keskiviikko 27. elokuuta 2014

Onnellinen luonnosta. Onnellinen terveistä jaloista.

Mä mietin yksi päivä lomalla, että kummat mä säilyttäisin, jalat vai kädet, jos mun pitäisi valinta tehdä. Ei mun oikeastaan kauan tarvinnut miettiä, kun olin sitä mieltä, että "tottakai pitäisin jalat!" No, oikeasti valinta ei olisi noin helppo, ja itseasiassa näin vakavalla asialla leikkiminen ei ole ollenkaan kivaa. Mulla on onneksi terveet kädet ja terveet jalat. Jalat ovat mulle yksinkertaisesti pyhä asia, ja tahdon pitää niistä huolta. Mä olen huomannut tässä vuoden aikana, että aina ei ole niin selvää, että jalat toimisivat yhteistyössä muun kehon kanssa. Mulla on löysät nilkat, ja ne eivät kauheasti pidä mun uusista harrastuksista, varsinkaan suunnistuksesta. Todella usein nilkat taittuvat siellä ympäri, ja välillä vähän pahemmin ja välillä vain ohimennen. Tänä vuonna en onneksi ole joutunut paria päivää pidempää taukoa pitämään loukkaantumisten vuoksi. Olen käyttänyt aika useasti suunnistaessa mun viime syksynä ostamaani nilkkatukea, ja se on kyllä hyvä apu. Tämä löysempi nilkka ei sen kanssa oikkuile. Talvella yritän taas panostaa tasapainoharjoitteisiin, jotta saisin nilkasta voimakkaamman ja kestävemmän.


Mä olen niin onnellinen, että olen perusterve ihminen, joka voi liikkua vapaasti. Enkä tarkoita tällä sitä, että voin päivästä toiseen juosta hikilenkkejä, ehei, vaan olen ylipäätään onnellinen siitä, että voin liikkua. Voin kulkea luonnossa ja nauttia siitä. Lomareissu oli ihan täydellinen Itävallan Alpeilla. Sinne jäi sydän pysyvästi. Ne vuoret olivat niin kauniit, vahvat ja isot. Kuinka pieneksi voi ihminen itsensä tuntea siinä "maailman laidalla", ihmettelemässä luonnon muotoja. Mä olin niin onnellinen, että pystyin nauttimaan niistä maisemista esteettömästi. Olen myös onnellinen siitä, että olen pikkuhiljaa kasvattanut itselleni sellaisen yleiskunnon, että jaksan helposti vaeltaa muutaman tunnin ihastelemassa vuoria. Ei kunnon tarvitse olla maraton-tikissä, jotta siitä voi nauttia. Oikeastaan kaikkiin juoksutapahtumiin treenaaminen on tuonut mulle sellaisen vankan yleiskunnon, josta voin nauttia päivittäisessä elämässä. Voin virkistyä puolen tunnin pyöräilyllä töihin. Voin kävellä huoletta paikasta toiseen hengästymättä helposti. Voin ihastella Alppeja jalan pelkän hissikuljetuksen sijaan, ja nähdä paikkoja, joihin ei muuten pääse kuin hyvällä kunnolla kävelemällä. 




Suomikin on äärimmäisen kaunis maa. Kuinka tasaiselta tuntuikaan palata Suomeen. Ihailla auringonlaskua merenrannalla tai ajella maaseudulle. Yhtenä päivänä lomaillessa päätettiin Kimmon kanssa lähteä pienelle kävelylle upeaan Kurjenrahkan kansallispuistoon, kun olimme siellä suunnilla viettämässä lomaamme. Olen niin onnellinen, että voin tehdä extempore-retken Suomen luontoon. Pari vuotta sitten vaelsimme Karhunkierroksen 80 kilometrin vaellusreitin ongelmitta. Viime kesänä puolestamme pyöräilimme Saariston rengastien ympäri. Kieltämättä olen onnellinen, että mulla ja miehelläni on niin terve keho ja hyvä kunto, että voimme nauttia luonnon monipuolisuudesta vaivatta. Kurjenrahkan kansallispuisto oli upea. Kävin siellä ensimmäistä kertaa kunnolla (kerran olen telttailut siellä) kävelemässä, ja kiersimme melko lyhyen reitin Savojärven ympäri. Matkalla oli paljon suota ja kulkeminen tapahtui pitkospuita pitkin. Mieli lepäsi siellä lakeudella. Näki pitkälle eteenpäin ja tunsi tuulen kasvoilla. Siellä oli niin helppo olla ja hengittää. En pysty sanoin kuvailemaan, kuinka paljon nautin siitä, että voin liikkua luonnossa. Olla ja tuoksutella metsän hajuja. Luonnossa tunnen itseni hyvin vapaaksi ja luonnolliseksi.




Mä tahdon vaan sanoa, että monesta nämä luonnossa olemiset ja kävelyt metsässä voivat tuntua itsestäänselviltä. Mutta ei se ole sitä. Ole onnellinen, jos sulla on terveet jalat, joilla voi kävellä itse metsään tai kivuta sen korkeimman kallion päälle. Mä ainakin olen äärimmäisen onnellinen, että liikunta ja luonnossa oleminen on osa mun elämää. Mä olen iloinen, että olen löytänyt suunnistuksen elämääni, sillä siinä jos missä nään hienoja paikkoja, saan tallata avometsässä tai läpi suon niin että kengät kastuvat läpikotaisin.. mutta mä niin nautin siitä! Mä olen onnellinen viime sunnuntain upeasta polkulenkistä hyvällä porukalla. Jos sun jalat kestää juoksua, mene ja kokeile tehdä sitä poluilla. Älä tuijota kelloa tai kilometriaikoja. Juokse korkeimman kohdan päälle, pysähdy ja hengitä raikasta ilmaa!

Nauttikaa luonnosta, nauttikaa terveydestä. Nauttikaa siitä mitä teillä on, älkääkä murehtiko sitä, mitä teillä ei ole. Meillä jokaisella on täällä Suomessa ainakin upea luonto.

Milloin sinä viimeksi kävit metsässä? Milloin tiedostit, kuinka onnellinen olit liikunnan tai luonnon vuoksi? 

8 kommenttia:

  1. Voi ihana teksti! Aivan samanlaisia ajatuksia olen pyöritellyt mielessäni ja postaustakin suunnitellut. Erityisesti siitä, miten kiitollinen olen, että minulla on terveet jalat ja pystyn liikkumaan, myös siellä luonnossa. Joogan myötä olen ehkä tullut kiitollisuudessa vielä "anteliaammaksi", sillä joogatessa kehotietoisuus on jotenkin vahvistunut ja samalla kiitollisuus sen toimivuudesta. En minä joka päivä muista kiittää, ja monesti olen turhankin kriittinen omaa kroppaani kohtaan, mutta itsestäänselvyytenä en (enää) terveyttäni pidä, vaan arvostan sitä todella paljon.

    Tämä sun teksti piti lukea ihan kahteen kertaan, niin tärkeää asiaa se sisälsi. Liian usein asioita arvostaa vasta kun ne menettää, mutta entäpä jos yrittäisikin keskittyä niihin hyviin asioihin, joita on juuri nyt ja olisi niistä kiitollinen? Ihan taatusti kaikilla meistä on kiittämisen aihetta jostain elämämme osa-alueesta. Kiitos Hanna tosi ajatuksia herättävästä tekstistä, minulle tämä ainakin tuli tarpeeseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Whii, kirjoita ihmeessä samasta tai sitä hipuavasta aiheesta postaus! Meillä varmasti on tämän asian kanssa aika samanlainen arvomaailma, joten olisi mielenkiintoista kuulla lisää sun ajatuksia. Myös joogan vaikutuksesta tähän olisi kiva kuulla. Mä eilen taas joogatessa tiedostin sen, että mun pitää kunnioittaa kehoani vielä enemmän - se jäykistyy koko ajan enemmän, jos en tee asialle mitään. Itsestäänselvyytenä terveyttä ei voi missään nimessä pitää.

      Kiitos, kiva että tykkäsit tekstistäni! :) Tärkeintä on olla onnellinen siitä, mitä itsellä on. Tärkeintä on oikeastaan olla onnellinen, ja siinä meillä jokaisella on varmasti opittavaa ja ajateltavaa!

      Poista
  2. Tuosta kyllä sietääkin olla onnellinen! Oot kyllä aika fiksu, kun osaat arvostaa näitä asioita, vaikka et ole pahemmin kai sairastellut/loukkaantunut(?)

    Tuon fyysisen kunnon merkitystä en jotenkin ole edes tajunnut ennen kuin vasta ihan viime aikoina. Se(kin) on ollut mulle niin itsestäänselvää. En ole tajunnut, että sitäkin pitää arvostaa, että jaksaa kävellä ja hölkkäillä vaikka kuinka pitkään. Nykyään tilanne enää tuskin on ihan sellainen. Mutta onneksi sitä kuntoa voi parantaa sitten, kun siihen pystyy!

    Metsässä täälläkin käydään lähes päivittäin! Vaikkakin vain käppäilemässä, mutta on se parempi kuin ei mitään. :)

    Ja siitä voin ainakin olla ihan varma, etten koskaan ikinä enää tule pitämään terveyttä itsestäänselvyytenä. Niin ja kyllä mäkin ottaisin ennemmin terveet jalat kuin terveet kädet. ;) Joku pianisti varmaan valitsisi toisin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tässä ajan myötä on oppinunt olemaan fiksu ja kiitollinen, vaikka oma keho toistaiseksi on pysynyt hyvin menossa mukana. Tosin koen, että oon tehnyt asioita myös oikein ja maltillisesti, ja siksi loukkaantumisilta on vältytty (paitsi polvilumpio on mennyt nuorempana pari kertaa sijoiltaan).

      Todellakin, ei kaikki jaksa kävellä tunteja vaikkapa siellä metsässä tai kaikilla tosiaan ei ole siihen edes mahdollisuutta. Jokaista elämän nautintoa pitää kunnioittaa. Kyllä sunkin kunto sieltä nousee sitten, kun pääset taas juoksemaan. Tosin kyllä se varmasti on myös pysynyt aika hyvänä, kun jaksat parin tunnin vesijuoksujakin ottaa! ;)

      Hyvä asenne: Parempi kuin ei mitään. Just tuota mä hain sillä, että pitää olla kiitollinen. Sulla on koirat ja metsä LÄHELLÄ, jonne voit päivittäin mennä. Se on jo rikkaus, syy onneen. <3 Ja ihan taatusti osaat nykyään kuunnella kehoasi paremmin, ja arvostaa sitä täysillä!

      Poista
  3. Ihana sinä! Ei lisättävää. <3

    VastaaPoista
  4. Mä itse opin kesätöissä jotenkin hirmusesti arvostamaan luontoa! Kun 4 kuukautta vietti töissä luonnonhelmassa niin ei sitä voi vaan unohtaa! Oon miehelle puhunutkin, että voitaisiin tehdä luontoreissuja, kun meillä on lähellä luontopolkuja ja laavuja niitten varrella :) Ja Koli tietty!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No uskon, että takuulla oppi arvostamaan luontoa! Hienoa että oot saanut tehdä töitä luonnossa. Nyt oli myös kelien puolesta upea kesä!

      Luontoreissut on kivoja! On huippua, että Suomessa on paljon laavuja ja grillikatoksia, joissa on puut valmiina. Sen kun tuo syötävät ja tulitikut mukana, ja pääsee nauttimaan metsäruuasta! Menkää ihmeessä :)

      Ps. Kolille.. 4.10?! Olis kiva nähä ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)