maanantai 8. syyskuuta 2014

Vaarojen maraton lähestyy!



Iiks!! Neljän viikon päästä Kolin reissu on jo ohi. Reissu, jota on suunniteltu jo lähes vuoden ajan. Kaikki lähti liikkeelle viime vuoden syksyllä, kun ystäväni heitti ilmoille ajatusta Nuuksio Classic -polkumaratonista. Samoihin aikoihin juostiin Vaarojen maraton, jota seurasin parista blogista. Menin heittämään ajatuksen ilmoille siitä, ja eihän yllytyshullu-ystäväni jättänyt tarttumatta siihen, ja niin kaksi pähkähullua ystävystä oli tarttunut uuteen haasteeseen! Tammikuussa kaikki konkretisoitui, kun varasimme ystäväni ja puolisoidemme kanssa mökin Kolilta. Todellinen jännitysnäytelmä saatiin käydä kesäkuun ensimmäisellä viikolla, kun joukko polkujuoksusta innostuneita ihmisiä taisteli 720 paikasta Vaarojen maratonille. Uusintayrityksen jälkeen saimme kuin saimmekin paikat vahvistettua molemmille, ja todellinen matka kohti suurta seikkailua alkoi! Itselläni oli kesäkuussa paljon mietittävää urheilurintamalla, kuten Vantaan triathlon ja Jukolan Venlat. Niiden jälkeen pidin käytännössä tauon liikunnasta juhannusviikolla, jonka jälkeen pikkuhiljaa aloittelin uutta treenijaksoa, joka tähtäisi Vaarojen maratonille. Silloin ajatus maastomaratonista tuntui todella kaukaiselta ajatukselta, mutta nyt, kun aikaa h-hetkeen on enää alle kuukausi, alkaa pieni jännitys nousta pintaan. Mihin mä olen lupautunut?!

Vaarojen maraton ei ole mikään leikin asia. Vaarojen maratonilla kertyy yhteensä 1350 nousumetriä, eli enemmän kuin meidän lähes piikkisuoralta tuntuneessa Alppivaelluksessa. Matka on pitkä ja vaativa, mutta en silti usko, etteikö hyvällä valmistautumisella siitä voisi päästä läpi. Siltikään en aluksi uskaltanut katsoa reittikuvausta tai profiilikarttaa, mutta luin kyllä viime vuoden raportteja eri blogeista. Jokainen oli kaikesta huolimatta päässyt maratonin läpi, joten miksi en minä voisi päästä?! Toki tiedostan, että Vaarojen maratonista tulee takuulla yksi elämäni kovimmista fyysisistä haasteista ja varmasti matkalla saa myös käydä kovaa henkistä taistelua. Minä haluan silti olla se voittaja, joka kipuaa sinne Ukko-Kolin huipulle vielä viimeisillä voimillaan. Haluan selviytyä tästä seikkailusta!


Vaarojen maratonin reittiprofiili. Lähde: vaarojenmaraton.fi

Tavoitteiden eteen on tehtävä töitä, ja niitä minä olen tehnytkin. Päätin jo keväällä, että en tule juoksemaan väkipakolla useampia lenkkejä viikkoon, vaan jatkan hyvää monipuolista linjaa. Juoksun lisäksi treeniviikkoihin on kuulunut pientä lihaskuntoa, suunnistusta, pyöräilyä ja muita satunnaisia lajeja, kuten uintia tai vaellusta. Juoksua olen harrastanut keskimäärin ehkä 3-4 kertaa viikossa, ja tämä on toiminut hyvin. Yleisten treenituntien määrää olen nostanut pikkuhiljaa aiemmasta, ja se on ylipäätään tehnyt mulle hyvää. Mä tykkään treenata! Kunhan vain tekee monipuolisesti, niin ei ainakaan mulle ole tullut rasitusvammoja tai kyllästymistä. Suunnistuksesta on takuulla hyötyä myös Vaarojen maratonille, vaikka en minä rehellisesti sanottuna sen vuoksi ole 1-2 kertaa viikossa rasteja käynyt etsimässä, vaan ihan siksi, että nautin siitä suunnattomasti! Hienoa vain, että nämä lajit tukevat toisiaan!


Mitä olen sitten muuttanut treenailussani kohti maastomaratonia? Muutaman rehellisen mäkitreenin lisäksi pääosan pitkistä lenkeistä olen tehnyt maastossa, siis ainakin puolet. Lisäksi Snowflakes-seikkailu oli hyvä pitkä harjoitus (joskin pyörällä) Vaaroja ajatellen. Nyt ihan tässä viime viikkoina olemme tehneet pari ylipitkää yli 20 kilsan maastolenkuraa, joihin aikaa on mennyt kolmen tunnin molemmin puolin. Maastossa juoksu on toki raskasta ja hidasta, mutta loppujen lopuksi ne eivät ole niin rasittavia, kuin katujuoksut. Jalat eivät mene samalla lailla jumiin tai lonkkia ei ala kolottaa parin tunnin juoksun jälkeen, niin kuin mulla tapahtuu välillä katujuoksussa. Maastossa juokseminen on lempeää nivelille, mutta toki siinä saa olla tarkkana askelluksen kanssa. Joka tapauksessa nämä pitkät lenkit ovat olleet ihan mun lemppareita tässä Vaarojen maratonin projektissa!


Eilen olimme ystäväni kanssa juoksemassa taas Tutussa Pirttimäen maastossa. Mä olin suunnitellut meille reitin, josta tulisi noin 24 kilometrin matka. Reitillä oli hyväkulkuista polkua, pientä polkua, jyrkkiä nousuja ja upottavia soita. Aika meni kuin siivillä, kun taivalsimme polkuja pitkin ja höpöttelimme samalla kaikesta maan ja taivaan väliltä. Ystäväni sanoi kuulleen jostain, että kaikkein paras vaikutus on liikunnalla, joka on kestoltaan yli 1,5 tuntia ja jonka tekee hyvässä seurassa. Mä olen samaa mieltä - ja siihen kun lisää vielä luonnon merkityksen ja sen läheisyyden, on kertakaikkiaan upea olo jo juostessa ja lenkin päättyessä. Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että tämä oli juuri sellainen sunnuntaiaamupäivä, jota parempaa ei voisi olla! Mahtavaa, että olen hyvän ystävän kanssa matkalla yhdessä tässä projektissa, sillä toisen tuki ja ymmärrys ja tämän hulluuden huuman jakaminen siivittävät meidät vielä kohti sitä suurinta maalia.

Tosiaan, nyt on toisteksi viimeinen kova treeniviikko menossa, ja sitten alan keventelemään treeniä selvästi, jotta jalat olisivat mahdollisimman tuoreet maratonilla. Ajattelin vielä kirjoittaa teille vinkkejä, miten tankkaan pitkille polkujuoksuille, miten suunnittelen reitit , mitä varusteita mulla on ja mitä muuta kannattaa huomioida, jos tahtoo aloittaa polkujuoksua. Kiinnostaisiko se teitä?!

Energistä viikkoa kaikille! Ainakin aurinkoa piisaa täällä eteleässä ja kelit ovat erinomaiset! Nyt kannattaa lähteä juoksemaan, koska kohta ei tee niin paljon mieli laittaa lenkkareita jalkaan ja lähteä sinne räntään... nyt on vuoden parhaat juoksukelit, eikö? ;)

26 kommenttia:

  1. Aijaijaiiiiii mikä teksti!! Voi että miten tuommoinen houkuttais! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Whiiiii aiaiai :)! Kyllä se Satu sunkin pitää joku vastaava seikkailu keksiä ;) Harmi kun et nyt tullut tänne!

      Poista
    2. Ehkä ens vuonna sitten! Pitää kyl päästä Lappiin vähän samoilemaan nyt syksyllä. :)

      Poista
    3. Oij, mäkin tahdon patikoimaan! Mut varmaan ens vuonna sitten! :) Nyt saa noi Kolin maisemat riittää tänä syksynä!

      Poista
  2. Vitsi kun alkaa olla jännät paikat! Täällä tsempataan ja ollaan hengessä mukana! Sit kun sä oot hoitanu oman haasteesi kunnialla niin voit palautuessa psyykata mua omalleni :). Ja ihanaa kun on ystävän kanssa yhteinen päämäärä jota kohden mennä <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on meillä molemmilla jännät paikat - mulla eka maastomaraton (eikä toki se helpoin mikä löytyy) ja sulla eka maraton, huikeita tyyppejä me ollaan ;)! Kiva kun tsemppaillaan toisiamme! Ja hei, on kyl onni, että on yhtä yllytyshulluja ystäviä joukossa, hih ;) <3

      Poista
    2. Siis mitä tästä elämästä tulis ilman yllytyshulluja ystäviä :). Ja todellakin ollaan :) Ei kaikki ees lähtis koittamaan ja mehän myös selvitään eikä vaan koiteta ;)

      Poista
    3. No niiiimpä :D Ja en kiellä ettenkö itekin olis pikkasen yllytyshullu... seuraava tavoite on jo lyöty lukkoon. Ootas vaan kun kuulet ;P

      Poista
    4. Jään jännityksellä odottamaan :)

      Poista
    5. Hih, julkistan tän uutisen sitten Vaarojen jälkeen ;)! Nyt keskittyminen täysillä siihen. Olosuhteiden pakosta oli vaan laitettava nimi varmojen listaan!

      Poista
  3. Jee,saat viedä mut joskus maastoon juoksemaan johonkin kivalle reitille, jooko? :) Näyttää niin ihanalta!! Ja mielenkiinnolla täällä seurailen sun matkaa kohti maratonia! Tsemppiä kovasti, super hyvin oot vetänyt tähän asti ja varmasti onnistut maratonistakin selviämään hienosti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hei, todellakin mennään joskus polkujuoksemaan yhessä :)! Kiva, kun oot kans mukana tässä mun matkassa! Alkaa kyllä jännittämään, mutta ilman aikatavoitteita uskon tuon reitin selvittäväni! Sisulla, jos ei muulla ;)

      Poista
  4. Alko itteäkin jännittää sun tuleva koitos! Hyvin se tulee menemään sulta :)

    Heh mua ei sade ja räntäsäät juostessa haittaa :D Ite en kauheasti tykkää juosta lämpimässä säässä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Pia, kiva kun säkin oot mukana tsemppaamassa :)

      Nojoo, ei ne muakaan pysäytä, mutta kyllä mä näillä syyskeleillä mieluummin juoksen! Kesällä +30 asteessa mietin, juoksenko mieluummin helteellä vai paukkupakkasella, mut kyl mä oon helteiden puolella ennemmin... ;)

      Poista
  5. Kyllä sie maaliin selviit sen perusteella, mitä täältä blogista on harjoitteluasi seurannut:) Kuhan et liikaa alussa kuluta voimiasi. Ja jos kulutat, maisemia katsellessa palautuu varmasti, vaikka mäet aika reippaita onkin:) Ainakin hiihtämällä, ei oo tullu käytyä juoksemassa tai edes vaeltamassa noita polkuja Ukko-Kolia pidemmällä.

    Säät suosii tosiaan! Eli ei muuta kuin kohti kuntorasteja:)
    -Heikki-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiitos kannustuksesta!! Enköhän mä tosiaan siitä selviä, kun oon sen eteen töitä tehnyt :) Toi on hyvä huomio.. tuossa "helpossa" alussa ei saa kuluttaa voimia liikaa!

      Ai sä oot ollut Kolilla hiihtämässä? No hui hurjaa! Mä varmaan liusuisin taaksepäin ;)

      Voi, kivaa suunnistusta!! Mun olis tarkoitus mennä huomenna! Ja sunnuntaina olis se elämän ensimmäinen rogaining! :D

      Poista
  6. Joo siellä järjestetään noita laturetkiä parikin kappaletta, niin on tullut käytyä monena vuotena. Kolin vaarat tosin vaan kerran tullut hiihdettyä ja kun silloin jätettiin viimeiseksi ne niin alkoi vähän hyytyä mäkiin :D

    Kuntorastit meni muuten top-3:seen ikinä suorituksen puolesta! Nyt jännätään miten korkeelle tuloksissa yltää :D Mukava onnistua välillä, kun viime viikolla meni vähän alakanttiin vaihteeks. Hyviä rasteja sulle ja onnea rogainingiin! Alahan sit jo levätä ja kerätä voimia maratonille:) Jään odottamaan myös sunnuntailta raporttia niin voi itse valmistautua joskus samaan. Ps. Mun pitkät lenkit jäi viime su väliin, valitsin tenniksen, mutta ehkä tällä viikolla taas...tai viimeistään ensi viikolla;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei, aika kovat laturetket :P

      Ooo, no monesko olit? :) Kiva kun tulee onnistumisia! Mulla mennyt vaihtelevasti suunnistukset, eilen meni vitonen ihan kivasti.

      Kiitti, yritetään jotain rasteja löytää siellä rogainingissa! ;) Kirjoittelen takuulla raporttia sitten. Vielä reilu viikko treeniä, ja sitten alkaa lepo!

      Tennis on muuten kiva laji, että ei ihme että vaihdoin lenkin siihen! Mäkin voisin, jos tulis sopiva tarjous peliseurasta! ;)

      Poista
    2. No joo, onhan ne, mutta laturetkillähän ei kisata vaan nautiskellaan :P
      Olin ihan kärkipäässä peräti! Juoksu oli ihan hyvää loppua lukuunottamatta ja kun tosiaan rastit löytyi niin:) Voi olla tyytyväinen kyllä. Eilen sit jo huomas, että viikon treenit painaa ja oli puolet matkasta raskasta. Ja maastokin oli yks haastavimmista kuntorastimaastoista tässä lähialueella. Vaan sieltäkin selvittiin joidenkin minuuttien pummeilla:)

      Tennis on mukavaa! Mutta ku ei kerkee pelata niin usein ni tuntuma on aina enempi tai vielä enempi hukassa :D Koita houkutella joku kaveri seuraks joku kerta!

      Poista
    3. Hienoa, hienoa :)! Minkä pituisen radan yleensä menet? :)

      Poista
    4. Yleensä otan A-radan, jotka täälläpäin on 6-7 km pitkiä. Jos on väsynyt tai jokin tavoitteellisempi juttu tulossa ni B-rata. Oisko kolme neljästä noita A-ratoja ollu tänä kesänä.:)

      Poista
    5. Hui, mulla on ehkä kerran ollut A-rata, ja joskus iltarasteilla otan kutosen tai seiskan. Siellä kun ei ole kirjaimia, vaan ratojen pituudet merkitty, ja ne on aina 3-7 ja 9 km. :)

      Yleensä mulla on B rata, joka on noin viisi kilsaa normaalisti :)

      Poista
  7. Ryläystä ja loppunousua odotellessa... ;) Tulee varmasti mahtava reissu. Maltatko millään odottaa kuukautta vai tekiskö mieli päästä jo matkaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, kyllä, kauhulla odotellessa niitä ;) Hmmm.. kyllä mä vielä maltan oottaa, kun on sen verran kova treenijakso itsellä menossa nyt, niin ei tekis mieli nyt juoksemaan maratonia :D Mutta kohta kevennellään, niin eiköhän sitten odotus nouse huippuunsa! Vitsit, Koli on takuulla upea!! :D

      Poista
  8. "Hulluuden huuma"! Oot kyllä korvaamaton ystävä!

    Terkuin Tiina

    VastaaPoista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)