lauantai 26. tammikuuta 2013

Venyy, venyy...

Mun heikkous liikunnan ja juoksun suhteen on ehdottomasti kehonhuollon laiminlyöminen. Otinkin sen viime vuonna erityistarkkailuun ja oonkin aika ylpeä siitä, että BodyBalace oli mulla vuoden toiseksi suosituin liikuntamuoto juoksun jälkeen. Eli jotain on mennyt perille... Nyt olen kokeillut joogaa, ja aijon ehdottomasti kokeilla toistekin, kunhan vai saan sen sopimaan treeniviikkoon. Siitä tykkäsin :)

Lähde: weheartit.com

Suurin kompastuskivi on venyttely.. tai siis sen puute. Mä olen todella kankea, ja siksi venyttely tuntuu ankealta. Mun täytyy sanoa, etten venyttele läheskään joka päivä, en ees joka treenipäivä niitä lyhyitä venytyksiä. Buuu... Joskus salilla/lenkin jälkeen teen tosi pikaiset jo ulkona/salilla, mutta eihän se ole sama, kuin vähän pidemmät, näin 30 sekunnin venyttelyt pari tuntia treenistä. Sitä mä laiminlyön ja paljon... miten onkaan helpompaa istua vaan sohvalla kattoen telkkua... ja miten se muka olisi niin raskasta samalla venytellä? Niiin... miten?

Lisäksi olisi tietysti todella tärkeää venytellä kerran viikkoon tai kahteen ne kunnon syvävenytykset, pidempikestoiset venytykset... Ainakin suurimmille lihasryhmille. Eihän siinä kauhean kauan menisi edes, jos tekisi parin minuutin venytykset etu- ja takareisille, pakaroille, pohkeille, selän molemmille puolille ja lonkankoukistajille.. noi meinaan mulla juoksun vuoksi vaatisi varmasti eniten venytystä.. varmaan selvisi puolessa tunnissa! Huh. Jatkossa mun pitää kyllä kiinnittää huomiota, että jalat saisivat kerran viikossa paremman venyttelytuokion!

Lähde: sats.fi

Sain tähän inspiraation, kun kävin torstaina SATSin venyttelytunnilla.. pääsin kuin pääsinkin sinne, ja olin ihan intopiukassa! Tai siis.. mä olin vielä varasijalla 2, kun peruutusaika meni umpeen, mutta sinnikkäästi lähdin kävelemään salille, ja sain kuin sainkin paikkani varasijalta. Eli jotkut eivät vaan olleet lunastaneet omaa paikkaansa.. meillä kun on varaussysteemi niin, että peruutus pitää tehdä viimeistään tuntia ennen treenin alkua ja tuntilippu pitää taas lunastaa 10 minuuttia ennen tunnin alkua. Jos on 3 peruuttamatonta varausta kahden kuukauden aikana, saa sanktion, eli ei saa tehdä varausta viikkoon.

Venyttelytunti oli oikein mieluinen. Tunnin rakenne on yksinkertainen.. eli ensin lämmitellään vähän lihaksia kierroilla, kevyillä kyykyillä, heilautuksilla ja muilla liikkeeillä, ja sitten loppuaika venytellään noin parin minuutin venytyksiä ohjaajan mukaan. Joskus tunneilla saa esittää toiveita, mutta nyt ei ollut sellaista. Käytiin läpi isoja lihaskryhmiä, ja sit vähän pienempiä, eli olkapäitä, niska- ja hartiaseutua, vatsaa ja käsien pieniä lihaksia. Teki kyllä hyvää :)

Miten usein te venyttelette ja kuuluuko se olennaisena osana teillä treeniviikkoja? Teettekö päivittäin lyhyitä venytyksiä? Onko teillä vinkkejä tällaiselle aloittelijalle, että miten saan itseni sohvan pohjalta venyttelemään? ;)

12 kommenttia:

  1. Mä teen salin jälkeen aina ne pikavenytykset mut ne on oikeasti aina tosi pikaset! Juoksun jälkeen teen kans pikavenytykset :P Balancessa tulee aina huomattua kuinka jumissa sitä taas onkaan!

    Meillä ei ole venyttelytunteja mikä on harmi, ku sais kyllä ohjatusti varmasti venyteltyä kunnolla!

    Venyttley on kyllä ryhmäliikuntatuntien jälkeen tosi kivaa, mut yksin se on vaan niin tylsää!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin on venyttelytunteja tosi vähän.. mun pääkeskuksella ei ole yhtään, ja tuolla toisella on toi yksi tunti kerran viikossa. Sais olla enemmän. :/ Ohjatusti se tunti menee tosi nopeaan, mutta kotona aika matelis.. jotenkin just venyttely yksin on tylsää. Höö.. mut ehkä se kivenee, kun paikat venyy ja se tuntuu joka kerta helpommalta. :) Pitää vaan ottaa itteään niskasta kiinni tän asian suhteen ;)

      Poista
  2. Yks hyvä vinkki:
    jos esim. odotan, että teevesi valmistuu/jokin asia mikrossa kypsyy jne. teen lyhyita venytyksiä siinä samalla, sama jos oon suihkussa voin esim. venytella takareisiä ja sama saunassa, melkein kuin se saunajooga, joka on vissiin isohitti nykyään ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, putäisi paremmin hyödyntää just noita arjen pieniä odotteluhetkiä :) Kiitos vikeistä, täytyypi kokeilla!

      Poista
  3. Mä venyttelen ihan liian vähän. Lähinnä pikavenyttelyt lenkkien jälkeen. Ei muka ole koskaan aikaa sille pidemmälle venyttelylle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep jep sama juttu! Mut miten sitä aikaa, ainakin mulla, riittää kuitenkin vaikka mihin muuhun?! ;)

      Poista
  4. mä venyttelen yleensä aina liikunnan jälkeen heti nuo pikavenytykset, ja sitten kerran viikossa syvävenytykset, mihin menee noin tunti kun käyn käytännössä kaikki lihasryhmät läpi. multakin puuttuu venyttelytavoista kokonaan se pari tuntia treenin jälkeen, pitäisi sitäkin harrastaa ainakin raskaammpina treenipäivinä :/ ei vaan saa aikaiseksi. selkää venytän muuten vain useita kertoja viikossa, kun se on vanhastaan jo vammautunut ja kipuilee ja jumiutuu herkästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta hei, sä oot jo edistynyt, kun sulla on tapana tehdä joka viikko ne pitkät venytykset... Se on kumminkin tosi tärkeää! Ei sulla sattuis olee vinkkiä, miten mä saisin sen kans tehtyä?! Heh. Onko sulla jotain hyvää musiikkia taustalla vai katotko samalla jotain telkkarista? Oi, paha tuo selkä, mut onneksi saat sen kuriin venyillä :)

      Poista
    2. useimmiten katon telkkaria, tai jos haluan oikeen keskittyä venyttelyyn, ni sit kuuntelen musaa :). eipä tuohon oikein vinkkiä ole :D itse olen vaan päättänyt, että yhtenä päivänä viikossa teen nuo, ja sit kun siitä on tullut tapa, ei enää osaa olla ilman ja tuntuu ihan puupökkelöltä, jos ei venyttele :).

      Poista
  5. Hei! Sinulle olisi haaste osoitteessa http://arkipaivakirja.blogspot.fi/2013/01/liikunnallinen-haaste.html. :)

    VastaaPoista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)