tiistai 22. syyskuuta 2015

#autonvapaapäivä

EKAA KERTAA IKINÄ MÄ TEIN SEN!! ...eli juoksin töihin aamulla!! Mähän lupasin blogissani, että syyskuussa toteutan tämän aamun työmatkajuoksun, ja tänään sen vuoro oli. Ihan sattumalta tänään oli vielä auton vapaapäivä, joten ajoituksellisestikin tämä oli nappi suoritus tähän tempaukseen!! Ehkä joku muukin juoksi tai pyöräili tänään ekaa kertaa töihin.. kenties sinä? ;)


Kello herätti normaaliin aikaan töihin, sillä en ollut halunnut tehdä tästä liian vaikeaa. 6.30 herätys on jo tarpeeksi aikaisin mulle. Vaikka en kovin aamu-uninen yleensä olekaan, niin kyllä luonnollisinta olisi herätä siinä 7-8 aikaan minulle. Joten yhtään en tahtonut aikaistaa arkiheräätystä tänä aamuna, sillä mulla on kivasti liukuva työaika. Ei ole niin minuutilleen tarkaa, koska olen töissä. Illalla pakkasin työvaatteet ja eväät reppuun ja laitoin juoksuvaatteet valmiiksi. Pyyhkeen oon vienyt aiemmin pukuhuoneeseen odottamaan ja saippuat raahasin turhaan mukana, sillä suihkukopeissa on saippuat valmiina. No, tiedänpähän ensi kerralla ;) Söin banaanin aamupalaksi ennen juoksuun lähtemistä.

Askel oli kevyt. Yllättävän kevyt... vaikka olin viimeksi syönyt kunnon ruokaa yli 12 tuntia sitten. Jotenkin olen huomannut, että kevyempikin syöminen riittää ennen lenkkiä, jos on tarkoitus juosta rauhallisesti. Oli niin happirikas ja hieno ilma. Mä jotenkin nautin tuollaisesta rauhallisesta lenkistä ja välillä vastaan ei tullut yhtään ketään. Vaikka lenkki oli lopulta yli 10 kilsaa pitkä mun reitin valintojen vuoksi, niin silti missään vaiheessa ei tullut heikkoa oloa tai väsymystä, vaikka kello oli niin vähän ja en ollut syönyt aamupalaa. Päinvastoin, loppua kohden lämmetessä askel keveni. En mä mitenkään kovaa juossut, mutta ei se ollut tarkoituskaan.


Työpaikalla oli onnellinen nainen ja aamupalakin maistui ihan toisenlaisella tavalla! Oli kyllä hienoa ylittää itsensä tuollaisessa asiassa kuin aamutreeni. Vähän utopistinen olo oli lähteä lenkkeilemään seitsemältä aamulla, mutta olo oli lopulta tosi hyvä ja rentoutunut. Voisin hyvin kuvitella tekeväni tuon uudelleen ja vielä aikaisemminkin...  mutta silti musta tuntuu, että parhaiten lenkki toimii kuitenkin töistä kotiinpäin. Silloin ikäänkuin riisuu työvaatteet pois ja työasiat jäävät lenkkipolulle eivätkä tule kotiin. Aamulla ei ole sellaista tarvetta, vaikka toisaalta happirikkaan ilman jälkeen jaksaa töitä huomattavasti paremmin, kuin autossa istumisen jälkeen. Molemmassa on siis puolensa, ja varmasti tulen vielä kokeilemaan kumpaakin! ..kiitos pyyhkeen, joka jäi nyt pysyvästi työpaikalle :)

Oletko sä lenkkeillyt koskaan töihin aamulla? Tykkäätkö enemmän nollata päätä treenillä ennen vai jälkeen työpäivän? Jos treenaat aamulla, syötkö aamupalaa ennen vai jälkeen sen?

14 kommenttia:

  1. Tänään olikin ihana aamu juosta! Itse olen aamuihminen ja tykkään treenata aamulla. Töihin en ole juossut kun matkaa on 17 km ja juoksen pidemmät lenkit yleensä mielummin poluilla, mutta voishan sitä joskus kokeilla :). Tarvitsen aamupalan ja jotenkin sellainen rauhallisen käynnistyksen. Olenkin tehnyt usein niin että syön aamupalan kotona, ajan sen jälkeen työpaikalle ja lähden sieltä lenkille. Sen jälkeen käyn ehkä vielä työpaikan salilla ja suihkussa toki. Tällä säästän melkein puoli tuntia ajoaikaa kun aikaisin aamusta ei ole vielä ruuhkaa. Jos lähden lenkille kotoa ja sen jälkeen suihku ja muu valmistautuminen, niin joudun juuri pahimpaan aamuruuhkaan. Eli aamutoimet vaan vähän eri järjestykseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, 17km on jo aika pitkä matka työmatkajuoksuksi, mutta ehkä joskus jompaan kumpaan suuntaan pitkiksenä? Vaihteluna poluilta ? :) Mä pääsen polkuja pitkin kodin ja työn väliä, tai toki siinä on myös tieosuuksia mukana. Fiksuja valintoja sun arkiaamuissa... pk-seudulla kyllä säästää valtavasti aikaa, jos ei joudu ruuhkiin autolla :D Jännä, miten erilaisia me ihmiset ollaan.. toiset treenaa aina aamulla, toiset illalla.. mulle optimaalisin olisi puolen päivän aikainen treeni ;)

      Poista
  2. Jihuu pointsit sulle! Mä oon kerran juossut töihin ja en oikeen lämmenny. Ehkä pitäis koittaa toisenkin kerran. :D Työmatkaa on vaan viis kilsaa, joten sinänsä juoksu onnistuisi, mut sit tuli myös se ongelma, et milläs pääsis kotiin töiden jälkeen, ku ei sit enää huvittanutkaan sykkiä takaisin päin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee, kiitos! ;) Kokeile toisen kerran joskus.. vaikka eihän se kaikkien juttu ole ja itsekin mietin, jos kerran, pari viikossa vois tehdä näin päin tuon matkan... mä liikun sitten bussilla kotiinpäin, mutta täällä joudun ottaa seutulipun, joka on melko kallis..

      Poista
  3. Juoksen kaikki lenkit aina aamulla ja vain ja ainoastaan aamulla :) Lähden tyhjällä vatsalla heti herättyäni, lenkkien pituudet vaihtelevat 10 ja 16 kilsan välillä. Mulle sopii ja hyvin jaksan, lenkin jälkeen sitten syön tuhdin aamupalan. Iltapäivä / iltajuoksu ei sovi mulle yhtään.
    Jokainen tyylillään :) Töihin en ole koskaan juossut, mutta ehdottomasti allekirjoitan aamureippailun jälkeisen hyvän olon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, pisteet sulle ;)!! Mut totta, että aamulenkin jälkeen sitten maistuu kyllä ruoka ihan omalla tavallaan.. vaikka ei mulla ongelmaa muutoinkaan ole ;) Aamuissa on jotain hienoa. :)

      Poista
  4. Jee, hyvä Hanna! :) Aamutreenaamisesta tulee kyllä jotenkin extra hyvä-fiilis! Ehkä sen takia, että jo aamutreeniin lähteminen (ainakin mulle) on itsensä voittamista sinällään! Mä en ole tainnut koskaan juosta töihin, mutta jonain päivänä sen kyllä teen! ;) Jos treenaan aamulla niin syön kyllä jotain ainakin ennen treeniä (esim just banaania, jogurttia tai muuta helposti sulavaa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeee :)! Kyll aamutreeni on voitto ;) Vaikka en oo niin kova aamunukkujakaan, niin silti jotakin outoa noissa tosi aikaisissa lenkeissä/treeneissä on. Jee, ehkä joskus pääset toteuttamaan aamureippailun töihin! Mut seuraavaks voit totutella aamureippailuun vaunuilla ;) Jep, jotakin pientä pitää saada syödä ennen lenkkiä :)

      Poista
  5. Mahtavaa! Hyvä Hanna! Itekin juoksin vielä Suomessa asuessani aina välillä töihin (en nyt liian usein, mutta joitakin kertoja kuitenkin). Muuten kun kuljin lähes aina pyörällä (paitsi talvella lumen ja jään vuoksi) niin joskus tein vieläpä niin että pyöräilin aamulla töihin, juoksin kotiin ja sitten seuraavana aamuna vielä juoksin takaisin ja sitten taas pyörällä kotiin. Mullakin matkaa oli n. 12 km. Aikamoinen voittajafiilis tuosta tulee, etenkin siis siitä aamujuoksusta! Muistan että teki mieli heittää yläfemmat kaikkien vastaantulevien reppuselkäisten työmatkajuoksijoiden kanssa - niitä ei nimittäin kovin montaa ollut vaan se oli meidän pieni sankarillinen joukko ;) Banskun voimalla jaksaa hyvin! Pyöräilyn ansiosta mulla olikin pysyvä arsenaali töissä meikkejä ja hiusjuttuja ja pyyhe ja vaihtovaatteita. Ai että kun onkin ikävä tuota työmatkaliikkumista! Nyt mun työmatka on makkarista tähän keittiönpöydän ääreen... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooo, oot ollut superreipas! :) Mä joskus mietin tuota pyörä-juoksu ja juoksu-pyörä yhdistelmää.. pitää joskus kokeilla. :) Aika kunnioitettavaa et oot noin paljon liikkunut 12km matkaa omin voimin. :) Voi harmi kun mulla ei oo kaappia töissä, ne on kaik varattuja... mä pystyin pukkariin jättää vaan pyyhkeen. Kovasti toivoisin kaappia tai lokeroa, johon sais hygienaa ja jotakin vaatteita ja meikkejä laitettua.

      Hih, mitäs jos kiertäisit välillä makkarista eteisen ja parin korttelin kautta siihen keittiön pöydälle? ;)

      Poista
  6. Toihan on hyötyliikuntaa parhaimmillaan! Itse valitettavasti olin viisi kesää töissä pienessä lähikaupassa, jossa ei ollut suihkutiloja - ei siis tullut ikinä juostua töihin. Aamulenkki ennen töitä sen sijaan on sekin jo ihan huippua: työ- tai koulupäivä sujuu paljon kivemmin kun on päässyt aamulla vähän reippailemaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, on kyllä hyötyliikuntaa ja yks mun tavoitteista tälle vuodelle - että musta tulis enemmän elämäntapaliikkuja. :) Tosi harmi, kun ei oo ollut suihkutiloja... mutta aamureippailua onneks voi silti kuka vain harrastaa. :)

      Poista
  7. En ole koskaan juossut töihin, mutta poljen työmatkat vajaa 10km kesät talvet. Nyt tosin äippälomalla:) Joskus olen miettinyt, että juoksisin tai rullistelisin. Itse lähden myös töihin siinä 6-7 aikaan ja on ihana vetää aamupala(kaurapuuro tai smoothie) töissä, se todella maistuu extrahyvältä:

    Iiris
    http://aitikuosiin.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Iiris! Huh, 10km:n työmatkan polkeminen päivittäin ympäri vuoden on kyllä hatun nostamisen arvoinen suoritus, vautsi! :) Mulla on nimenomaan toi vajaa kymppi työmatkaa pyörällä ja se tuntuu sellaiselta, etten ihan päivittäin sitä haluaisi pyöräillä - mutta mukavaa silloin tällöin! :) Hyvää äippälomaa!!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)