keskiviikko 31. elokuuta 2016

Lomareissu osa 3: Lofootit

Palaan vielä yhdellä postauksella lomareissuumme, joka alkoi siis Kilpisjärveltä ja suuntasi sitten Norjan puolelle Senjaan, jossa huiputettiin upea Segla. Luulin tuon vaelluksen jälkeen, että mitään hienompaa ei voisi tulla vastaan, mutta kuinka olinkaan väärässä. Reisumme viimeinen kunnollinen kohde, Lofootit, oli juuri niin upea kokonaisuudessaan, kuin olin suinkin osannut kuvitellakin. Olen haaveillut kouluajoista lähtien Lofoottien reissusta, joten olin todella onnellinen, kun päätimme sinne vihdoin lähteä. Segla oli varmasti reissumme yksittäinen upein paikka, mutta koko Lofootit huumasivat minut ainakin kauneudellaan.

Lofoottien maisemat ovat merta, jylhiä kallioita ja vuoria, pitkiä siltoja, kauniita hiekkarantoja, pieniä kalastajakyliä, söpöjä puutaloja, karua kalliomaisemaa, turkoosia merta, lukemattomia noin 500 metrin korkuisia vuoren huippuja, joita haluaisi vallata mahdollisimman monta. Ajelimme Senjasta Lofoottien läpi pysähdellen kivoihin paikkoihin ja tsekaten muutamat etukäteen vastaantulleet paikat tai pienet vaellukset. Olin vähän yllättynyt siitä, että merkittyjä vaellusreittejä on todella vaikeaa löytää Lofooteilta, jos ei tiedä mitä hakee. Opasteita ei ole kadun varsilla. Merkittyjä reittejä kuitenkin on ilmeisesti paljon ja lisäksi merkkaamattomia polkujakin riittää, kunhan vain rohkeasti etsii niitä. Me teimme Lofooteilla kolme kunnollista päivävaellusta, jonka lisäksi teimme pienempiä pysähdyksiä ja jalotteluita tai kokkailimme mahtavissa maisemissa. Kerran kävimme myös syömässä ulkona saarirykelmän nimikkoannoksen, Lofotburgerin, joka oli hamppari kalamurekepihvillä. Ravintolahetki oli kyllä erittäin ansaittu retkikokkailujen ja pakuyöiden keskellä. Muutenkin Lofoottien perimmäisin kylä, jonne autolla ajamalla pääsee, Å, on erittäin sympaattinen paikka. Siellä kannattaa ehdottomasti käydä.

Å i Lofoten - merellistä tunnelmaa

Lofooteilla on melko paljon matkailijoita, ja mikäli ne ärsyttävät, ei sinne kannata ainakaan kesäsesongilla suunnata. Toisaalta minua ei ainakaan muut matkailijat haitanneet, eikä niitä kuitenkaan ruuhkaksi asti ollut. Toiset matkailijat yöpymässä samoilla yleisillä taukopaikoilla luo mielestäni vain turvaa. Norjassa on ihanan luottavainen olo parkkeerata auto tien sivuun ja nukkua siinä. Nukuimme vain yhden yön leirintäalueella Norjassa, ja ainoa syy oli oikeastaan suihkuun pääseminen. Suihkut toimivat Norjassa leirintäalueella yleensä poletilla. Meidän leirintäalueemme oli melkoisen vanha ja kämäinen, mutta suihkuvesi oli onneksi lämmintä, ellei kuumaa. Lilluttelin kahden kolikon (10 NOK, reilu euro) verran suihkun alla eli yhteensä 8 minuuttia. Todellista luksusta. Leirintäalueilla on yleensä hyvä tiskata astiat paremmin kuumassa vedessä lavuaarissa ja siellä voi täyttää vesisäiliötä. Muuten Norjassa pärjää hyvin ilmankin leirintäalueita, sillä monilla levähdyspaikoilla saa leiriytyä ja niissä on usein myös WC. Yleensä ihan vesivessakin. Tykkään leirielämästä ja siten hieman alkeellisista matkustusoloista. Ulkoilupäivien jälkeen pussiruuatkin maistuvat hyviltä, varsinkin kun saa nauttia niitä upeissa maisemissa.

Parhaat puolensa Lofootit kuitenkin näyttivät vaellusreiteillä ja eritoteen yläilmoissa, jonne pääseekin helposti huiputtamalla jokapuolella ympäröiviä vuoria. Turistit vähenevät, luonto tulee lähemmäs ja saa nauttia kauniista maisemista ilman kiirettä minnekkään. Kiireettömyys olikin meidän teemana, kun teimme päivittäiset päiväpatikointimme. Oli mahtavaa nauttia upeista maisemista yläilmoissa. Mielestäni se fiilis, kun on jo kivunnut korkeuksiin, on todella mahtava. Vuorilla olossa on jotain sanoinkuvaamattoman ainutlaatuista. Tunsinkin oloni vähän etuoikeutetuksi, kun meille sattui Lofooteillakin niin upeat kelit, että olisi ollut suorastaan vääryys olla vaeltamatta.

Djevelporten

Ensimmäinen huippumme oli Svolværin kylän lähellä oleva Fløya. Todellinen syy tuolle vaellukselle oli Djevelportenin eli Instagramista bongatun kivenlohkareen löytäminen vaellusreitin varrelta. Reitti lähti hieman syrjästä vuorten alta, mutta oli kuitenkin hyvin merkitty. Onnistuimme silti eksymään reitiltä kiipelijöiden suosimalle paikalle, mutta palasimme takaisin reitille ja teimme kokonaisuudessaan suunnittelemamme vaelluksen. Reitti nousi ensin vuorille todella jyrkästi, jonka jälkeen tehtiin silmukkalenkki, jossa noustiin Fløyan harjanteelle sekä käveltiin Djevelportenille. Maisemat ovat tutun hienot, mutta kyllä ehdottomasti tämän vaellusreitin kohokohta on kivenlohkare, jonka päälle hurjapäät voivat mennä. Itse uskalsin nippanappa lohkareen päälle, mutta varuillaan sai koko ajan olla.

Kokonaisuudessaan vaellus ei ole kovin pitkä (meillä vajaa 4km harhautumisen kanssa), mutta nousumetrejä tulee taas runsaasti. Paikoitellen reitti on melko jyrkkä ja kivinen, mutta kaikenkaikkiaan vaellus ei ole erityisen vaativa. Aikaa kannattaa toki varata, sillä korkeuserot tekevät etenemisestä hitaan ja lisäksi kauniita levähdyspaikkoja riittää, joten vuorille voi jäädä nauttimaan oleskelustakin niin halutessaan.

Kvalvika beach & Ryten

Kvalvika beach oli tullut vastaan googlettaessa reittejä Lofooteilla. Kyseessä oli iso hiekkaranta muutaman kilometrin päässä lähimmältä tieltä. Rantaa ympäröisi isot ja jyrkät kalliot, ja sainkin Satulta vinkin, että myös huipulle voi kiivetä niin halutessaan. Ja mehän kiivettiin! Keli oli taas erinomainen, joskin sitten huipun saavutettua se menikin pilveen. Sään vaihtelut ovatkin erittäin yleisiä vuorilla liikkuessa. Sateessa emme kuitenkaan joutuneet yhtenäkään päivänä vaeltamaan ja se oli kiva juttu. Ylhäällä tuli tällä kertaa aika äkkiä vilu pilvisyydestä johtuen ja lähdimmekin pian alaspäin. Minä intouduin hölkkäilemään mukavaa loivaa alamäkeä. Annoin vain jalkojen viedä. Ihanaa!

Kvalvika beach näytti aivan ihanalta ja epätodellisen kauniilta. Reitti autotieltä rannalle on noin 3km yhteen suuntaan, ja se on melko helppokulkuinen, joskin kivikkoinen reitti. Reitti nousee hieman ylöspäin ja sitten laskeutuu reilusti alas rannalle. Jos haluaa Rytenin huipulle, on otettava reitti aivan Kvalvika beachin vierestä ja lähteä sieltä kipuamaan ylös huipulle. Ryteniin johtaa myös muita polkuja, joita pisin kävelimme myös hieman vuorilla, mutta palasimme lopulta täysin samaa reittiä takaisinpäin. Tämä oli kokonaisuudessaan meidän pisin vaellus koko reissulla, noin 10 km ja lähes kilsa yhteensä nousua. Mutta mikäs siellä vuorilla on vaellellessa!

Tindstinden

Viimeisenä Lofoottipäivänä kävelimme tosiaan Åssa ja nautimme maisemista ja tunnelmasta. Aloimme kuitenkin miettiä, että olisiko jokin huiputus kuitenkin vielä kohdallaan, kun kelikin oli täydellinen. Aurinko meinaan paistoi pilvettömältä taivaalta. Olimme alunperin miettineet Reinebringenin valloitusta, mutta luimme netistä, että reitti olisi huonossa kunnossa. Emme haluneet vaarantaa itseämme yhdenkään vaelluksen vuoksi, joten päätimme bongata toisen huipun. Eräästä opaskartasta tuli ilmi, että Ån vieressä olevalle Tindstindenille voisi kiivetä ja päätimme ottaa sen viimeiseksi vuorinautinnoksi.

Reitti oli taattua Lofoottimaisemaa. Vastaan tuli vedenvirtauma, iso juomavesijärvi, jyrkkä ja kivikkoinen nousu harjanteelle ja mahtava huiputus harjannetta pitkin. Lofooteilla huiput ovat usein harjanteita, joten ne ovat todella jyrkkiä ja jylhiä. Tälläkin reitillä oli muutamassa paikassa köysiä vaeltajien apuna. Huippu olikin sitten omanlaisensa tasanne, jossa viivyimme varmasti toista tuntia auringon lämmöstä nauttien. Tuultakaan ei tuona päivänä ollut juuri nimeksikään, joten tunnelma ylhäällä oli erittäin rento ja kiireetön. Täydellistä.

Lofootit tarjoavat monelaista aktiviteettia, ja suosittelenkin ulkoiluttamaan vaelluskenkiä useasti. Myös kiipeilijöitä ja retkeilijöitä saarirykelmällä näkyy lukuisia. Minusta Lofootit olivat ihan mahtavat ja maisemat olivat toistaiseksi parhaita, joita olen koskaan nähnyt. Haluan ehdottomasti joskus sinne uudestaan, sillä niin paljon jäi vielä koluttavaa ja useita vaellusreittejä ja polkuja tallattavaksi ja huippuja huiputettavaksi.

Lofootit näyttivät reissaajille kyllä parastaan. Kun lähdimme seuraavana päivänä lautalla mantereelle, satoi oikein kunnolla. Kyllä me olimme yhtä hymyä ja kiitollisia siitä, että saimme mitä parhaimmat lomasäät ja reissu oli oikein onnistunut. Jaksoi ajaa pitkän matkan takaisin Etelä-Suomeen.

Oletko sinä käynyt Lofooteilla? Onko suosikkireittiä sinne? Millaisesta lomasta sinä pitäisit Lofooteilla tai Norjassa?

1. Paljon teillä tuli ajokilometrejä reissussa? Tuonne Å:hinkin näyttäs olevan melko matka maita pitkin. Lautalla tosiaan taitaa sitten päästä oikomaan jos haluaa suorinta tietä kotio?
    Mielenkiinnosta kyselen, jos sitä ite samoille suunnille lähtisi:)
    -H

1. Lähdettiin Turun lähistöltä, ja kilsoja tais tulla muistaakseni 3200. Isoimmat ajot oli reissun alku- ja loppupäässä. Pitkä on matka etelästä ihan jo Kilpisjärvellekin :)

Suoraan Lofooteille pääsee Ruotsin Lapin läpi, ja lautalla pääsee Moskenesista Bådoon. Toki sekin kestää yli 3 tuntia. Suosittelen kyllä lähtemistä tuollaiselle reissulle, aivat huiput maisemat! :)

2. Aivan ihania kuvia ja tunnelmia! <3 Teillä kyllä tosiaan sää suosi, ja varmasti siksi myös Å vaikutti tosi ihanalta. Meillä siitä jäi vähän "ei mitään nähtävää"- fiilis, tosin osaksi taatusti sateisen sään vuoksi. Mutta todella ihanalta näyttää tuo teidän huiputusreissu Å:ssakin. :)

1. No eikös? :) <3 Huippu reissu oli ja säät oli aivan huikeet myös. Joo, no onhan se Å aika pieni ja nopeasti koluttu, mutta tosi söpö paikka ja ainoa kylä jossa jaksettiin vähän kierrelläkin. Yleensä noi maisemat vaan vetoaa niin pal enempi ;)

Toi Tindstinden oli kyl yks parhaista huiputuksista. Jotenkin niin hyvä fiilis hengailla siellä ylhäällä. ;) <3

3. Siis ihan mielettömän upeat maisemat! <3

4. Upean näköistä ja huippua, että kelitkin vielä suosi. :) Meilläkin on lähitulevaisuuden haaveena lähteä ajelemaan tuonne suunnille. Täytyisi vain saada pari viikkoa lomia sattumaan yhteen. Ehkä ensi kesänä. :p

1. Joo, oli oikein onnistunut reissu :) voin vaan suositella ajelemista tuonnepäin,sillä tuskin tuutte pettymään. Norja on kaunis maa kauttaaltaan! <3

5. Huh huh mitä kuvia!!! Tuli akuutti tarve päästä Lofooteille! :)

6. Heippa!

Reissuun oltaisiin mekin kesällä lofoottien suunnalle menossa. Meillä koira lähtee kuitenkin mukaan, ja olisin kysynyt, oliko esimerkiksi teidän kulkemanne reitit niin kiipeämispainotteisia, ettei koira pääsisi? Pärjäsi ihan hyvin Hetta/Pallaksen reissun ja Saanan, niihin esimerkiksi voisi siis verrata? Hankala hahmottaa netin kuvauksista, mitä "kivikkoinen" käytännössä tarkoittaa :D

1. Moikka :) Noilla edellämainituilla reiteillä tuli nähtyä koiria, ainakin Tinstindelillä ja Senjan Segla-reitillä, joka on isoa kivikkoa. Mielestäni koirat kulkivat paljon helpomman näköisesti reitillä kuin ihmiset ;) Alaspäinkin! Eli kivikkoa on, jyrkkyyttäkin löytyy mutta varmasti uskon että koira pärjää jos on Pallaksellakin pärjännyt :) Toki jyrkkyys ja nousut ovat omaa luokkaansa, mutta rodusta riippuen koirat siellä pärjää myös :)

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)