torstai 25. huhtikuuta 2013

Jumppaihanteiden muuttuminen

Ihan alkuaikoina, 1,5 vuotta sitten liityttyäni SATSiin, minun piti käydä kaiken maailman jumpissa pää kolmantena jalkana. Jumpat olivat mun suuria suosikkeja, ja tulikin aika pitkälti koluttua kaikki, paitsi tanssilliset tunnit, joita valikoimissa oli. Olen aina vältellyt tanssillisia tunteja, koska mulla ei yksinkertaisesti ole rytmitajua, eikä oikeastaan kiinnostustakaan näihin tanssillisiin tunteihin. Muuten on tullut kokeiltua stepit, pumpit, combatit ja muut kyllä!

Ennen olin sitä mieltä, että jumpassa pitää painaa hiki hatussa, hyppiä paljon ja tehdä ylipäätään mahdollisimman paljon tunnin aikana. Lempi jumppani olikin sellainen Attackin tyylinen (uskoisin, en ole koskaan päässyt testaamaan attackia) Energy-jumppa, jossa juostaan, hypitään päättömästi ja tehdään burbeeita ja kaikkea kamalan kivaa! Hiki virtasi koko tunnin, ja fiilis oli aivan älyttömän endorfiininen! Lisäksi nautin spinningistä, pumpista ja combatista paljon. Jumppaaminen oli ehdottomasti mun ykkösliikuntamuoto aivan tuonne vuoteen 2011 johonkin kesään asti. Toki sen jälkeenkin jumppasin, mutta en enää niin aktiivisesti, koska juoksu tuli oleellisena osana kuvioihin, jopa maraton-treeninä.

Lähde: sats.fi
Nykypäivänä mun jumppaihanteet on ihan päinvastaiset, kuin ennen. Eniten tykkään jumpista, joissa tehdään mahdollisimman luonnollisia liikkeitä kehoa kunnioittaen ja sen todellista kykyä hyödyntäen. Jos jumppa tehdään paljain varpain, se on plussaa. Tahtoisin muutenkin oppia juoksemaan kevyemmillä ja mahdollisimman vähän tuetuilla kengillä. Olen jopa harkinnut varvaskenkien kokeilua. Onko jokin juossut tai jumppaillut esimerkiksi Vibramin FiveFingers-tossuilla?

Joskus 1,5 vuotta sitten Les millsin BodyBalance tuli olennaisena osana mukaan mun viikottaista liikuntarytmiä, ja siellä se on ja pysyy edelleenkin. Balance on ihan ehdottomasti mun suosikki ryhmäliikuntatunti eli jumppa, ja olenkin sitä hehkuttanut aiemminkin. Olen myös kokeillut joogaa, yogalatesta ja pilatesta, ja tykkännyt kaikesta paitsi pilateksesta. Siihen en päässyt sisään. Tahtoisin myös kokeilla ainakin Taiji-lajia. Ja lisäksi yksi mielenkiintoinen laji, jossa joskus kävin useamminkin, on piloxing, joka yhdistää pilateksen ja nyrkkeilyn. Tunnilla ollaan myös paljain varpain.

Tällä hetkellä suureen suosioon on noussut myös SATSin Soma Move -tunti, josta olen aiemminkin kirjoittanut. Tunti siis kestää 45 minuuttia, ja liikkeet ovat sellaisia, jotka pitäisi olla meille luonnollisia liikkeitä, ja joiden ei pitäisi tuottaa tuskaa. Tunti on kuitenkin erittäin kovatempoinen ja haastava, sillä siellä tehdään 2-4 liikkeen patterneissa liikkesarjoja, joita toistetaan ilman taukoja. Liikkeinä on muun muassa leijonahyppyjä, elefanttikävelyä, skorpionipunnerrusta ja kobraa. Liikkeet niin ikään venyttävät kehoa, kuin haastavat sen liikkumaan vauhdikkaasti. Olen aina tämän tunnin jälkeen aivan hiestä märkä. Silti tunti on erittäin rauhallinen henkisesti, tutkimusmatka omaan kehoon. Tunnilla todellakin keskityn sataprosenttisesti siihen, mitä oma kehoni pystyy tekemään.


Toisin kuin combateissa ja pumpeissa, nykyisissä jumppasuosikeissa tehdään kaikki liikkeet hyvin keskittyneesti oman kehon liikeratoihin ja ollaan hyvin tietoisia omasta kehosta. Ne ovat hengellisiä, luonnollisia ja tunnelmallisia. Jumpan jälkeen ei ole hosunut olo, vaan olo on hyvin rentoutunut. Esimerkiksi tuon Soma-tunnin jälkeen olen todella väsynyt, mutta olo on silti hyvin rauhallinen. Minä todellakin keskityn jokaiseen liikkeeseen ja ennen kaikkea, itseeni.

Lisäksi, minusta on aivan ihanaa lähteä jumppaan niin, etten tarvitse tunnille mitään ylimääräistä tavaraa. Yhdistän jumpan yleensä juoksuun, joten 45 minuutin hikijumppa paljainvarpain oman kehon painolla tai tunnin balance ovat täysin ihanteellisia. Yleensä mukana ei ole edes juomapulloa. Sen kun vain riisun lenkkarit jalasta ja olen valmis jumppaan. Kivaa!

Tykkäättekö te käydä jumpissa? Millaista jumpista tykkäätte? Onko jumppaihanteet muuttuneet vuosien  varrella? Onko jumppa kivempi niin, että tehdään ilman apuvälineitä vai ei?

10 kommenttia:

  1. Mulla on ihan samanlainen tarina kuin sullakin jumppien suhteen! Tykkäsin myös muutama vuosi taaksepäin käydä tosi paljon just attackissa, bodystepissä ja muissa mahdollisimman "kuluttavissa" jumpissa. Tanssilliset ei oo munkaan juttu, en vain osaa pysyä rytmissä :D haha. Nykyään käyn niinkuin säkin enemmän core/kehonhuolto/venyttely/jooga/balance-tunneilla ja niistä tykkään kovasti, en muista millon viimeksi oon käyny esim. attackissa, siitä on varmaan yli vuosi aikaa..Tällä hetkellä rauhallisemmat jumpat+juoksu ja lihaskuntotreenit on hyvä setti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, jännää, että on niin samanlainen tausta tuon jumppamisen kanssa!! Mut ehkä se on niin, että kun juoksuun hurahtaa, tarvitsee siihen rinnalle jotain täysin muunlaista liikuntaa, kuin sitä kuluttavaa treeniä!! Noi core/lihashuolto-tunnithan tukee just juoksua tosi hienosti :)

      Poista
  2. Mulla aina syksyisin sisäinen jumppapirkko nostaa päätään ja haluisin käydä 24/7 jumpissa. Onneksi palaan järkiini hyvin pian :D
    Mäkin diggaan just Balancen tyyppisistä jutuista, mutta Bodypump on kyllä myös aika hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei joo, syksyllä kyllä kylmien ja pimeiden iltojen tullessa aina välillä se valoisa ja lämmin jumppasali, kannustava ohjaaja ja valmis ohjelma vetävät kyllä puoleensa! :) Mäkin yleensä lisään syksyllä käyn siis enemmän jumpissa!
      Pumpissa en oo taas käynyt aikoihin... pitäis kyllä käydä joku kerta! :)

      Poista
  3. mäkin kuulisin mieluusti, jos jollain on kokemuksia FiveFingerseistä! paljain jaloin kun ei kaikkia jumppia kestä (tulee rakkoja jalkapohjiin, jos on liian liikkuvat sarjat). itse olen edelleen jumppaihmisiä, mutta kiva nähdä että niin se mieli voi muuttua :) piloxing on ihanaa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noi fivefingersit sopis hyvin just jumppaan varsinkin! Heh, kyllä mäkin sinällään oon vielä jumppaihminen, tulee käytyä 1-3 jumpassa viikossa, mutta vähän ne on muuttuneet silti erityyliseksi :)

      Poista
  4. Minä oon samaa mieltä noista jumpista, nykyään tulee tehtyä enemmän kehonhuoltoa kuin rankkoja tunteja ja se on ihan parasta, että jumpassa ei tarvita kenkiä, niin voi helposti yhdistää juoksutreenin samaan. Toisaalta kaipaisin kyllä jotain aivan hullua army-, spinni- tai kahvakuularääkkiä, mutta sellaisia ei oikein enää meidän salilla ole. Tästä keskusteltiin juuri viikolla kaverini kanssa, että taitaa useimmilla saleillakin olla linjaus sellainen, että enää ei ole niin paljon niitä tosi rankkoja tunteja kuten esim. 2000-luvun alussa. Ainakin meidän salilla spinningit ovat muuttuneet paljon kevyemmiksi kuin tuolloin.

    Myös TRX-juttuja haluaisin testata, mutta sitäkään ei minun salilla ole, eikä niitä hot joogia. Kovasti olen aiheesta palautetta jättänyt, että ehkä vielä joskus...:)

    Minä kävin opiskeluaikaan 2000-luvun alussa tosi paljon jumpissa, mutta pääsääntöisesti ne olivat Body Pumpia, Balancea tai spinniä ja etenkin pumppiin tuli jossain vaiheessa totaalikyllästyminen, kun monta vuotta treenasi sitä samaa pari kertaa viikossa. Toisaalta ohjattujen tuntien etu on se, että tietää mitä saa + tietää että siellä tulee tehtyä, eikä lintsailtua. Välillä on oman motivaation kanssa nimittäin lipsumista, jolloin teen niin, että tietoisesti vaihdan salitreenin ryhmäliikuntaan, niin enpähän lusmuile.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojooo, joskus kyllä kaipais jotain tosi kovaa meininkiä jumpassa! Onhan se hienoa tehdä jumpassa ohjatusti jotain tosi rankkaa rääkkiä, kun ei tarvitse itse ajatella mitään, sen kuin antaa mennä vaan!!

      No, toivottavasti saisitte TRX-narut teidän salille. Meillä ei oo jumppahuoneessa niitä, mutta salin puolella on muutamat narut.

      Ryhmäliikuntojen etu on ehdottomasti se helppous, ryhmä henki ja hyvä ohjaaja! Tulee kuin huomaamatta tehtyä hyvä treeni :)

      Poista
  5. Tykkään eniten rankoista hikijumpista mutta tiedän, että keho tarvitsee muutakin (mulla on yleensä kertaviikkoinen jooga ja sen lisäksi venyttelen). Mua kiinnostaa myös nuo "paljasjalkakengät", koska plantaarifaskiitin jälkeen (toisessa jalassa kantapääkipu, joka esti juoksemista) olen tietoisemmin suhtautunut siihen, että pitää tehdä myös sellaista liikuntaa, jossa jalkapohja saa liikkua, jatkuva tuetuissa kengissä 24/7 oleminen ja niissä jumppaaminen ei toimi pitemmän päälle jaloille.

    Tuo Soma kuulostaa mielenkiintoiselta. Mulle jooga on tällä hetkellä riittävä tästä "lajiosastosta" mutta kyllä esimerkiksi, kun kävin itämaisen tanssin tutustumistunnilla, jossa oli liikkeisiin täysin erilainen lähestymistapa ja liikemaailma tuntui "vastaliikkeiltä" perinteisiin jumppaliikkeisiin verrattuna, tuli se kokemus, että tällaistakin keho tarvitsee.

    Pilateksesta: olen puhunut pilatesta työkseen ohjaavan kanssa, jolla on pieni pilates-ryhmä, hän pääsee henkilökohtaisesti korjaamaan kaikkia. Hän sanoi, että huonoimpia ratkaisuja ovat suuret ryhmät, joissa ohjaaja ei pääse korjaamaan. Olen itse ymmärtänyt, että pilatesta oppii tekemään hyvin hitaasti oikein ja se on hyvin minimalistista ja samalla keskittymistä vaativaa. Mutta tosiaan sellaiset 30 hengen ryhmät voi olla paikkoja, joissa pilatekseen ei saa riittävästi opastusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta puhut, tekee kyllä jaloille hyvää saada liikuntaa, jossa ei käytetä kenkiä tai sit pitäs itte käyttää ainakin osassa liikunnoista paljasjalkakenkiä. Liika tukeminen pilaa vaan jalat, valitettavasti. :S

      Toi Soma on niinkun joogan ja jonkun hikiliikunnan välimaastossa, ja enemmän menee vielä hikiliikunnan puolelle, vaikka paljain jaloin tehdääkin! :)

      Totta, pilates ei varmasti ole parasta juuri jossain isossa ryhmäliikuntatilassa. Itse en oikein tiennyt, miten niiden likkeiden tulisi tuntua kehossa ja mietinkin, teinkö liikkeet väärin vai mikä meni pieleen. Mutta pienessä porukassa se varmasti oliskin hyvä! :)

      Poista

Kommentoi on bloggaamisen suola. Arvostan jättämääsi kommenttia suuresti :)