lauantai 17. marraskuuta 2012

Treenin jaksoitus

Lähde: http://www.stockholmmarathon.se/start/

Tosiaan, ensimmäisessä postauksessa kerroin tähtääväni kolmannelle maratonille Tukholmaan. Tämä on nyt toinen kerta, kun jo talvella tiedän tähtääväni maratonille, sillä ensimmäiselle maratonille osallistumisesta tein päätöksen todellakin vain muutamia viikkoja ennen maratonia. Viime vuonna päätin tammikuussa osallistuvani syyskuun maratonille, ja tänä vuonna päätin viime kuussa, että kesäkuun 1. päivänä juostaan Tukholman kaduilla 42,2 km!

Tuo alkukesän maraton tuo oman haasteensa, koska aiemmat maratonit olen juossut vasta syksyllä Espoon rantamaratonissa. Silloin olen saanut talvet tehdä kaikkea muuta liikuntaa, ja vasta todelliset juoksutreenit olen aloittanut huhtikuussa, jolloin viikkokilometrit alkoivat vasta ylittää 30km:n, jota kai pidetään jonkinlaisena maratonille tähtäämisen vähimmäismääränä. Tänä vuonna huhtikuu on viimeinen todellinen treenikuukausi, ja toukokuussa alkaa jo keventely! Hui.


kuluneen vuoden juoksutreenit Heia Heiassa

Mitä tämä tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että keskellä talvea juostaan ja paljon. Vaikka minulla ei edellenkään ole sen kummempia tavoitteita maratonille (olen sunnuntaimaratoonari, enkka 4.22), kuin kohtuullisen vauhtinen juoksu sekä maalinpääsy, tahdon olla siinä kunnossa 1.6.2013, että juoksu tuntuu mukavalta ja maalinpääsy varmalta! Maratonille tähtäävä juoksu on aloitettava viimeistään vuodenvaihteessa.


Espoo Rantamaraton 2011 - maaliintulo  ja siirtyminen maratoonarien joukkoon!

Tällä hetkellä en voi sanoa olevani enää välikaudella, vaan olen maratontreeniin valmistavalla jaksolla. Siihen kuuluu peruskuntokautta enemmän punttitreeniä sekä liikuntaintoa ylläpitäviä jumppia, jottei treeni ala maistua liian yksitoikkoiselta. Talvi on pitkä, ja juoksua ehtii vielä harrastaa aivan riittämiin.

Loppukaudeksi olenkin tehnyt itselleni seuraavat lupaukset

  • Vähintään yksi kehonhuoltotreeni viikossa (yleensä Balance, mutta olen myös ystäväni kanssa lupautunut kokeilemaan joogaa vielä tänä vuonna!)
  • Vähintään kaksi lihaskuntotreeniä viikossa (vähintään yksi punttisalitreeni ja toinen voi olla jokin korvaava, kuten pumppi!)
  • Yksi reilusti yli tunnin juoksulenkki viikossa, jotta pitkien lenkkien (2h ja enemmän) aloitus ei tunnu tuskaiselta ja äkkinäiseltä
Vuoden vaihteen jälkeen aloitan maraton-treenin, mikä tarkoittaa sitä, että juoksua tulee olemaan enemmän, ja lihaskuntoa vähemmän. Tällä hetkellä olen juossut syksyllä noin 20-25 km viikossa muun liikunnan ohella (kerron treeniviikoista valmistavalla kaudella enemmän!), mutta ensi vuoden puolella juoksua on tarkoitus nostaa 40 viikkokilometriin ja siitä aina kohti 50km:n viikkoja. 12 viikkoa ennen maratonia, eli maaliskuun puolessa välissä alan noudattamaan juoksuohjelmaa. Tai näin olen ainakin suunnitellut. Se, mitä ohjelmaa noudatan, on vielä mysteeri minullekin. Sen näkee sitten!



Mitään muuta en tiedä, kuin sen, että juoksun pitää tuntua hauskalta! Minä en ole semmoinen ihminen, että ottaisin asioita liian vakavasti! Niin kauan juoksen, kun se tuntuu mukavalta, ja tapahtumat ovat vain omanaan tuomaan treeneistä kivempia, eivätkä ne missään nimessä saa lisätä stressiä tai tuoda treenaamisesta pakkopullaa! Se on ainoa sääntö, joka minulla juoksuharrastuksen suhteen on! :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)