maanantai 26. syyskuuta 2016

Aktiivinen vuorokausi Vierumäellä

Noniin. Palataan vielä yhden postauksen verran kesäloman tunnelmiin. Vietimme viimeisellä viikolla yhden vuorokauden Kimmon kanssa Vierumäen liikuntaparatiisissa, kun voitin kevään Game On -tapahtumasta kakkossijalla vuorokauden Active Hours -paketin kahdelle. Sopiva tilaisuus minireissulle meille aukesi loman viimeisinä päivinä, kun olimme torstaista perjantaihin Vierumäellä. Ajelimme paikoille puolen päivän aikoihin, ja pääsimme onneksi majoittumaan heti saavuttamme. Majoituksena meillä oli kahden hengen huoneisto Ilkasta. Huone oli melko matalatasoinen, mutta siellä pärjäsi hyvin yhden yön. Huoneessa olisi ollut myös pieni keittiönurkkaus, mutta me hyödynsimme reissun aikana Vierumäen ravintolapalveluita. Aamupala kuului majoitukseen Vanhassa salissa, joten siitä ei tarvinnut huolehtia.

Kun saavuimme Vierumäelle, nälkä alkoi heti kurnia. Päätimme mennä syömään keittolounaan Ravintola Greeniin. Siellä on joka päivä tarjolla keittolounas liha- ja kasvisvaihtoehdolla ja salaattipöytä. Keittolounaaseen kuuluu leipäkin. Tomaattikeitto oli oikein maistuva. Keli oli hieman kolea meidän ekana päivänä, mutta päätimme silti suunnata Vierumän Flowparkiin, joka sijaitsi aivan Greenin vieressä. Flowparkkaus on meille ennestään tuttua Turun Flowparkista ja Kimmolla on kokemusta myös muista vastaavista puistoista. Mun mielestäni flowparkkaus on törkeän kivaa ja pelottavaa samanaikaisesti. Jos konsepti ei ole tuttu, niin puistot ovat seikkailupuistoja, joissa on erilaisia köysiratoja puiden väleihin rakennettuna. Radat voivat sisältää monia eri tehtäviä, ja tasojakin on monelaisia. Radoilla on yleensä levähdystasanteita, joilla on hyvä hengähtää. Ainakin Flowparkkien radat ovat jopa fyysisesti raskaita, joten on hyvä levähtää aina tehtävien välillä. Flowparkeissa on lasten ratojen lisäksi vihreitä, sinisiä, punaisia ja mustia ratoja. Mustat vaativat jo jotain erityisosaamista, kuten esimerkiksi köyttä pitkin kiipeilyä tai ovat muuten todella vaikeita. Itse olen pariin punaiseen rataan uskaltautunut, ja nyt Vierumäellä kävin myös punaisella, tosin lyhennetyllä radalla. Huh, mitkä adrenaliinit virtaavat kun kiipeillään korkeuksissa ja pelätään todella putoamista valjaiden varaan. Keskivartalo saa erityisesti työtä kun taituroidaan köysien varassa. Onneksi Vierumäessä oli pari pitkää liukua, joissa pääsi helposti nauttimaan vauhdin huumasta.

Flowparkkauksen jälkeen lähdimme nauttimaan Vierumäen upeista maisemista. Iltaa kohden aurinko alkoi näyttäytyä ja keli oli todella kaunis ja tyyni. Juoksimme kevyesti pisin Vierumäen luontopolkuja kauniissa harjumaisemissa. Vierumäellä on upeat luonnon puitteet, sillä kauniiden järvien, kuten Valkjärven, Suurjärven tai Saarijärven rantoja pitkin on upea kulkea. Polut ovat teknisesti helppoja, joten niillä on mukava juosta tai kävellä. Korkeuserojakin osuu kuitenkin reitille, joten lenkkien rasittavuutta on helppo säädellä. Lähtisipä tuollainen polkuverkosto myös kotiovelta.

Reilu tunnin lenkin jälkeen nälkä alkoi kurnia, joten suunnattiin suihkun kautta syömään. Buffet-ruokailut eivät olleet enää iltakahdeksan jälkeen auki,joten suuntasimme Scandic Hotellin alakerrassa olevaan Grill-ravintolaan. Ruuat olivat hyvät, ja innostuttiin viimeisten lomapäivien vuoksi ottamaan vielä jälkkäritkin. Nams. Illalla käveltiin takaisin majoitukseen ja pelattiin samalla Pokemon Go:ta. Vierumäellä on tosi paljon pokemoneja, stoppeja ja gymejä, joten pelattavaa riittää!

Seuraavana päivänä aamupalan jälkeen haettiin Active Hours -liikuntalipukkeilla meille alueen suunnistukartat. Aluksi mietittiin, että oltaisiin tehty kiintorastikartoilla meille keskenäinen kisa, mutta päädyttiin suunnistamaan yhdessä ja oppimaan toiselta suunnistamisesta. Toinen oli aina vetovuorossa ensin, ja sitten toinen. Suunnistuskartat olivat hyvät, joskin maasto oli ryteikköinen. Kiersimme rastien perässä pitkälti toista tuntia, joten kiva aamulenkki tuli samalla tehtyä. Tällä kertaa keskityimme vauhdin sijaan suunnistustarkkuuteen, mutta lopussa lähinnä väistelimme isoissa seiteissä olleita hämähäkkejä. Ja minä kun luulin, että olisin jo voiton puolella tämän pelkoni kanssa. No, jatketaan hämähäkkikammon työstämistä.

Suunnistuksen jälkeen suuntasimme kirkasvetisen Valkjärven rannalle, josta vuokrasimme tunniksi SUP-laudat käyttöömme. Minä olen pari kertaa suppaillut aiemmin, mutta Kimmolle kokemus on uusi. Suppailu on siis seisoen melomista. Meillä oli käytössä kokonaan omat järvet, pieni Valkjärvi sekä Suurjärvi, jonne kannoimme myös laudat vähäksi aikaan. Meillä oli ilo suppailla, sillä keli oli tyyni, ja laudat siten vakaat. Tyynellä kelillä suppailu on juuri sitä, millainen mielikuva lajista tulee. Suppailu voi olla kevyttä tai rankempaakin, mutta me melosimme hiljaista vauhtia nauttien veden äärellä olemisesta. Suppailussa pääsee kosketuksiin veden kanssa hienosti.

Tunti meni veden äärellä nopeasti, ja sieltä suunnattiinkin vielä Greeniin ruokailemaan. Tällä kertaa täytin vatsani maittavalla salaattiannoksella, jonka jälkeen oli hyvä ajaa kotiin. Vuorokausi oli todella antoisa eri lajien parissa. Vierumäellä on todellakin puitteet kohdillaan ja kannattaa hyötyä niistä. Matkakin on sopiva monesta suunnasta katsottuna, ja me olimmekin vajaa 1,5 tunnin päästä jo kotona. Onnellisena, mutta jokseenkin väsyneinä.

Oletko sinä ollut Vierumäellä? Mitä lajeja suosittelet kokeilemaan? Oletko ollut jossain vastaavassa paikassa joskus?

1. Olipa mukava palata vielä varsin kesäisiin tunnelmiin tämän postauksen myötä.. ja myös itse muistelemaan vierumäen kauneutta.. Ja niitä ihania hetkiä, joita olen viettänyt vierumäellä blogimiitissä, triathlonissa ja myös itsekseni ohikulkumatkalla :)

1. Juu, kesäiset tunnelmat on kyl ihania. Vaikka syksyn aika onkin nyt. :) Vierumäki on jotenkin tosi kaunis paikka, aivan mahtava! :) Meidän blogimiitti oli niin huippu - olis niiiin kivaa ottaa uusiksi joku kerta!!

2. Hienoa lukea Vierumäen tarjonnasta laajemminkin, olin siellä vetämässä leiriä vajaan viikon verran alkukesästä mutta alue on aika laaja ja varmaan iso osa sen tarjoamista mahdollisuuksista jäi kokematta.

Seuraavan kerran Vierumäki kutsuu reilun kuukauden päästä, silloin haluan ainakin juosta ekan kerran alueella. Tuon toisen pienen suppailu-lammen ja päärakennuksen(?) välissä oli sellainen huikea serpentiinipolku jota on varmasti kiva loikkia ylös ja alas.

1. Oij, Vierumäellä on hienot leirimahdollisuudet. Mutta totta, alueella on paljon joten tarjontaa ei yhdellä kerralla pääse näkemään ja kokemaan!

Kivaa kun pääset sinne uudestaan! Mene ihmeessä sinne poluille!!! Mahtavat mahdollisuudet :) Ja huiii, se serpentiinirata on ihan hullu.. otettiin Kimmon kanssa kisa ylös lenkin päätteeksi ;) YÖKS! :D

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)