja tutustua vähän naapureihimme. Tarjolla oli myös makkaraa ja olutta, mutta mä pitäydyin vichyssä, sillä ohjelmassa oli illalla vielä sporttailua.


Eilen olikin ohjelmassa jo etukäteen vähän pelonsekaisia tunteita herättänyt kevään pisin pyöräily. Mulla on ikävästi jäänyt pyöräilytreenit vähän lyhyemmiksi, kun olen joutunut usein yhdistämään ajanpuutteen vuoksi ne johonkin muuhun treeniin, kuten suunnistukseen tai uintiin. Tänä viikonloppuna mun päätreenini oli pitempi pyöräily. Ja se siis tarkoitti mun mittapuulla 40km ylitystä, joka on triathlonin perusmatkan pyörämatka. Tutkailin karttaa, ja päätin lähteä polkemaan Kuusijärvelle, jossa kolmen viikon (!) päästä kisaillaan Vantaa triathlon. Mä en ollut koskaan käynyt Kuusijärvellä, joten oli kyllä kiva nähdä, millaisesta paikasta oli kyse. Katsoin Google mapsista, että meiltä pitäisi vähän yli 20km tulla polkemista Kuusijärvelle, joten hyvä matka tulisi ajettua, ja on kiva, kun on jokin kiintopiste, mihin polkea.

Lähdin polkemaan upeaan kevätiltaan, ja aluksi polkeminen rullasi todella hyvin, ja eka kymppi olikin taittunut selvästi yli 25km/h, joka on mulle ihan älyttömän kovaa vauhtia peruspolkemiseksi. Mitenkään väkisinpolkemiselta ei missään vaiheessa tuntunut, mutta kävi jossain kohtaa mielessä, että olisi kyllä mukavaa, jos olisi maantiepyörä. Ehkä silloin nämä pyörälenkitkin olisi mulle paljon mieluisampia?! Mä siksi ehkä pelkään näitä pyörälenkkejä, kun polkeminen tuntuu... no, ei raskaalta, mutta ei jotenkin omalta. Mä olen oppinut jotenkin polkemaan lukkopolkimilla hyödyntäen myös vetoliikettä, ja päässä jyskyttää usein spinning-saleista tutut sanat "Paina, vedä, nosta, työnnä".. hommia pitäisi tehdä joka suuntaan. Polkeminen on kyllä kevään aikana parantunut, mutta vielä on parannettavaa. Paketti hajoaa usein, jos asfaltti on huonoa tai tulee paljon mäkiä. Harmi, että triathlonilla pyöräily on isoimmassa roolissa. Mutta mä en luovuta, en missään nimessä! Mä poljen sen minkä pystyn, ja teen parhaani ja voitan itseni!



Tuli hyvä mieli, kun saavuin Kuusijärvelle ihailemaan hienoa miljöötä, paikkaa, jossa kolmen viikon päästä taistelen itseni läpi triathlonista. Kuusijärvellä tulee olemaan upeat puitteet. Järvi on melko pieni, joten uinninkaan ei pitäisi pelottaa. Uinnista puheen ollen mulla on viimeisellä viikolla kaksi kertaa avovesiuintikurssia. Osallistun kurssille rauhoittaakseni omaa mieltäni, ja uskon, että saan myös hyviä vinkkejä juurikin triathlonin uintiin. Jos totta puhutaan, mua ei jännitä ollenkaan niin paljon uintiosuus, kuin pyöräosuus.

Eilinen pyöräily oli kuitenkin kaikkineensa onnistunut. Pyöräilin yhteensä 53,6 kilometriä, joka on mulle pisin yhtämittaan poljettu kuntolenkki. Toki olen polkenut pitempään esimerkiksi viime vuonna Saaristonrengastien kierroksella, mutta silloin kyseessä oli retkipyöräilyä. Nyt sain vauhdin pidettyä noin 23km/h vauhdissa, johon olen ihan tyytyväinen. Uskon, että vähän on varaa parantaa. Jos pyöräilyyn kolmen viikon päästä menisi noin 1h40min, olisin todella tyytyväinen itseeni, vaikka varmasti olisin hitain tai ainakin yksi hitaimmista osallistujista. Mutta en mä sinne muita lähde voittamaan, vaan itseäni. Mun lähtötaso on tämä, ja se täytyy pitää mielessä. Eilen pyöräilylenkin jälkeen lonkkia vähän kiristi, joten tulee ehkä olemaan pienoinen haaste sitten lähteä juoksemaan kympin lenkkiä siihen päälle. Ensi viikolla aionkin tehdä suunnittelemani pyörä-juoksutreenin, jossa poljen 20 kilsaa ja juoksen vitosen päälle. Tarkoitus olisi pitää vauhtia yllä, joten siinä sitten näen, miten pyöräily vaikuttaa juoksuun.


Elämme jänniä aikoja, mutta sitä varten näihin tapahtumiin osallistutaan! Tänään jännitin ystäväni puolesta, kun hän jahtasi ennätystään Köpiksen maratonilla. Kaikki tuntui menevän hienosti, ja ystäväni pääsi maaliin huikeassa ajassa! Mä olen niin onnellinen hänen puolestaan! Muistakaa iloita myös toisten puolesta ja jakaa iloa ympärillä! Toisen onni ei ole mitenkään sulta itseltä pois, vaan päinvastoin, siitä saa hurjasti voimaa ja uskoa omiinkiin tekemisiin! On ihana fiilistellä yhdessä hienoja suorituksia, oli ne sitten omia tai toisen tekemiä. Jaettu ilo on aina tuplattu, tai triplattu ilo!

Näillä ajatuksilla kohti ensi viikkoa! Mun on tarkoitus tehdä kevään viimeinen kova viikko ennen touko-kesäkuun tapahtumarypästä. Mä olen innoissani, enkä vähiten siksi, että ensi viikolle on suunniteltu kahta tai kolmea suunnistuskertaa! Loistavaa!

Miten te nautitte viikonlopun hienoista ilmoista? Miten te aiotte voittaa itsenne seuraavaksi? Muistattehan jakaa onnea ja iloa ympärillänne? :)

8 kommenttia:

  1. Oi vitsi, ois siistiä päästä itsekin pyöräilemään pitempiä matkoja! Nyt vaan on aika rämä pyörä ja vielä melko tuntemattomat maisemat. Suunnitelmissa ois kuitenkin polkasta vähän sinne sun tänne. :)
    Tsemppiä lopputreeniin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan toi pyöräily ihan kivaa, mutta vaatii tosiaan ees kohtuullisen pyörän, jotta siitä nauttis! Voi, mullekin nää maisemat täällä on aika tuntemattomia, jos pitää lähteä 50 kilsan lenkille :D Pitää vaan pohtia reitit isoja teitä pitkin, jottei tarvitse koko ajan kääntyillä ja tarkistella kartasta reittiä :)

      Kiitos paljon :) <3

      Poista
  2. Ai että! Sä oot kyllä sissi! Hurjasti tsemppiä viimeisten viikkojen treenailuihin!! Täällä on kannustusjoukko! <3

    --niin ja maraton, huomenna voi sanoa jo, että ENSI VIIKOLLA!! Whaaat X)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniiin, ensi viikolla, Satuseni, susta tulee maratoonari :D Hurrrrjaa! Aika on mennyt niin äkkiä! :) Kyllä itsellekin tuli polte maratonista... mutta onneks tulee syksy, ja ne hurjat tavoitteet sinne :)

      Mutta Kiitos paljon! <3 Säpäs se sissi olet, ja vastapainoksi täällä on sulle kannustusjoukko ;)

      Poista
  3. Vau, mikä matka ja hienosti meni! Entistä enemmän antaa luottoa, että sun triathlonkin tulee menemään hienosti :)

    Mulla olisi muuten kysymys tuosta pyörästä (kun en muista, kirjoittelitko siitä tarkemmin, kun sen hankit). Mistä hankit sen ja millainen pyörä se on? Millaista hintaluokkaa? Mä haluaisin hirveästi alkaa tehdä pyörälenkkejä, mutta ei tuolla mummiskalla kyllä sellainen onnistu :D Siksi haaveilen kunnollisen pyörän hankinnasta ja ajattelin, että sulta vois saada hyviä vinkkejä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Suvi :) Kyllä mäkin uskon, että pärjään siitä triathlonista ihan kunnialla - ainakin omissa mittapuissa ;)

      Hmm, mun pyörä on Kona Dr Dew vuosimallia 2011. Ostin sen kunnon polkupyöräkaupasta, ja siinä on osasarjat, jotka eivät ole ihan halvimmat ja levyjarrut. Eli pyörän pitäisi kestää paremmin. Tuo on hypridipyörä, mutta siinä on melko ohuet ja isot renkaat, joten se käy hyvin asfalttiajoon kuntouilumielessä, mutta renkaat kestävät myös hiekkatiellä ajoa, joten tosi hyvä yleispyörä tämä on! :) Tän hinta oli 799e plus varusteet (lokarit, takateline, lukkopolkimet, jalka, lukko yms.) päälle. Ostin tämän vuonna 2012, joten tää oli viime vuoden mallia silloin, ja sain siksi halvemmalla kuin ovh (n. tonnin). Pyörä pitää olla oikean kokoinen kans, jotta sillä on hyvä ajaa! :)

      Toivottavasti oli jotain apua :)

      Poista
  4. Hyvä Hanna :)! Oon ihan varma, että sun triahtlon on menestystarina! Mulle konkretisoitui eilen hyvin selkeästi, että sitä on itsensä pahin kritisoija ja epäilijä. Olin itse todella yllättynyt eilisestä ja Ilari totesi kylmän viileästi tietäneensä jo pidemmän aikaa, että loppuaika tulee olemaan tuota luokkaa! Usko siis itseesi, sulla monipuolista treeniä takana jo useita vuosia ja etenkin juoksusta hyvät pohjat! Oon aivan satavarma, että sun pyöräily tulee h-hetkenä sujumaan paremmin, kun mitä osaat odottaa, koska jännitys ja fiilis vie jo pitkälle :)! Rohkeasti vaan hakemaan palkintoa sun treenikeväästä! Tuun kannustamaan :)! Ja mahtoikohan olla eka kerta kuusijärvellä (pisin pitkä ennen tukholmaa ;))?

    Tsemppiä vikoihin treeneihin ja kiitos tuesta ja kannustuksesta! ♡
    - Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näinhän se on, että itse on kaikkein kriittisin tekemiseen! Mäkin uskoin täysillä sun suoritukseen maratonilla, koska sun vauhdit on selkeästi nousseet kevään aikana :) Mä uskoin suhun, vaikka en toki näe koko totuutta sun treeneistä, kuten Ilari. Mutta joo, "kisatilanne" on eri, ja ehkä saan pyöräilyyn jonkin uuden vaihteen päälle. Kuka tietää.. :) Mutta kannustus on tervetullutta! ;)

      Kiitos sulle! On kyllä huippua, kun on ystävä, jonka kanssa tän kaiken! Nyt lepoa, Tiinaseni :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)