maanantai 14. huhtikuuta 2014

Matkalla triathlonille - missä mennään?

Nyt olisi alle kaksi kuukautta aikaa siihen mun sporttikevään tärkeimpään h-hetkeen eli triathloniin. Tein päätöksen triathloniin osallistumisesta joulukuussa, ja pikkuhiljaa aloitin systemaattisen treenaamisen kohti tätä unelmaa. Mitään muuta systemaattisuutta mulla ei ole ollut, paitsi se, että jokaista lajia on pitänyt traanata ainakin kerran viikossa. Olen onnistunut tässä melko hyvin. Uinti on tällä hetkellä Heiaheiani toisteksi suosituin laji, ja ainoastaan helmikuun sairasteluiden aikana jäi muutamat uinnit väliin. Nyt taas olen jo kahdeksana viikkona käynyt vähintään kerran viikossa uimassa. Olen myös kerran viikossa käynyt aluksi spinningissä, ja nyt pyöräilemässä ulkona omalla pyörälläni. Juoksu puolestaan on kuulunut jo ennestään liikuntaviikkooni, ja olenkin joutunut vähentämään juoksun määrää aika paljon. Toisaalta, tällä hetkellä nautin jokaisesta lenkistä todella paljon, ja oikeastaan odotan juoksulenkkejä kovasti!

Ajattelin valoittaa vähän, missä koen meneväni kunkin triathlonin lajin kanssa.


Uinti


Olen tosiaan jo tuplannut viime vuoden uintitilastot, joten ainakin olen tehnyt sitä nyt kunnolla. Mä olen oppinut uimaan rennommin, ja parin kilsan vapariuinti ei ole enää yhtään ongelma. Tiedän pystyväni siihen koska vain (ellei jalka kramppaa, niin on käynyt kerran!). Tämä on suuri muutos, koska varmaan vuosi sitten en jaksanut uida koko uintikertaa pelkkää vapaauintia. Joka kerta tuntuu myös, että vapaauinti menee rennommaksi ja rennommaksi.

Nyt viimeisen parin kuukauden aikana yritän hakea varmasti vauhtia vielä omaan tekemiseen, vaikka välillä tuntuukin, että uinti ei mene enää eteenpäin ilman ammattiapua. Jokin tekniikkakurssi olisi kiva, mutta tähän kevääseen en sellaista enää ehdi ottamaan, joten omin avuin mennään. Täytyy muistaa, että olen nyt jo saanut uintia nopeammaksi alkuvuodesta, joten ehkä muutaman minuutin saisin nipistettyä siitä 1500 metrin triathlon-uinnista pois. Saa nähdä. Haasteena on märkäpuvun kanssa uinti, joka jännittää todenteolla, mutta toivon, että ensi kuussa pääsen pari kertaa kokeilemaan pukua.


Pyöräily


Pyöräily on mulle se haastavin laji näistä kolmesta. Mä ostin vasta toissa kesänä uuden pyörän, ja siihen asti menin yli kymmenen vuotta vanhalla maastopyörällä. Pyöräily muuttui kertaheitolla paljon kevyemmäksi, ja nautinnollisemmaksi. Nyt olen totutellut uuteen pyörään, ja liikkunut sillä hyötyajoja, mutta myös niitä lenkkejä. Pyöräni ei ole mikään tuliterämaantiepyörä, mutta aivan kelvollinen tähän minun ensimmäiseen triathlonin perusmatkaan!

Nyt kun olen käynyt tekemässä luonnossa pyöräilylenkkejä, olen huomannut, että se sujuu jo kohtalaisen hyvin ihan perustiellä. Varsinkin jos tie on hyvässä kunnossa eikä ole juuri vastatuulta. Mutta rytmi hajoaa helposti, jos tulee ylämäkiä tai vastatuulta. Tähän täytyykin kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Reisiin pitäisi saada potkua, ja yrittää vaan pitää pyöräily rentona kaikissa olosuhteissa. Eli ei muuta kuin reeniä, reeniä!!

Juoksu


Juoksu on tietysti mulle tutuin laji, ja laji jota rakastan. Kympin juokseminen ei ole ongelma, enkä usko, että se tulee olemaan ongelma myöskään triathlonilla, kunhan saan energiaa kehoon ennen juoksua. Tietysti se, kuinka nopeasti mä sen juoksun saan juostua, ei ole ihan selvää, mutta toivon kovasti, että tämä menis alle tuntiin jopa tossa viimeisellä osuudella.

Jännintä tässä on se, miltä juoksu tuntuu uinnin ja etenkin pyöräilyn jälkeen, mutta ajattelin tätä pyöräily-juoksu - vaihtoa vielä pari kertaa kokeilla, että tietää, mitä on tulossa. Eli ainakin 20km pyöräilyä + 5km juoksua sisältävä kova treeni on vielä tulossa, jossa tarkoitus olisi mennä kovaa!

---

Vaikka kaikista lajeista kirjoitinkin erikseen, on triathlonilla kokonaisuus se, joka ratkaisee. Pyrin tekemään mahdollisimman eheän kokonaisuuden, jotta mulla olisi vielä juoksuosuudellakin voimia jäljellä. Ja vaikka tietysti hauan tehdä Kuusijärvellä mahdollisimman hyvän suorituksen, on kaikista tärkeintä se, että päivä on ikimuistoinen, fiilis korkealla ja suoritus mahdollisimman mukava!

Voi miten odotankaan jo kesäkuun alkua! Samalla oon tyytyväinen, että aikaa on vielä, että saan tehdä pari kovaa treeniä vielä alle. Niitä mä kaipaan! ;)

Onko muuten ruudun takana muita, jotka aikovat ensi kesänä triathlonille ekaa kertaa? Tai olisiko nyt vinkkejä mulle näihin pariin viimeiseen kuukauteen, että miten kannattaisi treenata? 

4 kommenttia:

  1. Vitsi, miten jännää! Oon ihan fiiliksissä sun puolesta ja varma siitä, että kaikki menee hyvin sun ekassa kisassa :) Tsemppiä treeneihin, Hanna!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, visit miten hienoa, että täältä saa tukea ja muutkin fiilistelee mun puolesta! :) Mäkin toivon, että kaikki menisi hyvin, mutta eiköhän! Kiitos Suvi, ja tsemppiä sullekin omiin treeneihin :)

      Poista
  2. Hyvältä vaikuttaa, täälläkin odotellaan innolla miten treenit edistyy ja tietysti sitten raporttia siitä itse kisasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos tsemppisanoista, ja kiva että oot taustalla seuraamassa ;) Rapsoja tulossa matkan varrelta, tietty :D

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)