tiistai 15. heinäkuuta 2014

Kesäistä treeniä ja lepoa

Ihana, ihana kesä on tullut tänne Suomeen! Mä niin nautin Suomen kesästä, kun on sopivan lämmin, on ihanan valoisaa ja on niin kaunista ja elinvoimaista. Suomen luonto on kyllä niin kaunis, jokaisena vuoden aikana tosin. Muutenkin kesä antaa eloa meihin ihmisiin, ja sisällä ei viitsi niin paljon olla. Itselleni on jo riittävästi siinä, että istuu kahdeksan tuntia päivästä sisätöissä. Mä niin kaipaan sen jälkeen ulos, ja liikunta on suurena osana sitä ulkoiluelämää, vaikka toki keksin paljon muutakin tekemistä ulkona.


Nyt on Vaarojen maratonille tähtäävä treeni aloitettu, ja ensimmäinen kolmen viikon jakso on nyt ohi. Mä ajattelin tämän kesän treenata taas enemmän jaksotetusti, ja jaksotus on 3+1. Tosin aion elää tämän kanssa vähän tilanteen mukaan. Eli esimerkiksi, jos lomareissulla ei tule niin rankkaa liikuntaa harrastettua, niin en laske sitä kolmeen kovaan. Ihan tilanteen mukaan, ja niin, ettei treeni ole mitenkään hallitseva asia elämässä edelleenkään. Tämä jaksotus toimi mulla erinomaisesti Tukholman maratonille treenatessa! Mutta mitä ne mun kevyet viikot sitten tarkoittaakaan? Sitä, että niinä viikkoina lepopäiviä on selvästi enemmän, hoidan kehonhuoltoa paremmin ja en tee niinä viikkoina pitkää treeniä, eli yli puolitoistatuntista lenkkiä enkä tee ainuttakaan kovatempoista treeniä.


Bloggajat Suvi, Satu ja minä. Kuva on Satun ottama ;)

Tästä tosin jouduin ehkä vähän luopumaan eilen, kun huikea Satu johti meidän lenkkiä ja pisti mutkin painelemaan kovaa keskuspuistossa. Parhaimmillaan kilsavauhti oli 5.20-luokkaa, joka ei mulle ole minkäänlaista peruskuntovauhtia nähnytkään. Yritä siinä sitten höpötellä... huh, mutta kivaa oli! Lenkin jälkeen treffattiin Suvi myöskin, ja mentiin stadikalle uimaan ja vesijuoksemaan. Kyllä on onni, että kesällä saa uida ulkona. Uimastadion on hieno paikka! Vaikka vieläkin hienompaa on tosin uida märkäpuvussa... onko teillä pääkaupunkiseudulla suosikki märkäpuku-uintipaikkoja, nyt kun Kuusijärvi on tupaten täynnä?! Mutta ihanaa taas tavata uusia naamoja, kyllä tämä bloggaaminen on hienoa touhua! Satu oli jo entuudestaan tuttu, ja olin niin innoissani, kun hän ehdotti tapaamista nyt kesällä ja saatiin se onnistumaan! Meillä oli kolmestaan todella ihana ilta, kun liikuntojen jälkeen käytiin vielä nepalilaisessa ravintolassa syömässä. Mä polkasin illalla kymmenen aikoihin kotiin naama hymyssä, tukka hulmuten kesäillan viimassa, ja aurinkokin vielä helli mun kasvoja. Ihana kesä, ihana treeni, ihana ruoka ja ihanat ihmiset! :)


Tänään lepäsin, ja kävin täydentämässä mansikkavarastoa. Olin jo lauantaina poimimassa viitisen kiloa marjoja, ja tänään tein saman homman, kun käytiin Tuusulassa ystävän kanssa keräämässä näitä parhaita kotimaisia herkkuja. Mä laitan osan pakkaseen, mutta suurin osa syödään näin tuoreeltaan. Suoraan pellolta olen syönyt jo useita litroja, ja muutoin mansikat säilyvät jääkaapissa. Sieltä niitä otetaan aamupalarahkaan, jätskin kaveriksi, sellaisenaan nautittavaksi... nam nam!

Viikonloppu oli muutenkin mitä mainioin, kun olin käymässä kotikonnuilla Turussapäin. Sopivasti lepoa ja pari täsmätreeniä, kuten suunnistusta, kevyttä kävelyä ja luontopolkulenkki. Lepoon kuului isona osana syöminen. Oli ihania kesäherkkuja, oli serkun yllätyshäät (piti olla pelkät ristiäiset!!), oli ihana brunssi Samppalinnan terassilla. Parasta oli perheen ja läheisten seura. Treeneistä ei ole tällä kertaa sen enempää kommentoitavaa, kuin että pitkä lenkki sujui hyvin luontopolulla. Vähän vain meinasi kuuma tulla, kun aurinko alkoi kivuta hellerajojen yli. Olin kyllä aivan hiestä märkä kotikotiin palattuani, mutta kai se kuuluu asiaan!?! Mä vieläkin vaan niin paljon mieluummin juoksen kesähelteillä, kuin paukkupakkasilla. Helteellä pitää vain muistaa nestetasapaino. Kumpaan te muuten kallistutte? 






Ainiin. Treeniviikot ovat sujuneet hyvin. Pääosin olen juossut ehkä kolmisen lenkkiä viikkoon (peruskestävyyslenkki, sykkeennostolenkki sekä pitempi lenkki), pyöräillyt satunnaisesti (pääosin työmatkoja), suunnistanut parisen kertaa viikossa ja yrittänyt tehdä lihaskuntoa. Lisäksi olen käynyt uimassa. Uinti on taas treenimuoto, joka maistuu tällä hetkellä! Tekis vaan kovasti taas mieli avovesiuintia. Kerran ehdittiin ystävän kanssa Kuusijärvelle ennen helteitä tahkomaan 17-asteiseen järveen, mutta ei sinne enää mahdu, ja paahtuisikin varmasti märkkärin kanssa. Nyt täytyisi löytää uusi treenipaikka uintiin.

Kaiken kaikkiaan mä nautin tällä hetkellä suunnattomasti kesästä! Lomakin on vielä edessäpäin.. 1,5 viikkoa siihen, jee! Mitenkäs teidän muiden kesä on sujunut? Riittääkö puhtia treenaamiseen vai oletteko levänneet enemmän?

11 kommenttia:

  1. Oli tosi kivaa eilen! Muakin hymyilytti koko loppuillan. :) Otetaan joskus uusiksi!

    Täälläkin on tänään täytetty pakkasta mansikoilla! Tosin tää laiskuri ei poiminut marjoja itse, vaan osti kaupasta.. Mustikat kerätään sitten itse! :)

    Tsemppiä vikoihin työpäiviin! Siellähän se loma jo ovella kolkuttelee. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo todellakin uusiks :)!

      Jeps, mustikoita on vielä saatava! Mä en pakasta niin paljon, koska mun mielestä ne on tuoreelta parhaimpia, mutta vähän menee myös pakkaseen toki :)

      Ja kiitos, sulle myös tsemppiä ennen lomaa :)!

      Poista
  2. Puhtia riittää ja tänään juoksin pitkästä aikaa 17 km. Mansikat on munkin herkkuja ♡. Tsemppiä vielä loppurutistukseen ennen lomaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei jee hienoa! :) Mansikat on ihan parhaita, miten ne kotimaiset voikaan olla niiiiiiin makeita! :P

      Kiitos paljon :)

      Poista
  3. Ihana sinä!! Ja Hyvinhän se juoksu kulki. Oli kivvaa!! :) Urheilu ollut lähes päivittäin jossakin muodossa mukana:) pyöräily on ollut nyt kovin juttu tänä kesänä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 Joo juoksu kulki ihan hyvin, tarviin selkeästi kirittäjän ;) Joo, onhan liikuntahullulle luonnollista että sitä on kesällä paljon :) Pyöräily on niiiiin siistiä, mäkin oon innostunut siitä tänä kesänä!

      Poista
  4. Heippaa <3 Täälläkin palailtu pikku hiljaa lomilta ja pitäisi alkaa taas ryhdistäytymään ;) Liikuttua on kyllä tullut jonkin verran, mutta lomaherkut on kyllä vienyt voiton! ;) Mutta eiköhän se tästä taas! Ihanaa loppuviikkoa sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuoreen rouvan kuulumisia täällä odotellaan jo :)

      Poista
    2. Karkkiiii, täällä odotellaan kans sun kuulumisia! :) <3 Teillä tais olla hyvä reissu, ja tietty ikimuistoinen päivä ennen sitä?! Näytti ihanalle! :)

      Kyllä tuore rouva voi vähän herkkuja syödä!! Täällä on kans vedetty jätskiä mansikoiden kanssa ihan kunnolla!

      Ihanaa viikonloppua sulle myös :)

      Poista
  5. Oittaa on jees. Siellä tosin saattaa olla sinilevää aika piakkoin, mutta tilaa on. Sorvalampi oli kanssa mukava paikka. Löytyy siitä Bodomin pohjoispuolelta Velskolan hujakoilta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitos tiedosta! Pitääpi käydä katsomassa! :) Sorvalampi on itseäasiassa suunnistuksen kautta aika tuttu paikka. Voispa sinne joku kerta lähteä uimaan ja samalla retkeilemään!

      Kiva, nyt löysin sun blogisi kanssa. Paljon tsemppiä Joroisille! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)