torstai 8. lokakuuta 2015

Liesjärven kansallispuistossa ulkoilemassa

Viime sunnuntaina oli mun ja Kimmon kauan odotettu retkipäivä. Tykätään ulkoilla luonnossa ja oikeastaan ennen mun juoksuhurahdusta käytiin aika paljon kävelylenkeillä yhdessä. Meillä on ollut vähän ikävä pidempiä kävelylenkkejä ja ne lyhyetkin kävelylenkit on aika harvaan jäänyt, koska usein itse olen valinnut mieluummin kevyen juoksulenkin kuin kävelyn. Mutta onneksi Kimmon saa aina välillä mukaan myös juoksulenkeille!

Nyt oltiin kuitenkin jo pidempään suunniteltu pientä irtiottoa johonkin uuteen luontokohteeseen ja sunnuntaina siihen tuli hyvä tilaisuus. Päätettiin lähteä Liesjärven kansallispuistoon, jossa oli tarpeeksi sopivan pituisia kävelyreittejä kuljettavaksi. Otettiin myös eväät ja retkikeitin mukaan, sillä ulkona ruoka maistuu aina niin hyvältä, vaikka se ei niin ihmeellistä olisikaan. Sunnuntai oli harmiksemme Tammelassa kovin pilvinen, vaikka kaikki ympäröivät päivät olivatkin aurinkoisia. Ei annettu sen haitata retkeämme, sillä kyllä luonto yhtälailla oli kaunis ja maisemat hienot, vaikka ehkä kameraan ei välittynytkään niin upeita maisemia, kuin mitä aurinkoisessa kelissä olisi saanut taltioitua.

Meiltä kotoa Helsingistä ajoi noin tunnin verran Liesjärven kansallispuistoon, joka on vielä ihan kohtuullinen ajoaika. Helposti Nuuksion perukoillekin ajelee sen puoli tuntia, joten aina silloin tällöin päiväretkellekin voi ajella vähän piemmän matkan. Ajoimme Kopinlahden parkkipaikalle, joka on aivan Valtatie 2:n vieressä. Ajomatka oli siis todella helppo. Liesjärven kansallispuiston läheisyydessä on myös Torrosuon kansallispuisto, ja näiden välillä kulkee yhtysreittikin. Tällä kertaa kuljimme vain Liesjärven kansallispuiston alueella.

Kävelimme ensin ilvesreittiä Kyynärharjua pisin pohjoiseen, josta menimme Hyypiön reitille. Maisemat olivat hienot ja hauskat. Kyynärharju on järvien välissä oleva noin kilometrin pituinen harjanne, melko kapea sellainen. Minä nautin aina suunnattomasti veden läheisyydestä ja sitä riitti kivasti Liesjärvellä. Hyypiön reitti oli kaunista metsää ja reitin puolessa välissä oli mukava kallio, jossa istuimme hetkeksi nauttimaan maisemista. Liesjärvellä oli todella rauhallista, sillä muita ihmisiä näkyi vain kourallinen, pari koko reissun aikana. Ruuhkaa ei ollut, kuten vaikka Nuuksion kanssallispuistossa yleensä viikonloppuisin on.

Kävelimme reitin jälkeen samaa Kyynärharjua takaisin ja käännyimme Savilahteen päin, jossa olisi nuotiopaikka. Sinne kävellessä vastaamme tuli yksi seurue, mutta Savilahdessa oli aivan tyhjää. Nuotiossa oli pienen pieni tuli, joten saimme tulen iman uudelleen sytyttämistä. Helppoa siis! Kokkailimme retkikeittimellä ja nuotiolla ruokaa, ja vaikka se maistuikin ulkoilun välissä niin hyvältä, niin kyllä paras herkkuhetki oli retkeilyn lempparijälkiruoka eli nuotiobanaania tummalla suklaalla! Savilahden paikka oli kaunis, veden ympäröimä alue. Siellä oli puucee ja se toimi myös leiriytymispaikkana, mikäli yötä tahtoisi olla. Kylmässä järvivedessä tiskaamisessa on oma tunnelmansa. Joskus on niin kiva häärätä aivan alkeellisesti ja kiireettömästi. Mutta olipahan ihana ruokailuhetki kaikessa rauhassa, ihan kaksin tuolla nuotiolla.

Ruokailun jälkeen käveltiin takaisin autolle, koska seuraavat merkatut reitit olivat jo niin pitkiä, ettemme enää halunneet ihan niin paljon kävellä. Emme kuitenkaan tahtoneet vielä lopettaa kävelyä ja luonnosta nauttimista tähän, kun kelikin oli niin hyvä. Ajoimme auton kansallispuiston eteläpäähän, Lehdoksen parkkipaikalle. Siellä kiersimme vielä merkityn Punatuikun kierroksen. Se oli hieno, sillä nähtiin paljon kaunista maaruskaa, lahoja pitkospuita, järveä, peikkometsää ja reitin puolessa välissä myös lampaita. Saavuimme tuossa kohtaa Korteniemen perinnetilalle, jossa voi kesäisin tutustua metsänvartijatilan elämään. Ilmeisesti eläimiä voi nähdä silloin enemmänkin. Kaikenkaikkiaan lopulta kävelimme useamman tunnin ajan ja pidimme tauot päälle. Nautimme luonnosta ja siitä hiljaisuudesta, joka Liesjärven kansallispuistossa oli läsnä. Ajoimme oikein tyytyväisinä kotiin! Tämä olikin oikein hyvin käytetty sunnuntai siis.

Liesjärven kansallispuisto oli kyllä hieno. Tykkäsin siitä kovasti! Ilvesreitit laajentavat peruskierroksia, joten kävelemistä tuolla alueella kyllä riittäisi. Pitääpi harkita ensi kesänä yön yli reissua tuonne. Ja kyllähän minä vähän sillä silmällä myös noita polkujakin katsoin, että tuolla saisi oikein hyvän pitkän juoksulenkinkin aikaiseksi.  Ehkä ensi kevään reissuja, ehkä... ;)

Oletko sinä käynyt Liesjärven kansallispuistossa? Mitä tykkäsit? Entäpä mitkä on sun suosikki kansallispuistot tai ulkoilualueet Suomessa ja mihin tahtoisit ehdottomasti päästä käymään?

1. En ole koskaan käynyt Tammelassa mutta ajanut useasti ohi Helsingin reissuilla ja aina katsellut sitä miten moni opaste ohjaa luontonähtävyyksiin. Noiden kahden kansallispuiston lisäksi alueella on Saaren kansanpuisto. Siihen kun vielä lisätään Eerikkilä niin johan on hurja tarjonta aktiviteettia paikkakunnalla.

Näyttää ja kuulostaa kivalta päiväretkeltä. Rauhallinen patikointikin on todella mukavaa, ei siellä poluilla aina tarvitse juosta :)

1. Joo, siellä on kyllä todella paljon luontoa katsottavaksi. :) Pitääkin joskus ajella tuonne anoppilaan Forssan kautta, kun usein tulee motaria ajettua Saloon asti ja mentyä sieltä. Nyt vois hyödyntää matkaa joku kerta tutustuakseen vaikka Saaren kansanpuistoon tai Torrosuohon. :) Ilvesreitit vielä kulkee mukavasti siellä väleissä!

Juu oli kyllä ihana päiväretki. :) Noita lisää, ei aina tartte tosiaan juosta ;)

2. Hei, täytyypä mennä käymään tuolla. Täältä meiltä ei olisi edes kovin pitkä matka, suurinpiirtein sama matka kuin nuuksioonkin. Oliko reitit merkitty hyvin?

1. Anna kuule, sä kävit mielessäni kun ajettiin siitä teidän asuinkunnan ohi :) Voin suositella!! Reitit on tosi hyvin merkitty ja niitä on riittävästi! Tästä pdf:stä näkee tuon Liesjärven alueen kokonaisuudessaan: https://julkaisut.metsa.fi/assets/pdf/lp/Esitteet/liesjarvifin.pdf :)

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)