perjantai 21. marraskuuta 2014

Miten treenit sujuu?

Ylimenokausi ja sitä seuraava peruskuntokausi. Käytössä voi olla monia termejä, mutta mulle nämä ovat vain syksyisiä treenejä. En ole kisailija enkä urheilija. Olen ihan peruskuntoilja, joille tapahtumissa ja "kisoissa" käyminen on toissijainen asia. Tärkeintä mulle on nauttia jokapäiväisestä treenaamisesta ja saada liikunnalla hyvää mieltä ja energiaa elämään. En voisi totta puhuen enää kuvitella elämää ilman liikuntaa. Tai en ainakaan haluaisi. Siksi kunnioitan kehoani paljon, enkä vie sitä usein äärirajoille. Tapahtumissa pyrin ottamaan kehosta vähän enemmän irti joko keston tai vauhdin osalta. Tottakai tapahtumat rytmittävät treenejä kivasti eri jaksoihin, mutta nykyisin kun treeni on muutenkin monipuolista, en näe hirveästi eroa kesän ja syksyn treeneissä. Tapahtumista haen ennen kaikkea elämyksiä, itsensä ylittämistä ja tietynlaista motivaatiota liikuntaan. Kun nuorena teki kaikkensa joukkueen menestyksen eteen, on upeaa, että voin näin aikuisiälläkin laittaa itselleni tavoitteita, jotka luovat raamit liikunnalle.


Nyt eletään usein Suomessa sitä aikaa, kun vuoden juoksukisat ovat ohi ja on aika miettiä ensi vuoden tekemisiä ja rauhoittaa vähän treeniä. Näin minäkin olen periaatteessa tehnyt. Pidin noin viikon lepoa Vaarojen maratonin jälkeen, ja sitten käynyt ahkerasti viimeisiä kertoja suunnistamassa. Mua hirvittää ajatus suunistuskauden päättymisestä, ja olenkin miettinyt, pitäisikö mun liittyä johonkin seuraan, joka tarjoaa talvella myös minulle, tavalliselle kuntosuunnistajalle, tekemistä ja tekniikkaharjoituksia. Nyt kun niin ei ole, tai en ainakaan ole tietoinen kyseisestä toiminnasta. Onneksi toistaiseksi olen lähes joka viikolle saanut jonkun tapahtuman bongattua. Suunnistuksen lisäksi olen jatkanut polkulenkkejä, tosin yleensä vain viikonloppuisin pimeän vuoksi. Mä en yksin uskalla pimeällä juosta metsässä. En edes lähimetsässä. Olen myös aika paljon lenkkeillyt muutenkin kevyesti. Aika vähän on tullut käytyä jumpissa, vaikka niin uhosin tekeväni. Jotenkin ne eivät ehkä innosta yhtä paljon kuin ennen. Tai sitten rutiinien rikkominen on vain vaikeaa. Mutta les mills -tunnit vaihtuvat joulukuussa, joten ehkä sitten uskaltaudun vaikka combatiin? ;)

Maanantaista on tullut mulle vakio balance-päivä. Viikonlopun pitkien treenien jälkeen ei ole mitään parempaa tapaa aloittaa viikko, kuin hölkkäilemällä salille puolisen tuntia ja käytyä BodyBalancessa. Se on nautintoa parhaimmillaan. Keho ja mieli kiittää rauhallisen treenin jälkeen. Olen myös joka viikko treenannut Tiinan kanssa salilla. Myönnän, etä usein tuo salitreeni on mun viikon ainoa lihaskuntotreeni. Välillä olen kotona tehnyt jotain pientä kuntopiriiä, mutta hävettävän vähän. Nyt aionkin ottaa niskasta kiinni, ja kehitellä hyvän coretreenin korttipakkatreenin pohjalle. Mun tekemä kokonaisvaltainen saliohjelma keskittyy isoihin liikkeisiin, mutta varsinaiset keskivartaloliikkeet jäävät vähälle. Toki punnerruksien tai leuanvedon aikana jännitetään myös vatsaa, mutta yritän jatkossa tehdä corepainotteisen treenin salitreenin lisäksi joko kotona tai salilla.



Kesällä tuli uitua todella vähän, kun uimahallit oli kiinni, stadikalle pitkä matka ja jostain tyhmästä syystä ei tullut avovesilläkään enää käytyä kuin kerran triathlonin jälkeen. Vakio uintipaikka meni niin lämpimäksi ja suosituksi, että ei tullut keksittyä toista uintipaikkaa. Harmittaa tosi paljon, koska juuri avovesiuinti on juuri se, josta mä saan suurimman nautinnon. Ensi kesänä aion käydä paljon uimassa, lupaan sen jo nyt! Mulla kun on se märkäpukukin, ettei mene ihan hukkaan. Nyt viikko sitten mulla alkoi uintikurssi, ja se on toki tuonut taas kerran viikkoon uintia. Aion jatkaa näiden oppien saattelemana sitten myös joulun jälkeen kurssin loputtua. Uinti on tosi kivaa liikuntaa, mutta uimahallit eivät missään nimessä ole mun lempparipaikkoja. Jos saisin radan vain omaan käyttöön, olisin takuulla eri mieltä! Nyt on kivaa, kun tekniikkaan saa neuvoja, niin voi taas saada uintia eteenpäin. Työtä se toki vaatii.

Nyt parina viime viikkona treeneihin on kuulunut niin juoksua, balancea, suunnistusta, kuntosalia, uintia kuin polkujuoksuakin. Aika monipuolisesti tulee siis liikuttua. Kaikkea muuta on suurinpiirtein kerran viikossa, paitsi kyllä ne juoksutossut tulee useammin puettua päälle. Olen 3-4 kertaa viikossa juossut nyt joko kaduilla tai poluilla. Pääasiassa olen juossut kevyesti peruskuntolenkkejä, mutta tällä viikolla olisi tarkoitus tehdä mäkitreeni. Pikkuhiljaa kohti kovempia treenejä siis! Ainiin, tällä viikolla oli yksi kiva lenkki tiistaina, kun näin ekaa kertaa Tanjan, minkä muun kuin juoksun merkeissä! Oli taas niin kivat juoksutreffit! Jee! Mulla alkaa pikkuhiljaa olla myös ikävä spinning-tunnille, jossa oon viimeksi käynyt keväällä, joten sitä on varmaan edessä lähitulevaisuudessa...


Bloggaajat lenkillä

Sellaisia treenejä täällä. Treenit sujuu siis hyvin. Monipuolisesti mennään kehoa kuunnellen, ja aika samallalailla kuin kesälläkin. Uinti, balance ja kuntosali ovat taas isona osana treeniviikkoja, ja hyvä niin!

Miten sun treenit sujuu? Treenaatko syksyllä jotenkin erilailla kuin esimerkiksi keväällä tai kesällä?

18 kommenttia:

  1. Syksyllä tykkään enemmän sisälajeista; ihan siitä syystä että sisällä on valoisaa ja lämmintä :D mutta toki tulee juostua ja pyöräiltyäkin.
    Syksyllä alkaa aina odottamaan kiihkeästi lumen tuloa, että pääsisi hiihtämään. Se on niin sisäänrakentunut juttu hiihtoajoilta, että se iskee kyllä joka vuosi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, sisällä on kaikkein kivoin treenata näinä pimeinä kuukausina! Ikävä sählyä vähän... :D

      Mäkin odotan lunta! Ostin viime talvena sukset, ja ne odottaa ladulle pääsyä! Viime talvena kävin kaks kertaa! :)

      Poista
  2. Mulla on perusrunko aika lailla sama koko vuoden, mutta kesällä vähentyy ryhmäliikunta, kivempi olla ulkona ja sisällä ehtii liikkua syksyllä ja talvellakin!

    Mene ihmeessä combatiin, se on tosi mukavaa ja tehokasta. Itse käyn kerran viikossa ja koen, että tällaisen päätetyöntekijän hartiaseudulle on se combatissa räiskiminen ihan ehdottoman hyvä juttu :) Balancen olen löytänyt tänä syksynä ja se on kans tosi ihanaa, juoksen itsekin paljon ja mielestäni balance on loistavaa vastapainoa mm. juoksemiselle. Tykkään myös joogasta, mutta balance on kyllä ykkönen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, kesällä kyllä tahtoo olla mahdollisimman paljon ulkona, totta! :)

      Joo, mä kävin pari vuotta sitten säännöllisesti combatissa, ja se oli kyllä hyvää treeniä. Nyt oon tänä vuonna käynyt kerran keväällä... aina jännittää, miten pysyn mukana. Mut eiköhän ne iskut tuu taas lihasmuistista! ;)

      Balance on kyllä ihan huippu! Oon jo pari vuotta käynyt säännöllisesti <3

      Poista
  3. Mä en kestä ku tulee tosta uimahallista niin nostalgisia fiiliksiä ku oon ollut siellä uimakoulussa ja uinut muutenkin paljon tuolla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahaha, tunnistit kuvasta :D Toi halli on kyl vähän ahdas...

      Poista
  4. Hyvältä kuulostaa sun treenit! :)
    Minä olen oppinut tämän liikunnan ilon vasta reilu vuosi sitten, joten mitään kaavaa treenaamiseen ei ole tullut. Kesällä kun treenasin puolimaratonille, liikkuminen oli lähes pelkästään juoksua. Nyt syksyllä treenaaminen on ollut paljon monipuolisempaa ja olen käynyt pari kertaa viikossa salilla, jossa salitreenin yhteydessä olen usein myös soutanut. Lisäksi viikko-ohjelmassa on ollut noin 3 juoksulenkkiä. Aikalailla olen mennyt fiiliksen mukaan, mutta juoksu on kuitenkin pysynyt ykkösjuttuna harjoittelussa. Nyt kun vielä saataisiin lunta, niin pääsisi palauttamaan mieleen hiihtämisen ihanuutta. Lapsena ja teini-iässä se oli vielä mun lempparilaji mutta sen jälkeen vähän jäänyt.
    Hyvää viikonloppua ja huomenna tavataan poluilla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi kiva että liikunnallinen elämä pitää otteessaan ja on laajentunut juoksusta myös kuntosalin puolelle! Hei joo, mäkin odottelen hiihtolatuja, kun mun uudenkarheat sukset odottaa tositoimiin pääsyä! Hiihdin viime talvena pari kertaa, ja sitä ennen yli 10 vuotta sitten :)!

      Kiva kun olit lenkillä mukana ja mukavaa viikkoa :)!

      Poista
  5. Hyvältä kuulosta :)! Olen tosi happy, että mulla on kaltaisesi treenikaveri! Meidän treenit ovat kunnon energiaruiskeita erityisen nyt talven pimeydessä. Toivottavasti pääset myös kokeilemaan korttipaikkatreenejä ;) Mä treenaan milloin mitenkin, eli oikeastaan treenit eivät vaihtele vuodenaikojen perusteella. Toki kesällä joogailin enemmän ulkona, kun taas nyt ulkona tulee tehtyä vain lenkkejä ja hyötyliikkumisia. Mä haluaisin niin saada mahtumaan viikkon vielä toisenkin kovan lihaskuntotreenin. CrossTraining ois niin huippu! Nyt taidan lähteä vähän lenkille + korttipakkailemaan, sillä koko loppuviikonloppu on joogaa, eikä se varmaan tuo otsalle muuta kuin tuskanhikeä :D Kivaa viikonloppua Hannaseni <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin olen niin iloinen meidän treeneistä :)! Sulla on aina niin kova tekemisen meininki!! Jee!! Kesällä tulee varmasti luonnollisesti oltua enemmän ulkona. Sun pihajoogat kuulosti älyttömän hyvältä!

      Kivaa uutta viikkoa! Ens viikolla on joulukuu ;)!

      Poista
  6. Tosi monipuolista sun treenit kyllä! Ei mulla lajit kauheesti muutu, mutta varsinkin juoksu on enemmän fiilispohjalta tehtyä kun ei ole mitään ohjelmaa. Ajattelin kans että kävisin paljon jumpassa nyt syksyllä, mutta en oo kyllä käynyt. Spinnissä kävin kyllä lokakuussa enemmän mutta nyt en ole ehtinyt sinne kun olen ollut töissä ja iltatunnit ei oo sopinut mun aikatauluun. Joten juostua on tullut eniten. Tän aamun jumppa peruuntui kun tulikin töitä. Powerin varasin sunnuntaille ja eilen olin joogassa niin tulee Elixiassakin käytyä ;).

    Oli kiva lenkki tiistaina! Pian uusiksi ja huomenna polkujuoksun merkeissä sitten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, aika paljon kaikkea tulee tehtyä :)! Joo, jotenkin juoksu on niin helppoa, kun voi koska vaan mennä, ja jumpat on niin aikataulupainotteisia. Huh, oliko kova poweri? ;) Mäkin yritän 2-3 kertaa viikossa käydä Satsilla, niin tulee jäsenmaksulle vastinetta. Sali ja balance tulee viikottain, eli hyvä juttu!

      Oli kyllä kivat lenkkitreffit :)

      Poista
  7. Olipa hyvä kirjoitus. Ihan itsekin aloin pohtimaan "ylimenokauttani" eli lokakuuta, kun odottelin maratonkoulun alkua. Se oli muuten pahuksen hienoa. Nautin tosi paljon juoksusta juuri silloin ja treenasin monipuolisesti. Nyt olen tietysti ihan pähkinöinä uudesta juoksuohjelmastani. Ajattelen kovasti jo seuraavan vuoden tavoitteita, vaikka olenkin ihan tavallinen kuntoilija. Kiitos kun muistutit mua siitä, että nautin myös tästä ajasta. On hyvä välillä höllätä tavoitteista ja nauttia treeneistä.

    Kiva, kun olette Tanjan kanssa juosseet yhdessä. Mäkin olen löytänyt täältä Turusta itselleni lenkkikaverina blogin kautta. Ihan parasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tää sait sut pohtimaan omaa treeniä ja muistuttamaan sen hienoudesta! On tärkeää välillä höllätä tavoitteiden kanssa ja antaa innon vaan viedä treeniä eteenpäin! Kai meille kuntoilijoille se syvällisin tavoite on, että liikunta on tullut jäädäkseen?! ;)

      Treenikaverit on kyllä harrastuksen suola! Kiva, että sullakin on siellä blogilenkkikaveri!

      Poista
  8. Ihanan monipuoliselta kuulostaa sun treenit Hanna! :) Mullekin tuli vähän hinku uimaan/vesijuoksemaan, balanceen ja spinningiin! Mitenköhän kaiken saisi mahdutettua ohjelmaan? Mun viikot on ollut myös kivan monipuolisia viime viikkoina, ja olen tykännyt erityisesti käydä jumpissa (etenkin Bodyattackissa) ja myös juoksemassa :) Vatsalihashaaste on aika kivasti rytmittänyt myös marraskuuta, ja oli kyllä hyvä juttu lähteä siihen mukaan. Huomaan eron jo nyt, vaikka vielä on "pahin" edessä eli rankin vaihe koko haasteesta. Kohta hei nähdään <3 Kivaa viikonlopun jatkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Karkki, monipuolisuus on lisännyt itselläni motivaatiota! Hih, kyllä noita saa mahdutettua! Kevyen lenkin päivänä (yleensä 30-40min) käyn balancessa, juoksen salille, jolloin voitan aikaa. Siellä kun ei kenkiä tarvita! :) Uinninkin voi tarvittaessa yhdistää toiseen treeniin! Vähän luovuutta, niin aikaa onkin moneen! ;)

      Huh, se vatsalihashaaste on hurja! Olis ehkä tarvinnut itsekin lähteä mukaan, mutta tuli perjantaina muuten tehtyä core-treeni kotona korttipakkatreeninä! Heti reipastuin, kun kirjoittelin tänne!

      Kivaa uutta viikkoa! Juoksutreffit taas joku päivä.. vaikka minä, sinä ja Tanja? ;)

      Poista
  9. Mä olen supertyytyväinen ja onnekas, kun mun työpaikalla on oma uimahalli. Harvemmin siellä ainakaan koko treenin ajan on ketään muuta, joten saan rauhassa yksinäni polskutella koko altaassa. Ehkä se krooliuinti sieltä vielä vahvistuu, kun sitkeästi tekee pari treeniä kurssin lisäksi :)

    Mutta kiva, että bongasin blogisi ja jään taatusti seurailemaan! Harmi, että lauantain polkulenkki jäi omalta osaltani, kun ei flumessa sitä vielä sallinut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onpas luksusta, että on oma allas käytössä! Kuinka pitkä se on? Vautsi vau :) Tekemällä oppii!

      Tervetuloa mukaan seurailemaan! Kyllä lenkkejä vielä tulee ;)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)