lauantai 8. elokuuta 2015

Roadtrip Norjassa

Noniin, loman varsinainen reissu on tehty, ja pari päivää ollaan jo ehditty ihan vain olla täällä kotikonnuilla, pääasiassa anoppilassa maalla. Keskiviikko iltana päättyi meidän reilu viikon kestänyt autoreissu Norjaan. Maanantaina kunnostettiin meidän matka-autona toiminut paku, joka saatiin Kimmon perheeltä lainaan. Laitettiin lattialle patjat, takaikkunan eteen verho sekä pakattiin kasapäin vaatteita ja ruokaa mukaan. Autoon tuli pakattua myös retkikeitin, tuolit, taitettava pöytä, makuupussit, teltta ja myös varoiksi verkkovirralla toimiva kylmälaukku. Meidän oli tarkoitus kokata mahdollisimman paljon itse ja nukkua sekä teltassa ja autossa.

Majatalomme 8 yön ajan

Ruokailuhetki

Aamupalan laittoa putousten alla

Tiistaiaamulla reissu sitten starttasi, kun ajettiin Naantalin satamaan, josta otettiin laiva Kapelkäriin. Laivamatka kesti reilut 8 tuntia, joten aikahan siellä pikkupurkissa alkoi tylsäksi käydä. Onneksi matkaan sisältyi kaksi ruokailua. Vaikka ne eivät mitään herkkuannoksia olleetkaan, niin toivat silti kivan lisän matkaan. Ruotsiin päästyämme ajoimme koko illan Norjan rajalle asti, ja itseasissa ensimmäinen yö vietettiinkin rajanylityspaikan parkkiksella. Tässä vaiheessa oli reissun huonoimmat säät, eli vettä satoi ja oli harmaata. Nukuttiin autossa, sillä ei haluttu laittaa telttaa märässä ja parkkiksella se olisikin ollut huono idea. Tämän yön jälkeen tajuttiin, kuinka hyvä auton takana patjojen päällä ja peittojen alla olikaan nukkua... nukuttiin kymmenen tunnin unet ja olipahan makoisaa! Loppureissu menikin sitten autossa nukkuen ja teltta jäi tällä kertaa käyttämättä kokonaan. Auto sopi huolettomaan reissaamiseen, sillä peti oli aina valmiina eikä sitä tarvinnut alkaa valmistella illalla väsyneenä.

Norjan reittimme oli suunniteltu kattamaan muutamat pääkohteet, jotka olivat Odda, Gudvangen, Jotunheimenin kansallispuisto ja Geiranger. Ensimmäiset todella upeat maisemat nähtiin Haukelifjellin alueella, jossa lumihuiput ympyröivät meidät. Pysähdyttiin pienelle kävelylle ja ruokatauolle niihin mahtaviin maisemiin. Oddan alue oli todella kaunis vuonomaisemineen, vesiputouksineen ja sokerina pohjalla, Trolltungan-vaelluksineen. Vähän kuin sattumalta löysimme itsemme vaeltamassa 11 kilometrin päähän kuuluisalle Trolltungan kielekkeelle ja takaisin. Tämä oli niin upea päivä, että aion kirjoittaa sattuneesta ihan oman postauksensa. Aikataulusyistä jouduimme jättämään Geirangerin väliin, mutta eiköhän sinnekin vielä ehdi seuraavilla reissuilla. Näimme onneksi niin paljon muuta ihanaa maisemaa, että tuo ei edes haittaa. Varsinkaan kun Gudvanger-kylässä ollut Nærøyfjord ei ollutkaan niin häikäisevä, kuin oli odottanut. Molemmathan, niin Geiranger kuin Nærøyfjord ovat Unescon maailmanperintökohteita. Vika ei todellakaan ollut maisemissa, vaan huonoissa infoissa Gudvangenissa. Patikointipolkuja ei oltu merkitty mitenkään ja oikeastaan ainoa tapa nähdä vuono kunnolla olisi ollut vuonoristeily tai melominen ylihintaisilla vuokrakanooteilla. Me olimme jo lähdössä melomaan, mutta ilta oli jo sen verran pitemmällä, ettemme olisi ehtineet kunnolla kiireettömästi nauttia melomisesta ja meillä oli vielä ruokailukin edessä. Päätimme säästää pitkät pennit ja kokata henkeäsalpaavissa vuonomaisemissa. Vähän jäi hampaankoloon melomattomuus, mutta ehkä tämänkin voi tehdä sitten seuraavalla reissulla.

Haukelifjell

Låtefossen

Trollunga

Kapea "kaksikaistainen" tie

Päivällinen ihan ok -maisemissa ;)

Steinsdalsfossen

Seuraavaksi suuntasimmekin tielle 51, eli Jotunheimenin kansallispuiston ohi menevälle tielle. Heti kun päätimme Norjaan lähteä, selvittelin erillaisia patikkamahdollisuuksia. Jotunheimenin kansallispuiston suosittu Besseggen-vaellus vaikutti meidät ja niimpä suunnattiin sinne. Missään ei oikein ollut pituutta reitille mainittu, ainoastaan, että patikointiin menisi noin 5-7 tuntia. Otimme lautan Gjendesheimista Memurubuun ja vaelsimme sieltä takaisin lähtöpaikkaan. Tästäkin kirjoitan oman postauksensa, mutta voin tässä kohtaa todeta, että en voi kuin suositella. Meille sattui todella kirkas päivä ja maisemat oli upeimmat, joita olen koskaan nähnyt. Huhhhuh. Vaelluksen jälkeen ajelimme kohti Trondheimia, jossa vietimme viimeisen varsinaisen päivämme ennen Ruotsin läpi -ajelua. Trondheimissa tuli tutuksi Bymarkan ulkoilualue, jossa kokkailimme, nautimme auringosta ja teimme polkujuoksulenkin. Alue oli todella erikoinen suurine suoalueineen, mutta todella nätti sekin. Trondheimin keskustassa pyörimme muutaman tunnin illalla. Ihastelimme Kristiansten-linnoitusta ja näkymiä korkeuksista, upeaa vuonomaisemaa, kauniita pikkukatuja ja vanhaa kaupunkia. Trondheimiin olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa, mutta oli aika suunnata auton nokka kohti Ruotsia. Ja voi, miten maisemat muuttuivatkin tylsäksi heti Åren jälkeen. Norjassa kaikki oli upeaa ja hienoa, sillä koko ajan joka puolella oli mahtavia maisemia.

Tiellä 51 - yöpaikkamme

Etsi kuvasta poroja!

Vaelluksen maisemia Jotunheimenillä

Lampaita oli usein keskellä autotietä

Kristiansten Fortress

Trondheim

Ilta vuonolla

Reissu oli kaikkineensa todella upea. Autoilu Norjassa on helppoa, paitsi joissain kohdissa tie on erittäin kapea. Niin kapea, että suomalaisia hirvitti. Paikalliset ajavat kovaa ja ohittavat usein. Levähdyspaikkoja on usein ja niissä on yleensä aina ruokailupöydät ja vessat. Yövyimme lähes joka yö tällaisessa, vain kaksi yötä nukuimme leirintäalueella. Autossa tarkeni nukkua hyvin, paitsi vuoristossa ylhäällä ollessamme lämpötila laski yöllä lähemmäs nollaa, joten makuupussit ja niiden päällä untuvapeitot eivät olleet liiottelua. Norjassa ruokakaupoissa on hieman kalliimpaa kuin Suomessa, mutta ilmeisesti ravintolat ovat todella kalliita. Niitä emme kokeilleet. Polttoaine on vähän kalliimpaa kuin Suomessa myöskin. Norja on siisti ja kaunis maa. Nettiin pääsee yleensä lähes jokaisen isomman ruokakaupan yhteydessä ja Trondheimissa oli ainakin koko kaupungin kattava langaton verkko, joka toimi paikoitellen hyvin. Somettajakin pääsi vauhtiin siis ;)

Kannatti kyllä tehdä roadtrip Norjaan. Ei jäänyt muuten viimeiseksi reissuksi sinne suuntaan. Reissaaminen autolla ja kokkaaminen retkikeittimellä on edullinen tapa nähdä uutta maata. En tosiaan osannut odottaa, että noin lähellä voi löytyä jotain noin hienoa. Pala sydäntä jäi Norjaan.

Oletko sinä matkustellut Norjassa tai haluaisitko? Onko roadtrippaaminen tuttua?

1. Odotin jo innolla milloin tulee postausta teidän reissusta ja olipa ihana lukea! <3 Allekirjoitan meidän kuukauden takaisen reissun perusteella kaiken mitä kirjoitit: Jotunheimenin upeuden, teiden kapeuden, autolla kiertämisen kätevyyden, Tronhdeimenin tunnelman jne jne. Upeeta että teillä oli onnistunut reissu! :) Pakettiautolla kiertäminen oli varmasti hyvä juttu, kun nukkuminen kävi noin helposti. Mehän nukuttiin leirintäalueilla lähinnä teltassa, mutta yhden yön jouduin nukkumaan meidän pikkuauton takapenkillä kun toinen meidän ilmatäytteisistä nukkumapatjoista oli hajonnut :D

Me ollaan nyt jo ehditty suunnitella ensi kesän seuraavaa reissua tuonne päin, ja suunnitelmissa olisi nimenomaan tällä kertaa ottaa toi laiva Naantalista ja käydä Oddassa, Bergenissä ja muualla. En malta odottaa, niin upea kokemus Norja on autoilijalle!

1. Hih, uskon että oli kiva lueskella, kun oli itsellä juuri samoja kokemuksia. :) Mäkin kävin sun postaukset vielä läpi uusiksi! Oli kyllä onni, että saatiin paku lainaan. Siellä oli oikein hyvä nukkua. :)

Oij, Oddan alue on ihana. <3 Mä haaveilen kans Norjasta. Etelä-Norja seuraavaksi ja sitten pohjoiseen Lofooteille ja Tromsoon. Aivan ihana maa <3

2. Wau! Kuulostaa tosi upealta ja mielenkiintoiselta reissulta, kiitos kun jaoit kokemuksia!! :) Saisinkohan mäkin joskus tuon paremman puoliskon houkuteltua kunnon vaellukselle tms...hmm! :) Mä oon käynyt Norjassa vaan Oslossa muutaman kerran, road trippaamistakin on tullut harrastettua Uudessa-Seelannissa ja Jenkeissä jonkun verran! Luulen, että lähivuosina road tripit voisi olla aika jees! :)

1. Oli kyllä upea reissu! Hih, sun täytyy aloittaa joistain helpoista päivävaelluksista. Tuollakin tehtiin vaan päivävaelluksia, ja oli kyllä kiva kantaa vaan yhden päivän tarpeita mukana. :) Sano, että silleen kokee niin paljon. ;) Hih, tuolla näkyi paljon myös lapsiperheitä roadtrippaamassa. Varmasti kätsyä, kun autoon saa kaikki lasten tarvikkeet hyvin pakattua mukaan. :) Oih, Jenkit ja varsinkin Uusi-Seelanti, aivan ehdottomasti omalla listalla joskus <3!

3. Olipas upeita maisemia! Norja on haaveissa, ja tämä postaus ei yhtään helpottanut asiaa :) Lisää kuvia odotellessa!! :)

1. Hih, kivaa! Norja on huikea ja onneksi melko lähellä <3!

4. Upeita kuvia! Varmasti hieno reissu teillä ollut! Norjassa olisi kyllä kiva päästä itsekin joskus käymään.

5. Nää kuvat on aivan mahtavia!! Uskon, että on ollut todella ihana reissu :) Osa näistä näyttää aikalailla Islanninkin maisemilta. Ois kiva mennä sinne kolmannenkin kerran, ja myös kunnolla tutustumaan Norjan maisemiin vielä joskus! Jylhissä vuorimaisemissa on kyllä sitä jotain ❤

1. Kiitos Tiina! Oli kyllä ihana reissu, eikä se toki kokonaan kuvista välity. Islanti kiinnostaa itseäkin kovasti kyllä, ehkä ensi vuonna... :O Norjaan on pakko päästä kyllä uudestaan vielä! :)

6. Vitsit mitä maisemia!!! Ihan täydellistä! <3 olis kyllä mahtava lähtee ens vuonna samantapaselle reissulle! :) paljonko laivamatka maksoi? Entä suunnilleen bensakulut reissulla? :)

1. Oli kyllä ihan täydellinen reissu ja huikeet maisemat <3! Laivamatkat maksoi yhteensä 2 hengeltä ja isolta autolta 250€ (sis molemmat matkat) ja bensat aikalailla samoissa. Eli siinä melkein reissun hinta, 500€ kahelta. Pari leirintäaluemaksua ja lautta/parkkimatkoja toki lisäksi ja odotellaan tietullimaksujakin. Ruokaan meni rahaa vähemmän kuin kotona, koska syötiin paljon "huonommin". ;)

7. Wau, upeita maisemia! :) Olen kyllä haaveillut roadtripistä Norjaan mutta vielä ei ole tullut sopivaa hetkeä lähteä. Ehkäpä ensi kesänä. Muuten ootkos täällä pk-seudulla lähiaikoina, jos susta sais lenkkiseuraa! ;) Mä olen taas palannut työelämään loman jälkeen joten oon taas maisemissa.

1. Suosittelen kyllä Norjaan reissua ehdottomasti, sen verran upea maa se kokonaisuudessaan on :)!

Joo, mennään lenkille!! Nyt olen täällä kotosalla ja ensi viikosta minäkin palaan töihin. Polku- vai maantielenkille? ;) Viestitellään!!

8. Oi, kuulostaa tosi kivalta reissulta! Mä niin tykkään juuri tuollaisista reissuista luonnon helmassa ja kauniissa maisemissa. Olen kiertänyt vuosia sitten pohjois-Norjassa Hammerfestissa, Altassa, Kautokeinossa. Oli kyllä upeita maisemia. Nykyään vaan matkaseuran houkuttelu on haastavampaa kun moni tuntuu vaativan sitä viiden tähden hotellia ja mulle riittäisi teltta. :)

1. Heh, jeps, matkaseuran löytäminen on välillä vaikeeta tällaiselle reissulle, koska eihän tämä nyt niin "hehkeetä" ole. Mutta maisemat ja fiilis kyllä voittaa kaikki tähtien puuttumiset ;) Pohjois-Norja on ehdottomasti itsellä suunnitteilla. Altassa olen käynytkin eräällä pikaisella reissulla.

9. Hieno reissu teillä ollut ja tuollainen "autoreissaaminen" vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Joo ei tosiaan tarvitse kovin kauas lähteä, kun maisemat ovat suorastaan henkeäsalpaavan upeat. Pitäisi itsekin tuollainen toteuttaa, jahka kaikilta muilta "innostuksilta" ehditään! :)

1. Todellakin oli hieno reissu ja autossa oli niin helppo matkustaa! :) Norjassa on kyllä postikorttimaisemia koko ajan, huhhuh... suosittelen ehdottomasti. :)

10. Missä te peseydyitte?

1. Kaksi kertaa kävimme suihkussa leirintäalueella (vaelluspäivien jälkeen), ja välissä peseydyimme vessoissa, lammissa ja pesuliinoilla pienemmin. :)

11. Huh, upeeta! Täytyy kyllä itekin päästä tuollaiselle reissulle, mä niin nauttisin!

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)