tiistai 10. kesäkuuta 2014

Kohti Jukolaa

Voi, mä oon ihan sanaton! Aivan ihana määrä onnitteluja sateli viimeiseen tekstiini, eli Vantaan triathlonin raporttiin! Myös tän kerran hehkutin tekemisiäni facebookissa, ja sain sinnekin paljon tykkäyksiä ja onnitteluja! On vaan aivan mahtavaa jakaa onnenhetket muiden kanssa! Muutama päivä mennyt tuosta triathlonista, ja kyllä mä oon vieläkin aika hymyä. En mä ole edes hymyä sen vuoksi, että suoritukseni olisi jotenkin erityisen onnistunut, vaan mä hymyilen siksi, miten valtavan kivaa mulla oli koko ajan! Ehkä huomasitte kuvistakin, että hymyilin varmaan jokaisessa! Mä nautin ihan täysillä koko päivästä! Tunnelma tapahtumassa oli niin huippu ja fiilis korkealla! Tätä lisää!

Ja lisää hyvää fiilistä mä lähdenkin metsästämään lauantaina. Kellon on tarkoitus herättää lauantaiaamuna jo 5.30, kun matkaan ystäväni luokse, josta lähdemme porukalla kohti Vehmersalmea ja Jukolan viestiä. Meidän ensikertalaisista koostuvan Venla-joukkueen viesti alkaa kahdelta, ja halutaan olla hyvissä ajoin ennen sitä paikalla, jotta ei tule kiirettä. Meitä on siis neljä suunnistuskurssilla toisensa löytänyttä naista, joista entuudestaan tunnen mun vain mun ystävän, ja muut ovat tulleet tutuksi tässä kurssin maastoharkkojen aikana. Viime viikolla pidimme Venla-palaverin, ja päätimme juoksuosuudet. Mulle napsahti ankkuriosuus, johon olen kyllä aika jännittyneen tyytyväinen! Mulla ei ole enää painetta siitä, että joku odottaisi mua, ja todennäköisesti lähden uusintayhteislähdössä liikkeelle. Jukolassa on siis käytössä toiset yhteislähdöt, jolloin kaikki loput viestinviejät lähtevät metsään. Tällä saadaan varmistettua, että metsä saadaan tyhjennettyä hyvissä ajoin, eikä viesti venähdä liian pitkäksi. Yhteislähtö nro. 2 on vasta klo 18.45, joten mulla tulee pitkä päivä ennen omaa suoritusta. Jännää!


No, millä mielellä lähden? Mä olen todella odottavainen. Olen kuullut Jukolasta paljon hyvää, ja on kerrankin ihan mahtavaa päästä kokemaan se kaikki itse. Oma viesti, oma osuus, henki metsässä ja tietty miesten yhteislähtö sekä huippujen maaliintulo! Meidän joukkueella ei ole tavoitetta, joten sen puolesta ei jännitä. Tällä hetkellä ei loppujen lopuksi vielä jännitä paljoa, mutta uskon, että lauantaina voi olla eri juttu. Mä niin toivoisin hyvää suunnistusta ja ennen kaikkea sitä, että pääsen radan läpi kunnialla. Mun osuus on 7,7km rata, joten kyllä siihen varmasti menee aikaa. Olen muutaman kerran suunnistanut seiskan ratoja, vaihtelevalla menestyksellä.. välillä on mennyt pari tuntia ja parhaimmillaan olen päässyt 1,5 tunnissa radan läpi. Normaalisti juoksen noin 5-6 kilsan ratoja, joten pääsen ainakin yrittämään taas itseni ylittämistä Kuopion mäkiseen maastoon. Ennen kaikkea pään täytyy pysyä kunnossa, ettei ote herpaannu väsymyksen johdosta. Rasteja on takuulla monta, joten keskittymisen pitää riittää! Turhia paineita en aio ottaa, vaan tahdon nauttia tunnelmasta! Tahdon olla osa sitä Jukolan tunnelmaa ja meininkiä!! Siistiä nukkua teltassa ja hengailla kauniilla alueella muiden suunnistajien kanssa! Toivottavasti keli olisi hyvä.

Valmistautuminen on mennyt ihan hyvin. Heiaheian mukaan olen suunnistanut tänä vuonna 18 kertaa, 24 tuntia. Viikkoon on siis mahtunut 1-3 suunnsituskertaa sen jälkeen, kun huhtikuussa suunnistuskausi aukesi. Suunnistussuoritukseni sen sijaan ovat vaihdelleet paljon. Mun mielestäni suunnistus on niin herkkä laji. Jos pääsee hyvin vauhtiin ensimmäisillä rasteilla, voi koko rata mennä pienessä flow-tilassa, ja rastit löytyä helpommin. Sitten taas jos tulee moka tai iso pummi, niin sen jälkeen on vaikea löytää uudelleen hyvää suunnistusintoa. Näin on käynyt. Toki radat vaihtelevat paljon, mutta viime aikoina on tullut suunnistettua myös vaikeammissa maastoissa, joissa ei paljon polkuja ole, ja saa mennä pääosan kompassin suunnalla. Välillä se sujuu hyvin, ja välillä taas on hankalaa pysyä suunnassa. Välillä tulen rasteille hyvin, ja välillä voin pyöriä yhden rastilipun maastossa useampia minuutteja. Viimeksi maanantaina etsin yhtä rastia 20 minuuttia. Hah. Mutta periksi ei anneta?! ;) Ei ainakaan Jukolassa!!


Suunnistus on tempaissut ihan mukanaan. Nyt voin sanoa harrastaneeni vuoden suunnistusta, ja joka kerta odotan rasteille menoa yhtä innoissaan! Mikään laji ei ole oikein saanut mua yhtä lapsenomaiseen innostumiseen. Tämä on ihan hassua. Mutta en ole ainoa, joka on innostunut suunnistuksesta... yhtäkkiä monet kaverini ovat hyvin innostuneet suunnistuksesta, eikä ole epätavallista, että puhumme suunnistuksesta isommankin joukon kanssa. Mutta ei ole kyllä yhtään ihme, sillä suunnistusmetsässä ajantaju katoaa ja jokaista rastin löytymistä iloitsee ja tuulettaa mielessään kuin maailmanmestaruutta! Kannattaa kokeilla!

Muita tulossa Jukolaan tai Venloihin? Tulkaa vetämään hihasta!

29 kommenttia:

  1. Niin siistiä tää liikunnan tuoma ilo :) <3 Itse tänään mietin omaa lauantaina juoksua ja sitä, kuinka huippua että oon juoksun ja liikunnan ilon löytänyt!

    Tsemppiä Jukolaan! Siitä tulee varmasti huippu reissu :)

    Heh, itse oon miettinyt, että voisin syksyllä käydä kokeilemassa suunnistamista, kun oon töissä tajunnut että osaan sentään lukea karttaa (kun aina ei gps:n kanssa löydä oikeaa reittiä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä, on tää nautintoa tää liikunta! <3

      Ja kiitos tsempeistä!! Mä odotan reissua innoissani!

      Ja mene ihmeessä kokeilemaan suunnistusta. Jos oot nyt jo lukenut karttaa sujuvasti, ei sulla oo mitään esteitä lähteä kokeilemaan! Suosittelen, se on oikeesti kivaa! :)

      Poista
  2. Nyt rauhoitut Hanna, älä vedä överiksi tuota liikuntaa.

    VastaaPoista
  3. Mulla on sama homma, aina yhtä innoissaan rasteille. Ja aina yhtä nöyränä pois :D Ei vaan joskus tulee hyvillä mielin, kun virhettä ei ole tullut kuin alle 5 min. Siihen olen jo tyytyväinen. Toki joskus sitä tulee 15-20 min, mutta onneks aika harvoin. Normisuoritus taitaa olla sen 5-10 min virhettä. Siinä jos pysyisi Jukolassakin. Ja toivottavasti juoksukin kulkee viikon rauhoittumisen johdosta, nyt nimittäin tekee jo mieli metsään, kun tuntuu että alkaa olla palautunut.

    Mutta hei, hienoa, että olet päättänyt lähteä haistelemaan Jukolan ilmapiiriä! Pieni korjaus toki tekstiisi, teltassa ei ehkä tule nukuttua :P
    Toki teillä on suoritus jo tehty, mutta saattaa se kenttäkuulutus ja ihmisten ravaaminen valvottaa. Viime vuonna omat unet jäi noin tuntiin + kaks tuntia horrosta. Ja sit se kaks tuntia puomilla odottelua :D

    Mutta suosittelen googlettemaan vähän jukola arvioita. Sieltä saa hyviä vinkkejä minkälaisia ratoja on kenties tulossa, missä kohdin on hajontaa jne. Toki pelkällä omalla suorituksella pääsee pitkälle ja vähän miettii, jos on epävarma olo, että onkohan tuo kaveri menossa samaan suuntaan ja huutelee vaikka rastin koodia. Ja niitä rasteja muuten on paljon metässä, joten kaikkia ei kannata käydä tarkistaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, nimenomaan - innoissaan rasteille, nöyränä pois! Tosin sähän olet hullun hyvä ja nopea, jos noin vähän tulee virhettä! Mä olen muuten ylipäätään hidas kulkemaan maastossa, kun pitää koko ajan jotenkin lukea karttaa ja oon aika epävarma siinä :) Mut pikkuhiljaa, pikkuhiljaa! Jukolassa vedän kyllä täysii kaikki matkat, joista oon varma, että juoksen oikein ;)

      Mä ootan niin Jukolaa! Jee! Joo, tuskin kamalasti nukutaankaan, koska tahdon seurata Jukolan viestiä kans. Nukun ehkä ennen yhteislähtöä, jos ehdin. Omakin lähtö on niin myöhään!

      Okei, kiitos vinkeistä! Mä googlettelen huomenna ;)

      Poista
    2. Ja tässä muuten ihan hyviä vinkkejä: http://www.kestavyysurheilu.fi/suunnistus/4645-nauti-tapahtumasta-ja-suunnista-maltilla-ohjeita-jukolan-viestin-aloittelijoille-ja-harrastelijoille

      Omasta mielestäni muutamia lisävinkkejä itse kisapaikalle toimimiseen olisi hyvä antaa. Ainakin itsellä oli epävarma olo ennen omalle osuudelle lähtö.:)

      Poista
    3. Kiitos! Vaikuttaa pätevältä linkiltä! Pitää vilkaista! Tänään alkaa pakkaushommat, ja voi pojat, kohta mennään ;)

      Joo, mä luin hyvän jutun aloittelijoille kans (http://www.jukola.com/2014/ajankohtaista/mutta-mika-on-karsina/) ja selvisi noi karsinat ja muut! :)

      Poista
    4. Noista saa hyviä vinkkejä joo:) Onneksi muuten säätila näyttää lopulta suosivan auringon puolesta, mutta kylmähän tuo on. Vaan eihän se haittaa! Itellä meinaa vaan flunssaa pukata, toivottavasti ei pahemmaksi mene, niin uskaltaisi kurkkukivun kanssa vielä metsään.

      Ja ettei unohda niin onnea matkaan ja toivottavasti susta kuoriutuu Jukolan vuosittainen vieras! Mielenkiinnolla odotan kisaraporttia:)

      Poista
  4. Hei,

    onnittelut triathlonista ja tsemppiä Jukolaan! Mukavaa seurata iloisia liikuntapäivityksiäsi :) Haluaisin kysyä noista Inov maastojuoksulenkkareista, jotka hankit, oletko ollut niihin tyytyväinen?

    -Terhi-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa, ja kiitos tuhannesti :)! Kiva, että iloisuus välittyy sinne asti!

      Inovit ovat muutaman kerran olleet jalassa, eikä mitään ongelmaa ole. Kengät on kevyet ja matalat, mutta pito on erinomainen ja tuntuma maahan on hyvä. Ne olivat kostealla Bodom Traililla jalassa, ja toimivat hyvin. Kannattaa kyllä ostaa, olen tyytyväinen :)! Niillä meen Vaarojen maratonille!

      Poista
    2. Hei, kiitos vastauksesta. Kiva kuulla, että tossut on hyvät ominaisuuksiltaan, lisäksi ovat vielä kivan väriset :) Päädyn varmaankin samoihin kenkiin.

      Poista
    3. Tärkeintähän se väri on ;) No ei, hyvät nämä tossut on, tosin mulla ei ole hirveästi kokemuksia muista maastojuoksukengistä.

      Poista
    4. :) jonkun toisen merkkisiä oli halvemmalla mutta värinä vain harmaita, värikkäät kamppeet on kivempia! Kuten se Socin juoksutakki, jonka olit ostanut, olen hipelöinyt samaa takkia, mutta malttanut mieleni, kun mulla on jo kaksi juoksutakkia. Yritän myös olla hankkimatta hirveästi tavaraa, vähemmälläkin pärjää.

      Poista
    5. Jeps, värit on kivoja! Se takki on tosiaan ihana, mutta mä tarvitsin muutenkin uuden juoksutakin! :) Yritän itekin panostaa laatuun, ja siihen, ettei ole turhia vaatteita paljon kaapissa.

      Poista
  5. Sulla on tapahtumaa tapahtuman perään! Siistiä :) Nauti olostasi ja mukavaa Jukolan reissua sekä tsemppiä jälleen suoritukseen!

    Täytyy varmaan itekin telkkarista kuikuilla, kuinka siellä tänä vuonna suunnistetaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin on! Tämä oli tiedossa! Vielä kaksi tapahtumaa ennen Juhannusta, ja sitten rauhoitun viikoksi! ;) Tosin tapahtumia ei sitten oo, kun varmaan vasta elokuussa!

      Kiitos tsempeistä! Lähen nauttimaan tuonne tapahtumaan! Ja kurki ihmeessä, mäkin kurkin siellä screeneiltä ;)

      Poista
  6. Taas sä osasit kuvailla noita liikunnan tuomia fiiliksiä niin hyvin! Ihan itseäkin rupesi hymyilyttämään lukiessa (näinä aikoina se on paljon se ;) ). Tsemppiä Jukolaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Suvi :) Ihana kuulla! Kyllä sunkin aikasi vielä tulee, varmasti! Tsemppiä sinne myös ;)

      Poista
  7. Onnea onnea onnea matkaan! :) Jukola on hieno tapahtuma.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos kiitos!! Mä niin odotan just sitä tapahtumaa! :)

      Poista
  8. Sut on taas haastettu :)

    http://www.niobiumia.net/2014/06/blogihaaste.html

    VastaaPoista
  9. Olipas kiva teksti! Jukolassa tavataan ja samalla osuudella ollaan. :)

    t.Hilla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä nähdään! Kiva juttu!! Tuu moikkailemaan! Hengaatko säkin niillä seurojen tuuliteltoilla? Bongaillaan toisemme! :)

      Ja joo, heh, sä vaan menet pikkasen nopeammin sen kuin mä ;) Tsemppiä sullekin viestiin!

      Poista
  10. Hienoa! Et varmasti tule pettymään Jukolan viestin ilmapiiriin. Kyseessä on kuitenkin niin ainutlaatuinen ja omasta mielestäni upein kuntourheilutapahtuma Suomessa.

    Ja ei kannata turhia jännitellä suoritusta. Jos selviät kunnialla pk-seudun iltarastimaastoissa, niin ihan varmasti selviät tuollakin. Itse asiassahan Jukolassa suunnistaminen on helpompaa kun porukkaa on niin paljon, polut on selkeitä ja koodinhuutajia riittää. Hyvällä mutta maltillisin mielin metsään vaan niin kyllä siitä hyvä tulee.

    Itse olin viime kesänä ekaa kertaa Jukolassa, ja sattuipa omaksi osuudeksi se kenties kaikkein vähiten suosituin eli kolmososuus (pitkä yö). No nyt ollaan samassa joukkueessa taas, ja tällä kertaa halusin sen pitkän yön. On se aamuöinen tunnelma heräävän luonnon keskellä jotenkin niin ainutlaatuinen, että ehdottomasti saman haluan kokea Kuopiossakin. Oikeastaan parhaita hetkiähän on ne kun muita suunnistajia ei näy missään, ja saa olla ihan kaksistaan luonnon kanssa.

    Tsemppiä matkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tässä kyllä alkaa odottamaan itse tapahtumaa aina vain enemmän ;) Ylihuomenna, jee!

      Kiitos kannustuksesta! Iltarasteilla pärjään vaihtelevalla menestyksellä, mutta kyllä ne rastit aina löytyy ;) Mut näin olen kuullut, että Jukola on ihan eri juttu suunnistamisen suhteen. Mielenkiinnolla odotan reissua ;)

      Oij, pitkä yö on varmasti haastava, mutta hieno kokemus! Uskon, että luonto on kauneimmillaan aamuyöstä, kun aurinko alkaa pilkottaa. Nautihan suunnistuksesta siellä! :) Ja tsemppiä sulle myös!!

      Poista
  11. Tsemppiä Hanna! Niiiin harmittaa, etten pääse haistelemana suuren urheilujuhlan tuntua, mutta ei voi mittään..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muakin niin harmittaa, ettet sä pääse yleisöön!! :( Mutta ei voi mitään! Täytyy ottaa Kuopio-visiitti sit uusiks, pakko treffailla joku kerta taas! <3

      Kiitos tsempeistä!! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)