perjantai 14. maaliskuuta 2014

Pitkän lenkin huumaa

Mä en yksinkertaisesti voi korostaa liikaa liikunnan vaikutusta mun elämässä. Tuntuu jotenkin, että pystyn sen kautta toteuttamaan itseäni, olen energisempi ja innostuneempi myös muista asioista. Uudet haasteet tuovat motivaatiota omiin treeneihin, ja mun mielestä on kiva konkreettisesti tähdätä johonkin. Vaikka liikunta onkin mulle leppoisa harrastus, on aina välillä kiva testailla itseään tai haastaa itseään vähän kovempiin saavutuksiin. Jonain päivänä se voi olla vaikka miesten punnerruksien tekeminen ja toisena se voi olla vaikka pisimmän matkan uiminen. Jokapäiväisessä tekemisessä ylitän itseäni treenin parissa, vaikka monesti treenit onkin sitä mukavaa peruspuurtamista. Ne kovemmat treenit ja välietapit sitten taas puskevat mua kohti omia isompia unelmia.

Tänään mä ylitin itseni vuoden toistaiseksi pisimmällä lenkillä. Lähdin tänään työpäivän jälkeen ajelemaan ystäväni luokse, josta oli tarkoitus startata noin puolimaratonin mittainen lenkki. Huh, mä ajattelin, ja vähän vaatimattomasti vastasin alkuviikosta viestiin "njoo, voin koittaa 20km lenkkiä!". Tunnetusti juoksukaverini ei anna armoa, vaan tsemppaa myös seuralaista kovempiin suorituksiin. Viime keväänä juoksin todella monta pitkää lenkkiä samaisen ystäväni kanssa, ja jokainen niistä lenkeistä oli miellyttävä. Kyllä aina seurassa on kiva juosta, vaikka itse tapahtumassa tykkäänkin mennä omia polkujani, omaa vauhtiani.


Valmistautuminen lenkkiin meni todella nappiin, sillä join taas kivasti vettä työpäivän aikana, ja söin kolme ateriaa. Ehkä kaikki instagram-seuraajani tietävät, että söin aamupalaksi mämmirahkaa, joka on siis todella tuhtia tavaraa, mutta ainakin saa protskua ja hiilaria kivasti. Hehheh. En oikeasti välitä näistä tiedoista mitään, enkä niistä mitään tiedä, mutta ainakin mämmin ja rahkan sekoitus oli hyvää! Lounaaksi mulla oli eilisestä jäänyttä parsarisottoa. Siinä onkin hyvä lenkkipäivän ruoka, kun ei ole kovin raskasta (jos ei laita hirveästi kermaa), eikä lihaa sulatettavana. Välipalaksi vielä noin 1,5 tuntia ennen lenkkiä söin ruis-puolukkapikapuuron. Nämä pikapuurot on käteviä töissä lenkkipäivän eväinä, kun saa nopeasti hyvää ravintoa kehoon. Tässä tuotteessa on lisättyä sokeria, mutta kaikissa pikapuuroissa ei ole, jos joku sitä kammoaa. Lenkille otin mukaan pullollisen urheilujuomaa, jota valmistan Maximin purkista.

Lenkki sujui ihan kivasti, ainakin noin 15 kilsaan asti. Ilma oli todella kaunis, joskin tuulinen. Mä vaan olin niin onnellinen kun vihdoin sain juosta kunnolla ulkona valoisaan aikaan, hyvässä seurassa ja kauniilla reitillä. Lenkin puolivälin jälkeen tuli todella jyrkkiä mäkiä, ja täytyy sanoa, että siinä kohtaan mulla alkoi jalat väsyä. Jaloista alkoi huomata, että en ole noin pitkiä lenkkejä tänä vuonna juossut, ja oikeastaan viimeksi olen yli kaksikymppisen juossut lokakuun lopulla Kaarinan puolimaratonilla. Oli jo aikakin ylittää tuo rajapyykki tänäkin vuonna! Lenkin lopussa mun vauhti vähän hidastui, mutta onneksi hyvässä kunnossa oleva lenkkiseuralaiseni ei tästä harmistunut, vaan yhdessä juostiin (minä perässä laahustaen!) ja kaveri tsemppasi mut loppuun asti. Puokin kohdalla vähän fiilisteltiin, että taas on yksi puolikas takana, ja mun vuoden eka! Jei.



Nyt kyllä jaloissa tuntuu, että on tullut juostua! 22 kilsaa! Mutta on kyllä fiilis taas korkealla! Mä olin jo unohtanut, miten hyvän fiiliksen nää pitkät lenkit saa aikaan... voi juku! Muistan taas, miksi olen maratoonari ja miksi teen tätä. Ei sitä fiilistä voita mikään, kun juokset pitkin kauniita reittejä, askel rullaa ja ilma tuntuu kasvoilla. Puhumattakaan siitä fiiliksestä, jonka kokee suorituksen jälkeen, suihkun jälkeen ja viimeistään ruuan jälkeen. Olo on jotenkin niin onnellinen... uskon, että vain juoksijat tietävät tämän tunteen, eikö? Tästä lähtee taas - pitkät lenkit on tullut pysyäkseen ohjelmaan! Hitaasti mutta varmasti alan nyt kasvattaa kuntoa sinne syksyn päätapahtumaan! Olen kyllä todella innoissani! Multa on välillä päässyt unohtumaan, että olen todella treenamaassa myös tänä vuonna maratonille. Lokakuuhun on vielä aikaa. No, onhan siihen, mutta ei loputtomasti.

Ainiin, on mulla vielä yksi toinenkin pikkujuttu, mistä saatan olla vähän innoissani... olin nimittäin eilen TriForFunin myyjäisissä, ja sovitin erästä kesän koitokseen hyvin tarpeellista asustetta. 5. pisteen vihje: Suomessa se on hyvin tarpeellinen sää olosuhteiden vuoksi. 3. pisteen vihje: Monet käyttävät sitä parantaakseen suoritusta, mutta tällä hetkellä on vaikea uskoa, että se todella parantaa suoritusta.... Kuka arvaa? No, märkäpukua tietysti. Sovitin Tyrin halvinta mallia, ja se kyllä istui hyvin. Ihan en jaksanut repiä sitä tapreeksi ylös, mutta myyjä vakuutti, että se on mulle juuri oikea koko. Laitoin tilauksen menemään, ja nyt odottelen, että TriForFun varmistaa sen, että pukua todella saa kesään mennessä. Miten musta tuntuu, että oon vähän myöhässä tämän pukuasian kanssa... no, toivotaan parasta, että se puku olisi mun!


Huomenna muuten lähdetään Kimmon kanssa päiväksi reissuun. En kerro vielä sen enempää, kuin että rentoutumista on luvassa, ja ehkä vähän liikuntaa. Tosin tuon lenkin jälkeen on parempi pitää huominen täysin levon puolella, mutta sunnuntai-aamuna ennen aamiaisbuffaa taidan käydä vähän treenailemassakin. Hih... 

Missä sä olet viimeksi ylittänyt itsesi?! Mitäs touhuatte viikonloppuna?

Rentouttavaa ja urheilullista viikonloppua kaikille!

14 kommenttia:

  1. Jeee! Maanantaina ylitin itseni! Ja fiilis oli huikea!! :) Ihana positiivinen juoksupostaus!!:) Ihanaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  2. Oi omasta pitkästä lenkistä on ihan liian pitkä aika... oot kyllä ihan oikeessa, että niissä on vaan se oma taikansa ja koukuttavuutensa :)

    Kivaa reissua teille! Täällä pysytään ja rentoudutaan ihan kotioloissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No todellakin on! :) Sun pitää aloittaa jollain semipitkällä taas! Mäkin oon kyllä tehnyt noita 13-17 km lenkkejä, mutta siitä pitemmät on jäänyt uupumaan! Hiljaa hyvää tulee! :)

      Kiitos, oli oikein rentouttavaa! Toivottavasti teille kotonakin! ;)

      Poista
  3. Kääk! Kommentoin tätä nyt ekaa kertaa :)! Ensinnäkin: Isokiitos eilisestä! Se että sain höpöttää ekat kaksi tuntia sulle mahdollisti sen, että mäkin ylitin eilisen tavoitteeni! Viime vuosi opetti, että toisinaan ja aika usein sun seura on korvaamaton näillä pitkillä! Kiitos, että jaat näitä elämyksiä mun kanssa, koska ainakin mä usein koen meidän pitkät arjena isona bonuksena!
    Toiseksi: Kiitos, että sain lukea täältä olevani hyvä kuntoinen ;)! Mun tavoite tälle keväälle lähenee ja kuten eilen sanoin hetkittäin usko horjuu! Sulla on jännä taipumus saada se palautumaan. Kiitos siis myös siitä!

    Kesällä pakotan sut ylipitkälle Kolia varten. Vaikka harvemmin sua tarvitsee näihin hölmöilyihin kovinkaan kauaa ylipuhua!

    Olet huippuystävä ja rautamimmi!

    terkuin: Tiina

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiina! Kiva kun kommentoit! Mietinkin, että luetkohan sä vielä mun juttuja! :)

      Isokiitos sulle! Mä kans pidän meidän lenkkejä arjen piristeenä! On kyllä ihanaa kun meillä on näin hyvä tilanne, ja voidaan lähteä yhdessä lenkille! On niin kiva höpöttää ja vaihtaa ne kuulumiset siellä lenkkipolulla! :) ...ainakin niin kauan, kun mulla juttua riittää! Parin tunnin kohdalla taisin oikeasti hiljentyä aika pahasti, jos en aiemminkin, perjantaina! ;)

      Kiva, että voin rohkaista sua sun uskossa omaan tekemiseesi ja kuntoon! Mä koen, että oot kyllä hyvin aikataulussa! ;) Ja oot todellakin kovakuntoinen - mun idoli ;) <3

      Kiitos, itse olet huippuystävä ja rautainen nainen!

      Poista
  4. Huikeen lenkin veditte! Mä oon ylittäny itteni lähes joka viikko joogassa, kun uskallan kokeilla jotain asanaa, jota en olis koskaan uskonu tekeväni. Toki mä teen kaikki seinää vasten ja muutenkin helpotettuja versioita, mutta silti. Joogannut olen vasta pari kk ni ei sitä nyt mikään superjoogi vielä voi ollakaan :). Ja juoksussa kanssa onkin ehkä just se viehätys kun juoksee pidemmälle tai kovempaa ja ylittää itsensä ja omat uskomuksensa omista kyvyistään :)

    Kivaa viikonloppua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, lenkki oli huikea kyl! <3

      Oj, joogassa kyllä varmasti pystyy hyvin ylittämään itsensä. Tosin, se vaatii säännöllistä tekemistä, ja iteltä se on jäänyt. Mutta voin kyllä kuvitella, kuinka hienoa on, kun pääsee uusiin asanoihin tai venyy jossain paremmin kuin ennen ja sillein.. käytkö oikein joogastudiolla ja kuinka usein käyt? :)

      Viikonloppu oli kiva, toivottavasti siellä myös ;)

      Poista
    2. Mä käyn ihan Elixian Astangassa kerran viikossa, välillä myös Hathassa. Tuolla on ainakin tosi hyvä ohjaaja, joka käy neuvomassa ja korjaamassa asentoja. Olen nyt ainakin toistaseks tyytyväinen tohon ja tulee sit käytyä enemmän Elixiassakin, kun kerran siitä maksan :D

      Viikonloppu oli kiva, vaikka ei yhtään sellanen ku piti. Pääsin myös ekaa kertaa kolmeen viikkoon hölkkäämään, joten se oli parhautta. (Oon ollu kipeenä)

      Poista
    3. Oj, kiva kun teillä on Elixiassa eri joogatyylejä. Meillä taitaa olla perus helppoa Astanga-joogaa ainoastaan. Mutta on sekin ihan kivaa, tulee vaan nyt aika harvoin käytyä, joten siks mulle onkin tulossa tuo joogaia-jäsenyys. :)

      Hei, lenkki kuulostaa mahtavalta! Onneksi alat tervehtyä :)

      Poista
    4. Joo Astangaa ja Hathaa löytyy. Vielä ku olis Yiniä ni olis huippua :). Kätevä kyllä toi Joogaia myös :)

      Poista
    5. Jep, yoogaia on kätevä! :) Meillä on SATSilla YinYang, jossa puoli tuntia liikutaan enemmän ja puoli tuntia on yin-joogaa. :)

      Poista
  5. Pitkä lenkki ja juoksukaveri = onnea <3

    Mä oon ylittänyt itseni ihan muissa kuin liikuntajutuissa viime aikoina. Mutta olen tyytyväinen silti. :)

    Kivaa reissua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No todellakin, parasta! <3

      Tosi kiva, ittensä voi tosiaan ylittää ihan muussakin elämän alueella, kuin siellä liikuntasuorituksissa!

      Kiitos, oli kivaa! <3

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)