torstai 19. maaliskuuta 2015

"Tän takia mä lähdin juoksukouluun!"

Wuhuu, onpas ihanaa, kun treenit on taas täydessä käynnissä! Oon mä vaan niin onnellinen, kun saan liikkua. Liikunta antaa iloa ja energiaa päiviin. Samaa on antanut nyt tuo jatkuvasti taivaalla möllöttävä aurinkokin. Ihanaa, kun on kevät! Viikkokin on vasta puolessa välissä, ja siihen on mahtunut jo vaikka kuinka ihania lenkkejä! Olen juossut jo kaksi kertaa poluilla, sillä maanantaina lähdettiin Kimmon kanssa katsastamaan lähialueen polkuja, ja tajusin taas, kuinka hyvä tilanne polkulenkin tekemiseen kotiovelta on. Jes! Juostiin vajaa 9 kilsan lenkki, ja perälenkille jäi kolumattomia polkuja vielä vaikka kuinka paljon. Tosi onnellinen tilanne, kun voidaan lähteä autovilinästä pois metsän suojaan, ja nauttia siellä juoksusta kaikessa rauhassa. 


Tänään olin puolestani HTRC:n yhteislenkillä Sipoonkorven metsissä. Juostiin Tapanin johdolla tosi kiva vajaa kympin lenkki mukavaa vauhtia vaihtelevissa maastoissa. Suurin osa Sipoonkorven etelä-osien maaston poluista oli jo hyvin auki, mutta nastoille oli käyttöä erityisesti suoalueiden lähistöllä. Osa pitkospuista oli jään alla, huh! Lenkki oli tosi piristävä, ja oli kiva juosta yli kymmenen hengen porukassa. Yhteislenkeissä on kyllä jytyä! 

Polkulenkkien välissä oli tiistaina Vauhtisammakon juoksukoulun treenit, ja tiedossa oli maastovetoja. Odotin treenejä innoissani, sillä kevyen viikon ja sairasteluviikon vuoksi kovemmasta treenistä oli aikaa. Tällä kertaa emme käyttäneet aikaa lainkaan juoksutekniikkaan, vaan teimme ihan rehelliset pitkät intervallit. Juoksimme kokoontumispaikalta Helsingin keskuspuistoon, ja kuulimme ensimmäisen yhdistelmävedon pituuden. Se oli 8 minuuttia progressiivisesti, jonka jälkeen minuutin kävelytauko ja sitten minuutin veto. Teimme kolme eri mittaista yhdistelmävetoa, joissa aina oli pidempi pätkä ja sitten lyhyen tauon jälkeen minuutin veto. Näiden jälkeen teimme vielä muutaman yksittäisen vedon. Treeni kruunattiin Eltsun kentällä, jossa muuten juoksin elämäni ensimmäistä kertaa! Eipä ole ratakierros hetken tuntunut niin pahalta kuin tiistaina pitempien vetojen jälkeen väsyneellä kropalla, huh! 


Maanantain välipala ennen lenkkiä: jugurttia, hedelmiä ja pekaanipähkinöitä

Fiilis oli tosi huippu! Tuli mieleen se ajatus, miksi ylipäätään lähdin juoksukouluun mukaan! Kaipasin juuri kovia treenejä porukassa. Sain itsestäni hyvin irti, ja vauhteihin olen tyytyväinen. Vaikka onhan meillä hurjan kova porukka kasassa, kun muut painaa todella kovaa kärjessä! Kyllä motivaatio kasvaa, kun koko ajan jonkun selkä on edessä kiinniotettavana. En olisi voinut kuvitellakaan, että tiistaina olisin yksin tehnyt yhtä hyvän juoksuharjoituksen. Välillä tuntui pahalta, mutta kyllä treenin jälkeen ja junalle hölkätessä oli fiilis korkealla! Juoksukoulu on ihan huippu juttu!! Juoksu on kivaa!!

Nyt mun täytyykin mennä nukkumaan, kun huomenna aion avata pyöräilykauden. Aamulla olisi tarkoitus polkaista töihin, ja vähän hirvittää, onko kovin kylmä. Huuuiiii... No, oon kyllä innoissani, kun kevät on jo niin pitkällä, että voi kaivaa pyörän varastosta esille ja päästä huristelemaan puhdistetuille kaduille. Onneksi en kärsi pölyn aiheuttamista ongelmista, sillä sitä on nyt ilmassa... no, siihenkin ongelmaan on ratkaisu, polkujuoksu meinaan! Eipähän ole niin pölyistä, kun menee metsään! 

Kivaa viikonloppua! Oletteko te ottaneet pyörät jo talvitelakoilta? Haetteko apua katupölyongelmiin polkujuoksusta? Saatteko kovat treenit tehtyä helpommin yksin vai porukassa?

17 kommenttia:

  1. Kuulostaapa kivalta noi tän viikon treenit! Ite tuun ensi viikolla taas mukaan, kun kroppa on palautunut. Oon samoilla linjoilla kanssasi tuosta juoksukoulusta. Porukka motivoi treenaamaan kovempaa :) On kiva kun joku potkii vähän persuksille. Kivaa viikonloppua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo oli kyllä ehdottomasti parhaat treenit tällä viikolla! Kiva, jos kroppa alkaa olla jo palautunut maratonilta! :) Todellakin, porukassa saa vähän enemmän itsestä irti! Kivaa viikonloppua sulle myös :)

      Poista
  2. Vitsi, toivottavasti pääsen ens viikolla taas mukaan (ja pysyn vielä perässä). Yhteistreeneissä saa kyllä itsestään enemmän irti, ei kehtaa luovuttaakaan ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti pääset mukaan! :) Todellakin, ei voi luovuttaa, kun muutkin painaa niin täysillä ;)

      Poista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hyvältä! Mä en onneksi kärsi katupölystä, mutta metsään olis silti kiva päästä! Käytiin keskiviikkona katsomassa, miltä lähimetsä näyttää, mutta tielle piti palata aika nopeasti! Ei siellä ilman nastoja päässyt liikkumaan vielä.

      Mä en ole huomannut eroa treenin kovuudessa riippuen siitä, teenkö treenit yksin vai ryhmässä. Olen aina itseni pahin piiskuri, joten pystyn piiskaamaan itseäni yksinkin. :) Tai siis enhän mä juokse, mutta kovia treenejä on nyt tullut kuitenkin tehtyä muilla tavoin (spinning, krossari tm.)

      Kivaa viikonloppua!

      P.s. Piti poistaa se alkuperäinen kommentti, kun kännykkä muutti sanan kovuus luovuudeksi. :D Mukavaa tämä puhelimella kommentointi. :p

      Poista
    2. Joo, Sipoonkorvessa ainakin nastoille oli asiaa, mutta mun lähimetsässä pääsee jo liikkumaan hyvin ilman nastoja. Kiva kun pääsit metsään, se on ihanaa ;)

      Huh, oot sit kova piiskuri, kun pääset yksinkin hyviin tuloksiin! Vautsi! Mut muista nyt Suvi olla armollisempi :)

      Kivaa viikonlopun jatkoa sinnekin! :)

      Poista
  4. Jee, ihanan kuuloinen treeniviikko sulla! :) Mulla on ollut vähän haasteita juoksukouluun pääsemisen kanssa, mutta ehkä se tästä! Kivaa viikonloppua <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, on ollut, ja huomenna kruununa pitempi treeni :) No ymmärtäähän noi haasteet, mutta toivottavati vielä nähään sielläkin! Kivaa loppuviikonloppua sinnekin <3

      Poista
  5. Kuulostaa huipulta!:) ehdottomasti tulee otettua itsestään irti enemmän porukassa kuin yksin. Yksin on helpompi luovuttaa :D Mä vielä joskus haluan juoksukouluun mutta tällä hetkellä ei aika riitä. Omin (ja netin) neuvoin eteenpäin siis :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juup, huippua onkin kyllä! Mä oon kans niin mukavuudenhaluinen, että yksin on vaikeeta saada itsestään ihan kaikkea irti! :) Toi juoksukoulu on kiva, kun on vaan kerran viikossa, niin ei sido niin paljon! Mut kyllähän ominkin neuvoin pärjää hyvin :)

      Poista
  6. Tulipa tästä postauksesta jotenkin tosi hyvä mieli. Hymy välittyi lukijoille asti! Täälläkin suunnitellaan jo pyöräilyn aloittamista. Olen jo suunnitellut reittejä, mitä haluaisi koluta läpi pyöräillen. :)

    Koviin treeneihin tarviisin sparrausta, yksin oon liian mukavuudenhaluinen juoksija :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että fiilis välittyi :) Jep, pyöräily on kyllä ihanaa, mutta vaatii pitkät reitit, hehe ;)

      Jep, sama täällä - yksin tulee mentyä omalla mukavuusalueella! :)

      Poista
  7. Kovat treenit todellakin porukassa. Yksin luovutan liian helposti kun tuntuu pahalta. Mä olen tästä lähdössä juuri ostamaan fillariini uutta satulaa ja mun työmatkapyöräilykausi alkaa maanantaina. Kevät on ihan parasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, samoilla linjoilla ollaan! :) Vau, kuinka pitkä työmatka sulla on pyörällä? Varo vaan, mulla tuli ainakin takamus kipeeksi tosta ekasta pyöräpäivästä, hahaha :'D

      Poista
  8. mä en ole uskaltanut vielä ottaa pyörää talviteloilta. saattoi jäädä pienet traumat joulukuun kaatumisesta :/ no, pääsiäiseen loppuu bussikortin aika, joten josko sitten! :)

    ja kyllähän porukka usein tuo lisää puhtia treeniin. olen kyllä ylpeä siitä, että erityisesti kahvakuulan kanssa oon löytänyt hyvää tehoa myös yksin treenaamiseen. lisäksi joskus (harvoin :D) saa muutenkin kiusattua itseään äärirajoille, mutta kyllä se useimmiten onnistuu paremmin porukassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, ymmärrän traumat! :/ Onneksi kohta voi jo turvallisesti mennä! Mä tulin tänään toista kertaa töihin, ja kyllä alkaa olla hyvät pyöräkelit jo :)

      Tosi hienoa, että pystyt yksin treenaamaan tehokkaasti! Mä saan joskus salilla draivin päälle, mutta usein sekin on parempi, jos on joku kaveri mukana... hehe :) Äärirajoille venyminen silloin tällöin on kyllä mahtavaa! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)