torstai 9. huhtikuuta 2015

Varma kevään merkki!

...nimittäin suunnistuskauden avaus!! Sen vuoro oli tänään, ja joku oli niin innoissaan taas! Noin viiden kuukauden aikana en ole käynyt kuin kerran korttelirasteilla ja pari kertaa rogainingissa, joten suunnistusinto oli todellakin katossa, kun tänään päätimme Kimmon kanssa ajella Tuusulaan Keski-uusimaa-rastien avauskierrokselle. Edes reissuväsymys (matkapostausta on kyllä tulossa, malttakaa!) ei pitänyt meitä poissa, sen verran paljon meitä molempia kuumotti rasteile lähtö.

Ja olihan se sen arvoista! Otin heti B-radan, joka oli pituudeltaan 5,3 km. Suunnistusradat menevät niin, että A-rata on pisin ja vaikein, sitten on B, C ja D, joka käy hyvin aivan alkajille ja lapsille. Se on hyvin lyhyt ja tukeutuu ulkoiluteihin ja polkuihin. Tuusulassa rastit olivat Hyrylän vanhalla varuskunta-alueella ja heti pääsimme kunnolla metsään, joka oli todella kiva juttu. Mä päätin aloitella hissukseen suunnistuksen, koska halusin pitää narut omissa käsissäni. Mulla on välillä tapana, että vauhti nousee liian kovaksi omille kartanlukutaidoille, joten halusin näin tauon jälkeen edetä maltilla. Toki välillä taas tuntuu, että voisin luottaa itseeni enemmän ja mennä kovempaa, sillä epävarmuus on yksi suuri hidaste omassa suunnistuksessani. Mutta parasta lajissa onkin se, että mulla on todella paljon kehityttyvää.



Suunnistus alkoi tänään hyvin, mutta sitten kolmosrastille mentäessä jää petti altani ja toinen jalkani upposi polveen asti kuraiseen veteen. Onneksi oli melko lämmin ilma, niin tuo pulpsahdus ei haitannut. Jatkoin matkaa, joskin aika paljon oli risuja, joita sai varoa tulemasta naamalle tai reisille. Rastit löytyivät ihan kivasti, ja uusi kompassini toimi hyvin. Ostin Go Expo -messuilta uuden Suunnon kompassin, joka on peukalokompassi vakaalla neulalla. Nyt ei todellakaan pitäisi olla suunnistus välineistä kiinni... damn, enpä voi syyttää enää sitäkään huonosti menneestä suunnistuksesta. Muutoin mun tän päivän suunnistus meni kivasti, mutta lähes viimeisellä rastilla aloin pyöriä ympyrää ja tein niin tyhmän virheen. En osannut taaskaan katsoa korkeuskäyriä, ja siksi en hahmottanut kunnolla maastoa, ja aikaa tuhlaantui turhan paljon ylimääräiseen haahuiluun. Mutta eipä sillä niin väliä ole, eikä ajalla ylipäätään, varsinkaan näin kauden alussa. Jukolaan on vielä aikaa ;)

Nyt kannattaa muuten todellakin lähteä kokeilemaan lajia, jos se vähääkään kiinnostaa. Nyt on kausi aluillaan, monilla kuntorasteilla saa neuvoja ja apua ja monet seurat järjestävät kursseja. Mä voin myös hyvin lähteä seuraksi rasteille, jos kaipaat sitä! En kyllä takaa, että löydetään perille, mutta hauskuuden voin taata! Parasta suunnistus on kuitenkin yksin, sillä silloin on itse täysin vastuussa omista valinnoistaan, ja se jos mikä kehittää eniten. Ja myös palkitsee eniten. Kannattaa rohkeasti parin kokeilukerran jälkeen viimeistään lähteä yksin metsään, sillä siellä saa kyllä tarvittaessa apua muilta suunnistajilta, jos on eksyksissä. Kannattaa myös valita aloittelijana suunnistus jossain helpommassa paikassa, kuten pääkaupunkiseudulla vaikka Helsingin keskuspuistossa. On ihan eri suunnistaa siellä kuntoreittien seassa kuin ihan umpimetsässä. Ensi viikon maanantaina onkin tarjolla rasteja Pirkkolassa. Täältä näet Uudenmaan kuntosuunnistuskalenterin kokonaisuudessaan. Lisätietoja saa seurojen omilta sivuilta.

No, joko olet lähdössä kokeilemaan suunnistusta? Vai kyllästyttääkö jo mun hehkuttamiset? Mitä sinä odotat tai olet odottanut yhtä malttamattomana kuin minä suunnistuskauden alkua? :)

Muistathan lukea haastatteluni Jukolan sivuilta, jos et ole sitä vielä tehnyt ;)

16 kommenttia:

  1. Jeee! Kiva kun pääsit taas rakkaan lajin pariin :) Mä aion antaa vielä suunnistukselle mahiksen, sillä pääsiäisen geokätkö-hölkkälenkillä tajusin, että tykkään kyllä hölkätä,jos hölkkäämisessä on joku "juju" ;) Mä vaan pahoin pelkään, että oon unohtanut jo ne vähätkin opit, korjaus viime kevään kurssilta päähän jäi.. Mut netistä varmaan löytyy nopeesti kaikki mitä tarvii...metsässä myös kartta&gps, jos eksyy :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, autocorrect taas vauhdissa. Korjaus = jotka. Miten tuo on ees mahollista, en tajua :D

      Poista
    2. Hahahha, ihana aurocorrect ;)

      Mahtia, että sä aiot antaa suunnistukselle vielä mahdollisuuden. Sitä se nimenomaan onkin, eli juoksua jonkun päämäärän vuoksi. Ja tässä se vielä korostuu, kun on tehtävä aivotyötä, jotta sinne päämäärään pääsee. Mahtava laji <3! Äkkiä ne opit muistuu mieleen!

      Kätköilyä mun pitäs taas kokeilla ja testailla :) Se jäi, mutta annan uuden mahdollisuuden!

      Poista
    3. * autocorrect!! Mä tarvitsisin sellainen näemmä :'D

      Poista
  2. Täälläkin taitaa alkaa iltarastit ens viikolla. Sama vika, että vauhti ja kartanlukutaito eivät aina kohtaa, mutta viimeisillä rasteilla on yleensä nöyrtynyt jo sen verran, että alkaa sujua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, en oo ainut, jolla on sama vika ;) Ootko muuten kauan harrastanut suunnistusta? Olipa taas kyllä KIVAA päästä rasteille, ihan älyttömän huippua touhua! :)

      Poista
  3. Olen pyöritellyt tuota peukun hankintaa mielessä. Epäilyttää vain, että oppisiko vanhalla ikää käyttämään tuollaista "oikeaa peukkua", jossa neularasia ei pyöri ja suuntaa ei oteta. Silvalla ja moscow:lla olisi pyörivät, mutta voikohan sellaista enää ostaa jos on vuosikaudet harrastanut ja viime kesät pyrkinyt vähentämään ylipäätään kompassin käyttöä? Jossain vaiheessa aloin liikaakin tuijottamaan kompassia, se heikensi kartanlukua ja teki menosta epävarmempaa. Eli kerrohan kokemuksia peukusta? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa! Mä ehdin käyttää pari vuotta, eli koko "suunnistusurani" levykompassia, ja nyt oon pari kertaa käyttänyt peukalokompassia, ja oon tykännyt. Mulla on tossa mun mallissa pyöritettävä neularasia myöskin, eli suunnanotto onnistuu myös, jos sen kokee tarpeelliseksi. Ite koin että levykompassilla on nopeampi suunnistaa, mutta kerron toki vielä myöhemmin kokemuksistani blogissa. Mä uskon että peukalokompassin käyttö tukee tuota että haluat vähentää kompassin käyttöä.. siitä voi vain nopeasti vilkaista, onko kulkemassa oikeaan suuntaan kun neulan pitäisi aina olla kartan mukaisesti ;)

      Poista
    2. Määkin kommentoin. Mä oon muutaman vuoden käyttäny peukkua ja nyt levykompassin käyttö tuntuu ihan oudolta. Kun vaihdoin kompassia, jouduin vaihtaa myös emitin toiseen käteen. Vähän siinä oli eka opettelemista, mut kyl se siitä lähti.

      Peukussa on se hyvä puoli et se kulkee mukana ihan huomaamatta. Ei vie niinku tilaa kädestä. Mulla on siinä kans pyörivä rasia ja otan suuntaa ihan normisti. En oo päässy viel siihen levelille, et vilkaisisin vain. :P

      Poista
    3. Jep, aina uuden aloittaminen on opettelua, ja sulla kun vaihtu myös emit-käsi. Mä en tiedä onko hölmöä, että mä vasenkätisenä pidän vasemmassa kompassia, mutta näin mulla on aina ollut.. kartta vasemmassa, ja emit oikeassa. :)

      Hhahaha, jooo jos on vähänkin kunnon pitkä rastiväli eikä polkuja tms. kiertoa, otan minäkin suunnan ehdottomasti! :)

      Poista
    4. Kiitos molemmille rohkaisevista kommenteista. Ehkä nyt sitten otan asiakseni lisätä katu..hmm metsäuskottavuuttani ja siirryn tällä kaudella peukkuun. Puoliso on vasenkätinen ja hänellä kompassi on oikeassa kädessä. Se on itselle "väärä käsi", niinpä en ole viitsinyt koskaan edes kokeilla.

      Poista
    5. Mä oon vasenkätinen ja pidän vasemassa peukalokompassia. Toisaalta, oon aina pitänyt karttaa vasemmassa kädessä, joten toi tuntuu luonnolliselta. Onkohan sillä väliä, eli onkohan makukysymys? :)

      Jep, siirry ihmeessä, kyl se on kätevä :)

      Poista
  4. Yks mun blogin lukijoista on luvannut opettaa mulle suunnistusta ja oon siitä ihan tosi innoissani! Ihan heti se ei taida onnistua ja sittenkin vaan lyhyesti ja kävellen.. Oon jokatapauksessa tosi innoissaan ja onpahan rauha harjoittaa sitä kartanlukua, kun ei juosten voi möhliä :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä kuin siistiä!! Tosi kiva juttu :)! No mut tolleen onkin parasta alottaa suunnistus, kun pääset rauhassa opettelemaan kartan lukua, ilman sitä "painetta" että on oltava kova ja hyvä treeni, pitää juosta kovaa yms. :)

      Poista
  5. ollaan parin kaverin kanssa alettu polkujuoksemaan sipoonkorvessa ja sotungin metsiköissä ja kukaan meistä ei osaa suunnistaa..noissa merkatuilla poluilla ja lähimetsissä vielä menee ihan hyvin..silti ollaan mietitty jotain kurssia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todellakin olis hyvä opetella suunnistamaan, koska kartan avulla myös Sipoonkorvessa uskaltaa paljon vapaammin lähteä pienemmillekin poluille, ja niissä melkein se maasto on kaikkein parhaimmillaan! :) Mennään joskus yhessä vaikka Sipoonkorvessa? ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)