sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Mukava ilta, ei niin mukava loppuilta

Taas alkaa viikonloppu kääntyä lopuilleen, ja on sunnuntai-ilta! Mulla on ollut spesiaaliviikonloppu siinä suhteessa, että mun ja ystäväni luokse tuli vieraita meidän vanhalta paikkakunnalta. Saatiin meinaan vanhan ystäväporukan kanssa aikataulut yksiin ja päätettiin viettää päivää ja iltaa yhdessä! Ehdin onneksi ennen ystävien saapumista eilen vähän metsään juoksemaan rastien perässä. En voi vaan olla hehkuttamatta, kuinka kaunis metsä on syksyisin ja kuinka ihaniin paikkoihin sitä päätyy suunnistusrastien perässä. Oli kyllä aivan upea startti päivään ja suihkun jälkeen olin valmis tapaamaan ystäviäni!

Vietettiin ensin aikaa läheisessä ostoskeskuksessa shoppailun ja ruokailun merkeissä. Mullahan on menossa lihaton lokakuu, ja tämä oli ensimmäinen testi, meinaan ulkonasyöminen ystävien kanssa. Käytiin thai-ravintolassa syömässä, jossa mullakin oli paljon hyviä vaihtoehtoja lihattomaan ruokaan. Oikeastaan mun ei edes tehnyt mieli lihaa, ja oma annokseni oli aivan sairaan hyvää: Gaeng keow wahn - Lihaa tai tofua asiakkaan valinnan mukaan, vihreä curry-kastike, kookosmaitoa, sokeriherneitä, bambua, pippuria ja tuoretta basilikaa. On siis vain asenteesta kiinni, voiko ravintolassa saada hyvää ruokaa ilmaa lihaa. 


Illalla meillä oli ystäväni kotona ohjelmassa muun muassa saunomista ja yleistä illanviettoa. Oli aivan älyttömän mukavaa olla tutulla porukalla taas yhdessä, ja ei tuntunut yhtään siltä, että muutaman kanssa en ole niin hirveästi ollut tekemisissä tässä viime aikoina. Tästä sai kyllä taas puhtia, että pitää ehdottomasti useamminkin nähdä vanhoja kavereita. Ystäviä ei voi mitenkään olla koskaan liikaa, varsinkaan sellaisia, jotka tuntevat sinut hyvin ja joiden kanssa voit olla oma itsesi. Kiitos siis ystäville ihanasta päivästä!

Illan aikana tuli otettua myös ilolientä ja suunnattiin baariinkin. Tässä kohtaa mun on todettava, että baarit eivät ole mua varten. Ensinnäkin, olen jo kahdentoista aikaan yleensä niin väsynyt, että olisin valmis sänkyyn. Toiseksi, aihe kuningas alkoholi... minä en meinaan enää pysty juomaan itseäni mihinkään humalatilaan, jotta jaksaisin katsoa kännisiä ihmisiä ahtaalla tanssilattialla. Kolmanneksi, en yleensä kuuntele sellaista musiikkia, jota yökerhoissa soitetaan. Eli sellaista listahittirynkytystä. Eli jatkossa mua ei tulla varmasti baareissa juurikaan näkemään. Toki joskus voin lähteä tanssimaan johonkin kivaan paikkaan, mutta usein baari-illat ovat valtavia pettymyksiä, etten enää jaksa edes toivoa onnistunutta iltaa. Mua suorastaan ahdistaa välillä olla siellä ihmispaljouden keskellä musiikin pauhaessa täysillä. Sen sijaan live-keikoista tykkään, mutta niissä onkin ihan omanlaisensa tunnelma!

Ystävät stailasivat mut vaatekaupoilla, heh!
Alkoholiin mun suhde pysyy ennallaan. Mä en vaan pysty enää juomaan itseäni humalaan, ja muutaman alholiannoksen jälkeen tulee stoppi. En yksinkertiasesti pidä siitä ihmisestä, joka olen, kun olen hiprakassa tai jopa humalassa. Tahdon pystyä kontrolloimaan jokaista liikettäni ja sanomistani, enkä tahdo katua mitään jälkikäteen. Pahinta on, jos ei muista edellisen päivän tapahtumista juuri mitään. Lisäksi pelkään krapulaa. 

Alkoholi on minulle nautinto- ja rentoutumisaine. En ole siis lopettamassa alkoholin käyttöä, vaan juon maltillisesti ja vastuullisesti. Nautin hyvän viinin ja ruuan sulavasta kombinaatiosta. Nautin siitä tunteensta, kun lihakset ja mieli rentoutuu parin viinilasillisen tai hyvän oluen tai siiderin jälkeen. Minä kyllä pidän alkoholista, niin kauan, kuin voin kontrolloida sitä itse.

Mutta yhh, tänään on ollut pöhnäinen olo, vaikka nukuin 7 tunnin yöunet ja vaikka tosiaan en juonut montaa alkoholiannosta. Silti, 3-10 välillä suuntautuneet yöunet eivät vaan ole mulle parhaat mahdolliset. Mä olen iltauninen. Tänään on aivan turha lähteä enää mihinkään liikunnan pariin, vaan taidan vain käydä pienellä happihyppelyllä, saunassa ja alkaa valmistautua untenmaille. Valvominenkaan ei ole mun juttu, se on myös yksi negatiivinen puoli baareissa. 

Minkälainen suhtautuminen teillä on yökerhoihin tai alkoholiin? Miten teidän viikonloppu meni? :)

16 kommenttia:

  1. Aika samoilla linjoilla mennään tässäkin asiassa. :) Mä en jaksa enää baareja, ja onhan niissä tullut jo nuorempana vietettyä ihan riittävästi aikaa. En ole absolutisti, mut jostain syystä alkoholi ei vaan ole viime aikoina maistunut. Miksi turhaan itseään siihen pakottamaan?! Punaviini menee ruuan kanssa, mut semmosta humalahakuista juomista en jaksa enää. Ja krapula se vasta kamala olitila onkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, miksipä sitä itteään pakottamaan, kun ei kerta maistu?! :) Ruokajuomana viini on kyllä herkullista. Baarit ei kiinnosta, koska olo on silti krapulainen, vaikkei olis edes juonut, mutta se valvominen ja melu ja kaik. Äh ja yh. :/

      Poista
  2. Täälläkin vähän väsyneet tunnelmat eilisestä juhlimisesta, vaikkakaan ei ihan yöbaariin asti menty. Mie inhoan dagen eftereitä ja nyt saa olla iloliemet hetken aikaa!

    Mutta piristyisköhän siun ilta pikkuisen, jos kävisit kurkkaamassa miun blogin tämäniltaista postausta? ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuu, dagen efter on jotain ihan kamalaa!! :/

      Voi vitsit, kyllähän mää piristyin ihan kunnolla! Jeee!

      Poista
  3. Illanvietot kavereiden kanssa ovat kyllä parhaita ja niille pitää järjestää aikaa. Arjen ja kiireet jaksaa niin paljon paremmin, kun on saanut energiaa kaveriporukasta. Meillä oli viime viikonloppuna lapsuuden kavereiden kanssa yhteinen ilta ja voi miten mukavaa se oli. Ja mukavaa oli nyt perjantaina käydä Kuopio-kavereidenkin kanssa ulkoilemassa pitkästä aikaa.

    Vanhempana sitä vain on viisaampi alkoholin kanssa. Mulla on välillä pitkiäkin kausia, että ei tule juotua mitään, mutta nautin kyllä viinistä (ja etenkin kuoharista). Viikonloppuisin arvostan kyllä myös hyviä unia, joten nuo baaririekkumiset jäävät vähemmälle näillä kymmenillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on ihan totta, ystävistä ja illanvietoista saa niin paljon voimaa arkeen! Mä nautin illanistujaisista, mutten yleensä tykkää siitä, jos illan pitää päättyä baariin. :/

      Hei joo, kyllä niitä yöunia tulee täälläkin arvostettua ihan kunnolla! Nyt ei oo just esim. kovin levännyt olo... vaikka muuten kiva viikonloppu olikin :)

      Poista
  4. Kuten sanottua, olen absolutisti, ja usein se johtaa siihen, ettei baariin kiinnosta enää loppuillasta lähteä. Muutaman kerran vuodessa tulee käytyä, ja silloin on kiva päästä joraamaan kunnolla tanssilattialle - jos vain on hyvää musaa, tilaa, ja tuttuja tanssikavereita. Jos nämä kriteerit eivät täyty, niin baarissa käynti menee kyllä aivan hukkaan...ja harvemmin tosiaan sinne huvittaa muutenkaan lähteä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, just näin! Jos tiedät baareja, joissa joskus edes noi kriteerit täyttyvät, niin kerro ihmeessä? ;) Olis kiva joskus päästä kavereiden kanssa joraamaan, mutta jotenkin ei vaan jaksa, kun usein ne reissut on ihan hukkareissuja... pöh.

      Poista
    2. edes joskus nämä on täyttyneet apollossa ja cubassa. molemmissa ruuhka saattaa pahentua ajoittain, mutta ainakin apollon yläkerran looseissa livebändin tahdissa mahtuu yleensä joraamaan hyvin <3 harvassa ovat kyllä nämä paikat...

      Poista
    3. Heh, oltiin cubassa. Siel oli siis aivan huono musiikki ja oli ahdas muutenkin. Yh. Mut livebändeistä tykkään, ja siks mun suosikki on ylensä Molly kun puhutaan Helsingin baareista ;)

      Poista
  5. Heh, entinen bilehile ilmottautuu.:) Vielä reilu kymmenisen vuotta sitten olin töissä paikassa, jossa oli tapana nollata lähtemällä baariin. Enää ei kyllä millään jaksa samalla tavalla mutta tykkään just tanssia niitä listahittejä (juoksen niiden tahtiin ja niitä on myös jumpissa). Yleensä mulla on edes pari suosikkia jotka tykkään tanssia tai sitten jotkut biisit on kiva tanssia läppänä. En ole moneen vuoteen enää juonut viiniä tai väkeviä jos lähden ulos, joskus opin törttöilyn kautta että turvallisempi linja on juoda koko ilta mietoja alkoholijuomia niin on sopivasti hauskaa koko ilta. Nykyään tulee käytyä huomattavasti harvemmin ulkona kuin aikoinaan mutta tykkään edelleen käydä katselemassa ihmisiä ja menoa. En toki välitä tungoksesta, iskumeiningistä tai liian kännisistä tai junteista ihmisistä mutta paikkoja pitää hauskaa on vielä löytynyt, riippuu toki varmaan seurastakin. En usko, että lakkaan jonain päivänä tykkäämästä niistä asioista, jotka baareissa käydessä on musta hauskoja (hyvä seura, tanssiminen ja joraaminen) vaikka vanha ei enää jaksakaan valvoa.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, mä en toisaalta oo ollu ennenkään bilehile, mutta viihdyin sentään vähän paremmin baareissa kuin nykyään! :D

      Jep, varmaan on fiksumpaa lähteä yöelämään kevyesti humaltuneena kuin viinien ja kirkkaiden jälkeen. Mulle taas ei oikein tahdo upota mikään humalaan asti, ja siinä ehkä syy, miksei baareissa jaksakaan kovin käydä?!

      Jep, paikasta ja seurastakin tavallaan se on kiinni, vaikka toisaalta mun mielestä baareissa ei voi jutella kovan musiikin vuoksi, ja tanssilattiallakin pitää huutaa tai ilmeillä, jos tahtoo jollekin jotain heittää ;)

      Mut kiva että sä viihdyt! En todellakaan tuomitse niitä, jotka ulkona käy, ite vaan en jostain syystä hirveesti viihdy baareissa.. ilta voi olla onnistunut ilman baaritteluakin!

      Poista
  6. Vielä viitisen vuotta sitten baareissa tuli notkuttua viikonlopusta toiseen ja usein vielä molempina iltoina, mutta nyt on näköjään aika ottaa iisimmin. Vuosi vuodelta baareissa hilluminen ja alkoholin nauttiminen on käynyt harvemmaksi, ja nyt ollaankin siinä tilanteessa, että alkoholinhuuruisia iltoja on tälle vuodelle kertynyt huimat kaksi. Minkäänlaisia kieltoja en ole itselleni asettanut, mutta kun ei maistu niin ei vain maistu. Ja alkoholi ei mulle ihan kirjaimellisestikaan maistu, en siis juo sitä edes ruoan kanssa sillä vesi on parempaa. Juominen onkin mulle edelleen humalahakuista silloin kun sitä tapahtuu, mutta ne kerrat ovat tosiaan harvassa.

    Mutta ah sitä tunnetta, kun sunnuntai ei enää tarkoitakaan aamusta iltaan sängyssä makaamista tai vaihtoehtoisesti kylppärissä yökkimistä. Tuotakin kyllä edelleen tapahtuu silloin kun olen juonut, mutta ne kerrat ovat niin harvassa että ne kestää vaikka päällään seisten :P Summa summarum, humalassa on mukavaa, jälkeenpäin ei. Aikaiset arkiheräämiset myös pitävät huolen siitä, että tarvitsen vähintään yhden vapaapäivän alle, ennen kuin voin kuvitellakaan jaksavani riekkua aamuyöhön saakka :D Ja siihe tosiaan vielä vähintään yksi tai mielellään kaksi vapaapäivää päälle illasta selviämiseen. Huoh, ei ole vanhaksi tulemista ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, Liina, kun kommentoit vähän erillaisen näkemyksen. Tavoittelet juomisella juuri humalatilaa etkä pidä viinin yms. mausta. Tosi avartavaa kuulla, että tällaisiakin näkemyksiä on :)

      Tosin, vanhuus ei tule yksin, ja krapulat yms. pahenevat kyllä vanhemmalla iällä, ja juuri toi työelämä on suuri este myös ryypiskelylle. Toipumiseen menee aikaa, ja viikonloppuna, jolloin vetää toisena yönä alkoholia ja valvoo, ei tule kovin rentoutunut olo. :/ Kaukana on ne ajat, kuin baari-illan jälkeen jaksoi raahautua opintojen pariin aamulla muutaman tunnin yöunilla... huooooh! :D

      Poista
  7. Ensimmäisenä pahoitteluni siitä, että kommentoin näin jälkijunassa ;)

    Mä en oo koskaan tykännyt käydä baareissa. Kyllähän sinne tuli itsensä pakotettua sillon, kun tuli 18 vuotta mittariin. Mutta mitäpä siitä illasta saa irti, kun a) inhoaa tanssimista, b) inhoaa liian kovalla olevaa musiikkia, c) inhoaa ahtaita tiloja ja d) inhoaa örveltäviä ihmisiä? Live-keikat on tosiaan asia erikseen ja siellä käyn joskus ihan mielelläni. Jos vietetään kavereiden kanssa iltaa, niin sitten suunnataan ehdottomasti mieluummin jonkun luokse, kuin baariin. Ihan jo siitäkin syystä, ettei se keskustelu baarissa onnistu melun takia..

    Kivalta kyllä kuulostaa sun viikonloppu ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No problemos, mulle voi aina kommentoida - vaikka jälkijunassa! ;)

      Jep, mä oon ihan samanlainen kuin sä, ja samaten pakotin itteäni baariin kun olin 18-20.. mut kyl joskus oli kivojakin iltoja - ja joskus tanssiminenkin on jees! ;) Mut liian usein ilta ns. katkeaa, kun jutustelu vaihtuu baareiluun... mäkin siis tykkään siitä, että ihan loppuun asti istutaan iltaa jonkun kotona! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)