keskiviikko 5. marraskuuta 2014

Uusia treenituulia

Aika tarkalleen neljä vuotta sitten isänpäivänä kävin iskän kanssa SATSilla spinningissä. Se oli mun ensimmäinen kerta spinnussa, ja vei kyllä mut ihan mukanaan. Päätin liittyä heti SATSille, jotta pääsen kokemaan ryhmäliikunnan huuman. Tuo päivä muutti mun elämän, sillä musta on tullut taas liikunnallinen ihminen, aivan kuten olin nuorenakin. Ensin kävin innoissani lukuisissa eri jumpissa ja välillä salilla, ja nykyisin juoksu ja muu kestävyysliikunta on vienyt sydämen, mutta on silti ihanaa, että mulla on niin hyvä tukikohta treenille kuin SATS. Tai nykyisin Sats Elixia.


Vaarojen maratonilta maaliin. Kiitos T & huoltojoukot kuvasta

Neljä vuotta on tullut kuntoiltua omalla fiiliksellä kehitykseen liikaan tuijottamatta ja ottamatta omasta tekemisestä turhaan paineita. Olen juossut kolme katumaratonia, muutamia puolimaratoneja ja joka vuosi yhden kympin tapahtuman. Viime kesänä innostuin suunnistuksesta, ja loppukesä ja syksy menikin uuden harrastuksen parissa. Tänä vuonna innostuin suuressa huudossa olevasta polkujuoksusta, ja mielestäni se olikin looginen jatkumo tälle kaikelle touhulle. Juoksin Vaarojen maratonin ja suoritin triathlonin perusmatkan samana kesänä. Kävimme ystäväni kanssa neljän tunnin rogaining-kisassa, ja haaveilemme ensi vuonna pidemmistä kisoista. Loppiaisena olisi tarkoitus kokeilla kahdeksan tunnin sarjaa, ja mahdollisesti sitten keväällä vielä pidempää. Voisi sanoa, että kaikki tekeminen on aika päämäärätöntä, mutta monipuolista haahuilua. Mutta haittaako se?

Ei se mielestäni haittaa, koska mä nautin kaikesta liikunnasta ihan täysin sydämin. Jokainen tapahtuma, johon olen ottanut osaa, on ollut suuri elämys. Myös, ja ehkä jopa varsinkin, se pitkäksi venynyt Snowflakes-seikkailu Nurmijärvellä. Mä en tahdo kauheasti rajata tekemisiäni, tai laskelmoida, mikä olisi paras tapa treenata jonkun tietyn suorituksen eteen. Mä tahdon tehdä vähän liikaa kaikkea! Ei ehkä ole fiksua treenata polkujuoksua ja triathlonia samana vuonna ja yrittää tulla paremmaksi suunnistajaksi, mutta ei mun tarvitsekaan olla fiksu. Mä olen kuitenkin miettinyt, miten saisin vielä enemmän irti tästä häröilystä eri lajien parissa, ja olen puntatoinut erilaisia treeniryhmiä, tai triathlon-seuraan liittymistä. Toisaalta en ole valmis sitoutumaan yhteen juttuun pitkäksi aikaa tai moneksi päiväksi viikossa, vaan nautin harrastamisessa vapaudesta.


Vantaa triathlonin lähtö kesäkuussa

Olenkin löytänyt talvikaudelle pari motivaatiota nostattavaa kurssia, joille aion osallistua. Ensi viikolla alkaa uintikurssi, tarkemmin vapaauintikurssi. Mä mietin jo viime keväänä uintikurssia, mutta ei osunut aikatualuihin sopivaa kurssia, joten päätin, että syksyllä menen kurssille. Mun kaavailemaa pitkän matkan vapaauintikurssia ei järjestettykään nyt syksyllä, joten valitsin tosen kurssin. Tämä viiden kerran kurssi alkaa ensi keskiviikkona, ja meitä on kurssilla vain 6 henkilöä. Uskoisin siis saavani todella hyvää opetusta vapaauinnin tekniikkaani. Mulla on jo pidemmän aikaa ollut fiilis, etten saa uintia eteenpäin omin avuin. Olen joskus ala-asteikäisenä ollut tekniikkakurssilla, ja ne opit ovat varmaan iskostuneet päähän, ja olen tässä uidessa saanut uinnista rentoa. Nykyään varmaan jaksaisin uida vaparia kuinka kauan vain, mutta vauhti on se, jota en saa kehittymään. Ja olisihan se mielekästä, että uintiin voisi saada lisää oppia, kun se on niin hyvä treenimuoto kuitenkin. Innolla odotan ensi viikon keskiviikkoa, kun kurssi starttaa! Pitää vaan ostaa uudet uikkarit sinne, heh!

Keväällekin keksin jotain kivaa, nimittäin juoksukoulun. Olen lukenut Elinan postauksia Vauhtisammakon treeneistä, ja kun lisäksi ystäväni on ollut mukana Turun juoksukoulussa ja kehunut teenejä, päätin, että nyt ilmottaudun mukaan! Helsingissä juoksukoululla on yhteistreenit vain kerran viikossa, tiistaisin, ja se sopii mulle kuin nenä päähän. En tahtoisikaan sitoutua esimerkiksi kolmeksi päiväksi viikossa ja maksaa siitä itseäni kipeäksi. Juoksussa parasta on sen tuoma vapaus, että voi harrastaa missä ja milloin vain, enkä tahdo sitoa sitä liikaa kiinni tiettyihin aikoihin. Vauhtisammakon juoksukoulu kestää keväällä kolme kuukautta, ja yhden treenikerran lisäksi saamme ohjeet kahteen omatoimiseen treeniin viikossa. Hinta on kohtuullinen 65 € koko ajalta, joten todella mielelläni ilmottauduin mukaan. Kannattaa kysyä, vieläkö olisi tilaa ryhmissä! Myös tutut bloggaajat Karkki ja Tanja ovat tulossa juoksukouluun, kivaa!


Mä odotan juoksukoululta uudenlaisia treenejä, itsensä ylittämistä porukassa ja juoksutekniikan kehittymistä. Mä meen usein mukavuusalueella harjoitellessa, ja juoksukoulussa on hyvät mahdollisuudet päästä sieltä ulos ryhmäpaineen vuoksi. Mä uskon, että juoksukoulun treenit tuovat lisää monipuolisuutta ja vaihtelevuutta mun viikkoihin, ja varmasti sitä kautta juoksunkin motivaatio nousee. Odotan jo innolla kevättäkin, kun varmasti tulen tekemään sellaisia treenejä, joita en oo ikinä ennen tehnyt!

Tällaisia uusia tuulia täällä suunnassa puhaltaa. Miltäs vaikuttaa mun touhut? Oletteko itse jossain kurssilla tai menossa johonkin vastaavaan? Koetko kursseista olevan iloa harjoitteluun?

16 kommenttia:

  1. Jee, niin hauska sattuma, että olit myös ilmoittautunut juoksukouluun sillon samana aamuna! :D Tosi kivaa päästä yhdessä treenailemaan sinne! Mun mielestä sun touhut vaikuttaa just hyviltä! Liikunnan pitää olla kivaa, ja se on kivaa silloin, kun harrastaa sellaisia lajeja joista tykkää! :) Kivaa loppuviikkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No todellakin, ihan huippu sattuma! Mä ootan jo tätä juoksukoulua! Jee! Kiitos kannustuksesta, mäkin pidän nautintoa tärkeimpänä asiana liikunnassa, ja tavoitteet tulee sitten niiden ympärille! Kiitos, loppuviikko oli huisi, mukavaa uutta viikkoa (taas) :) <3

      Poista
  2. Urheilulliselta vaikuttaa :) Mitään uutta kurssia ei ole tiedossa, mutta aiemmin olen käynyt juoksukoulun. Kiva oli välillä treenata porukalla ja ottaa oppia viisaammilta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos :) Juoksukoulu on varmaan hieno juttu, mäkin odotan oppia ja porukkahenkeä!

      Poista
  3. Kiva päästä yhdessä treenaamaan.:) mulle sopii kans just hyvin toi kerran viikkoon, monena päivänä ei onnistuis! Ja onneks oli just tiistai, koska yleensä kaikki on ma ja ke ja silloin mä en pääse. Oli siis just mulle täydellinen ja vielä kun te olette kans mukana!! :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä :) Toi kerta viikkoon on niin huippu juttu, ja siistiä päästä yhdessä juoksemaan!

      Poista
  4. Mä taisin kommentoida jo, mutta näköjään viesti on kadonnut johonkin?? Mutta sulla on kyllä ollut tosiaan monipuolinen vuosi! Onneksi kuitenkin kyllähän noi lajit toisiaan tukee.. Ettei nyt sentään ole esim. balettia ja sumopainia. ;)

    Juoksukoulu ja uintitekniikka-treenit kuulostaa tosi hyvältä! Itsekin nyt liityin triathlonseuraan ja sain jo ekan kerran uintitreenistä tosi hyvää vinkkiä tekniikkaan. Ja muutenkin, tunti meni hurahduksessa, kun joku kertoi mitä tehdään:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi harmi, jos se on katosi? Mut kiva kun kommentoit uudelleen! Monipuolisuus on niin ihanaa, mä vaan aina tahdon kokea uutta ja uutta, haha! Pääpaino on kestävyydessä, se tuskin tulee muuttumaan!

      Oij, triathlon-seura, kerro lisää, mitä kaikkea siihen kuuluu :) Mä ootan uintitreenejä, pian pian pian!!

      Poista
  5. Vau! Hatunnosto tuosta kaikesta. Mä en ole hyvä uimaan. Vesijuoksemassa käyn toisinaan työkamun kanssa. Vois käydä useamminkin. Mulla alkoi nyt maratonkoulu. Se tuo kyllä lisää sisältöä treenaamiseen ja tykkään siitä, että on valmentaja, joka neuvoo ja ohjaa ja tarvittaessa hiukan patistaa tekemään tehokkaammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon :) Uinti on ihanaa, mutta oon aina ollut vesipeto. Vesijuoksu on hyvää liikuntaa sekin! Maratonkoulu on varmaan huikeeta, ilo lukea sun tekstejä siitä :)

      Poista
  6. Oi, kuulostaa niin hauskoilta suunnitelmilta! Erityisesti tuo juoksukoulu, kerrohan sitten, mitä kaikkea hauskaa siellä teette! Vaikka itsekin oon Elinan postauksia aiheesta lukenut (kateellisena ;)).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeps, eikö? :) Joo, tuun varmasti kirjoittamaan juoksukoulusta, vaikka en mitään yhteistyötä heidän kanssa teekään :)

      Poista
  7. Kuulostaa hyvältä uudet treenituulet! :) Mä oon ihan surkea uimaan, pitäisi mennä jonnekin aloittelijoiden uintikurssille. Järvessä tulee kyllä uitua mutta se on sellaista räpiköintiä!
    Ja toi juoksukoulu vaikuttaa niin hyvältä. Olisin itsekin osallistunut jos paikka olisi parempi, tuonne helsinkiin kulkeminen on vähän hankalaa täältä kirkkonummelta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo hei, uintia kannattaa mennä kurssille harjoittelemaan. Se on hyvä treenimuoto, lempeää nivelille ja ylipäätään hyvä taito osata :)

      Joo, juoksukoulua odotan innoissani! Toivottavasti säkin pääsisit johonkin juoksukouluun ;)

      Poista
  8. Tosi kivoja suunnitelmia sulla! :) saat varmasti tosi hyvää kehitystä ja inspistä juoksuun ja uintiin näiden myötä. Mulla ei ole tällä hetkellä mitään kurssisuunnitelmia tuon torstaijoogan lisäksi. Oon vähän huono sitoutuun pitkäaikaiseen ja säännölliseen juttuun, mutta voisin osallistua erilaisille vkonloppukursseille! Kerran kävin bollywood-tanssin intensiivikurssin :D pitääki vähän katella noita opistojen sivuja taas!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tykkään kyllä mun suunnitelmista. Toivon molempiin saavani oppia, jotta kehitystä vois vähän kuin tulla siinä sivutuotteena. :) Toi sun torstaijooga on kyllä tosi kiva, ja onhan siinä jo pitkäaikainen ja säännöllinen juttu, että äläpä nyt ;) En mäkään haluais joka päivä olla sidottuna johonkin! Viikonloppujutut vois kyllä olla kivoja kans!

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)