keskiviikko 12. elokuuta 2015

Trolltunga - paikka, joka todellakin kannattaa kokea!

Kuten aiemmassa Norjan roadtrip -postauksessa kerroinkin, teimme pari koko päivän vaellusta erillaisissa maisemissa. Ensimmäinen vaellus oli vähän sattumaakin ja meillä kävi onni, että ylipäätään pääsimme lähtemään matkaan. Näimme Oddassa kuvan hulppeasta kallionkielekkeestä ja katsoimme kartasta, missä tämä kuvan kaunis Trolltunga sijaitsee. Päätimme, että seuraavana päivänä lähdemme sinne patikoimaan. Reitistä meillä ei ollut tietoa, sillä kuvassa luki vain useamman tunnin patikoinnista, mutta mitään pituuksia ei ollut missään merkitty. Autolla paikalle oli helppo löytää, sillä seurasimme vain Trolltunga -opasteita, jotka lähtivät Tyssedalin kylästä. Ajoimme mutkittelevaa tietä ylöspäin, kunnes saavuimme parkkipaikalle. Siellä oli opas, jolta kysyimme, mihin voimme jättää auton. Hän kertoi parkkipaikan olevan kuuden kilometrin päässä, mutta meidän auto on liian iso sinne vietäväksi. Seuraava, ja viimeinen, bussikuljetus lähtisi kolmen minuutin päästä. Jaaha - ei muuta kuin vaelluskengät jalkaan, reput täyteen ruokaa ja vaihtovaatteita ja bussia odottamaan. Onneksi bussi ei aivan kolmessa minuutissa tullut paikalle, mutta aika täpärälle kaikki kuitenkin meni.

Kun istuimme bussiin, emme todellakaan tienneet mihin olimme menossa. Olimme vain nähneet kuvan hienosta kalliokielekkeestä. Päivän keli oli aivan upean auringonpaisteinen, joten sen suhteen meillä ei ollut huolta. Perillä lopullisella parkkiksella näimme kartan reitistä, jota tulisimme kulkemaan. 11 kilometrin vaellus olisi edessä sinne kielekkeelle ja samaa reittiä olisi tultava takaisin. Nousua ja laskuakin tulisi kiitettävästi. Minun Nuts Pallas -juoksusta oli vain muutama päivä aikaa, mutta eiköhän jalat vaelluksen kestäisi, jos etenemme hitaasti. Täytimme vesipullot ja lähdimme matkaan.

Reitti nousi heti ylöspäin rajusti. Välillä oli köysiä apuna, että sai käytettyä käsivoimia myös kiipeämiseen. Ensimmäiset pari kilometriä kiipesimme vain ylöspäin ja tähän meni lähes tunti aikaa. Näinkö päästäisiin koskaan perille... jo tässä nousussa näkyi joitain ihmisiä, jotka puuskuttivat ja pitivät taukoja ja minulle tuli mieleen, että tämä 22 kilometrin vaellus ei todellakaan sopisi kaikille. Kiitin onneani, että olemme hyväkuntoisia ihmisiä ja että nautimme luonnon lähellä olemisesta. Jälkikäteen voin sanoa, ettei se Trolltungan kieleke nyt niin upea ole, että väkisin kannattaisi kävellä vuoristossa niin pitkä matka sinne ja takaisin. Kyllä siitä tekee upean ne maisemat jo matkan aikana ja varmasti koko kieleke näyttää upeammalta, kun on nähnyt vaivaa sen saavuttamiseen.

Koska kesä Pohjolassa on ollut niin kolea, oli tuolla reitillä myös aika paljon lunta paikoitellen. Hyvät vedenpitävät vaelluskengät olivat kyllä todella tarpeelliset. Eipähän kastuneet jalat tai taittuneet nilkat kivikkoisessa maastossa. Esitteestä luin, että joka vuosi joudutaan tekemään pelastusoperaatioita tuolla alueella, koska turustit lähtevät joko liian huonosti varustautuneina matkaan tai arvioivat oman kunnon paremmaksi kuin todellisuudessa on. Aina on siis syytä olla hyvät kengät, ruokaa riittävästi ja lämpimiä vaatteita varoiksi, jos jotain sattuu. Myös ensiapulaukku on aina hyvä olla pakattuna reppuun.

Maisemat olivat kyllä hienot. Lumihuippuja siellä täällä ja kuvan kaunis Skjeggedal-laakso avautui myös näkökenttään. Laakson seinämät olivat todella jyrkät ja vaikuttavat, joten oli hienoa kävellä sen reunalla. Reitillä kävelee aika paljon muitakin turisteja, joten yksin ei tarvitse mennä, mutta ei väkeä sentään jonoksi ollut. Kun saavuimme määränpäähämme Trolltungan kielekkeelle, oli näkymä todellakin eeppinen. Yhtäkkiä kymmeniä muita ihmisiä oli kokoontunut jyrkänteen reunalle. Ei tarvinnut arpoa, olemmeko tulleet perille. Pian huomasimme myös kielekkeen ja kylläpä kouraisi vatsanpohjasta. Pudotus oli todellakin iso, kuulemma 700 metriä. Kuvissa näkynyt kieleke oli toden totta, eikä lavastettu mitenkään hienolla kuvakulmalla. Kielekkeellä sai käydä yksitellen, sillä turistit olivat muodostaneet jonon. Me tietysti Kimmon kanssa halusimme kummatkin kielekkeelle ja toinen otti kuvia, joten jouduimme vuoronperään jonottomaan vuoroamme. Siihen meni yhteensä vajaa tunnin verran aikaa, mutta oli tietysti odotuksen arvoista. Tuon kielekkeen takia me oltiin sinne kuitenkin vaellettu! Ainiin, Trolltunga tarkoittaa peikon kieltä suomeksi, hauska nimi paikalla!

Kuvien jälkeen alkoi tulla kylmä, sillä paikka oli tuulinen ja avara. Päätimme lähteä ripeästi takaisinpäin kävelemään. Loppuvaelluksen ajaksi tuli pilvinen keli, ja totesinkin Kimmolle, kuinka onnekkaita saimme olla, että muutoin koko päivä oli kirkas ja kaunis. Jos olisi ollut sumuinen päivä, emme olisi nähneet hienoja maisemia. Vaikein kohta koko vaellusta oli parin kilometrin lasku aivan vaelluksen viimeisenä etappina. Kyllä tuntui jo jaloissa ja jalkaterissä kävely kivikkoisessa maastossa. Sinnikkäästi kuitenkin menimme loppuun jyrkässä mäessä muutamia taukoja pidelleen. Alhaalla oli kyllä niin voittajaolo! Retki oli fyysinen, mutta olo oli mitä mainioin. Kyllä luonnosta saa eniten irti liikkumalla siellä omin jaloin. Olemalla läsnä. Olen todella iloinen, että Trolltungalle ei päässyt autolla. Siinä vaellusmatkassa piilee osa hienoutta, ellei koko totuus.

Patikointikartta

Leirintäalueella

Odotimme vajaa tunnin bussia parkkipaikalla autollemme. Autolla ajoimme Oddan leirintäalueelle, joka sekin oli hienossa vuonomaisemassa. Kyllä muuten maistui suihku ja suihkun raikkaana makaronit ja papukastikkeet. Fiilis oli väsynyt, mutta onnellinen. Olipa ihana päivä!

Oletko joskus käynyt Trolltungalla? Tai jossain vastaavalla kielekkeellä? Mikä on hienoin elämys, jonka olet luonnossa kokenut?

1. Ihania maisemia ja hieno ex tempore-seikkailu teillä :) En muista koskaan käyneeni millään noin korkealla kielekkeellä, mutta Slovakiassa on aivan todella hieno luonnonpuisto Slovensky Raj, jossa on huisi jyrkänne, mistä saa hienoja kuvia kans :) ah ❤ ps. Huomiseen! :)

1. Joo oli kyllä upeet maisemat ja extempore teki siitä vieläkin hienomman :D Tykkäsin!! <3 Kuulostaa mahtavalta tuo Slovensky Raj, mahtia!!

2. Siis Waltavaa!! Eipä vissiin tämmöiset postaukset nosta taas kaipuuta vuorille:) Todella upeita kuvia ja kuulostaa niin mahtavalta tuo teidän reissu!

Kyllä varmastikin yksi hienoimmista elämyksistä on juurikin Kebnekaisen valloitus monen tunnin (olikohan kuuden?). jälkeen. Maisemat oli huikeat!!

1. Jep, vuorissa on sitä jotakin, ei voi käsittää!! :) Oli kyllä mahtava reissu, ja unohtu kirjoittaa, että tosiaan koko päivä siinä meni :D

Ihan mahtavaa tuo Kebnekaisen valloituskin! Menikö alaspäin yhtä paljon aikaa?

Mä oon miettinyt kuinka onnekas saa olla, jos osuu kirkkaat kelit tuollaiselle reissulle.. ei sumussa ja sateessa näkyis mitään maisemia.. :/

3. Toi kieleke näyttää ihan mielettömältä! Vau! Voin vain kuvitella miten upee fiilis oli päästä perille, kun omin jaloin kivunnut ja vaeltanut pitkän aikaa. Olis kyllä ihan mieletöntä mennä tonne käymään! Uskaltaisikohan ensi kesän Norjan reissun yhteyteen harkita tuota :)

1. Todellakin uskallatte harkita tuota ensi kesän reissuun, jos muutenkin aiotte Oddaan päin mennä. :) Kannattaa, löysin tällaisenkin: http://vivas.fi/15-asiaa-jotka-taytyy-tehda-ennen-kuolemaa/ ;) Fiilis oli kyllä upea, ja olihan näkymätkin koko ajan mahtavat. :)

4. Vautsi mitä kuvia. Oon ihan sanaton! Tulee mieleen Uusi-Seelanti, ei siis tarvitsekaan ihan niin kauas lähteä kun sinne seuraavan kerran kaipaa ;)

1. Joo, mä oon kans tosi yllättynyt, miten upean näköistä luontoa Norjassa oli :)! Ihan älytöntä! Mun suuri unelma on joskus matkustaa Uuteen-Seelantiin, ja sen aion joskus vielä toteuttaa. :)

5. Upein haikkaus mitä on itse tullut tehtyä. Oltiin 2015 ihan kesäkuun alussa, jolloin lunta oli vielä 2+ metriä puuttomalla alueella. Kengillä mentiin, lumikenkäily näytti hitaalta. Suksilla olisi toki ollut nopeampi. Osa turisteista oli aika hukassa farkut jalassa ja muovipussit lenkkareiden päällä.
    Oletan meneväni vielä joskus uudestaan, sen verran mahtava paikka ja jäihän tuolta vielä näkemättä mini-preikestolen, joka on Trolltungalta vähän eteenpäin.

1. oho, teillä oli tooosi paljon lunta, huiiii!! Mut vitsit miten huonolla varustuksella osa. Ei porukka tajua kuinka vaativia noi vaellukset voi olla!

Jeps, meiltä jäi myös näkemättä se mini-preikestolen! Kyllä tonne vois hyvin palata joskus <3 Ens kesänä Pohjois-Norjaan, ai että! Norja vei sydämen!!

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)