tiistai 16. syyskuuta 2014

Mulla on kaikki nyt hyvin

Mulla on hyvä fiilis. Mulla on koti, joka on maailman paras paikka, ja jaan sen ihmisen kanssa, jonka kanssa voin olla täysin oma itseni. Mulla on kiva työpaikka, jossa ei ole stressaavaa, ja jonne on aamuisin mukava mennä. Saan tehdä kivoja työtehtäviä omaan tahtiini ilman asiakkailta tulevia paineita. Mä syön sopivasti, jotta jaksan päivän askareet ja liikkuakin kohtuullisen paljon vapaa-ajalla. Mulla on maailman paras tapa torkuttaa aamulla herätyskelloa puoli tuntia, jonka ajan olen käpertyneenä kainaloon, johon olen aina tervetullut. Mä harrastan liikuntaa, josta saan hyvää mieltä ja energiaa arkeen. Mulla on ihania kavereita, joista jokaisella on paikka mun elämässä ja sydämessä. Mä elän siis melkoisen tasapainoista elämää ja olen onnellinen.


Aina mulla ei ole kuitenkaan ollut näin rauhallinen ja varma olo. Vielä vuosi sitten mulla oli stressaava työ, varsinkin eräs projekti, joka sai usein mun yöunet vähille. Mä olin muutenkin pitkään kovin väsynyt, kun yöunet jäivät useasti alle seitsemän tunnin. Menin arjessa puolivaloilla, vaikka näennäisesti jaksoin paljon, treenatakin kunnolla. Mä otin usein viikonloppuisin kymmenen tunnin yöunia, koska piti kiriä arjen vaje kasaan. Syönyt mä olen aina hyvin, joten sen puolesta tilanne on varmasti ollut parempi, kuin mitä se olisi voinut olla. Mä kuitenkaan en ollut ihan täysin tyytyväinen mun elämääni, vaikka monet asiat olivatkin silloin jo hyvin. Mun sisällä ei vaan ollut tasapainoinen olo.

Ensimmäinen askel kohti parempaa elämää oli vanhan työpaikan irtisanominen ja vaihtaminen uuteen alkuvuonna. Projektityö ei selvästi sopinut mulle, varsinkaan kun siihen ei saanut kunnolla ohjausta. Koko viime kevään opettelin kohti parempaan elämään, mutta oikeastaan vasta nyt syksyllä tunnen itseni hyvin voimakkaaksi ja hyvävointiseksi. Suuri vaikutus on ollut yöunilla. Mä menen nykyisin varmaankin yli tunnin aiemmin nukkumaan, kuin joskus muinoin. Jonkun mielestä voi olla mummomaista mennä nukkumaan siinä kymmenen aikaan, mutta mulle se on sopiva aika, jos haluan nukkua ne kaheksan tunnin yöunet, joita kehoni kaipaa, ja herätä hyvissä ajoin töihin. Mulla on periaatteessa liukuva työaika, mutta mä tykkään olla ajoissa liikkeellä. Jää vapaata kivasti ilta-aikaankin. Mä oon pitkään jo halunnut mennä aikaisin nukkumaan, mutta lomalla tapahtui jokin ahaa-elämys ja sain rytmistä kiinni. Sen jälkeen olen ollut tyytyväinen unen laatuun ja pituuteen. Mulle tärkeintä on ne illan unitunnit. Niistä mä saan eniten energiaa!


Työviihtyvyys on tärkeä osa hyvinvointia.

Toinen asia, jonka olen saanut toimimaan, on viikonlopun rytmit. Ei se viikonloppu ole sen parempi, vaikka valvoisi kahteen ja nukkuisi kymmeneen tai yhteentoista. Mä menen nykyisin lähes poikkeuksetta viikonloppuisinkin nukkumaan siinä klo 22-24 aikaan viimeistään. Ja koska olen arkena nukkunut myös hyviä yöunia, ei tarvitse kiriä viikonloppuisin. Voin olla aivan hyvin pirteänä ylhäällä jo kahdeksan, yhdeksän aikaan. Tämä on selkeä parannus edelliseen, ja olen todella tyytyväinen siihen. Mitä sitä turhaan pilata viikonloppuna unirytmi, kun sitten sunnuntai-iltana voi olla todella vaikeaa palata takaisin arkeen kiinni. Baarimenot olen karsinut jo ajat sitten, koska niistä ei mulle joitain poikkeuksia lukuunottamatta ole mitään iloa. Mä viihdyn paremmin mun ystävien kanssa jossain muualla, kuin meluisassa yökerhossa. Joskus harvoin voi olla kiva käydä tanssimassa, mutta ehkä se kerta vuoteen riittää. Tai harvemminkin, heh. Mä voin hyvin käydä kotibileissä, mutta jatkot eivät yleensä ole mua varten. Mä tahdon silloin yleensä nukkumaan! Viime aikoina olemme ystäväni kanssa useasti käyneet viikonloppulenkillä aikaisin aamulla, ja se toimii nykyisin taas yllättävän hyvin. Tämä johtuu siitä, että rytmi on muutenkin kunnossa, ja voin oikeasti olla pirteänä yhdeksältä aamulla aloittamassa lenkkiä.

Kolmas asia, joka on parantanut mun hyvinvointia, on "ei kiitos". Mä olen tajunnut, ettei mun tarvitse osallistua aina jokaiseen peli-iltaan tai muihin menoihin. Ennen kävin usein arkena peli-illoissa, jotka venyivät puolenyön huonommalle puolelle. Nykyisin, jos pelattavana pelinä on jokin pitkäksi tunnettu peli, jätän useammin väliin. Tiedän, että silloin yöunille pääsy venyy kohtuuttomasti. Osallistun mieluummin peli-iltoihin, joissa pelaillaan nopeita pelejä, jolloin ilta ei veny yön puolelle. Viikonloppuisin voimme sitten pelata niitä monituntisia lautapelejä, jotka ovat ystäväporukkamme harrastus. Mun ystävät kuitenkin on ja pysyy, vaikka en ilmesty aina paikalle. Ja toki ehdotan ystävilleni tapaamisia ja tekemistä tasaisin väliajoin, koska haluan heitä nähdä. En vain halua stressata heidän näkemisestään, vaan haluan nähdä heitä silloin, kun olen itse hyvävointinen ja jaksavainen. Huomaan muutenkin, että nykyisin työelämässä ollessamme useat meistä haluavat rauhoittua arkena omiin menoihin ja rutiineihin. On ehkä luonnollisempaa, että nään jonkun kaverin arkena treenin parissa. Treeni kun kuuluu muutenkin monelle osana arjen touhuja.


Aamun työmatkapolkemisesta saa lisää energiaa.

Mä olen onnellinen, kun olen saanut oman elämän rullaamaan näin hyvin. Ei se ole itsestäänselvyys. Ei turhaan puhuta treenistä, levosta ja ravinnosta. Mun arjesta tekee hyvää juurikin nuo asiat, rutiinit. Kun lepään ja syön hyvin, jaksan treenata paremmin. Kun treenaan, jaksan tehdä parempaa ruokaa. Kaikki on lopulta kiinni hyvistä yöunista. Iltaisin on ihan turha kukkua hereillä liian kauan, jos voi mennä nukkumaan ajoissa. Ei ehkä kaikkien keho ja mieli kaipaa yhtä paljon unta, kuin minun, mutta jokainen varmasti tiedostaa, mikä on itselle parasta. Kun tiedostaa asian, täytyy vain löytää keinot toteuttaa se.

Miten sä olet tehnyt arjestasi parempaa? Mitä voisit vielä parantaa? Mikä on kantava voima sun elämässä? Nukutko tarpeeksi?

23 kommenttia:

  1. Voi Hanna, olipa ihana lukea tällaista tekstiä! <3 Ensinnäkin olet rohkea, kun uskalsit ottaa ratkaisevan askeleen ja vaihtaa työpaikkaa. Muutos on kuitenkin aina vaikea, vaikka olisikin hyvä muutos.

    Ja noista yöunista: samanlaisia juttuja olen pyöritellyt mielessä jo pitkään! Olenhan mä kirjoitellutkin siitä, että koitan panostaa riittävään unen määrään. Mitään tuollaista ahaa-elämystä en ole kokenut, mutta parannusta entiseen on tapahtunut kyllä. Viikonloppuisin valvoin ennen tosi myöhään (kahteen tai kolmeen), mutta nykyään menen siinä puolen yön aikoihin nukkumaan, enkä nuku puolta päivää seuraavana päivänä. Paljon mulla olisi kuitenkin vielä petrattavaa tässä asiassa, sillä viikolla nukkumaanmeno venyy edelleen turhan myöhäiseksi. Harjoittelu jatkuu siis!

    Ihanaa viikkoa Hanna! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Suvi! <3 Muutokset ovat aina vaikeita, mutta useinhan niitä hakiessaan tilanne on jo huono, eli yleensä muutoksilla ei voi saada ainakaan tuhoa aikaan! rohkeutta se silti vaatii!

      Jep, tiedän kuinka vaikeaa on tehdä se lopullinen työ sen muutoksen eteen, että saisi enemmän unta. Hyvä, että parannusta on jo tapahtunut! Se vaatii vain päättäväisyyttä illalla. :) Aamulla kroppa ja mieli kiittää siitä sitten!

      Samoin sulle, Suvi :)

      Poista
  2. Ihana Hanna! :) Arvaa vaan oliko jotenkin mieltä lämmittävää lukea aamulla ensimmäiseksi tällainen teksti toisen hyvinvoinnista ja elämästä. <3

    Oon kans viimeisen vuoden aikana pyrkiny muuttamaan asioita ihan samaan suuntaan kuin sinäkin ja kiinnittämään erityisesti yöuniin huomiota. Olen aina herännyt kukon laulun aikaan, mutta oikeastaan vasta viime keväänä aloin myös mennä nukkumaan aikaisin. Oivalsin, että saan paljon enemmän irti niistä muutamasta lisätunnista unta kuin siitä, että koomaan ja keikun ylhäällä vielä puolen yön jälkeenkin. Olo ja mieli ovat paljon tasapainoisempia, kun aamusta iltaan on suht tasaisen virkeä olo.

    Ja ennen vielä mietin, miksi ihmeessä olen niin poikki, vaikka liikun ja syön kunnolla... Ne todellakin ovat vain pienet palat kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa...

    Toinen juttu on se oman kehon kuuntelun opetteleminen. Olen yrittänyt vähentää asioiden suorittamista ja tehdä paljon enemmän niitä juttuja, jotka tekevät minut onnelliseksi. Ja tehdä asioita ja toimia omien voimavarojen mukaisesti. :) Tässä olen edistynyt jo aimon harppauksen, mutta harjoittelen toki edelleen! Elämä on itseä ja rakkaitamme varten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana Laura, kiva että teksti piristi :)

      Todellakin, se koomaaminen iltaisin ei auta mitään! Ne menee käytännössä hukkaan ne tunnit. Ainakin mulla, kun en ole yhtään tehokas iltaisin! ;)

      Ihanaa, että sä olet löytänyt nykyisin tasapainon ja riittävät unet paremmin. Se on tärkeää. Suorittamisesta eroon pääseminen on todellakin hyvä juttu! Mullakin se vaatii vielä harjoittelua, mutta samaan suuntaan oon sun kanssa menossa siinä! Kaikkea ei tarvitse aina tehdä, eikä kaikkeen mennä! :)

      Poista
  3. Kuulostaa mukavalta. =) On kyllä ihan parasta kun saa tehtyä omasta elämästä ittelle sopivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä :) Ei täällä niin kauan olla, että kannattais siitä ajasta haaskata epämukavuuksiin!

      Poista
  4. Riittävä uni ja aikaisemmin nukkumaan meno on itsellä vielä harjoitusvaiheessa. Olen samaa mieltä siitä, että illan unitunnit ovat parhaita. On aivan eri asia nukkua klo 22-06 kuin klo 24-08! Kun olen mennyt aikaisemmin nukkumaan, olo on samoilla yöunilla paljon virkeämpi. Ihana pirtsakka ja tervejärkinen sun suhtautuminen omaan hyvinvointiin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No joo, mulle myöskin illan unitunnit on parhaita ja tärkeimpiä! Jos nukkuu vaikka klo 02-22, niin on ihan höntti ja krapulainen olo, vaikka ei olis mitään ottanutkaan...

      Kiitos, tätä hyvinvointiasiaa yritetään työstää koko ajan, vaikka se jo hyvällä mallilla onkin :)

      Poista
  5. Todellinen hyvän mielen kirjoitus :) Muistankin kirjoituksesi irtisanoutumisesta ja hypystä tuntemattomaan, hieno juttu että se oli palkitsevaa. Itsekin olen alkanut menemään nukkumaan noin klo 22.30, siinä on yllättävän suuri ero nukahtaako yhdeltätoista vai kahdeltatoista.

    Kiitos muuten tuosta erinomaisesta rogaining-jutusta, laji on tavallaan tuttu mutta olen sekoittanut mielessäni sen jotenkin multisport-kisoihin joista on kirjoitettu samoissa blogeissa kuin rogainingista. Nyt moni asia tarkentui ja selvisi.

    Minkäköhän lajin testiä päästään lukemaan seuraavaksi? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, Mika! :) Onneksi se hyppy oli palkitsevaa. Todellakin, ilta-aikana varsinkin se tunnin ero nukahtamisessa on suuri!

      Hei, kiva että rogaining-juttu kiinnosti! Lisään illalla vielä kartasta kuvan siihen postaukseen. Ootko sä jo päässyt käyttämään sitä kompassia? ;) Kyllä tässä varmaan taas jotain lajia pääsee kokeilemaan, kun saan tuon pienen Kolin reissun pois alta. Ainakin SwimRun kiinnostaa tällä hetkellä isosti kans :D

      Poista
  6. Ihana Hanna! <3 Tällaisia tekstejä on niin kiva lukea ja tulee hyvä fiilis sun puolesta! :) Mulla vähän sama juttu, että viime talvena lopetin duunissa, jonka koin siinä tilanteessa turhan raskaaksi ja hyppäsin vähän kevyempään hommaan kevääksi. Kesän sani tehdä superkivaa hommaa sellaisen asian parissa, jota rakastan, joten kannatti kyllä ehdottomasti tehdä se päätös silloin talvella :) Muutenkin pyrin arjesta tekemään mahdollisimman mukavaa, ja poistamaan turhia ja stressaavia asioita niin paljon kuin pystyn. Nukkuminen on kyllä tosi tärkeätä, sopivasti liikuntaa, syöminen ja rakkaiden ihmisten kanssa ajan viettäminen <3 Pian nähdään, kivaa loppuviikkoa!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset

    1. Muistan Karkki, että meillä oli hyvin samanlaisia ajatuksia silloin joulun tienoilla. Kiva, että sullakin se muutos antoi hyviä juttuja kesään ja jatkoon! Kaikella on tarkoituksensa! :) Välillä sitä vähättelee nukkumisen tarvetta, vaikka ainakin itselle se on aina ollut tärkeää, mutta nimenomaan vanhenemisen myötä vieläkin tärkeämpää, etenkin ne iltatunnit! :) Kivaa loppuviikkoa, nähään! <3

      Poista
  7. Voi ihana Hanna! Tosi ihanaa lukea tällaista! Joskus tosiaan arjen tasapainottuminen ja hyvän olon löytyminen vaatiikin niitä rohkeita päätöksiä ja uskalluksia muuttaa tottumustaan. Itsellänikin työn suhteen samanlaisia kokemuksia. Arjen kuin elämänkin kantava voima on usko, josta perustan arvomaailmani myös omaan arkeen. Itsestä välittäminen, toisten huomioiminen..ja päätösten tekeminen rauhan kautta. Jos on paljon epätietoisuutta, kyselyä, ahdistusta tms, on se usein varmasti meillä kaikilla merkki siitä, että kaikki ei ole hyvin, ja jokin pitäisi muuttua.

    Ja kyllä perusarjen hyvinvointi koostuu niistä peruspilareista. Sopivasti menoa ja meininkiä, mutta myös niitä rauhoittumisen hetkiä ja yksinoloa. Ulkoilua, urheilua ja tärkeitä sosiaalisia suhteita. Ruokaa ja unta unohtamatta. Näillä mennään:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihana Satu <3 Hienoa, että sulla usko kantaa arjen keskellä! Nuo mainitsemasi arvot ovat kyllä itseäkin lähellä. Oon huomannut, että kaikki lähtee siitä, että on sinut itsensä kanssa, jotta voi oikeasti olla hyvä myös toiselle, läheisille. :)

      Todellakin, sopivasti omaa aikaa ja menoa, ollaan samoilla linjoilla! :)

      Poista
  8. Se on niin harvinaista, että ihminen sanoo keskellä arkea ja "oikeaa elämää", että minulla on nyt kaikki hyvin. Reissuilla ja elämän juhlahetkinä on helppoa kokea huikeita onnentunteita, mutta arki menee paljon helpommin sumussa ja niin, että aina on muka jotain harmiteltavaa tai muutettavaa omassa elämässä. On niin hienoa lukea tällaisia fiiliksiä sieltä oikean elämän keskeltä <3 Itselläni työ on sellainen asia, johon olen jo pitempään kaivannut muutosta, mutta en ole oikein osannut tai uskaltanut muuttaa suuntaa. Toisaalta olen kyllä viimeaikoina oppinut irrottamaan työnteon muusta elämästä vähän paremmin ja laittamaan asioita oikeisiin mittasuhteisiin. Kun työt hoitaa työajalla, ne tuntuvat myös paljon mielekkäämmiltä. Mulle uni on kans tärkeä hyvänolon lähde ja olen myös opetellut aikaisempia nukkumaanmenoja arkena. Ja jos ennen saatoin hyvinkin nukkua univelkoja pois lauantaisin puolillepäivin asti, niin nykyisin nautin suunnattomasti aamuista, joina herään ennen ysiä ja koko päivä on vielä edessä. Vanhuuden merkkejä kai :D, mutta ei haittaa!! Ihana hyvänmielen teksti, kiitos :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon huomannut, että jos on arkena sopivasti mukavaa tekemistä ja sitä kuuluisaa omaa aikaa, saa arjesta paljon mielekkäämpää. Ettei mene vain zombina töihin, töistä kauppaan, kaupasta sohvalle... että vähän kuin kaikella tekemisellä on jokin tarkoitus itselle. :) Toki reissut ovat huippuja ja ne saa ollakin, mutta ne on kuitenkin niin pieni osa hyvinvointia ja elämää, että mä oon siksi kokenut parhaaksi panostaa juurikin arkeen.

      Mä oon varma, että löydät työn kanssa tasapainon vielä, onhan sulla jo hyviä askeleita otettu eteenpäin ;) Hienoa, että oot myös oppinut jättämään työasiat työajalle. Mä jätän työkännykän (halusin oman liittymän siihen), koneen ja sähköpostit töihin, enkä avaakaan niitä kotona. Tai joskus on pakko, mutta todella harvoin. Illat on pyhitetty muulle elämälle. Työt odottaa kyllä, eikä ne tekemällä lopu.

      hih, samoja vanhuuden merkkejä täälläkin havaittavissa ;) Tosin en oo koskaan tykännyt nukkua puolelle päivälle! Kiitos Tiinuska <3

      Poista
  9. Tuo työpaikan vaihto oli kyllä niin huippu juttu, kun siitä seurasi sulle tosi paljon hyvää :)

    VastaaPoista
  10. Olipa kiva lukea, että olet onnellinen ja löytänyt sulle toimivan rytmin ja ne asiat, jotka tekee sut onnelliseksi. Mun pitäs kans opetella menemään ajoissa nukkumaan. Aina venyy yli puolenyön helposti. Baareissa mäkään en viihdy javsen sain taas viikonloppuna todeta, kun menin porukan mukana jatkoille. Tää kesä on ollut poikkeuksellinen ja olen käyny 3 kertaa baarissa muuten ku pelkän keikan ajan. Joka kerta olisin kyllä mieluummin jäänyt jatkamaan juttua kaverin luokse/sinne missä ollaan alkuilta oltu. Ei vaan ole mun juttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitäis myös opetella olemaan stressaamatta turhasta. Peruspalikat on kyllä mullakin elämässä hyvin: ihana perhe/läheiset, ystäviä ja liikuntaa. Sit vaan tarttee toivoa, että löytyy vielä duunikin, kun valmistun ;)

      Poista
    2. Heh, mä yritin tällä tekstillä tuoda esiin sitä, että yöuniasioitakin voi oikeasti muuttaa. Se vaatii vain sen päätöksen, että "menen nukkumaan". :) Kun pari kertaa onnistuu siinä, sujuu jatko jo paljon helpommin! Tsemppiä sulle tähän projektiin ;) Joo, baarireissut on kyllä yleensä pettymyksiä. Yh.

      Joo, mä oon yrittänyt karsia turhat stressitekijät pois, ja suunnittelemaan kiireiset päivät hyvissä ajoin etukäteen ja valmistella seuraavan päivän jutut illalla! :) Sulla on hyvällä mallilla peruspalikat, tsemppiä valmistumiseen!

      Poista
    3. Mulla tota valvomista aiheuttaa myös se, että meidän lapset on aika iltavirkkuja ja sitten kun oon saanu talon hiljaseksi, niin haluan ottaa hetken itelleni ja kattoa vaikka omia hömppäsarjoja tai miehen kanssa jotain. Meidän koko perhe on sellasia illan virkkuja ja aamun torkkuja. Mutta eiköhän se rytmi sit viimeistään muutu mullakin kun kello alkaa herättää aamuisin kuudelta ;). Nykyään pitää herätä vasta 7.45

      Poista
    4. No, ymmärrän, että haluatte omaa aikaa vielä talon hiljentyessä. Ehkä teidän koko perheen rytmi muuttuu sitten joskus. :) Tai sitten se ei muutu ollenkaan, kyllähän joillekin toimii vähän myöhäisempi rytmi myöskin, pääsia, että itsellä on hyvä olla ja on energinen olo :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)