perjantai 29. heinäkuuta 2016

Vähemmän ja vähemmän juoksija

Silloin, kun aloitin blogin kirjoittamisen lähes neljä vuotta sitten, pidin itseäni juoksun harrastajana. Olin juossut säännöllisesti parisen vuotta ja takana oli kaksi maratonia. Olin juuri ilmoittautunut Tukholman maratonille ja treenasin varsinkin kevään 2013 ajan melkoisen säntillisesti Juoksufoorumilta löytyneen maraton-ohjelman mukaan. Jostain syystä blogin nimeksi valikoitui kuitenkin Sporttaillaan!, eikä esimerkiksi Hölkkäillään! tai muu vastaava. Siitä minä olen enemmän kuin onnellinen, ja olen vieläkin sinut blogin nimen kanssa. Sporttaillaan! kuvastaa positiivista ja leppoisaa asennetta monipuolista liikuntaa kohtaan. Siis juuri sellaista ajatusmaailmaa, jota minulla on.

Tukholman maratonilla keväällä 2013 ennätys parani, mutta juoksu tuntui tahmealta. Nautin kyllä maratonista ja pitkäkestoisesta rasituksesta, mutta jotain tapahtui, sillä tuo kolmas juoksemani maraton jäi ainakin toistaiseksi viimeiseksi katumaratoniksi, jonka olen juossut. Tuona samaisena kesänä löysin suunnistuksesta uuden harrastuksen elämääni. Jatkoin myös jo nuorena oppimaani uintiharrastusta ja päätin lähteä seuraavaksi haastamaan itseäni triathlonin parissa. Samoihin aikoihin tulimme ystäväni Tiinan kanssa tietoisiksi Vaarojen maratonista, ja päätimme osallistua tuohon kuulemma Suomen haastavimpaan maratoniin. Polkujuoksu oli luonnollinen harrastus maratoonarille ja suunnistukseen hurahtaneelle ihmiselle. Triathloniin en oikein kunnolla syttynyt, ja ainakin toistaiseksi se harrastus on jäähyllä. Maantiepyöräily ei vain sytytä minua. Sen sijaan suunnistus ja polkujuoksu ovat jääneet kunnolla jokapäiväiseen elämään.

Tällä hetkellä voisin kuvailla itseäni pitkäkestoisesta liikunnasta pitäväksi elämysliikkujaksi. Parhaimpia ovat sellaiset lajit, joita harrastetaan upeissa luonnonmaisemissa pieni pilke silmäkulmassa. Erityisesti olen nauttinut pitkistä suunnistuksista muun muassa Paimiossa Jukolan yössä (15,7km osuus) sekä Raatojuoksussa reilu 10km radalla parina syksynä ja rogainingista, seikkailu-urheilusta ja viimeisimpänä swimrunista. Myös pitkät polkulenkit joko omatoimisesti tai tapahtumassa ovat olleet mieleen. Niissä on minulle vähemmän ja vähemmän kyse pelkästä juoksemisesta. Ne ovat minulle seikkailuja. Vaikka tänä kesänä en ole kertaakaan tehnyt kunnon kovavauhtista juoksulenkkiä tai vetotreeniä, en voi väittää, ettenkö tykkäisi välillä juosta myös kovempaa. Tykkään saada omasta kehostani välillä enemmän irti ja palkinto kovan treenin jälkeen on erityisen hyvä olo ja endorfiinipölly! Sen vuoksi kannattaa todellakin välillä haastaa itseään. En silti koe tarvetta mitata kehitystäni juoksuvauhdeilla tai testaamalla omaa juoksukuntoa eri mittaisilla lyhyillä matkoilla. Minulle on aika sama, että onko juoksuvauhtini 6min/km vai 5min/km, vaan pääasia on se, että jalkani antavat minun liikkua eteenpäin. Pitkään ja nautinnollisesti.

Kyllä mä juoksemista rakastan ja se on mulle tärkeä harrastus, mutta pelkältään en sitä jaksaisi tehdä. Olen tästä ennenkin kirjoittanut. Korostankin monipuolisuuden vaikutusta mun motivaatioon liikuntaa kohtaan. Suunnistukset ovat kuin pieniä seikkailuja työpäivien jälkeen keskellä arkea, avovesiuintiin olen nyt viimeistään hurahtanut, kun alan voittaa jonkin asteisen vesipelon (Kyllä, minulla lapsuuden vesipedolla on ilmennyt avovesistöjä kohtaan pohjapelko, sillä kaikki on niin kirkasta uimalasit päässä!) ja työmatkajuoksu ja -pyöräily nollaavat ajatuksia työpäivien ympärillä. Ulkoilu on mun mielestä parasta liikuntaa, ja sisätiloista olen onnistunut pysymään poissa jo hyvän tovin. Harkitsen kovasti kuntosalijäsenyyden lakkauttamista, sillä varsinkin kesäaikoina kortti pölyttyy vähän turhankin paljon kaapissa. Toisaalta, syksyn viimoissa tai talvipakkasessa onkin yllättävän mukavaa päästä välillä sisälle treenaamaan. Kuntokeskuksen tarjoamaa joogaa tai bodybalancea unohtamatta.

Juokseminen on helppo ja nautinnollinen harrastus, kunhan jokainen löytää oman tapansa harrastaa sitä. Jonkun mielestä aikojen tarkkailu luo motivaatiota ja toinen taas haluaa kasvattaa juostun matkan pituutta kerta kerralta. Joku puolestaan pitää kilsapäiväkirjaa ja tarkkailee, täyttyykö viikottainen kilometritavoite. Toiset taas juoksevat pelkästä nautinnosta eivätkä välttämättä osallistu juoksutapahtumiin ollenkaan. Joku käy ehkä lukuisilla kimppalenkeillä, muttei saa itseään revittyä yksin lenkille. Eikä ole pakkokaan. Tärkeintä on, että tekee niinkuin sydän sanoo. Minulle on tällä hetkellä hyvä näin. Juoksu on helppo ja iloa antava harrastus minulle ja joskus tapa siirtyä paikasta A paikkaan B. Kun juoksen rennolla asenteella ja vain silloin tällöin, tulen joka kerta lenkiltä kotiin hymyssä suin ja täynnä virtaa! Olen silti mielessäni koko ajan vähemmän ja vähemmän juoksija.

Oletko sinä juoksija? Millainen juoksija olet? 

Huomenna juoksen tämän vuoden kolmannessa juoksutapahtumassa, Tampere Countryside marathonilla (osallistuminen saatu blogin kautta). Alla on kaksi polkujuoksua, Vantaa Trail 30k ja NUTS Karhunkierros 53k, joten aion lähteä huomiselle maantiepainotteiselle puolimaratonille todellakin vain ja ainoastaan hölkkäämään nautinnosta!

Ps. Koska olen junassa matkalla Tampereelle, ja bloggerin käsitteleminen kännykällä on hankalaa, jää tänä postaus poikkeuksellisesti ilman kuvia.

8 kommenttia:

  1. Liikkua voi monella tapaa. Tärkeintä on, että liikkumisesta nautit. Itselleni juoksu tuntuu rakkaimmalta lajilta. Juuri nyt haluan haastaa itseäni, mutta nautin juoksemisesta ilman tulostavoitteitakin. Tsemppiä puolikkaalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on :)! Kivasti olet siis löytänyt tasapainoa juoksuharrastukseesikin.. haastamista ja leppoisaa nautintoa, hienoa! :)

      Poista
  2. Mä oon kyllä juoksija! :) Mutta oon myös miettinyt viime aikoina paljon sitä, kuinka juoksun harrastaminen vaihtelee eri elämäntilanteissa ja kuinka ihanaa on, että se voi aina kulkea mukana (ios haluaa), mutta eri tavoin. Esimerkiksi välillä on enemmän halua treenata kovaa ja rikkoa enkkoja, välillä taas riittää juokseminen kunnon ylläpitämiseksi, välillä se on vain terapiaa ja omaa aikaa jne. Juoksustakin on moneksi! :) Parasta on tosiaan se, että löytää itselleen sopivimmat tavat liikkua. Hyvää juoksua huomiselle, pidä hauskaa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin olet ;)! Mutta oot ihanan rento ja pirtsakka juoksija, joka osaa mennä itseään kuunnellen. Arvostan sun asennetta! :) Mäkin tykkään siitä, että juoksusta on meille jokaiselle harrastus, omaan elämään sopivaksi. Kiitos Karkki, Tampereen maaseudulla oli oikein kivaa juosta!!

      Poista
  3. Mä elän siinä uskossa, että bloggerin mobiilisovelluksella ei enää edes saa kuvia lisättyä. Ennen sai, mutta ei tällä omalla nykyisellä versiolla ainakaan saa. Hölmöä.

    Ja itse aiheeseen. Oon sellainen voi-kun-vielä-joskus-voisin-juosta -"juoksija". :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, se on mennyt tosi huonoksi. Äsh. :/

      Voi, kumpa joskus voisit vielä juosta <3

      Poista
  4. Ihailen sun rentoa asennetta! Harvasta ihmisestä huokuu yhtä pyyteetön rakkaus liikuntaa ja liikunnallista elämäntyyliä kohtaan kuin sinusta ja olen ammentanut siitä motivaatiota itsekin :) Näin tavisliikkujana on paljon helpompi syttyä elämyspainotteisesta liikkumisesta kuin kurinalaisesta tai saavutuskeskeisestä, vaikkei toki siinäkään mitäön vikaa ole! Mullekin liikkumisessa on tärkeää elämykset, rentous ja hyvä fiilis!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiina! :) Mahtava kuulla että aito rakkaus liikuntaa kohtaan välittyy. Ollaan niin samoilla linjoilla. Elämykset, luonto, hauskuus.. niistä se motivaatio liikuntaan syttyy kuin itsestään :) Ihanaa loman jatkoa <3

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)