lauantai 13. syyskuuta 2014

Nopeutta jalkoihin?

Läpi mun oman juoksuharrastuksen mua on vaivannut yksi asia; mä en osaa juosta kovaa. Mä nautin juoksemisesta, ja usein pysyttelenkin omalla mukavuusalueellani. On siis ihan loogista, ettei tuota vauhtikestävyyttä tai nopeutta oikein tällöin pääse keihttymään. Tähän asti olen ollut ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta nyt olen alkanut haluamaan lisää kehitystä omaan tekemiseen. Tarkoitan nimenomaan vauhtikehitystä ja kehitystä juoksijana. Koen kyllä, että pitkäkestoisen rasituksen sieto on kehittynyt, ja nykyisin yhä pitempikestoiset suoritukset eivät tunnu niin raskailta tai vaivalloisilta kuin aiemmin, kunhan vain saan energiaa tankattua kehooni. Eli ei mua matka tapa, vaan se vauhti!


Mä en koskaan ole ollut kovin nopea tai räjähtävä. salibandyssä usein vikkeläjalkaiset hyökkääjät pääsivät ohitseni, jos olin myöhässä tilanteessa. Kesätreeneissä olin aina hitaimpien joukossa, jos tehtiin spurtteja. Ketteryysradoilla olin aina hitaimpia, samoin hypyissä aina huonoin. Mutta heti kun treeni alkoi painottua kestävyyspuoleen, oltiin enemmän mun vahvuuksilla. Cooperissa en ollut hitain ja porrastreenissä jaksoin mennä ylös ja alas useita kymmeniä kertoja. Sama meininki jatkuu yhä, vaikka laji on vaihtunut. Mä olen selvästi sisukas selviytyjä, ja haenkin uusia haasteita ennemmin aina yhä vaativamman tai pidemmän matkan puitteissa tai sitten täysin uusista lajeista, kuten tänä vuonna triathlonista ja polkujuoksusta. Mä laitan ennemmin tavoitteeksi jonkin täysin uuden jutun, kuin vaikka juosta maraton tai puolimaraton tiettyyn aikaan. Mun on jotenkin helpompi motivoida itseäni treenaamaan kovaa johonkin suureen kestävyystapahtumaan, kuin pyrkiä juoksemaan lenkkejä tiettyyn aikaan.

Nyt olen kuitenkin päättänyt, että tahdon vauhtia lisää. En millään usko, että tästä omasta kropasta olisi kaikki jo sen saralla otettu irti. Mä haluaisin juosta kovempaa. Vaarojen maratonin jälkeen aloitankin nopeus- ja voimatreenin, jotta saisin jaloistani paremmat juoksua ajatellen. Mistä tämä tuli mieleeni yhtäkkiä? No eilisestä Helsinki Trail Running Clubin järjestämästä Sprint Cupin osakilpailusta, jossa olin mukana. Matkana oli 5,6km sisältäen polkuja, pitkospuita, avokallioita, jyrkkiä mäkiä ja laskuja sekä tasaista pururataakin. Ja minä puuskutin, reidet meni hapoille ja vauhti oli silti lähes nolla! Mutta voi vitsit, oli se silti kivaa, vaikka rankkaa olikin. Mä olin selkeästi heikoimpien juoksijoiden joukossa tuolla osakilpailussa, mutta se ei haitannut ollenkaan. Vastaanotto oli silti hyvää ja maalitarjoilut mahtavat! Reitti oli merkitty hyvin, joten eksymään ei päässyt. Ihanaa, kun ihmiset viitsivät vapaaehtoisesti järjestää tällaisia tapahtumia toisille. Tuolla kuitenkin tajusin, kuinka kivaa olisi päästä vähän lujempaa ja ennen kaikkea ketterämmin noita lyhyempiäkin lenkkejä! Mulla on yleensä niin, että mitä lyhyempi matka, sitä vaikeampaa mulla on. Mutta hei, ei muuta kuin treeniä, treeniä vaan, niin eiköhän sitä kehitystä tule! Nimenomaan tahtoisin olla entistä ketterämpi, ja sitä kautta poluilla paremmassa iskussa. Uskon, että kun vauhtia tulee poluilla lisää, niin sitä tulee takuulla siten myös tasaisella maantiellä!


Kuva: Niko Reinikainen (Sprint Cup HTRC)

Olen ajatellut, että loppuvuosi maratonin jälkeen menisi lyhyeiden ja terävien lenkkien parissa. Toki aion kyllä pitää viikottaista pidempää treeniäkin ohjelmassa ihan tulevaa vuotta silmällä pitäen, mutta pääpaino on lyhyissä lenkeissä ja voimaharjoittelussa. Huomaan usein reisieni olevan "tyhjät" raskaampien lenkkien aikana ja niiden jälkeen, ja tätä tunnetta haluaisin poistaa enemmän. Uskon, että juoksua tukeva terävä jalkatreeni saa reisiin vähän lisää voimaa ja räjähtävyyttä. Jaksaisin ehkä kivuta enemmän mäkiä ylös.. ehkä! Ei tämä kuitenkaan niin vakavaa edelleenkään ole, kunhan vain mietin, miten voisin jatkossa itseäni kehittää. Oma hyvinvointi ja liikunnasta nauttiminen tulee jatkossakin olemaan itselleni kaikkein tärkein asia. Edelleenkään en halua rakkaasta harrastuksestani pakkopullaa!

Mietittekö te, miten voitte itseänne kehittää treenatessa? Riittääkö sulle, että nautit liikunnasta, vai haluaisitko olla koko ajan parempi ja parempi? Motivoiko kehittyminen vai päinvastoin? Onko sulla vinkkejä mulle nopeuden lisäämiseen? ;)

Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille! Ottakaa ilo irti lämpimästä syksystä!

17 kommenttia:

  1. Heippa! Minusta on hieno juttu, että me harrstelijatkin mietimme, miten itseämme voisi kehittää, koska avaahan se harrastukseen taas uusia ovia. Täällä on ihan saman kastin liikkuja. Tykkään mennä semmoista helpohkoa vauhtikestävyysvauhtia, mutta sitten kun pitäisi mennä oikeasati kovaa vaikka 100-1000metriä niin tuntuu että olen aika onneton :) Tänä vuonna olen tehnyt viikottain (silloin kun olen ehjä) vauhtikestävyys/nopeusharjoitteita 1-2krt viikko. Joko tasavauhtista tai kiihtyvää lenkkiä (5-10km) tai sitten vetoja (200m ->). Esimerkiksi kilometrin pätkissä on välillä kauhean vaikea tajuta kunika nopesti pitäisi lähteä juoksemaan, kun ihan täpöllä ei voi kuitenkaan koko matkaa mennä. Tai en mää ainakaan jaksa :D Mutta enivei, nämä on kyllä tuonut mukavasti vaihtelua lenkkeilyyn ja vauhdikkaat sekä kevyet treenit eroaa selvästi toisistaan. Ja voi että sprintticuppi kuulosti kivalta. Se on hirmuisen tärkeetä että kaikki osallistujat otetaan avosylein vastaan oli vauhti mikä tahansa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä, voihan harrastuksenkin ottaa kehityksen kannalta, kunhan touhu ei mene liian totiseksi.. itsellä ainakaan se ei toimisi ;) Mä oon kyllä tehnyt vähän noita vetoja, mutta liian harvoin. Lisäksi tasavauhtisia tai kiihtyviä pitäisi harrastaa enemmän. Onhan kovan treenin jälkeen ihan mahtava fiilis, joten miksi ei ;) Hyviä vinkkejä, kiitos!

      Toi sprintticuppi on kyl kivaa! Ens vuonna se on ihan virallinen, nyt vaan testaillaan ilmeisesti osakilpailureittejä! :)

      Poista
  2. Mulla kans olis tarkotus tää loppu syksy koittaa saada nopeutta lisää. Ajattelinkin et juoksen enemmän lyhyempää nopeeta lenkkiä, mutta pitkää toki kans ainakin kerran kahessa viikossa. Olisko ollut fitissä ku oli just keväällä tommonen räjähtävyyttä/nopeutta kehiitävä treeni. Voisin koittaa jossain vaiheessa kaivaa sen ja laittaa sulle jos sulta ei lehteä löydy :). Mä olin nuorempana tosi nopea ja sen takia mm. Pojat halus mut pelaamaan niiden kanssa säbää, mut sitten kun painoa alko tulla enempi ja säbä jäi vähemmälle, niin katos nopeuskin :/. Mut joo, haluisin kyllä keväällä saada puolikkaan lähemmäs kahta tuntia juostua, niin tarttee varmaan vauhtikestävyyttä saada lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, samat suunnitelmat sitten meillä aika pitkälti :)! Hei joo, laita ihmeessä se fitin treeni, joo! Ooo, vähän kiva, sulla on selkeästi nopeus veressä ja varmasti se tulee sieltä treenillä esiin! Nyt sulla on vahva kestävyys, joten varmasti nopeustreenillä saat puolikkaan kahden tunnin pintaan ;)

      Poista
  3. Heippa Hanna! Kuulostaapa kivalta tapahtumalta toi Sprint cup! :) Syyskuu on kyllä Suomessa täynnä juoksutapahtumia!! Ihan juhlaa koko kuukausi! Sitten tohon vauhtikestävyysjuttuun…mulla on sama tavoite eli talven aikana nopeutta ja voimaa lisää monpuolisen treenin kautta. Lihaskuntoa, lyhyempiä ja vähän kovempia lenkkejä, vetoja, mäkitreeniä jne. tietysti järkevässä suhteessa, ettei yhtäkkiä intensiteetti nouse hurjasti. Haluan myös päästä joogaan ja tekemään paljon kehonhuoltoa, jotta kroppa pysyisi edes jotakuinkin ilman pahempia jumeja. Kivaa viikonloppua! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toi on kiva facebook-ryhmä, toi HTRC :) Järkkäävät kaikkea kivaa! Hei joo, meitähän on monta, jotka sitten tähtää nopeuden kehitykseen talvella, kiva! Sä kyllä oot jo tosi nopee, ainakin sulla löytyy vauhtikestävyyttä! :) Mennään joskus yhessä mäkitreeniin?! ;)

      Mulla sama tavoite myös; joogaa ja venyttelyä paljon enemmän! :)

      Poista
  4. Oot kyl super jo nytkin ja todella rohkea tarttuessasi uusiin haasteisiin! Ei moni uskaltaisi edes haaveilla siitä, mitä oot tehnyt.. ja mihin menossa. Tsempit! Mitä vauhtikestävyyteen tulee, niin mun suositus on juoksulenkit mäkisissä maastoissa :) Siinä tulee intervallia kerrakseen ja jalkoihin voimaa. Mäet vaan reippaalla vauhdilla ylös, siitä ne alkaa pian helpottamaan etkä kohta enää huomaa maaston vaihtelua:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja ainiin, mäissä kannattaa miettiä että voima lähtee pakaroista. Ryhti pysyy melko suorana, eikä kaadu liikaa eteen. Jos juoksu menee vaan "reisille", niin ei saa käyttöön vahvuutta pakaroista ja takareisistä.

      Poista
    2. Voi kiitos Satu <3 :) Jeps, mäkiset maastot takuulla lisää vauhtikestävyyttä ja jalkojen voimaa. Lisää sitä siis! Ja joo tiedän, että yleisesti mun juoksuasennossa on parantamisen varaa.. selkä kyllä pysyy pystyssä, mutta lantio laahaa takana, jolloin askel ei lähde kokonaisvaltaisesti pakarasta. Tähän treeniä kans lisää! Kiitos hyvistä vinkeistä! :)

      Poista
    3. Kiitos myös täältä tästä vinkistä, ei aina muista kiinnittää huomioita:) Pitäs varmaan joskus käydä juoksukoulussa kuulemassa osaako juosta sinnepäinkään...
      -Heikki-

      Poista
    4. Heh, juoksukoulu voisi toimia... harkitsen itseasiassa kevääksi semmoista, saapi nähä :)

      Poista
  5. Ihanaa ja inspiroivaa nähdä, miten asetat itsellesi uusia urheilullisia tavoitteita, ja ennen kaikkea miten nautit matkasta kohti niitä! Valitettavasti en osaa antaa hirveästi omakohtaisia vinkkejä nopeuden parantamiseksi, mutta jo ehdotetut mäkitreenit ja lyhyemmät & nopeat lenkit kuulostavat hyvältä. Ainakin Elielillä pyörii myös Speed& Sports-tunti, jossa kehitetään nopeutta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiinuska <3 Todellakin nautinto on mun harrastuksen lähtökohta, ja tahdon tuoda sen ilmi vahvasti myös blogissani! Tällöin innnostus säilyy! Ja hyvä vinkki toi tunti, piti jo keväällä käydä kokeilemassa sitä, kun pyöri kotisalilla ;)

      Poista
  6. No minähän olen myös tosi hidas ja vahvuudet ovat pitkillä matkoilla. Näin on ollut aina. Vähänhän tuo haittaa agilityssä, jossa pitäisi pystyä juoksemaan kovaa ja tekemään nopeita kiihdytyksiä. :p Siksi olenkin niihin ominaisuuksiin koittanut panostaa (silloin, kun treenasin..).

    Mutta tuohan on ihan perinnöllistä, että minkälaisen lihassolujakauman on sattunut saamaan. :) Jotkut ovat nopeampia, jotkut sitten taas kestävämpiä. Mutta sehän ei tokikaan tarkoita sitä, ettei niitä heikkoja osa-alueita voisi kehittää! Hyvältä kuulostaa sun suunnitelmat siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, agility varmasti vaatii ketteryyttä, räjähtävyyttä ja nopeutta! Kun pääset taas vielä paremmin treeniin kiinni, pääset taas kehittämään näitä ominaisuuksia!

      Hei totta, onhan se perinnöllistä takuulla. Toisethan saavuttaa paljon nopeammin tiettyjä maraton-tuloksia, ja toiset taas vaativat enemmän treeniä päästäkseen samoihin, siksi ei pitäisikään vertailla muihin! Mutta totta, jokainen voi treenata heikkoja ominaisuuksia tullakseen niissä vahvemmaksi! :)

      Poista
  7. Mulla sama juttu, että pysyn mukavuusalueilla ja juoksen samaa lenkkiä samaa vauhtia... Tästä syystä ilmoittauduin Vauhtisammakon juoksukouluun ja odotan superinnokkaana syksyn treenejä! 😊 munkin oli pakko käydä liittymässä tonne HTRC:n fb-ryhmään, niin mahtavalta kuulostaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka! :) Vauhtisammakon juoksukoulu on varmasti tosi hyvä! Itse harkitsen kevään ryhmiä. Tämä syksy ei sopinut, kun tulee Vaarojen varaton ja sen tuoma tauko treeneihin.

      Heei, hienoa että löysit tuon ryhmän myöskin :)!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)